FWD off road?

Van een Lada Niva in de grote stad tot Parijs-Dakar. Op veler verzoek is er dan eindelijk ook een echt off road forum!
Plaats reactie

Realistisch of niet?

Nee
3
60%
Ja, met een beetje aanpassing.
2
40%
Ja
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 5

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

FWD off road?

Bericht door Joker » 17 sep 2022, 22:26

Filmpjes zijn snippits om het kort te houden en de exacte omstandigheden weer te geven.

Niet realistisch:
[YouTube]https://youtube.com/clip/UgkxR2YK0ny04k ... bQ_fOFya_n[/YouTube]

Het uiterste bij dit soort wegen, maar wel wetende welk spoor en wanneer te stoppen (met banden die ook sneeuw pakken of MUD):
[YouTube]https://youtube.com/clip/UgkxQpu4-3X79h ... 66vIqsJdR3[/YouTube]
[YouTube]https://youtube.com/clip/UgkxWVbOESugmW ... GybMcsYPkG[/YouTube]

Te verwachten (maar dan met goede banden en eventueel sneeuwketting)
https://www.youtube.com/watch?v=HtqJFqB3iPk

Moet gewoon makkelijk te doen zijn (met de juiste banden):
https://youtube.com/clip/UgkxQpNUsNSTWC ... vCokGMlKgS

Doel voor ophoging op goed droog wegdek (ben een 4 tot 5 cm meer nodig):



65 Hp @ 5500 rpm. - 102 Nm @ 3000 rpm - 1500 kilo (kan wellicht iets beter worden). Ik g uit van 25% off en de rest normaal gebruik. Ben ik realistisch of moet ik mijn verwachtingen bijstellen?

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: FWD off road?

Bericht door smiley » 17 sep 2022, 23:35

Heb je voor de grap al eens gekeken naar de Daihatsu Terios 1.3 SX (4x4) van de eerste generatie.
Die weegt nipt over de 1000 kilo, en is dus vriendelijk in de wegenbelasting (er vanuit gaande dat je er ook normaal mee rijd), en is grotendeels klaar voor het avontuur waar je aan denkt, maar ook een prima daily.
Ik ben er huiverig voor dat het aanpassen van je Doblo eindigt met veel geld uitgeven, en je niet brengt wat je wilt.

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: FWD off road?

Bericht door Joker » 17 sep 2022, 23:52

Ik heb ze bekeken als optie een dik jaar terug maar ze zijn erg klein en vrijwel geen onderdelen via de sloop te krijgen. Toch zijn het leuke auto's, maar dan is het hobby deel weer snel weg. Ik ben mijn auto ook niet dagelijks nodig en domweg met de remmen opknappen gaat deze weer door de keuring, dus echt veel geld er in stoppen is niet eens nodig.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: FWD off road?

Bericht door JP » 18 sep 2022, 11:22

Wat verwacht je aan te treffen daar in het Noorden? Zal niet allemaal zo offroad zijn als in die filmpjes of wil je zo diep de natuur in a la Bear Grylls? Je zult er toch niet snel the big five aantreffen…. :coffee:

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: FWD off road?

Bericht door Joker » 19 sep 2022, 02:26

Het is gewoon lastig uit te leggen wat ik verwacht tegen te komen hoewel ik delen van de route kan volgen die mijn zus heeft gedaan, kijk ik naar geplande "veilige" routes kan ik met een degelijke set banden en een minimale ophoging (steunveren achter desnoods) i.v.m. extra laadvermogen alle kanten wel op. Je hebt het dan over grind/zand, stukjes gras, af en toe een stukje bos en gewoon regelmatig wat slechte wegen. Echt gaten induiken, keien, modder poelen of steile hellingen, door een rivier baggeren zit er niet in. Helaas is het dan ook extreem lastig om een realistisch beeld te schetsen en ga ik hier dan maar voor de uitersten wat ik mogelijk (maar dan wel zeer korte stukjes) tegen kan komen waarbij ik vermoedelijk gewoon omkeer en een nieuwe route ga zoeken.

Kom ik in de buurt van mijn voorbeelden zit ik voor mijn eigen oordeel er al naast en is het niet haalbaar, maar toch is de vraag leuk om te stellen omdat er wellicht ideeën uit voort komen waar ik wel iets mee kan. Stel iemand zegt dat met 100Pk en x Nm en een beetje goede banden het lukt kan ik daar eens serieus over nadenken omdat het wel een knutselauto is die ook zonder paniek opgeblazen mag worden. Maar het is natuurlijk niet de doelstelling om doelbewust idiote dingen te doen of iets wat bij voorbaat geheel kansloos is.

Als ik kijk naar mijn vaste stekken in de Ardennen heb ik een aantal auto's mooi kunnen testen: Daihatsu Cuore 1.0, VW Bora 1.9TDI, VW Polo 1.4 en een Peugeot Partner 1.9D. Alle auto's zijn vrijwel identiek beladen met 300+ kilo en gek genoeg was de Cuore de beste uit de test. Lekker hoog, licht in gewicht en toch 76 PK. Die kon dus over de hobbels en bobbels, lekker op zand en wat modder en etc, maar wel met bredere banden.

We moeten hier dus wel echt stellen dat dit een bewuste knutsel auto is, er veel oude troep in kan vervoeren en onderdelen gewoon erg goedkoop zijn of volop bij de sloop te verkrijgen zijn. Deze combinatie maakt ook dat ik mij afvraag wat voor grappige dingen ik ermee kan doen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: FWD off road?

Bericht door JP » 19 sep 2022, 09:15

Een Cuore wordt hier binnen het forum een (elektrisch verwarmd) hart toegedragen ! :thumbup: hoe is alleen de beschikbaarheid van japanse reserveonderdelen daar boven?

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: FWD off road?

Bericht door Jan Terwolde » 19 sep 2022, 14:16

Joker schreef: 19 sep 2022, 02:26 Het is gewoon lastig uit te leggen wat ik verwacht tegen te komen hoewel ik delen van de route kan volgen die mijn zus heeft gedaan, kijk ik naar geplande "veilige" routes kan ik met een degelijke set banden en een minimale ophoging (steunveren achter desnoods) i.v.m. extra laadvermogen alle kanten wel op. Je hebt het dan over grind/zand, stukjes gras, af en toe een stukje bos en gewoon regelmatig wat slechte wegen. Echt gaten induiken, keien, modder poelen of steile hellingen, door een rivier baggeren zit er niet in. Helaas is het dan ook extreem lastig om een realistisch beeld te schetsen en ga ik hier dan maar voor de uitersten wat ik mogelijk (maar dan wel zeer korte stukjes) tegen kan komen waarbij ik vermoedelijk gewoon omkeer en een nieuwe route ga zoeken.

Kom ik in de buurt van mijn voorbeelden zit ik voor mijn eigen oordeel er al naast en is het niet haalbaar, maar toch is de vraag leuk om te stellen omdat er wellicht ideeën uit voort komen waar ik wel iets mee kan. Stel iemand zegt dat met 100Pk en x Nm en een beetje goede banden het lukt kan ik daar eens serieus over nadenken omdat het wel een knutselauto is die ook zonder paniek opgeblazen mag worden. Maar het is natuurlijk niet de doelstelling om doelbewust idiote dingen te doen of iets wat bij voorbaat geheel kansloos is.

Als ik kijk naar mijn vaste stekken in de Ardennen heb ik een aantal auto's mooi kunnen testen: Daihatsu Cuore 1.0, VW Bora 1.9TDI, VW Polo 1.4 en een Peugeot Partner 1.9D. Alle auto's zijn vrijwel identiek beladen met 300+ kilo en gek genoeg was de Cuore de beste uit de test. Lekker hoog, licht in gewicht en toch 76 PK. Die kon dus over de hobbels en bobbels, lekker op zand en wat modder en etc, maar wel met bredere banden.

We moeten hier dus wel echt stellen dat dit een bewuste knutsel auto is, er veel oude troep in kan vervoeren en onderdelen gewoon erg goedkoop zijn of volop bij de sloop te verkrijgen zijn. Deze combinatie maakt ook dat ik mij afvraag wat voor grappige dingen ik ermee kan doen.
Brede banden zijn juist overrated voor off road. Smal en grof profiel doet het juist erg goed, oftewel meer een lada niva tactiek.

Als je een bestaande 4x4 aanpast voor zulk werk zal je ook nog wat terug krijgen als in restwaarde itt het aanpassen van de doblo.
Al ga je met een sper en goede banden ga je alsnog behoorlijk ver komen met een fwd als die niet te laag is

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: FWD off road?

Bericht door Joker » 20 sep 2022, 21:04

Klopt mbt banden, ik ben er bekend mee van de oudere type landrovers die mooi doorploegen op de smalle banden en uitgebouwde verbrede wagens vast komen te zitten. De banden onder een Cuore zijn van origineel niet veel meer dan een paar fietsbanden die ook nog eens extreem hoog zijn, door een setje alu velgen en wat bredere banden was de wegligging extreem verbeterd en kon ik er wel redelijk goed mee uit de voeten.

Doblo is gewoon een kwestie van kijken wat allemaal goed uitkomt als het om hoogte van de auto gaat, wat beschikbaar is aan degelijke banden en bij nieuwe velgen (mocht ik dat wel besluiten) de ET. Sper maakt natuurlijk wel een heel groot verschil, maar wat allemaal kan is dan een andere vraag waarop ik nog niet vooruit wil lopen nu; maar het is wel een goed idee waar ik mogelijk iets mee kan.

Voor rest waarde doe ik het allemaal niet en maakt mij ook niets uit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten