Gas, de prijzen.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4053
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Philipoo » 08 feb 2023, 10:48

Robin schreef: 08 feb 2023, 10:35 Autoriteit Consument & Markt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Autoritei ... _%26_Markt

Onafhankelijk, maar valt onder Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

En dit ACM verhaal vind ik dus verre van direct onafhankelijk....
Hoe zou je dit anders willen zien? Er moet toch ergens mandaat zijn om een ACM op te kunnen richten?

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 08 feb 2023, 10:50

Philipoo schreef: 08 feb 2023, 10:48
Robin schreef: 08 feb 2023, 10:35 Autoriteit Consument & Markt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Autoritei ... _%26_Markt

Onafhankelijk, maar valt onder Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

En dit ACM verhaal vind ik dus verre van direct onafhankelijk....
Hoe zou je dit anders willen zien? Er moet toch ergens mandaat zijn om een ACM op te kunnen richten?
Het 'kan' ook niet anders, maar het is verre van neutraal, terwijl notabene 'de ministeries' mede de 'oorzaak' van deze chaos zijn Philip.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door JP » 08 feb 2023, 10:56

Putin schroefde de prijzen op. Stel we kregen nog steeds “zijn” gas….maar we gaan wel > 100tanks tegen hem gebruiken. De prijs zou nóg hoger worden….. :coffee:

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 08 feb 2023, 10:58

De sancties icm het niet benutten van 'Groningen' etc etc.
Putin die lul wil gewoon 'terug' wat hem in 2014 is 'afgenomen' en lacht zich kapot dat de hele wereld stilstaat door Ukraine....

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door JP » 08 feb 2023, 11:01

Zo zou ik Putin niet willen noemen, misschien dat de KGB-webcare hier mee leest.

“Kameradski’s, Robin woont in NOORD Nederland….!”

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 08 feb 2023, 11:07

Nikita mag me komen halen in 1985:)
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Opa » 08 feb 2023, 11:37

Nikita met een Chiquita.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 09 feb 2023, 10:23

Hier maar even:
https://www.ad.nl/binnenland/stroomverb ... ~a0ade8f7/

Duizenden slimme meters die afwijken blijkbaar...

Stroomverbruik zes keer zo hoog na plaatsen slimme meter: ‘We durven amper een lamp aan te doen’

Arthur (84) en Yvonne (79) Govaert uit Barendrecht krijgen bijna twee jaar geleden de schrik van hun leven: na plaatsing van een slimme meter is het stroomverbruik verzesvoudigd. Het echtpaar blijkt geen 1450, maar 8822 Kwh per jaar te verbruiken. Dat is bijna drie keer het verbruiksplafond. En dat in een tussenwoning.


Bruno Govaert, zoon van Arthur en Yvonne, moet moeite doen zijn woede te onderdrukken. Vooral stroomleverancier Greenchoice moet het ontgelden, omdat het bedrijf in de enorme stijging van het verbruik ‘geen reden voor twijfel’ zag. Daarmee verzaakt het zijn zorgplicht, meent Govaert. Ondertussen tikt de meter door en durft het echtpaar amper nog een lampje aan te doen. ,,Tenzij je een hennepplantage in huis hebt, is zo’n toename van het stroomverbruik natuurlijk niet normaal.’’


Govaert zet alles op alles om de onderste steen boven te krijgen. ,,Mijn ouders zijn door alle partijen in de steek gelaten. Dat Greenchoice niet zelf even gaat onderzoeken waar die krankzinnige verhoging vandaan komt, maar die arme mensen gewoon laat betalen, dat is toch ongelooflijk?‘’ zegt Govaert. ,,Mijn ouders hebben geen bijzondere apparaten in huis. Ze gaan met de kippen op stok en verblijven bovendien enkele maanden per jaar in Italië. Hun verbruik ligt al jaren op het landelijk gemiddelde voor een tweepersoons huishouden. Ík heb een vrijstaande jarendertigwoning. En nog haal ik die 8822 Kwh van mijn ouders bij lange na niet. Maar bij Greenchoice vinden ze dit allemaal heel normaal.‘’

De gas- en elektriciteitsmeters in Nederland zijn eigendom van de netbeheerders. Maar de netbeheerders kijken zelf niet naar het verbruik, ze sturen de gegevens ongezien door naar de energieleverancier, zoals Greenchoice. Zo kan het gebeuren dat Greenchoice zegt zich niet verantwoordelijk te voelen voor werking van de meter en Stedin, eigenaar van de meter in Barendrecht, dat ze de verbruikscijfers niet kennen.

In één klap van gemiddeld 1450 Kwh naar 8822 Kwh is van de gekke

De slimme meter werd op 2 maart 2020 geplaatst. ,,Mijn ouders zaten eerst bij Qurrent, dat in 2018 werd overgenomen door Greenchoice en kregen de mededeling dat de oude meter door een slimme meter zou worden vervangen‘’, vertelt Govaert. Bij de jaarafrekening schrokken ze zich te pletter: het verbruik was zes keer hoger dan bij de oude meter. ,,Ze gebruikten het ene jaar wat meer dan het andere, maar in één klap van gemiddeld 1450 Kwh naar 8822 Kwh is van de gekke.‘’ Greenchoice vond de stijging niet abnormaal en wilde de meter niet laten controleren. Govaert liet het daarom zelf doen, door De Meterman BV uit Utrecht. Dat bedrijf stelde vast dat de slimme meter een afwijking heeft van tussen de 30 en 60 procent. ,,Maar Greenchoice accepteerde de meting niet.‘’

Govaert spande in september een kort geding aan om af te dwingen dat de meter op kosten van Greenchoice toch werd nagekeken. Op vraag van de rechter hoe vaak het voorkomt dat het verbruik zes keer hoger is na plaatsing van een slimme meter, kon de medewerker van Greenchoice tijdens de zitting geen antwoord geven. De rechter zag al met al voldoende aanleiding om Greenchoice te sommeren aan Stedin de opdracht te geven de meter te laten nakijken.

We durven amper meer een lamp aan te doen

,,We durven amper meer een lamp aan te doen,‘’ zegt Yvonne Govaert, zittend aan de keukentafel. ,,De wasmachine gebruik ik zo weinig mogelijk. Ik heb er slapeloze nachten van.‘’ Het echtpaar moet honderden euro's per maand meer betalen, bovenop de al gestegen energieprijzen. Bellen met Greenchoice bleek zinloos. ,,De mevrouw aan de telefoon zei: als de meter het zegt, is het waar.‘’ Er was wel een betalingsregeling mogelijk. Nu, na protest van zoon Bruno, is het termijnbedrag weer naar beneden bijgesteld.

Het echtpaar Govaert durft 's avonds amper een lamp aan te doen, uit angst voor de hoge stroomrekening.
Het echtpaar Govaert durft 's avonds amper een lamp aan te doen, uit angst voor de hoge stroomrekening. © Marco De Swart
Uit onderzoek van de Technische Universiteit Twente bleek vorig jaar dat het regelmatig voorkomt dat slimme meters een te hoog verbruik aangeven. Keuringsinstituut Kiwa, dat in opdracht van Netbeheer Nederland steekproefsgewijs meters controleert, kwam duizenden ondeugdelijke apparaten tegen. Wie twijfelt aan de werking van de slimme meter en thuis geen aanwijsbare oorzaak kan vinden, kan de netbeheerder vragen de meter door te lichten. Dat onderzoek is in eerste instantie voor rekening van de consument en kan tussen de 100 en 500 euro kosten, afhankelijk van de netbeheerder. Als blijkt dat de meter inderdaad niet deugt, wordt het bedrag teruggestort. In het geval van de familie Govaert heeft Greenchoice het onderzoek betaald, omdat de rechter dat bepaalde.

Stedin, eigenaar van de meter, voert controles op verzoek van de klant in principe zelf uit. Een enkele keer wordt de opdracht verstrekt aan het bedrijf CIJ Borculo. ,,Van die firma kwam een alleraardigste meneer bij mijn ouders op bezoek,‘’ zegt Govaert. ,,Om zeker te zijn dat ik na afloop alles kon reconstrueren, heb ik met toestemming van de controleur de meting gefilmd. Meteen nadat de apparatuur was aangesloten, gaven de schermpjes al aan dat er een afwijking was van tussen de veertig en vijftig procent. ‘Dat is niet goed', zei de medewerker. Ook na testen op hoger vermogen bleef de afwijking veel te hoog. Pas bij de laatste meting, toen de meter los was gehaald van het stroomnet en gevoed werd met stroom uit een soort batterij, deed ie het goed.‘’ De controleur meldde dat alle afwijkingen in het rapport zouden komen te staan.


Duidelijke zaak, dacht Govaert. Tot het officiële meetresultaat op de deurmat viel: geen afwijkingen gevonden, de meter functioneert goed. Onderzoek gesloten. Greenchoice hervatte het incasseren van de hogere maandbedragen.

We vinden het vervelend dat onze klant ervaart in de steek te zijn gelaten


Greenchoice verwijst naar Stedin.
,,We vinden het vervelend dat onze klant ervaart in de steek te zijn gelaten,‘’ zegt woordvoerder Lonneke Klijnsmit. ,,We hebben ons de afgelopen tijd ingespannen om deze kwestie uit te laten zoeken om duidelijkheid te krijgen voor de klant. Graag willen we erop wijzen dat de elektriciteitsmeter van de netbeheerder is, waardoor ook wij afhankelijk zijn van de door de netbeheerder aan ons verstrekte informatie over de werking van de meter.‘’

Stedin wil niet inhoudelijk reageren, omdat verbruiksgegevens privacygevoelig zijn. Ook komt er geen antwoord op de vraag waarom er licht zit tussen de door Govaert gefilmde controle en het uiteindelijke inspectierapport. De directeur van CIJ Borculo verzekert op zijn beurt dat ‘alles wat is gemeten naar Stedin is gegaan’, maar Stedin wil geen inzage geven in die cijfers.

Als Greenchoi­ce dat niet regelt, stap ik weer naar de rechter

Inmiddels heeft Stedin aangeboden om, ‘onder voorwaarden’, het stroomnet door te meten. Welke die voorwaarden zijn, heeft het bedrijf niet bekend gemaakt. Govaert heeft er daarom geen vertrouwen meer in en wil dat de meter bij zijn ouders zo snel mogelijk wordt vervangen. ,,Als Greenchoice dat niet regelt, stap ik weer naar de rechter.” Al was het maar omdat hij vreest dat dit het topje van de ijsberg is. Govaert hoopt ook andere mensen er mee te helpen. ,,Wie weet hoeveel mensen er zijn die de weg niet weten en uiteindelijk maar accepteren dat ze honderden euro's te veel betalen? Een afwijking van vijftien of twintig procent is ook al veel. Het is schandalig dat de netbeheerders en energieleveranciers dit laten gebeuren zonder zelf in te grijpen.‘’

Het komt vaker voor dat slimme meters een onverklaarbaar hoog verbruik aangeven. Heeft u daar ook ervaringen mee? Laat het ons weten. Vermeld daarbij ook wie uw energieleverancier is en welke netbeheerder (bijvoorbeeld Stedin of Liander) eigenaar is van de slimme meter. Stuur uw bevindingen naar a.prins@ad.nl.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door tomgtr » 09 feb 2023, 10:34

Even op zolder kijken bij de buren 😅

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Knot » 09 feb 2023, 10:39

Ik had toch mooi een 2e meter zelf erachter (laten) installeren dan als de netbeheerder niks doet.

Fijne he die slimme meters? :lollerdelol:

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Elise » 09 feb 2023, 11:12

Robin schreef: 09 feb 2023, 10:23

Stroomverbruik zes keer zo hoog na plaatsen slimme meter
Het echtpaar blijkt geen 1450, maar 8822 Kwh per jaar te verbruiken
Ze gebruikten het ene jaar wat meer dan het andere, maar in één klap van gemiddeld 1450 Kwh naar 8822 Kwh is van de gekke.‘’

Greenchoice vond de stijging niet abnormaal en wilde de meter niet laten controleren. Govaert liet het daarom zelf doen, door De Meterman BV uit Utrecht. Dat bedrijf stelde vast dat de slimme meter een afwijking heeft van tussen de 30 en 60 procent.

Stedin, eigenaar van de meter, voert controles op verzoek van de klant in principe zelf uit. Een enkele keer wordt de opdracht verstrekt aan het bedrijf CIJ Borculo. ,,Van die firma kwam een alleraardigste meneer bij mijn ouders op bezoek,‘’ zegt Govaert. ,,Om zeker te zijn dat ik na afloop alles kon reconstrueren, heb ik met toestemming van de controleur de meting gefilmd. Meteen nadat de apparatuur was aangesloten, gaven de schermpjes al aan dat er een afwijking was van tussen de veertig en vijftig procent.
Gemeten afwijkingen liggen tussen de 30/60% en 40/50%
Maar die mensen hebben het over 6 keer zoveel, dat is 600%
Dus ergens klopt er iets niet in dit verhaal.

Dat die slimme meters soms verkeerd meten is niet nieuw, geen idee of dat ook wel eens het geval was bij die oude Ferraris meters.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Knot » 09 feb 2023, 11:21

Ik hou die Ferrari nog wel een paar jaartjes!

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 09 feb 2023, 12:27

Elise schreef: 09 feb 2023, 11:12
Robin schreef: 09 feb 2023, 10:23

Stroomverbruik zes keer zo hoog na plaatsen slimme meter
Het echtpaar blijkt geen 1450, maar 8822 Kwh per jaar te verbruiken
Ze gebruikten het ene jaar wat meer dan het andere, maar in één klap van gemiddeld 1450 Kwh naar 8822 Kwh is van de gekke.‘’

Greenchoice vond de stijging niet abnormaal en wilde de meter niet laten controleren. Govaert liet het daarom zelf doen, door De Meterman BV uit Utrecht. Dat bedrijf stelde vast dat de slimme meter een afwijking heeft van tussen de 30 en 60 procent.

Stedin, eigenaar van de meter, voert controles op verzoek van de klant in principe zelf uit. Een enkele keer wordt de opdracht verstrekt aan het bedrijf CIJ Borculo. ,,Van die firma kwam een alleraardigste meneer bij mijn ouders op bezoek,‘’ zegt Govaert. ,,Om zeker te zijn dat ik na afloop alles kon reconstrueren, heb ik met toestemming van de controleur de meting gefilmd. Meteen nadat de apparatuur was aangesloten, gaven de schermpjes al aan dat er een afwijking was van tussen de veertig en vijftig procent.
Gemeten afwijkingen liggen tussen de 30/60% en 40/50%
Maar die mensen hebben het over 6 keer zoveel, dat is 600%
Dus ergens klopt er iets niet in dit verhaal.

Dat die slimme meters soms verkeerd meten is niet nieuw, geen idee of dat ook wel eens het geval was bij die oude Ferraris meters.

Het echtpaar blijkt geen 1450, maar 8822 Kwh per jaar te verbruiken



8822KwH vs 1450KwH is 6x zoveel, dus hoe dit zit, geen idee(?)

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Knot » 09 feb 2023, 12:34

Blijkt straks dat ze vergeten zijn hun electrische kacheltje uit te zetten die 24/7 lekker 841,5w stond te knallen, klopt de som precies :lollerdelol:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door veejay » 09 feb 2023, 17:41

Doet me denken aan 2019, ik was toen al gewend aan BMW dealer facturen maar die van Eneco was ff schrikken. Gelukkig hoefde ik het niet af te rekenen.
Bijlagen
hartverzakking.jpg
hartverzakking.jpg (50.28 KiB) 735 keer bekeken

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Elise » 09 feb 2023, 18:12

Robin schreef: 09 feb 2023, 12:27 Het echtpaar blijkt geen 1450, maar 8822 Kwh per jaar te verbruiken



8822KwH vs 1450KwH is 6x zoveel, dus hoe dit zit, geen idee(?)
1450kWh is m.i. niet echt een aannemelijk verbruik voor een tussenwoning waar 2 senioren wonen (de hele dag thuis?) en komt ook niet overeen met de afwijk percentages die gemeten zijn bij de controles van de meters.

Als het echte verbruik 5800Wh zou zijn (wat al 4 keer meer is dan de genoemde 1450) en de meter 50% afwijking heeft, dan zou je op 8700kWh uitkomen.

Dat die meter niet de juiste waarde aangeeft is wel duidelijk na 2 onderzoeken, maar een jaarverbruik van slechts 1450kWh? :coffee:

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Kadett » 09 feb 2023, 18:30

Elise schreef: 09 feb 2023, 18:12
Robin schreef: 09 feb 2023, 12:27 Het echtpaar blijkt geen 1450, maar 8822 Kwh per jaar te verbruiken



8822KwH vs 1450KwH is 6x zoveel, dus hoe dit zit, geen idee(?)
1450kWh is m.i. niet echt een aannemelijk verbruik voor een tussenwoning waar 2 senioren wonen (de hele dag thuis?) en komt ook niet overeen met de afwijk percentages die gemeten zijn bij de controles van de meters.

Als het echte verbruik 5800Wh zou zijn (wat al 4 keer meer is dan de genoemde 1450) en de meter 50% afwijking heeft, dan zou je op 8700kWh uitkomen.

Dat die meter niet de juiste waarde aangeeft is wel duidelijk na 2 onderzoeken, maar een jaarverbruik van slechts 1450kWh? :coffee:
Ik red 1000 in mijn uppie. Senioren kijken vooral TV en luisteren nog radio. Moderne LCD TV van zeg 40" verbruikt 40-50 watt. Al staat die 6 uur per dag aan kom je op 80-90Kwh op jaarbasis.

Daar zullen geen game consoles of PC's staan die 200watt verbruik hebben.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 09 feb 2023, 19:33

Die ouwe speelt nog Counterstrike online!:)

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Knot » 09 feb 2023, 20:32

Wij doen 2000kwh met z’n 4en met inductie koken, airfryer, zwembadpomp, electrische grillplaat enz dus 1450 samen kan best als je gas kookt en een beetje opled op je verbruik.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Martijn_bmw » 09 feb 2023, 20:37

Hier 2.700kwh met 3,5 persoon in huis.
Ook inductie koken en vloer verwarming (pomp pakt best wat stroom dacht ik?)
Verder 2 koelkasten en 1 vriezer verder weinig geks in huis.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door WJ » 09 feb 2023, 20:41

Knot schreef: 09 feb 2023, 10:39 Ik had toch mooi een 2e meter zelf erachter (laten) installeren
Heb ik ook wel eens aan zitten denken, want ik vertrouw die dingen ook voor geen meter.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Martijn_bmw » 09 feb 2023, 20:53

WJ schreef: 09 feb 2023, 20:41
Knot schreef: 09 feb 2023, 10:39 Ik had toch mooi een 2e meter zelf erachter (laten) installeren
Heb ik ook wel eens aan zitten denken, want ik vertrouw die dingen ook voor geen meter.
Haha dat gevoel heb ik idd ook, zou best zo’n eigen meter er achter willen hebben

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Elise » 09 feb 2023, 22:04

Ik hoop dat mijn meter ook 50%+ teveel registreert.
Laat die teruggeleverde kWh's maar lekker dubbel tellen :crazy: :gek: :roll: :angel: :thumbup:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Knot » 10 feb 2023, 09:01

Dat terugdraaien zou toch ook meer weerstand zijn lees ik wel eens dus je verliest daarop. Altijd nog beter dan die onbetrouwbare slimme meters dan!

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 10 feb 2023, 10:38


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alt, Martijn M, Sabberjoch, TLRS en 148 gasten