Gas, de prijzen.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Elise » 25 dec 2023, 08:21

Knot schreef: 24 dec 2023, 20:05 Ik had een paar Parkers erin bij een pand, ketels moesten uit en complete rookgas afvoer moest vervangen anders kom je niet door de iso.
Voor offerte WP hier iemand over de vloer gehad en die begon ook gelijk over de parkers die in de buizen zaten en dat het 2 verschillende materialen waren. Dat mocht allemaal niet, terwijl ze het zelf 24 jaar geleden hebben aangelegd :lol:


JP schreef: 24 dec 2023, 20:33 Veel bangmakerij dus, volgende week is het pas 2024 en niet 2026 en de regels zullen best nog wel eens veranderen of uitgesteld worden.
Ze zijn heel lang met die gasketelwet bezig geweest, vaak uitgesteld en nu is het dan eindelijk zo ver sinds 1 april dit jaar. Bedrijven en monteurs hebben zich gecertificeerd en dus kosten gemaakt dus ik denk niet dat dat gaat veranderen.

Iets anders is natuurlijk de verplichting van een warmtepomp, daar heb je gelijk in. Daar blijkt nu al dat 90% van de mensen onder de uitzondering gaat vallen en niet verplicht worden om aan de WP te gaan.

Overigens slaan de prijzen voor een full electric warmtepomp nergens op, ik krijg hier offertes van 19 á 20k (gaat nog wel 3k subsidie van af) maar dat is als je de stoom tegen de normale prijzen moet afnemen niet terug te verdienen.

Bierviltjes methode.
Verbruik van 1400kuub gas á €1,40 is +/- €2000. Een goed afgeregelde WP zal ongeveer het dubbele aan kWh verbruiken, dus 2800kWh á €0,35 is +/- €1000. Winst op jaarbasis €1000 aan energiekosten die je vervolgens mag wegstrepen in 15 jaar tegen de afschrijving op de investering.
(Onderhoud niet meegerekend, ook daarvoor kreeg ik een opgave van €325 per jaar voor de wp)

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Kadett » 25 dec 2023, 08:25

Elise schreef: 25 dec 2023, 08:21
Knot schreef: 24 dec 2023, 20:05 Ik had een paar Parkers erin bij een pand, ketels moesten uit en complete rookgas afvoer moest vervangen anders kom je niet door de iso.
Voor offerte WP hier iemand over de vloer gehad en die begon ook gelijk over de parkers die in de buizen zaten en dat het 2 verschillende materialen waren. Dat mocht allemaal niet, terwijl ze het zelf 24 jaar geleden hebben aangelegd :lol:


JP schreef: 24 dec 2023, 20:33 Veel bangmakerij dus, volgende week is het pas 2024 en niet 2026 en de regels zullen best nog wel eens veranderen of uitgesteld worden.
Ze zijn heel lang met die gasketelwet bezig geweest, vaak uitgesteld en nu is het dan eindelijk zo ver sinds 1 april dit jaar. Bedrijven en monteurs hebben zich gecertificeerd en dus kosten gemaakt dus ik denk niet dat dat gaat veranderen.

Iets anders is natuurlijk de verplichting van een warmtepomp, daar heb je gelijk in. Daar blijkt nu al dat 90% van de mensen onder de uitzondering gaat vallen en niet verplicht worden om aan de WP te gaan.

Overigens slaan de prijzen voor een full electric warmtepomp nergens op, ik krijg hier offertes van 19 á 20k (gaat nog wel 3k subsidie van af) maar dat is als je de stoom tegen de normale prijzen moet afnemen niet terug te verdienen.

Bierviltjes methode.
Verbruik van 1400kuub gas á €1,40 is +/- €2000. Een goed afgeregelde WP zal ongeveer het dubbele aan kWh verbruiken, dus 2800kWh á €0,35 is +/- €1000. Winst op jaarbasis €1000 aan energiekosten die je vervolgens mag wegstrepen in 15 jaar tegen de afschrijving op de investering.
(Onderhoud niet meegerekend, ook daarvoor kreeg ik een opgave van €325 per jaar voor de wp)
Kan je nagaan voor mensen die nog minder stoken. Ok mijn situatie is apart maar als alles geisoleerd is zal ik meer gaan verbruiken (boven ook gewoon aangenaam) Maar ik verwacht nog steeds niet boven de 500m3 uit te komen. Terugverdien tijd is er niet want dan is die WP alweer ter vervanging nodig.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door JP » 25 dec 2023, 08:33

Kadett schreef: 25 dec 2023, 08:20
JP schreef: 25 dec 2023, 08:07
Kadett schreef: 25 dec 2023, 04:23 Even lang douchen als Knot en omdat ik een hekel heb aan koken voor alleen mij zelf kook ik gewoon maaltijden die ingevroren en opgewarmd kunnen worden in magnetron.

Dus in 1x grote pan macaroni maken en opdelen in 6 bakjes. Hoef ik na 1 week koken van verschillende gerechten 1.5 maand niet te koken tenzij het het weekend is van mijn dochters. Maar dan kook ik dus ook niet voor alleen mijzelf

En af en toe bij/met vrienden/familie eten.

Ik bestel nooit eten aan huis eigenlijk.

Ik heb wel een ander raar 'record' die ik niet snap. Meterstand van water doorgegeven. 16m3 verbruik terwijl ik elke dag douche, wasmachine 3x in de week en een tuin die afgelopen zomer wel wat water kon gebruiken.
Kijk ik in de spiegel? Heel herkenbaar, op de dochters na. Als je grotendeels alleen woont ga je op survivalmode. Als je een eeuwigheid de kilheid van een vrouw heb overleefd, dan kun je alles aan. Als je al eens tussen de dijen kwam, waande je je al een eskimo. Je moet wel een hart van koudijs hebben, gun je zo’n kil bestaan als je ook nog een vrouwiets en kinderen in huis hebt en je ze in diezelfde ijstijd durft te doen laten verkleumen. Of je moet toevallig ook SIV rijden….die zijn ijskoud……en aan de wal is het altijd fris :coffee:
Moeder van mijn dochters was niet kil, bij mij een iets andere situatie.
Maar het geheel rondom de relatiebreuk was bij mij zachtjes aan wel heftig te noemen. Gedwongen huis verkoop zonder overige financiele middelingen of mogelijkheden tot koop of huurhuis en ex die besloot om 200km verderop te gaan wonen met je 2 belangrijkste redenen om te (over)leven.

Nu na 6 jaar alles langzaam aan weer op de rails aan het krijgen. Correctie... dat wordt begin januari alweer 7 jaar...
Ik probeerde er een luchtige grap over te maken, niet wetende dat de voorgeschiedenis zo hard was. Sorry, hoop dat je zsm alles op de rit krijgt. Deze 'gezellige' feestdagen zijn niet de leukste zo, zeker niet als je in de super loopt met je pak poffertjes, air-fryerkipnuggets en een opwarmmaaltijd.

Alleen kopen kan ik ook niet en huren is een rib uit mijn lijf, kost me 2x zoveel als bij de hypotheek, maar dat is weer het vreemde in NL. Aan huur mag ik het uitgeven maar niet aan een hypo.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Kadett » 25 dec 2023, 10:32

Ow ik vatte het niet verkeerd op hoor, daarvoor loop ik al wat langer mee hier en mij krijg je sowieso niet op de kast ;)

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Elise » 25 dec 2023, 12:05

Kadett schreef: 25 dec 2023, 08:25
Elise schreef: 25 dec 2023, 08:21 Overigens slaan de prijzen voor een full electric warmtepomp nergens op, ik krijg hier offertes van 19 á 20k (gaat nog wel 3k subsidie van af) maar dat is als je de stoom tegen de normale prijzen moet afnemen niet terug te verdienen.

Bierviltjes methode.
Verbruik van 1400kuub gas á €1,40 is +/- €2000. Een goed afgeregelde WP zal ongeveer het dubbele aan kWh verbruiken, dus 2800kWh á €0,35 is +/- €1000. Winst op jaarbasis €1000 aan energiekosten die je vervolgens mag wegstrepen in 15 jaar tegen de afschrijving op de investering.
(Onderhoud niet meegerekend, ook daarvoor kreeg ik een opgave van €325 per jaar voor de wp)
Kan je nagaan voor mensen die nog minder stoken. Ok mijn situatie is apart maar als alles geisoleerd is zal ik meer gaan verbruiken (boven ook gewoon aangenaam) Maar ik verwacht nog steeds niet boven de 500m3 uit te komen. Terugverdien tijd is er niet want dan is die WP alweer ter vervanging nodig.
Ik heb het wel over een Bosch of Nibe monoblock met een tower binnenunit waar dan gelijk een 200 liter boiler in zit, niet de goedkoopste oplossing. Als je een hybride warmtepomp split unit neemt en voor sanitair warm water gewoon gas/CV blijft gebruiken is het allemaal een stuk goedkoper.

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door SlowCo » 27 dec 2023, 18:14

Toch fijn om te lezen dat er nog mensen zijn in Nederland voor wie het lekker (veel te) warm stoken van hun gratis huizen gewoon betaald wordt (door ons). Heel jammer dat het niet onze eigen oudjes zijn...:

https://www.geenstijl.nl/5174117/Nieuw- ... staatcoach

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Kadett » 27 dec 2023, 18:42

Hoe moeilijk kan het zijn voor dat soort mensen een thermostaat te installeren die gewoon niet boven de 20.5 uitkomt.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Martijn_bmw » 27 dec 2023, 19:34

Kadett schreef: 27 dec 2023, 18:42 Hoe moeilijk kan het zijn voor dat soort mensen een thermostaat te installeren die gewoon niet boven de 20.5 uitkomt.
19,5… :tooth: maar eens!

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Elise » 28 dec 2023, 04:58

Teveel gas verbruikt ==> status & gratis huurwoning afnemen en terugsturen naar het land van herkomst.
Kijken hoe snel ze de thermostaat begrijpen :coffee:

En geen gejammer dat ze het koud hebben.
We hebben hier een stuk of 80 van die tieners in de plaatselijke Van der Valk zitten en zie ze geregeld op teenslippertjes rondlopen, dus ze zijn winterhard :)



Bij thermostaatcoach moest ik wel gelijk aan Knot denken
:lol:

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Kadett » 28 dec 2023, 08:50

Geen coach, gewoon voorprogrammeren. Max 20.5 overdag en max 16 van 20:00-6:00.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door EvdP » 28 dec 2023, 09:19

’Mijn vriend koopt voor 700 euro aan wijn, maar laat mij in de kou zitten’

Deze keer biecht een vrouw op dat ze zich ergert aan de energie-gierigheid van haar nieuwe vriend.

...............

‘Wat is het hier fris!’ zei ik en liep naar de thermostaat: 12 graden… ‘O, heb je het koud?’ vroeg hij. ‘Dan zet ik ’m wel hoger, hoor.’ Een uur later voelde ik aan het puntje van m’n neus dat het nog steeds kil was in huis. Dus ik keek op de thermostaat… had hij ’m verhoogd naar 16 graden!

Energieprijzen
Met de huidige energieprijzen, snap ik echt wel dat je de verwarming niet helemaal opendraait. Doe ik zelf ook niet. Als ik thuis ben, heb ik ’m op 19 staan. Maar 16 graden… dat is belachelijk. Dus zette ik de thermostaat demonstratief op 19, waar hij heel bedenkelijk bij keek. Jammer dan, ik had geen zin om daar kou te lijden. Zeker niet omdat hij bij mij thuis de eerste is die de thermostaat ’s morgens op 20 graden zet!

Goed, we hadden onze eerste ruzie te pakken. Maar toen hij over geldzorgen begon, bond ik wat in en snapte ik wel waarom hij zo aan het besparen was. De volgende dag gingen we samen nog wat boodschappen doen. Tot mijn stomme verbazing rekende hij bij een chique wijnhandel achttien flessen dure wijn af. Ruim 700 euro pinde hij zonder met zijn ogen te knipperen!

...............
Het volledige artikel

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3443
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Joël D. » 28 dec 2023, 11:37

Sommige hier zitten in de kou om in een Cuore te rijden!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door JP » 28 dec 2023, 11:40

Er zijn meerdere manieren om het warm te krijgen......wijn is er daar een van, maar ik drink niet :coffee:

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Kadett » 28 dec 2023, 12:59

Als ik bezoek krijg gaat hij gewoon hoger. Voor mijzelf heeft gewoon geen nut/meerwaarde.

Het is dat ik dit topic lees en nu op de thermostaat 15 graden zie staan, ben net thuis. Maar voel het zelf niet tenzij ik echt half uur stilzit op de bank. Maar zonder wederhelft wordt het huis niet vanzelf schoon dus over 1.5 uur ofzo gaat ie aan :tooth:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Joop » 28 dec 2023, 20:02

Een chardonnay drinkt prima weg bij 12 graden. :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door JP » 29 dec 2023, 10:22

Géén paniek ! :coffee:
Opnieuw stijging van de gasprijs, maar geen reden tot paniek

De gasprijs loopt weer op door toenemende zorgen over escalatie van het conflict tussen Israël en Hamas. Ten opzichte van vorige week wordt vandaag (27 december) een stijging van circa 10 procent genoteerd.

Vorige week bereikte de gasprijs nog zijn laagste punt sinds maanden. Op 19 december werd een prijs aangetikt van 32,6 euro per megawattuur wat omgerekend zo’n 31,8 cent per kuub betekent. De huidige (intra-day) gasprijs staat op 36 euro per megawattuur, oftewel 35,1 cent per kuub.

Onveilige vaarroute

Recente aanvallen van Houthi-rebellen op schepen in de Rode Zee, voornamelijk gericht tegen bondgenoten van Israël, hebben geleid tot veiligheidszorgen. Deze belangrijke route voor vloeibaar aardgas (lng) export ziet nu verminderd scheepvaartverkeer, omdat schepen de route nu vermijden. Het gas komt daardoor later op de plaats van bestemming aan.

Gasmarkt reageert snel

De gasmarkt reageert snel op geopolitieke ontwikkelingen. Dit blijkt uit de stijging van de gasprijs van circa 32 cent per kuub vorige week naar 35 cent vandaag.

Het is belangrijk te benadrukken dat belastingen bijna 70 cent van de gasprijs voor huishoudens uitmaken. Volgend jaar komt daar nog eens 11 cent bij als gevolg van een belastingverhoging.

Politieke discussies over het verlagen van de gasbelasting zijn gaande, maar een concreet besluit hangt waarschijnlijk af van een nieuw regeerakkoord.

Geen reden tot paniek

Deskundigen zien geen reden voor paniek; de gasprijs ligt aanzienlijk lager dan aan het begin van het jaar. Bemoedigend is de vorming van een internationale coalitie, Prosperity Guardian, ter bescherming van de scheepvaart in de Rode Zee, geïnitieerd door de VS.

Bovendien draagt het relatief milde Europese winterweer bij aan een lagere gasvraag, wat positieve gevolgen heeft voor de prijzen die consumenten betalen.

Gastarieven in contract nog altijd laag

De gastarieven in de energiecontracten ondervinden nog geen hinder van de hogere gasprijs. De tarieven bleven vandaag onveranderd laag.

De drie laagste gasprijzen (variabel of vast) vind je bij de onderstaande energie-aanbieders:

Budget Energie (variabel): € 1,107 per m3
Powerpeers (1 jaar vast): € 1,160 per m3
Budget Energie (1 jaar vast): € 1,167 per m3
https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... tot-paniek

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Luco » 29 dec 2023, 11:44

noem het maar laag.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Martijn_bmw » 29 dec 2023, 13:03

Luco schreef: 29 dec 2023, 11:44 noem het maar laag.
Vind het geen gekke bedragen.

Als +/- 1,15 nu de consumenten verkoopprijs is en daarvan al 70cnt belasting is de verkoopprijs voor een m3 gas dus 45cnt die inkoop op de groothandel 35cnt kost blijft er dus 10cnt over voor kostendekking en winstmarge van de aanbieder.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Luco » 29 dec 2023, 13:19

Martijn_bmw schreef: 29 dec 2023, 13:03
Luco schreef: 29 dec 2023, 11:44 noem het maar laag.
Vind het geen gekke bedragen.

Als +/- 1,15 nu de consumenten verkoopprijs is en daarvan al 70cnt belasting is de verkoopprijs voor een m3 gas dus 45cnt die inkoop op de groothandel 35cnt kost blijft er dus 10cnt over voor kostendekking en winstmarge van de aanbieder.
Nog steeds ruim 30 cent meer dan ik nu betaal, dus ik vind het hoog.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Martijn_bmw » 29 dec 2023, 13:22

Tja je hebt een oud contract las ik laatst gebaseerd op prijzen voor de oorlog en gas nog zo goed als gratis uit Rusland naar ons toe stroomde die tijd komt (nooit) meer terug.

LNG is qua vervoer en productie altijd vele malen duurder

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Fabian » 29 dec 2023, 13:26

Idd. Ik betaal 1.38 nu variabel.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Luco » 29 dec 2023, 13:37

Martijn_bmw schreef: 29 dec 2023, 13:22 Tja je hebt een oud contract las ik laatst gebaseerd op prijzen voor de oorlog en gas nog zo goed als gratis uit Rusland naar ons toe stroomde die tijd komt (nooit) meer terug.

LNG is qua vervoer en productie altijd vele malen duurder
Gelukkig zijn er net drie airco's afgeleverd (januari plaatsen), wat wordt nog meer verwarmen met de airco's, zolang het salderen nog duurt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Arthur » 29 dec 2023, 13:56

Ja, met 1,24 voor 2 jaar vast vind ik die 1,10 variabel en 1,16 voor 1 jaar niet slecht. En het zijn de prijzen nu, kunnen wij heel wat van vinden. Maar net als de benzine (overal en nergens) zul je die prijs moeten betalen als je het wilt gebruiken.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Kadett » 29 dec 2023, 14:08

Zit nog 11 maanden aan 1.29 maar met mijn verbruik maak ik mij niet echt druk daarom.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door JP » 29 dec 2023, 17:38

Budget energie of Powerpeers lijken me toch de kleinere jongens die straks als eerste omvallen. Voorschot niet te hoog zetten dus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Gus, jos_br, smiley en 59 gasten