Remschijven Megane 3 RS

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Remschijven Megane 3 RS

Bericht door jurgt » 08 nov 2022, 10:31

Goedemorgen,

Sinds een aantal weken een Megane 3 RS in bezit. Na 3 ringtrips toch een vraag omtrent de remschijven;

Set die gemonteerd was toen ik de auto kocht, Brembo's gegroefd met CL RC+. Voelde niet top en neigde naar fading, vooral veel geluid.

Afgelopen week een set FEBI gladde schijven gemonteerd met HAWK HP+, hard pedaal en goed doseerbaar. Echter na zondag de ring bezocht te hebben heb ik het vermoeden dat de schijven of krom zijn - of te heet zijn geworden en niet meer mooi vlak zijn. Veel trilling in het stuur en pedaal.

Iemand een tip voor de MEgane 3 RS wat betreft remschijven?

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door R.Wiggel » 08 nov 2022, 10:39

Ik ben gegaan voor de originele Renault Sport Brembo gladde schijven, hier schijnt (veel) verschil in te zitten tov de non Renault Sport / Febi schijven.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door Jan Terwolde » 08 nov 2022, 11:17

jurgt schreef: 08 nov 2022, 10:31 Goedemorgen,

Sinds een aantal weken een Megane 3 RS in bezit. Na 3 ringtrips toch een vraag omtrent de remschijven;

Set die gemonteerd was toen ik de auto kocht, Brembo's gegroefd met CL RC+. Voelde niet top en neigde naar fading, vooral veel geluid.

Afgelopen week een set FEBI gladde schijven gemonteerd met HAWK HP+, hard pedaal en goed doseerbaar. Echter na zondag de ring bezocht te hebben heb ik het vermoeden dat de schijven of krom zijn - of te heet zijn geworden en niet meer mooi vlak zijn. Veel trilling in het stuur en pedaal.

Iemand een tip voor de MEgane 3 RS wat betreft remschijven?
Rommel is heter geworden als dat de remblokken aankonden. En nu heb je deposit van de bloken op je schijven.
Andere blokken moet je hebben, niet andere schijven.

Gebruikersavatar
Chaert-RS
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2018, 19:05
Auto: Renault Megane RS Cup

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door Chaert-RS » 08 nov 2022, 11:19

De gegroefde schijven kunnen inderdaad geluid maken en vreten sommige aftermarket pads op. Renault is zelf ook weer teruggegaan naar gladde schijven op de Cup vanaf 2014.

De gladde OEM Brembo schijven zijn prima geschikt voor circuitgebruik. Een populaire combinatie zijn de gladde Brembo's met Performance Friction Z blokken. Voor alleen circuitgebruik kom je denk ik eerder uit bij Pagid of de duurdere Ferodo's.
Daarnaast zijn staalomvlochten remleidingen en wellicht andere remvloeistof zinvolle upgrades als je vaak op de Ring te vinden bent.

Zie ook: https://www.k-tecracing.com/search.asp?catid=6

Hier is ook veel info te vinden over de Meg3RS: https://rsmegane.com/

Zelf rijd ik met de originele gegroefde schijven, Ferodo DS2500 rondom, staalomvlochten remleidingen en andere remvloeistof. Geen problemen mee gehad op een warme trackday op Zandvoort. Dit zal echter wel niet te vergelijken zijn met meerdere Ringtrips.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door smiley » 08 nov 2022, 11:25

Ik sluit aan bij wat Jan zegt.
Bij mijn RC6 blokken identiek gedrag. Vers gemonteerd toppiejoppie. Na 1 trackdag schuddende remmen.
Later bleek dat ze toch ingebed moeten worden, ondanks dat de leverancier zei van niet. Sindsdien vele setjes versleten en helemaal naar wens.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door MartijnGizmo » 08 nov 2022, 11:28

Ik had op de mijne ook vlakke Brembo HC schijven, algemene tendens is dat groeven/gaten meer gedoe met zich meebrengen. Blokken (en vloeistof) afstemmen op je gebruik, Hawk HP+ is volgens mij meer een blok voor sportief straatgebruik.

Tevens kun je onder de bumper 2 lipjes verwijderen om meer rijwind richting te remmen te krijgen.

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door jurgt » 08 nov 2022, 11:37

Dank voor de tips. Wat betreft de Hawk hp+, geen fading gehad, pedaal bleef goed doseerbaar.

Remvloeistof is onlangs vervangen voor Castrol performance.

Wat betreft de lipjes in de bumper, waar zitten deze precies?

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3245
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door Martijn M » 08 nov 2022, 11:48

Wat ook een oorzaak kan zijn van kromme remmen, is bij het van de baan gaan in de file de rem vast houden.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door JP » 08 nov 2022, 12:20

Zeker in het weekend op de Ring, zou ik toch ff na Pflanzgarten al de steen van het gaspedaal halen want inderdaad, op Dottinger Hohe sta je in de rij.

Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jan 2022, 12:11
Auto: Ford

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door Prutser » 08 nov 2022, 12:56

Mijn ervaring is precies hetzelfde met HP+ blokken op mijn focus, maar bij mij is na een paar keer hard remmen of een rondje ring het getril ook weer even weg en komt het langzaam aan met straat kilometers weer terug.

Rij nu met ATE vlakke schijven en ik heb het gevoel dat deze het ook vele malen erger hebben dan mijn oude vlakke Ferodo schijven.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door Jan Terwolde » 08 nov 2022, 13:27

Ik rij textar pro+ schijnven en Hawk dtc 70 blokken. zonder enig inrijden nooit problemen gehad. Dit jaar reeds op 3e set.
Rijden ze ook veel rcn/vln mee met deze combi. In essentie goedkope gladde schijven en dure circuit remblokken.

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door jurgt » 08 nov 2022, 16:19

Jan Terwolde schreef: 08 nov 2022, 13:27 Ik rij textar pro+ schijnven en Hawk dtc 70 blokken. zonder enig inrijden nooit problemen gehad. Dit jaar reeds op 3e set.
Rijden ze ook veel rcn/vln mee met deze combi. In essentie goedkope gladde schijven en dure circuit remblokken.
Die had ik ook op de 330i toch?

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door jurgt » 08 nov 2022, 16:20

Ik maak alle nog een keer los, schuur de schijven en blokken op en doe de inremprocedure nog een keer.

Als het dan weg is, dan denk ik dat het niet voldoende bestand is tegen een rondje ring :)

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door Jan Terwolde » 08 nov 2022, 18:48

jurgt schreef: 08 nov 2022, 16:19
Jan Terwolde schreef: 08 nov 2022, 13:27 Ik rij textar pro+ schijnven en Hawk dtc 70 blokken. zonder enig inrijden nooit problemen gehad. Dit jaar reeds op 3e set.
Rijden ze ook veel rcn/vln mee met deze combi. In essentie goedkope gladde schijven en dure circuit remblokken.
Die had ik ook op de 330i toch?
Jazeker!
jurgt schreef: 08 nov 2022, 16:20 Ik maak alle nog een keer los, schuur de schijven en blokken op en doe de inremprocedure nog een keer.

Als het dan weg is, dan denk ik dat het niet voldoende bestand is tegen een rondje ring :)
Weet niet of je het daarmee weg krijgt. Maar proberen kan altijd.

Gebruikersavatar
Chaert-RS
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2018, 19:05
Auto: Renault Megane RS Cup

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door Chaert-RS » 09 nov 2022, 10:43

jurgt schreef: 08 nov 2022, 11:37 Dank voor de tips. Wat betreft de Hawk hp+, geen fading gehad, pedaal bleef goed doseerbaar.

Remvloeistof is onlangs vervangen voor Castrol performance.

Wat betreft de lipjes in de bumper, waar zitten deze precies?
Ik kan er even geen foto van vinden, maar het zijn de dwarsgeplaatste "spoilers" net voor de voorwielen. Ze zijn goed zichtbaar.
Overigens geeft Renault dit advies ook zelf bij de latere modeljaren met het R-Link systeem.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door Emilio » 09 nov 2022, 20:24

Chaert-RS schreef: 09 nov 2022, 10:43
jurgt schreef: 08 nov 2022, 11:37 Dank voor de tips. Wat betreft de Hawk hp+, geen fading gehad, pedaal bleef goed doseerbaar.

Remvloeistof is onlangs vervangen voor Castrol performance.

Wat betreft de lipjes in de bumper, waar zitten deze precies?
Ik kan er even geen foto van vinden, maar het zijn de dwarsgeplaatste "spoilers" net voor de voorwielen. Ze zijn goed zichtbaar.
Overigens geeft Renault dit advies ook zelf bij de latere modeljaren met het R-Link systeem.

Afbeelding
Haha gaaf.

Dan zie je dat het merk het wel begrijpt

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door R.Wiggel » 09 nov 2022, 23:39

Vandaag goed geprobeerd op Zolder, en dat circuit is zwaar voor de remmen. Originele Brembo ‘flat discs’ + Endless blokken en Motul RBF660 vloeistof = magistrale remkracht, super doseerbaar en geen fading te bemerken.
Wel heb ik ook het idee om de bovengenoemde flappen onder de bumper te verwijderen voor een stukje extra koeling en wellicht gelijk serieuzere koeling dmw lucht kanalen in de voorbumper.

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3245
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door Martijn M » 10 nov 2022, 10:21

R.Wiggel schreef: 09 nov 2022, 23:39 Vandaag goed geprobeerd op Zolder, en dat circuit is zwaar voor de remmen. Originele Brembo ‘flat discs’ + Endless blokken en Motul RBF660 vloeistof = magistrale remkracht, super doseerbaar en geen fading te bemerken.
Wel heb ik ook het idee om de bovengenoemde flappen onder de bumper te verwijderen voor een stukje extra koeling en wellicht gelijk serieuzere koeling dmw lucht kanalen in de voorbumper.
https://www.speedengineering.de/produkt ... -3-rs-set/

Zie link, wellicht is dit wat je zoekt.

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door jurgt » 10 nov 2022, 21:04

Martijn M schreef: 10 nov 2022, 10:21
R.Wiggel schreef: 09 nov 2022, 23:39 Vandaag goed geprobeerd op Zolder, en dat circuit is zwaar voor de remmen. Originele Brembo ‘flat discs’ + Endless blokken en Motul RBF660 vloeistof = magistrale remkracht, super doseerbaar en geen fading te bemerken.
Wel heb ik ook het idee om de bovengenoemde flappen onder de bumper te verwijderen voor een stukje extra koeling en wellicht gelijk serieuzere koeling dmw lucht kanalen in de voorbumper.
https://www.speedengineering.de/produkt ... -3-rs-set/

Zie link, wellicht is dit wat je zoekt.


Die had ik ook nog niet eerder gezien.

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door jurgt » 10 nov 2022, 21:05

R.Wiggel schreef: 09 nov 2022, 23:39 Vandaag goed geprobeerd op Zolder, en dat circuit is zwaar voor de remmen. Originele Brembo ‘flat discs’ + Endless blokken en Motul RBF660 vloeistof = magistrale remkracht, super doseerbaar en geen fading te bemerken.
Wel heb ik ook het idee om de bovengenoemde flappen onder de bumper te verwijderen voor een stukje extra koeling en wellicht gelijk serieuzere koeling dmw lucht kanalen in de voorbumper.
Welke endless blokken gebruik jij?

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Remschijven Megane 3 RS

Bericht door R.Wiggel » 11 nov 2022, 13:36

jurgt schreef: 10 nov 2022, 21:05
R.Wiggel schreef: 09 nov 2022, 23:39 Vandaag goed geprobeerd op Zolder, en dat circuit is zwaar voor de remmen. Originele Brembo ‘flat discs’ + Endless blokken en Motul RBF660 vloeistof = magistrale remkracht, super doseerbaar en geen fading te bemerken.
Wel heb ik ook het idee om de bovengenoemde flappen onder de bumper te verwijderen voor een stukje extra koeling en wellicht gelijk serieuzere koeling dmw lucht kanalen in de voorbumper.
Welke endless blokken gebruik jij?
ME22

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: D20VT en 45 gasten