Gas, de prijzen.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Philipoo » 02 mar 2023, 14:04

Knot schreef: 02 mar 2023, 13:25 We moesten toch zuinig zijn met gas (en daarnaast hou je geld over als je niet overmatig stookt).... 250m3 gas en 1000kwh electrisch heb ik het prima op temperatuur. Liever 18C en een trui aan dan 20C bij hogere kosten en in je dunne kleding lopen. Laat de natuur lekker zijn werk doen, voor je het weet zitten we op 25C en loop je in je zwembroek rond.

Straks komt de zomer er weer aan en moet men (die het graag 20/21/meer heeft) weer een airconditioning hebben thuis, het zijn net bejaarden :tooth:
Of laat mensen lekker zelf beslissen hoe ze het thuis fijn vinden! Jij kan ook niet zien hoeveel mensen bijvoorbeeld thuis/op kantoor werken, maakt een redelijk verschil in het aantal kuub dat je opstookt

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 02 mar 2023, 14:20

Zoiets Philip. Toen het allemaal veel te duur was ergens(na) zomer vorig jaar etc. ben ik wel 'zuiniger' gaan doen en dat scheelt, maar ik heb nu zo'n 'voordelig' contract en dus kan/hoef ik me hier niet meer drukker om te maken dan m'n (andere vooral zakelijke) beslommeringen.

Ergerlijk die energieprijzen zeer zeker. Ik heb 'geleerd' zuiniger aan te doen, maar de manier waarop dit werd gedaan/gebracht heb ik zwaar m'n twijfels over.

Gisterochtend -3 ergens 8:00uur. Denk je dan dat in dat oude huis van ons ik die verwarming niet hoger zet? 'voluit hoor'. MdV te kouwkleumen is ergerlijker dan die 'gasprijs'.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Knot » 02 mar 2023, 14:25

Philipoo schreef: 02 mar 2023, 14:04 Of laat mensen lekker zelf beslissen hoe ze het thuis fijn vinden! Jij kan ook niet zien hoeveel mensen bijvoorbeeld thuis/op kantoor werken, maakt een redelijk verschil in het aantal kuub dat je opstookt
Hoor je mij zeggen dat iets niet mag of je iets niet mag beslissen? Zeg alleen hoe ik erover denk en dat IK het niet nodig vind het hoger op te stoken dan nodig.

Als JIJ het fijn vind om het 30C te maken thuis en 1000 kuub per maand verstookt moet je zelf weten maar als we er allemaal zo over denken hebben/krijgen we wel een probleem met de gasvoorraad en zullen andere mensen de dupe worden van de dan waarschijnlijk weer hogere kosten.

Hoop mensen zijn gewoon nogsteeds niet zuinig, lekker kletsen/roken met de voordeur en tussendoor open en de CV maar loeien, en daarna klagen dat de kosten zo hoog zijn :tooth:

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 02 mar 2023, 14:56

Knot schreef: 02 mar 2023, 14:25
Philipoo schreef: 02 mar 2023, 14:04 Of laat mensen lekker zelf beslissen hoe ze het thuis fijn vinden! Jij kan ook niet zien hoeveel mensen bijvoorbeeld thuis/op kantoor werken, maakt een redelijk verschil in het aantal kuub dat je opstookt
Hoor je mij zeggen dat iets niet mag of je iets niet mag beslissen? Zeg alleen hoe ik erover denk en dat IK het niet nodig vind het hoger op te stoken dan nodig.

Als JIJ het fijn vind om het 30C te maken thuis en 1000 kuub per maand verstookt moet je zelf weten maar als we er allemaal zo over denken hebben/krijgen we wel een probleem met de gasvoorraad en zullen andere mensen de dupe worden van de dan waarschijnlijk weer hogere kosten.

Hoop mensen zijn gewoon nogsteeds niet zuinig, lekker kletsen/roken met de voordeur en tussendoor open en de CV maar loeien, en daarna klagen dat de kosten zo hoog zijn :tooth:
Ik weet niet of dit echt zo is, de media wil je dit doen laten geloven heb ik 't idee.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Knot » 02 mar 2023, 15:16

Als we meer verbruiken brengt het de staat ook meer geld binnen toch? Zelfde met brandstof, hoe meer we tanken hoe meer ook voor de staat.

Behalve als er echt te korten komen natuurlijk, dan blijven de meest rijke mensen over.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 02 mar 2023, 16:03

Knot schreef: 02 mar 2023, 15:16 Als we meer verbruiken brengt het de staat ook meer geld binnen toch? Zelfde met brandstof, hoe meer we tanken hoe meer ook voor de staat.

Behalve als er echt te korten komen natuurlijk, dan blijven de meest rijke mensen over.
Betr meer verbruik klopt natuurlijk, maar gastekorten etc dat lijkt mij een overdreven verhaal, ok aan 't begin van de Ukraine crisis, maar nu(?)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Knot » 02 mar 2023, 16:09

Er worden hele terminals aangelegd, willen we trouwens wel dat de VS al dat geld/winst gaat binnenharken trouwens? Liever daarheen dan naar Rusland maar ze maken er mooi gebruik van.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Martijn_bmw » 02 mar 2023, 17:32

Robin schreef: 02 mar 2023, 16:03
Knot schreef: 02 mar 2023, 15:16 Als we meer verbruiken brengt het de staat ook meer geld binnen toch? Zelfde met brandstof, hoe meer we tanken hoe meer ook voor de staat.

Behalve als er echt te korten komen natuurlijk, dan blijven de meest rijke mensen over.
Betr meer verbruik klopt natuurlijk, maar gastekorten etc dat lijkt mij een overdreven verhaal, ok aan 't begin van de Ukraine crisis, maar nu(?)
Die pijplijn komt niet meer terug dus we zullen verder moeten zonder Russisch gas.
Dat betekent mee doen op de wereldmarkt van LNG, tekort niet zo snel (veel) duurder dat wel.
En bij veel vraag gaat de prijs zoals altijd omhoog.

Dus te kort geloof ik ook niet zo in maar meer impact van vraag op de prijs zeer zeker wel en sowieso nooit meer zo goedkoop als een vaste pijp uit Rusland, productie en vervoer van LNG moet sowieso betaald worden naast het feit dat we meer moeten bieden dan China anders vaart die tanker die kant op ipv naar Europa…

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 02 mar 2023, 18:08

Het is allemaal politiek. De aardbol zit vol met gas. Maarja plussen en minnen.
Knot schreef: 02 mar 2023, 16:09 Er worden hele terminals aangelegd, willen we trouwens wel dat de VS al dat geld/winst gaat binnenharken trouwens? Liever daarheen dan naar Rusland maar ze maken er mooi gebruik van.
Inderdaad, ik ben zwwaar tegen de huidige US politiek/ideeen, al vind ik Putin natuurlijk een schoft eerste klas. Zelenski een narcistische opportunistische clown en Biden is de klojo die't allemaal regelt:-)
Laatst gewijzigd door Robin op 02 mar 2023, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Kadett » 02 mar 2023, 18:10

Vlug gegoogled, een gemiddeld LNG schip heeft 150.000m3 LNG aan boord.

1m3 LNG = 586m3 aardgas.

Dus bijna 90 miljoen m3 per lading van een LNG schip.

We gebruiken in NL jaarlijks 40 miljard m3 gas. Dus 450 ladingen LNG die al alleen voor NL nodig zijn om warm erbij te zitten en alle sectoren te laten draaien.

Nog best beetje als je de Waddenzee en Groningen niet leeg wilt pompen.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 02 mar 2023, 18:11

Komt tijd komt raad Maarten, Waddenzee en Groningen komen dan echt wel aan de beurt*thumbs up*

Elise
Berichten: 7171
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Elise » 02 mar 2023, 18:54

Robin schreef: 02 mar 2023, 18:08 Zelenski een narcistische opportunistische clown
Hij is voor Oekraïne meer dan goed bezig.
Denk dat de Oekraïners, op dit moment, zich geen betere leider kunnen wensen.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 02 mar 2023, 19:09

Elise schreef: 02 mar 2023, 18:54
Robin schreef: 02 mar 2023, 18:08 Zelenski een narcistische opportunistische clown
Hij is voor Oekraïne meer dan goed bezig.
Denk dat de Oekraïners, op dit moment, zich geen betere leider kunnen wensen.
Vóór Putin's inval dachten 'we' wat anders over Ukraine. Ik nog steeds. :P

Elise
Berichten: 7171
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Elise » 02 mar 2023, 19:57

Robin schreef: 02 mar 2023, 19:09
Elise schreef: 02 mar 2023, 18:54
Robin schreef: 02 mar 2023, 18:08 Zelenski een narcistische opportunistische clown
Hij is voor Oekraïne meer dan goed bezig.
Denk dat de Oekraïners, op dit moment, zich geen betere leider kunnen wensen.
Vóór Putin's inval dachten 'we' wat anders over Ukraine. Ik nog steeds. :P
Lees je wat ik schrijf?

Eén van de grootste dingen die ik tegen Mark Rutte heb is zijn inlegvelletje betreffende de associatieovereenkomst tussen Oekraïne en de EU. Ik heb toen tegen gestemd en het verdraaien van de wens van de meerderheid in een democratie is te gek voor woorden. Overigens ben ik nog steeds tegen.
Maar dat doet niets af aan hoe Zelenski bezig is voor zijn land en zijn volk, daar kun je gerust je petje voor afnemen

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 02 mar 2023, 20:12

Ik snapte jouw punt meteen hoor. Maar Zelenski is 'USA' ongeveer.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door FDD » 02 mar 2023, 20:51

Kadett schreef: 02 mar 2023, 08:48 Ik denk nog steeds dat jullie meter niet goed werkt. Aangezien je al aangaf 20min te douchen per dag wat alleen al op iets van 15m3 zou uitkomen.
Dat is wel klaar nu dat douchen. Sinds 6 februari is het snel afspoelen en zaterdags in bad...

Lig liever langer op mijn bed dan dat ik onder de douche sta. Helemaal in de ochtend.....

Voor de rest zijn de kids 6 en 3 jaar oud. Geen grote game PC's aka energieslurpers. Altijd al lage rekeningen gehad qua energie, meerdere keren verhuisd, dus met verschillende meters...

Vond het ook altijd heel leuk om over te stappen ivm de bonussen :headbang: :headbang:

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Gijzert » 03 mar 2023, 10:32

Robin schreef: 02 mar 2023, 20:12 Ik snapte jouw punt meteen hoor. Maar Zelenski is 'USA' ongeveer.
En wat is het alternatief dan voor de beste man?
Mother Russia alles maar over laten nemen?

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 03 mar 2023, 10:43

Gijzert schreef: 03 mar 2023, 10:32
Robin schreef: 02 mar 2023, 20:12 Ik snapte jouw punt meteen hoor. Maar Zelenski is 'USA' ongeveer.
En wat is het alternatief dan voor de beste man?
Mother Russia alles maar over laten nemen?
Ik dacht dat Stalin net voor zijn dood wat 'vrijheid/onfhankelijkheid ' teruggaf aan Ukraine(1953?)

...in 2014 was er die Maidan coup, georchesteerd door de USA govt. en is die pro Russische president Janukovich(of hoe je dat schrijft) weggejaagd(naar Rusland)

Hier NOS zelfs:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/227265 ... ie-in-kiev

Geen antwoord op jouw vraag helaas, maar het is niet zwart/wit, 'Wij' zijn goed en 'zij' zijn slecht. Ik heb moeite met de belangrijkheid in de wereld van dat corrupte Ukraine. Terwijl de USA ook elk 'fout' land binnenvalt en 'wij'dan staan te applaudiseren.

Dit verhaal heeft vele dubbele bodems en belangen: Ukraine hoort NIET bij EU. Ukraine is corrupt en Ukraine is een doorvoerhaven van gas en olie. <----belangrijk punt zowel voor Putin als voor Biden en wij als EU. Neemt inderdaad niet weg dat Zelenski z'n best doet voor zijn land, dat klopt.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Gijzert » 03 mar 2023, 11:22

Robin schreef: 03 mar 2023, 10:43
Gijzert schreef: 03 mar 2023, 10:32
Robin schreef: 02 mar 2023, 20:12 Ik snapte jouw punt meteen hoor. Maar Zelenski is 'USA' ongeveer.
En wat is het alternatief dan voor de beste man?
Mother Russia alles maar over laten nemen?
Ik dacht dat Stalin net voor zijn dood wat 'vrijheid/onfhankelijkheid ' teruggaf aan Ukraine(1953?)

...in 2014 was er die Maidan coup, georchesteerd door de USA govt. en is die pro Russische president Janukovich(of hoe je dat schrijft) weggejaagd(naar Rusland)

Hier NOS zelfs:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/227265 ... ie-in-kiev

Geen antwoord op jouw vraag helaas, maar het is niet zwart/wit, 'Wij' zijn goed en 'zij' zijn slecht. Ik heb moeite met de belangrijkheid in de wereld van dat corrupte Ukraine. Terwijl de USA ook elk 'fout' land binnenvalt en 'wij'dan staan te applaudiseren.

Dit verhaal heeft vele dubbele bodems en belangen: Ukraine hoort NIET bij EU. Ukraine is corrupt en Ukraine is een doorvoerhaven van gas en olie. <----belangrijk punt zowel voor Putin als voor Biden en wij als EU. Neemt inderdaad niet weg dat Zelenski z'n best doet voor zijn land, dat klopt.
Wij zijn goed is niet zo zwart/ wit. Eens.
Hij is slecht wel. Uiteindelijk valt hij een ander land binnen.
En uiteindelijk zij dus ook die het uitvoeren en het steunen.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 03 mar 2023, 11:28

^^^ klopt, maar ik kijk óók naar het waaróm, en daar heeft de USA en EU een grote vinger in de pap in (gehad)
Waarom die revolutie moet je je afvragen...Wilde men dat wel?

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Martijn M » 03 mar 2023, 11:57

Robin schreef: 03 mar 2023, 11:28 ^^^ klopt, maar ik kijk óók naar het waaróm, en daar heeft de USA en EU een grote vinger in de pap in (gehad)
Waarom die revolutie moet je je afvragen...Wilde men dat wel?
Afbeelding

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 03 mar 2023, 12:17

;-)

Da's toch géén antwoord?

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4496
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Eeuwe » 03 mar 2023, 12:20

Robin schreef: 02 mar 2023, 14:56
Knot schreef: 02 mar 2023, 14:25
Philipoo schreef: 02 mar 2023, 14:04 Of laat mensen lekker zelf beslissen hoe ze het thuis fijn vinden! Jij kan ook niet zien hoeveel mensen bijvoorbeeld thuis/op kantoor werken, maakt een redelijk verschil in het aantal kuub dat je opstookt
Hoor je mij zeggen dat iets niet mag of je iets niet mag beslissen? Zeg alleen hoe ik erover denk en dat IK het niet nodig vind het hoger op te stoken dan nodig.

Als JIJ het fijn vind om het 30C te maken thuis en 1000 kuub per maand verstookt moet je zelf weten maar als we er allemaal zo over denken hebben/krijgen we wel een probleem met de gasvoorraad en zullen andere mensen de dupe worden van de dan waarschijnlijk weer hogere kosten.

Hoop mensen zijn gewoon nogsteeds niet zuinig, lekker kletsen/roken met de voordeur en tussendoor open en de CV maar loeien, en daarna klagen dat de kosten zo hoog zijn :tooth:
Ik weet niet of dit echt zo is, de media wil je dit doen laten geloven heb ik 't idee.
Feit is dat ooit alle fossiele brandstoffen ooit opraken. Wanneer is een discussie apart. Ben van mening dat we wel bewust van dit feit moeten zijn en ons consumptiepatroon op moeten afstemmen (consuminderen). Gelukkig is er in de automotive industrie wel een behoorlijke efficiëntieslag gemaakt en gaan voertuigen van de laatste 10 jaar al een stuk zuiniger met energieën om dan haar voorgangers. Ook woningen worden ieder jaar een stuk energiezuiniger (los van de wijze hoe ze verwarmd worden). (Maar het echte alternatief op reneweble energy is er gewoon nog niet. Woningen van het gas af, emissieloze voertuigen, het is het allemaal nog niet je-van-het m.i..)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door JP » 03 mar 2023, 12:20

Zelenski heeft het goed voor met zijn land, maar trekt wel de rest van Europa mee.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door JP » 03 mar 2023, 12:22

Oxxio kwam met nieuw voorschot.

Voor prijsplafond schoten we van €199 naar €698, met prijsplafond naar €410. Nu zouden we al €1600 terug moeten krijgen en het voorschot naar €160 kunnen brengen, uitgaande van 1200m3 en 4000kwh (was 1700m3 en 4400kwh)
Het zal wel :coffee:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], beske, BMWDennis, Bram, dave van marion, Gus, Hans44, Joost H., k33z, Kadett, MarcF, SlowCo, TLRS, tomgtr, vester86, wjt en 158 gasten