Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling / 1e batch besteld

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
DFJEF
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling / 1e batch besteld

Bericht door DFJEF » 09 sep 2022, 21:54

Aangezien ik mijn auto binnenkort wil uitrusten met een Öhlins Road & Track set, ben ik in gesprek met TVM Works in Dongen omdat ik daar zeer goede ervaringen heb. Normaal leveren zij geen Öhlins, maar bij eventuele extra interesse zijn ze bereid om Öhlins te vertegenwoordigen als dealer. Zodoende het idee om te polsen of er hier misschien interesse is voor een group-buy (uit andere topics begreep ik al dat men hier dol is op group-buys :wink: ), zodat de eerste sets mogelijk met wat (beperkte) korting kunnen worden aangeboden. In principe is TVM een MINI en BMW specialist, maar ze rijden daar eigenlijk van alles naar binnen. Ook met VAG producten zijn ze thuis en ikzelf wil mijn Mazda MX-5 van de Öhlins set voorzien, wat ook geen enkel probleem is. Ze kunnen uiteraard alles in eigen huis monteren en 3D uitlijnen op een professionele Hunter HawkEye Elite.

Op https://www.ohlins.eu/en/products/automotive/ kun je checken of er een Road & Track set gemaakt wordt voor je auto (een set voor de Renault Twingo hebben ze helaas niet in het assortiment :mrgreen: ).

Mocht je interesse hebben, laat het met een reply op dit draadje of via een pb weten. Dan probeer ik een en ander te coördineren met TVM Works bij genoeg animo, zodat er dan ook wat prijsindicaties afgegeven kunnen worden om daarna bij voldoende interesse de definitieve deelnemers te bepalen.
Laatst gewijzigd door DFJEF op 02 okt 2022, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Marc Sierra » 10 sep 2022, 18:54

Af en toe zit ik weleens met een schuin oog naar een R&T set te kijken. Het schijnt toch een set te zijn waar eigenlijk iedereen enthousiast over is. Ondanks dat de veren een stuk stugger zijn dan bijvoorbeeld de Bilstein B12 set die ik nu heb schijnt het comfort toch heel goed te zijn. Maar ik vraag me alleen wel af of ze geschikt zijn voor een daily driver. Ik las namelijk ergens dat ze elke 30k (weet niet of het km of mijl was) een rebuild nodig zouden hebben. Nou is dat vast met wat intensiever gebruik, maar toch klinkt het niet als iets aantrekkelijks voor een dagelijkse auto. Dus ik ben er niet over uit of het wat voor mij zou zijn. Het liefst zou ik een keertje meerijden in een vergelijkbare auto als de mijne, maar dan met Ohlins R&T onderstel.

Verder vraag ik me af waarom je zo'n set bij TVM Works zou bestellen, terwijl ze nooit zaken doen met Ohlins. Ik zou verwachten dat een Ohlins dealer een stuk betere prijzen zou moeten kunnen leveren. Ik heb eens zitten kijken wat een set voor mijn auto (BMW E90) zou moeten kosten bij verschillende zaken en kom dan al grote verschillen tegen:
- Madeno Racing €2127.00
- Hardeman Motorsport €2.574,23
- Part-box €2.892,25

Madeno is een officiële Ohlins dealer en is dan ook een stuk goedkoper dan de andere 2. Zou je niet beter een group buy bij Madeno kunnen doen?

Gebruikersavatar
Testpiloot
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2021, 14:06
Auto: BMW E92 M3 | Alfa Romeo Giulia

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Testpiloot » 10 sep 2022, 19:19

Hi all,

Een group-buy bij Madeno Racing zou ik wel voor openstaan.

Heb al eerder uit eigen interesse informatie voor mijn BMW opgevraagd bij diverse partijen, waaronder Stroeve Motorsport en Madeno Racing.

Bij Madeno kwamen ze naar mijn mening kundig over en hadden ze een okay prijsniveau.

DFJEF
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door DFJEF » 10 sep 2022, 19:50

Volgens vele ervaringen is de R&T set juist geschikt als daily, daar ze vaak comfortabeler ervaren worden dan andere sets. Ik heb me in ieder geval aardig ingelezen voor de MX-5 (ND) en eigenlijk alle grotere / betere MX-5 tuners zweren bij Ohlins.

Wat betreft de rebuild adviezen na 30k km, denk ik inderdaad dat dat ook gebaseerd is op veel circuit gebruik. En bovendien kunnen ze dus geserviced worden en daarom kunnen ze heel lang mee.

Madeno staat ook super aangeschreven, dus daar zou ik ook zeker mijn auto met een gerust hart achterlaten. Let wel op dat volgens mij hun prijzen soms niet helemaal actueel zijn en bovendien adverteren ze exclusief BTW (de kleine lettertjes helemaal onderaan hun webpagina's :wink: ).

Natuurlijk zullen ze bij Madeno meer ervaring hebben met Ohlins en ze bouwen daar ook geheel naar klanteisen. Maar uiteindelijk gaat het om een R&T set, die al geheel afgestemd / standaard vanuit Ohlins komt. Bij TVM hebben ze genoeg ervaring als het gaat om verlagingsets. Normaal werken ze veel met Bilstein, dus een standaard R&T set van Ohlins monteren kan daar ook zonder enkel probleem.

Ze hebben in ieder geval mijn volledige vertrouwen daar en dat is ook wat waard. En ik gun ze het werk. Vandaar het idee om hier de interesse te polsen en te kijken of er wat mogelijk is bij afname van meerdere sets tegelijkertijd. :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Marc Sierra » 11 sep 2022, 10:58

Dat de prijzen van Madeno ex BTW zijn had ik niet gezien. Dat is wel jammer want dat maakt het meteen een aardig stukje duurder tov wat ik in mijn hoofd had. Het bedrag incl. BTW komt op precies hetzelfde als de prijs van Hardeman, dus dan maakt dat geen verschil.

Ik zou de set sowieso zelf monteren, dus wat dat betreft maakt het me niet uit waar het vandaan zou komen. Maar als ik een set zou willen is dat geen standaard set. De achterveren (en waarschijnlijk dan ook de dempers) die standaard in de Ohlins kit zit voor de normale E90 zijn veel te zacht. Dus dan zou het een aangepast set moeten worden en in dat geval ben je denk ik beter af bij Madeno.

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Kadett » 11 sep 2022, 11:14

Als ik voor de R&T versie voor een ND MX5 zou gaan zou ik de 'Long Stroke' versie kopen uit de VS.

https://www.miataspeed.com/products/fps ... v-nd-miata

Persoonlijk zou ik na lang lezen op Miata forum voor een MeisterR set gaan qua prijs prestatie.

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door HSR » 11 sep 2022, 17:44

Voor onderstellen staat Madeno voor mij op eenzame hoogte. Enorm veel kennis in huis en neemt ook de tijd voor je. Zo heb ik daar recentelijk een Bilstein PSS9 laten maken voor een Z3 coupe. Custom valving die passen bij de veren en ze hebben de bleed aangepast waardoor je per klik een veel bruikbaardere verstelling krijgt dan de originele PSS9 had. Ik vind dat knap, ze kunnen daar veel maatwerk leveren.

Maar inderdaad, niet goedkoop. De vraag is of je op de laatste 500 piek moet kijken bij dit soort producten waar after care ook een belangrijk punt is.

DFJEF
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door DFJEF » 11 sep 2022, 17:46

Marc Sierra schreef: 11 sep 2022, 10:58 Maar als ik een set zou willen is dat geen standaard set. De achterveren (en waarschijnlijk dan ook de dempers) die standaard in de Ohlins kit zit voor de normale E90 zijn veel te zacht. Dus dan zou het een aangepast set moeten worden en in dat geval ben je denk ik beter af bij Madeno.
Bij de MX-5 ND biedt Ohlins ook een keuze tussen 2 "springrates" voor de voorkant voor de standaard set. Dat zouden ze dan dus ook voor de E90 moeten doen als ik jou begrijp. Ze kunnen (tegen extra betaling) bij Madeno de dempers ook fine-tunen naar klanten wensen. Dus als je maatwerk wil, dan ben je daar zeker bij het juiste adres.

DFJEF
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door DFJEF » 11 sep 2022, 17:51

Kadett schreef: 11 sep 2022, 11:14 Als ik voor de R&T versie voor een ND MX5 zou gaan zou ik de 'Long Stroke' versie kopen uit de VS.

https://www.miataspeed.com/products/fps ... v-nd-miata

Persoonlijk zou ik na lang lezen op Miata forum voor een MeisterR set gaan qua prijs prestatie.
Tsja, die "long-stroke" versie heb ik ook gezien. Maar op een gegeven moment houdt het prijstechnisch natuurlijk op. :)

En het aanbod voor een MX-5 wat after-market betreft, is gigantisch. Gelukkig maar, want dat betekent veel keuze. MeisterR ook gezien, maar op een gegeven moment moet je keuzes maken. :D

DFJEF
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door DFJEF » 11 sep 2022, 17:59

HSR schreef: 11 sep 2022, 17:44 Voor onderstellen staat Madeno voor mij op eenzame hoogte. Enorm veel kennis in huis en neemt ook de tijd voor je. Zo heb ik daar recentelijk een Bilstein PSS9 laten maken voor een Z3 coupe. Custom valving die passen bij de veren en ze hebben de bleed aangepast waardoor je per klik een veel bruikbaardere verstelling krijgt dan de originele PSS9 had. Ik vind dat knap, ze kunnen daar veel maatwerk leveren.

Maar inderdaad, niet goedkoop. De vraag is of je op de laatste 500 piek moet kijken bij dit soort producten waar after care ook een belangrijk punt is.
Ik geloof gelijk dat ze bij Madeno op eenzame hoogte staan wat ondersteltechnieken betreft. Zoals eerder aangegeven, zou ik daar ook zonder enige aarzeling naar toe rijden. Echter zoek ik niet die laatste fijn-tuning of specifieke afstelling. Het is voor mij een derde auto die ik hooguit een paar duizend km per jaar rijd. Dus dan voldoet een standaard R&T set, waarbij je de demping ook zelf kunt instellen, voor mij prima. :)

En helemaal eens dat je niet moet besparen op de laatste Euro's, maar zoals eerder aangehaald, het houdt ergens op. :wink:

BartMS
Berichten: 506
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door BartMS » 11 sep 2022, 18:27

DFJEF schreef: 11 sep 2022, 17:51
Kadett schreef: 11 sep 2022, 11:14 Als ik voor de R&T versie voor een ND MX5 zou gaan zou ik de 'Long Stroke' versie kopen uit de VS.

https://www.miataspeed.com/products/fps ... v-nd-miata

Persoonlijk zou ik na lang lezen op Miata forum voor een MeisterR set gaan qua prijs prestatie.
Tsja, die "long-stroke" versie heb ik ook gezien. Maar op een gegeven moment houdt het prijstechnisch natuurlijk op. :)

En het aanbod voor een MX-5 wat after-market betreft, is gigantisch. Gelukkig maar, want dat betekent veel keuze. MeisterR ook gezien, maar op een gegeven moment moet je keuzes maken. :D
Ik heb in een MX5 NA gereden met meisterR en was eigenlijk niet zo onder de indruk van dat onderstel. Heb op meerdere sets gereden onder MX5 NA's. Wellicht dat het dan niet de goede meisteR set was? Dit was de ZetaCRD.

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door HSR » 11 sep 2022, 21:10

DFJEF schreef: 11 sep 2022, 17:59
Ik geloof gelijk dat ze bij Madeno op eenzame hoogte staan wat ondersteltechnieken betreft. Zoals eerder aangegeven, zou ik daar ook zonder enige aarzeling naar toe rijden. Echter zoek ik niet die laatste fijn-tuning of specifieke afstelling. Het is voor mij een derde auto die ik hooguit een paar duizend km per jaar rijd. Dus dan voldoet een standaard R&T set, waarbij je de demping ook zelf kunt instellen, voor mij prima. :)

En helemaal eens dat je niet moet besparen op de laatste Euro's, maar zoals eerder aangehaald, het houdt ergens op. :wink:
[/quote]


Nu koop je met een Ohlins R&T zo'n beetje het beste out of the box onderstel hoor. Het was niet beschikbaar voor de Z3 anders was het aannemelijk dat ik daar voor was gegaan.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Marc Sierra » 13 sep 2022, 11:02

DFJEF schreef: 11 sep 2022, 17:46
Marc Sierra schreef: 11 sep 2022, 10:58 Maar als ik een set zou willen is dat geen standaard set. De achterveren (en waarschijnlijk dan ook de dempers) die standaard in de Ohlins kit zit voor de normale E90 zijn veel te zacht. Dus dan zou het een aangepast set moeten worden en in dat geval ben je denk ik beter af bij Madeno.
Bij de MX-5 ND biedt Ohlins ook een keuze tussen 2 "springrates" voor de voorkant voor de standaard set. Dat zouden ze dan dus ook voor de E90 moeten doen als ik jou begrijp. Ze kunnen (tegen extra betaling) bij Madeno de dempers ook fine-tunen naar klanten wensen. Dus als je maatwerk wil, dan ben je daar zeker bij het juiste adres.
Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom Ohlins voor de springrates gekozen heeft in de kit voor de standaard E90. Voor de voorkant is het 60 N/mm en achter 70 N/mm. Die waarden op zich zeggen niet zoveel natuurlijk, maar als je nagaat dat de de M-sport veren van BMW en de Eibach Pro kit (zelfde veren als in Bilstein B12 kit) voor ~25 N/mm en achter ~80 N/mm zijn wordt het wel vreemd. Voor is de Ohlins dus ruim 2x zo hard en achter is hij juist een stuk zachter. Bijna iedereen die zo'n set koopt gaat dan ook voor de springrates van de E90 M3 kit, die zijn 60 N/mm voor en 120 N/mm achter.

Ik heb net Madeno eens gebeld om wat informatie over de Ohlins. Heb een hele tijd aan de telefoon gezeten, hij was echt heel erg behulpzaam. De prijs van de E90 set zoals op de website staat klopt en het veranderen van de springrates kan gewoon binnen het standaardbedrag van de set, als de demping aangepast moet worden wordt het wel duurder. Ook heb ik eens gevraagd naar het onderhoud dat nodig is. Standaard geeft Ohlins 30.000 km op, maar dat kan wel iets opgerekt worden naar 80 a 100.000 km voor een straatauto. De lagers van de voorste inverted dempers slijten en als je daar te lang mee doorrijdt beschadigen de chromen demperbuizen ook en dan ben je verder van huis, dus het is wel van belang die lagers op tijd te vervangen. Overigens is dat niet anders dan bij bv. een Bilstein demper, maar als daar de chromen buis beschadigd is doet het wat minder pijn in de portemonnee als de demper vervangen moet worden.

Bij Madeno wordt ik toch wel enthousiast om een set te bestellen, maar ik verwacht niet dat TVM Works binnen de prijs van de standaard Ohlins set andere achterveren kan leveren. Maar uit jouw reactie begrijp ik dat je wel echt bij TVM Works de eventuele group buy wil doen en niet naar Madeno wil gaan?

DFJEF
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door DFJEF » 13 sep 2022, 11:32

Volgens mij kun je bij Ohlins de veren separaat bestellen, dus ik denk dat daarmee ook de prijs in principe gelijk zal zijn als de set met “default rates”. De veren zijn de kosten niet.

Het uitgangspunt was de group-buy op te zetten via TVM, maar de interesse is vooralsnog beperkt. Maar goed, als je wilt dan kunnen we eens kijken wat TVM kan betekenen (zonder verplichting), dan heb je dus ook keuze. :thumbup:

PB me even je gegevens van je auto en de exacte set met de gewenste veren, dan ga ik ermee aan de slag. :beer:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Jan Terwolde » 13 sep 2022, 12:00

Marc Sierra schreef: 13 sep 2022, 11:02
DFJEF schreef: 11 sep 2022, 17:46
Marc Sierra schreef: 11 sep 2022, 10:58 Maar als ik een set zou willen is dat geen standaard set. De achterveren (en waarschijnlijk dan ook de dempers) die standaard in de Ohlins kit zit voor de normale E90 zijn veel te zacht. Dus dan zou het een aangepast set moeten worden en in dat geval ben je denk ik beter af bij Madeno.
Bij de MX-5 ND biedt Ohlins ook een keuze tussen 2 "springrates" voor de voorkant voor de standaard set. Dat zouden ze dan dus ook voor de E90 moeten doen als ik jou begrijp. Ze kunnen (tegen extra betaling) bij Madeno de dempers ook fine-tunen naar klanten wensen. Dus als je maatwerk wil, dan ben je daar zeker bij het juiste adres.
Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom Ohlins voor de springrates gekozen heeft in de kit voor de standaard E90. Voor de voorkant is het 60 N/mm en achter 70 N/mm. Die waarden op zich zeggen niet zoveel natuurlijk, maar als je nagaat dat de de M-sport veren van BMW en de Eibach Pro kit (zelfde veren als in Bilstein B12 kit) voor ~25 N/mm en achter ~80 N/mm zijn wordt het wel vreemd. Voor is de Ohlins dus ruim 2x zo hard en achter is hij juist een stuk zachter. Bijna iedereen die zo'n set koopt gaat dan ook voor de springrates van de E90 M3 kit, die zijn 60 N/mm voor en 120 N/mm achter.

Ik heb net Madeno eens gebeld om wat informatie over de Ohlins. Heb een hele tijd aan de telefoon gezeten, hij was echt heel erg behulpzaam. De prijs van de E90 set zoals op de website staat klopt en het veranderen van de springrates kan gewoon binnen het standaardbedrag van de set, als de demping aangepast moet worden wordt het wel duurder. Ook heb ik eens gevraagd naar het onderhoud dat nodig is. Standaard geeft Ohlins 30.000 km op, maar dat kan wel iets opgerekt worden naar 80 a 100.000 km voor een straatauto. De lagers van de voorste inverted dempers slijten en als je daar te lang mee doorrijdt beschadigen de chromen demperbuizen ook en dan ben je verder van huis, dus het is wel van belang die lagers op tijd te vervangen. Overigens is dat niet anders dan bij bv. een Bilstein demper, maar als daar de chromen buis beschadigd is doet het wat minder pijn in de portemonnee als de demper vervangen moet worden.

Bij Madeno wordt ik toch wel enthousiast om een set te bestellen, maar ik verwacht niet dat TVM Works binnen de prijs van de standaard Ohlins set andere achterveren kan leveren. Maar uit jouw reactie begrijp ik dat je wel echt bij TVM Works de eventuele group buy wil doen en niet naar Madeno wil gaan?
Bilstein b16 ook overwogen? Pff kijk net even maar de rommel is wel duurder geworden.. prijsverschil met de ohlins kleiner geworden maar doet er ook niet voor onder, wellicht dat de Road and track nog iets comfortabeler is maar dat kon ik niet erg goed beoordelen met het korte ritje wat ik over de weg reed. Op de ring back to back gereden (wel 125d-m240i). Wellicht vond ik op de ring de b16 nog beter maar dat kan ook aan de rest van de auto gelegen hebben. Voor de combinatie ring/weg vind ik de b16 echt top in ieder geval.

Set bevalt mij in ieder geval heel erg goed. Doet het geweldig op de ring en op de weg, alleen van een drempel afrijden is wat minder comfy maar dat zit ook in de instelling van de achterdempers (en dus aan te passen) maar ik heb hem liever wat strakker. Spul zit er nu 130.000 km onder en meer als 4 jaar en nog steeds top!

EDIT
Ik zie net dat bij de e90 er amper verschil in prijs zit tussen de road and track en b16, maar bij de f20 is de b16 wel gewoon 1000,- goedkoper! Dan had ik het wel geweten.

DFJEF
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door DFJEF » 13 sep 2022, 12:08

Marc Sierra schreef: 13 sep 2022, 11:02
Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom Ohlins voor de springrates gekozen heeft in de kit voor de standaard E90. Voor de voorkant is het 60 N/mm en achter 70 N/mm. Die waarden op zich zeggen niet zoveel natuurlijk, maar als je nagaat dat de de M-sport veren van BMW en de Eibach Pro kit (zelfde veren als in Bilstein B12 kit) voor ~25 N/mm en achter ~80 N/mm zijn wordt het wel vreemd. Voor is de Ohlins dus ruim 2x zo hard en achter is hij juist een stuk zachter. Bijna iedereen die zo'n set koopt gaat dan ook voor de springrates van de E90 M3 kit, die zijn 60 N/mm voor en 120 N/mm achter.
Als ik op de productfinder bij Ohlins kijk (https://www.ohlins.eu/en/products/automotive/), dan krijg ik volgende set voor een E90:

https://www.ohlins.eu/en/products/packa ... mw-1--195/

Met volgende info wat betreft veren:
Features Front:
McPherson strut, upside down
Compression and rebound damping with one adjuster
Spring preload adjuster
Separate ride height adjustment
Approx. 5 - 20 mm lower than standard with recommended setup
Spring rate 70 N/mm
Use with original top mounts

Features Rear:
Conventional Shock Absorber
Compression and rebound damping with one adjuster
Spring preload adjuster
Separate ride height adjustment
Approx. 10 - 40 mm lower than standard with recommended setup
Spring rate 120 N/mm
Use with original top mounts


Precies wat je wilt (klein verschil voorzijde). Dus waar komen die andere waardes vandaan ? :?

DFJEF
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door DFJEF » 13 sep 2022, 12:21

Ik denk dat de verwarring wordt veroorzaakt door meneer Part-Box. Ik zag, dat je daar ook een prijs had gezien. Zij adverteren met volgende set voor de E90:
https://nl.part-box.com/ohlins-road-amp ... 11-bmsmp50

Maar dat ik volgens mij onjuist. Dat is een model BMSMP50. En als je die opzoekt bij Ohlins, kom je bij een set voor de Z4 uit, met de door jou genoemde veer-rates:
https://www.ohlins.eu/en/products/autom ... -z4--5015/

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Marc Sierra » 13 sep 2022, 12:27

Jan Terwolde schreef: 13 sep 2022, 12:00 Bilstein b16 ook overwogen? Pff kijk net even maar de rommel is wel duurder geworden.. prijsverschil met de ohlins kleiner geworden maar doet er ook niet voor onder, wellicht dat de Road and track nog iets comfortabeler is maar dat kon ik niet erg goed beoordelen met het korte ritje wat ik over de weg reed. Op de ring back to back gereden (wel 125d-m240i). Wellicht vond ik op de ring de b16 nog beter maar dat kan ook aan de rest van de auto gelegen hebben. Voor de combinatie ring/weg vind ik de b16 echt top in ieder geval.

Set bevalt mij in ieder geval heel erg goed. Doet het geweldig op de ring en op de weg, alleen van een drempel afrijden is wat minder comfy maar dat zit ook in de instelling van de achterdempers (en dus aan te passen) maar ik heb hem liever wat strakker. Spul zit er nu 130.000 km onder en meer als 4 jaar en nog steeds top!

EDIT
Ik zie net dat bij de e90 er amper verschil in prijs zit tussen de road and track en b16, maar bij de f20 is de b16 wel gewoon 1000,- goedkoper! Dan had ik het wel geweten.
Ik heb ooit weleens naar de B16 gekeken, maar het prijsverschil voor de E90 is inderdaad niet veel en volgens mij zijn de Ohlins toch wel betere schokdempers. Zeker met de DFV moeten de Ohlins voor de straat volgens mij een stuk fijner zijn.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Marc Sierra » 13 sep 2022, 12:37

DFJEF schreef: 13 sep 2022, 12:21 Ik denk dat de verwarring wordt veroorzaakt door meneer Part-Box. Ik zag, dat je daar ook een prijs had gezien. Zij adverteren met volgende set voor de E90:
https://nl.part-box.com/ohlins-road-amp ... 11-bmsmp50

Maar dat ik volgens mij onjuist. Dat is een model BMSMP50. En als je die opzoekt bij Ohlins, kom je bij een set voor de Z4 uit, met de door jou genoemde veer-rates:
https://www.ohlins.eu/en/products/autom ... -z4--5015/
Ik had de springrates van het E90post forum en ook van de site van Hardeman Motorsport, waar ook bij staat dat het de BMS MI01 is:
https://www.motorsportparts.nl/bmw/bmw- ... -and-track

Op het E90post forum zijn er veel mensen die in het verleden de set in de US bij Turner Motorsport besteld hebben. Bijna allemaal bestelden er andere achterveren bij, dus in het verleden waren de rates wel echt 60 en 120 N/mm. Ik vermoed dat Ohlins ondertussen geluisterd heeft naar de kritiek van de vele gebruikers en de veren heeft aangepast. Ook bij Turner Motorsport staat er nu namelijk dat het 70 en 120 N/mm is:
https://www.turnermotorsport.com/p-5936 ... lover-kit/

Maar dat is dus erg mooi, want dat zou een standaard set prima zijn.

DFJEF
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door DFJEF » 13 sep 2022, 12:43

Marc Sierra schreef: 13 sep 2022, 12:37 Ik vermoed dat Ohlins ondertussen geluisterd heeft naar de kritiek van de vele gebruikers en de veren heeft aangepast. Ook bij Turner Motorsport staat er nu namelijk dat het 70 en 120 N/mm is:
https://www.turnermotorsport.com/p-5936 ... lover-kit/

Maar dat is dus erg mooi, want dat zou een standaard set prima zijn.
Dat lijkt ook voor de MX-5 (ND) het geval, maar dan omgekeerd. Daar was de kritiek dat de standaard voorveer te hard zou zijn (100N/mm). Leuk voor circuit gebruik, maar op de straat wat teveel van het goede. Daarom de optie om voor een softere variant van 70 N/mm te kiezen.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Marc Sierra » 13 sep 2022, 13:09

DFJEF schreef: 13 sep 2022, 11:32 Volgens mij kun je bij Ohlins de veren separaat bestellen, dus ik denk dat daarmee ook de prijs in principe gelijk zal zijn als de set met “default rates”. De veren zijn de kosten niet.

Het uitgangspunt was de group-buy op te zetten via TVM, maar de interesse is vooralsnog beperkt. Maar goed, als je wilt dan kunnen we eens kijken wat TVM kan betekenen (zonder verplichting), dan heb je dus ook keuze. :thumbup:

PB me even je gegevens van je auto en de exacte set met de gewenste veren, dan ga ik ermee aan de slag. :beer:
Ik ben wel benieuwd wat een set zou kosten, maar een group buy van 2 (of zijn het er meer?) is niet echt een 'group buy' en zal waarschijnlijk voor de prijs weinig doen.

DFJEF
Berichten: 850
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door DFJEF » 13 sep 2022, 13:20

Het is tot nu toe inderdaad beperkt, maar vragen staat vrij toch ? :)

Als we een startpunt hebben, dan hebben we in ieder geval een idee, maar we zullen met een gelimiteerd aantal geen wonderen moeten verwachten.
Maar begrijp ik het goed, dat je 'm zelf wilt inbouwen, dus dan zou het enkel het leveren van >>>deze set<<< zijn ?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Marc Sierra » 13 sep 2022, 13:21

Klopt ja, die set en zelf inbouwen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Niels » 13 sep 2022, 15:29

De winst zit juist in laten monteren en laten afstellen door een firma als Madeno. Ik ben overtuigd dat een goedkopere set inclusief naar wens maken en afstellen je veel meer plezier oplevert qua rijden dan een doos via de post met een Ohlins set (hoe gaaf ook). Ik mag graag knutselen maar een installateur met echt kennis van zaken brengt het geheel pas echt naar een hoger niveau.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Jan Terwolde » 13 sep 2022, 17:05

Die kan ook alleen uitlijnen en meedenken met de instellingen toch.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 127 gasten