Motorfiets uitvoeren: bewijs van export

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 351
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Motorfiets uitvoeren: bewijs van export

Bericht door Jaws » 21 aug 2022, 11:25

Een Belg wil een motor van mij kopen, biedt 1000,- handgeld en vraagt me de motor bij hem thuis af te leveren en daar de rest van het bedrag te betalen. Ik lees op de site van RDW dat ik eigenlijk met de buitenlandse koper naar RDW moet om het bewijs van export (papieren kentekenbewijs deel II) op naam van de koper te laten zetten. Als ik zonder de koper naar de RDW ga, met kentekenbewijs en kentekenplaat, dan wordt het bewijs voor export op mijn naam gezet. Is dat een probleem?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Motorfiets uitvoeren: bewijs van export

Bericht door Niels » 21 aug 2022, 11:34

Waarom zou dat een probleem zijn? Er zijn zoveel transacties waarbij de koper niet aanwezig is. Ik heb jaren terug een Bimota verkocht naar de UK die werd opgehaald door een transporteur. Kwestie van plaat en papieren inleveren (wat je ook nog kunt herroepen binnen een bepaalde periode).

Het enige wat je niet wilt is dat er een motor elders rondrijdt die nog op jouw naam staat. Dus het enige doel is betaald krijgen om em vervolgens niet meer op naam te hebben.

Online
Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 351
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Motorfiets uitvoeren: bewijs van export

Bericht door Jaws » 21 aug 2022, 11:47

Maar als exportbewijs op jouw eigen naam staat, en de nieuwe eigenaar registreert de motor niet, dan staat de motor nog op jouw naam als er met valse kentekenplaten mee gereden wordt. Toch?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Motorfiets uitvoeren: bewijs van export

Bericht door Niels » 21 aug 2022, 13:39

Met het export bewijs heb je toch bewijs dat deze geexporteerd is? En dus niet meer in jouw bezit. Als iemand er dan mee wil gaan rijden met valse kenteken platen dan zie ik niet in dat het een probleem is voor jou als voormalig eigenaar.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Motorfiets uitvoeren: bewijs van export

Bericht door Booooh » 21 aug 2022, 13:45

Ik neem aan dat je bij verkoop nog een documentje hebt wat door de koper getekend wordt, jouw verantwoordelijkheid is daar mee afgedaan. Mijn EVO VII is toentertijd ook naar België geëxporteerd, ik heb het toen ook zelf geregeld bij de RDW, de auto is opgehaald en er is getekend (en betaald uiteraard) voor de aanschaf, of de nieuwe eigenaar hem dan wel of niet registreert maakt dan niet zo veel uit.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Motorfiets uitvoeren: bewijs van export

Bericht door EvdP » 21 aug 2022, 14:58

Ik heb drie auto's geëxporteerd (twee daarvan om "andere" redenen dan export) en een motor. De auto's deed ik via GWK. Kentekenbewijs en kentekens mee, kreeg vrijwaring en wat documentatie mee terug. Motor in Veendam bij RDW, kenteken en bewijzen inleveren, vrijwaring en documentatie mee terug. De enige vraag die mij werd gesteld was of ik tijdelijke kentekens voor transport nodig had. Verder niks.

De laatste was wel een jaar of 4 terug, het kan zijn dat er ondertussen wat gewijzigd is maar ik heb nog nooit een nieuwe eigenaar aan hoeven tonen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Motorfiets uitvoeren: bewijs van export

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 aug 2022, 08:49

Ik zou hem pas in de export zetten als ik alle centjes op de bank had staan.
Kom je daar, neemt ie hem niet.....kan jij het hele circus weer overhoop halen om hem weer op NL kenteken te krijgen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Motorfiets uitvoeren: bewijs van export

Bericht door Niels » 22 aug 2022, 11:37

Dat sowieso. Ik zou niets inleveren totdat ie helemaal betaald is.

Online
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Motorfiets uitvoeren: bewijs van export

Bericht door Rolf205 » 22 aug 2022, 13:30

Inderdaad; pas de platen er af schroeven als je hem aflevert en geld hebt. Dan naar de RDW met de plaat en papieren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten