De hedendaagse autohandel

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

De hedendaagse autohandel

Bericht door HJ2 » 17 aug 2022, 10:18

Mannuh!

Mijn pa wordt een dagje ouder (understatement) en wil zijn Renault Captur handbak vervangen door een automaat.
Traditiegetrouw wil ik eerst zijn nieuwe bak uitzoeken en aanschaffen, en dan zijn huidige Captur particulier verkopen.

Omdat er veel bij de handel verkrijgbaar is, maar bijna niks particulier wil ik ook eens bij de handel gaan kijken om te kopen.
Is daar tegenwoordig nog wat korting te bedingen zonder inruil met de huidige idiote prijzen?

Ik zie bijvoorbeeld dat ik voor het zelfde bedrag waar ik mijn Lexus GS voor heb gekocht, je tegenwoordig alleen nog maar voor een generatie ouder terecht kunt :shock:

Dus waar moet ik zo'n beetje rekening mee houden in de onderhandelingen (als die er al zijn) bij de handel...
Laatst gewijzigd door HJ2 op 17 aug 2022, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door martll » 17 aug 2022, 10:22

Mijn ervaring van afgelopen jaar:
Marges zijn nog steeds hetzelfde.
Het gebruiken van chiptekorten, corona, Rusland etc zullen ze gaan gebruiken maar kan nog wel degelijk wat van de prijzen af. Zit er gewoon geprijsd.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door HJ2 » 17 aug 2022, 10:22

5 - 10 %?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26693
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Martijn_bmw » 17 aug 2022, 10:48

martll schreef: 17 aug 2022, 10:22 Mijn ervaring van afgelopen jaar:
Marges zijn nog steeds hetzelfde.
Het gebruiken van chiptekorten, corona, Rusland etc zullen ze gaan gebruiken maar kan nog wel degelijk wat van de prijzen af. Zit er gewoon geprijsd.
Misschien heb je geluk gehad of iets gekocht wat niet mainstream is…

Maar op een Captur automaat die momenteel heel gepensioneerd NL zoekt… is mijn bescheiden mening dat je korting wel kan vergeten. Voor elke auto die te koop en leverbaar is zijn er meerdere klanten.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Fabian » 17 aug 2022, 12:51

Martijn_bmw schreef: 17 aug 2022, 10:48
martll schreef: 17 aug 2022, 10:22 Mijn ervaring van afgelopen jaar:
Marges zijn nog steeds hetzelfde.
Het gebruiken van chiptekorten, corona, Rusland etc zullen ze gaan gebruiken maar kan nog wel degelijk wat van de prijzen af. Zit er gewoon geprijsd.
Misschien heb je geluk gehad of iets gekocht wat niet mainstream is…

Maar op een Captur automaat die momenteel heel gepensioneerd NL zoekt… is mijn bescheiden mening dat je korting wel kan vergeten. Voor elke auto die te koop en leverbaar is zijn er meerdere klanten.
Amen!

vraag eens een inruilvoorstel, kan zo maar zijn dat je positief verrast wordt. Inruil is ook een inkoopkanaal voor een handelaar, anders moet hij hem ergens anders (duur) proberen te kopen, en het aanbod is er thans echt niet.......

Dus inruil kan juist positief zijn nu. (in tegenstelling tot de gedachte dat zonder inruil korting te bedingen is).

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door HJ2 » 17 aug 2022, 13:00

Uiteindelijk moet de handel er ook op verdienen, die marge steek ik liever in eigen zak. Zeg je nu dat in de overspannen markt de marge veel kleiner is geworden?
Normaal is dat tenminste 1,5k.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26693
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Martijn_bmw » 17 aug 2022, 13:01

HJ2 schreef: 17 aug 2022, 13:00 Uiteindelijk moet de handel er ook op verdienen, die marge steek ik liever in eigen zak. Zeg je nu dat in de overspannen markt de marge veel kleiner is geworden?
Normaal is dat tenminste 1,5k.
De marge is niet kleiner geworden maar de animo om korting te geven wel.
Waarom zou je als bedrijf korting geven als je hem tegen volle marge ook aan een ander kan verkopen :wink:

De standaard vraag en aanbod wet zeg maar.

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Emilio » 17 aug 2022, 13:03

HJ2 schreef: 17 aug 2022, 13:00 Uiteindelijk moet de handel er ook op verdienen, die marge steek ik liever in eigen zak. Zeg je nu dat in de overspannen markt de marge veel kleiner is geworden?
Normaal is dat tenminste 1,5k.
Ik vraag me af of dat zo makkelijk werkt.

Veel mensen kopen liever bij een handelaar dan bij een particulier. Ik denk dat die marge van de handelaar maar zo het verschil kan zijn tussen die twee verkoopprijzen (particulier vs handelaar).

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26693
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Martijn_bmw » 17 aug 2022, 13:12

Emilio schreef: 17 aug 2022, 13:03
HJ2 schreef: 17 aug 2022, 13:00 Uiteindelijk moet de handel er ook op verdienen, die marge steek ik liever in eigen zak. Zeg je nu dat in de overspannen markt de marge veel kleiner is geworden?
Normaal is dat tenminste 1,5k.
Ik vraag me af of dat zo makkelijk werkt.

Veel mensen kopen liever bij een handelaar dan bij een particulier. Ik denk dat die marge van de handelaar maar zo het verschil kan zijn tussen die twee verkoopprijzen (particulier vs handelaar).
Eens en handelaar geeft garantie en vertrouwen voor de gemiddelde particulier.
Die zijn al bang of het overschrijven wel goed gaat en de betaling etc, gemiddelde particuliere koper is geen DF-er zeg maar :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39709
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Arthur » 17 aug 2022, 13:19

Een handelaar ruilt denk ik liever in dan dat ‘ie zo een auto verkoopt, al dan niet met korting. Op de verkochte auto en op de inruiler pakt ‘ie geld. Altijd al zo geweest natuurlijk. Wat ik zo om me heen hoor en wat hierboven al is vermeld is dat je momenteel beter in kunt ruilen dan om korting gaat shoppen. Enige is mss dat een Captur nu heel goed in de markt ligt (ook met handbak?) en dat je die voor veel kwijt kunt aan een particulier? Anders zou je het mss beter andersom kunnen doen. Eerst (goed) verkopen, dan shoppen. Maar dat moet praktisch wel kunnen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3280
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Martijn M » 17 aug 2022, 13:22

Kijk voor de grap eens hoeveel Captur's met Handbak er op marktplaats staan, en overweeg dan nog eens om em in te ruilen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39709
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Arthur » 17 aug 2022, 13:22

Vertel maar gewoon, anders moeten we nog op Capturs gaan zoeken ook nog :)

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door martll » 17 aug 2022, 13:29

Emilio schreef: 17 aug 2022, 13:03
HJ2 schreef: 17 aug 2022, 13:00 Uiteindelijk moet de handel er ook op verdienen, die marge steek ik liever in eigen zak. Zeg je nu dat in de overspannen markt de marge veel kleiner is geworden?
Normaal is dat tenminste 1,5k.
Ik vraag me af of dat zo makkelijk werkt.

Veel mensen kopen liever bij een handelaar dan bij een particulier. Ik denk dat die marge van de handelaar maar zo het verschil kan zijn tussen die twee verkoopprijzen (particulier vs handelaar).
Dit merk je meer en meer, helemaal naarmate de prijs omhoog gaat..... financieringsmogelijkheid/garantie denk.
Een van mijn vorige auto's kon ik aan de straatstenen niet kwijt. Handelaar koopt hem in, gooit er 30% op en de deur werd platgelopen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31199
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door JP » 17 aug 2022, 13:43

Leuk ding, zo’n Captur :thumbup:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door HJ2 » 17 aug 2022, 15:16

Sja, daar zit wat in. Ik stam natuurlijk vanuit 'de onderkant' van de markt. Bij grotere bedragen zal men wel meer zekerheid willen.

Mart geeft precies de reden aan waarom ik liever particulier shop :-)


Thanks voor alle reacties, ik neem het ter overweging!

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1500
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Baboulah » 18 aug 2022, 07:53

Emilio schreef: 17 aug 2022, 13:03
HJ2 schreef: 17 aug 2022, 13:00 Uiteindelijk moet de handel er ook op verdienen, die marge steek ik liever in eigen zak. Zeg je nu dat in de overspannen markt de marge veel kleiner is geworden?
Normaal is dat tenminste 1,5k.
Ik vraag me af of dat zo makkelijk werkt.

Veel mensen kopen liever bij een handelaar dan bij een particulier. Ik denk dat die marge van de handelaar maar zo het verschil kan zijn tussen die twee verkoopprijzen (particulier vs handelaar).
Dit dus, ik heb nu al een tijdje BY FAR de goedkoopste abarth 500c tekoop staan (particulier) maar krijg er niet eens reacties op, alsof niemand nog bij een particulier durft te kopen, maatje van mij heeft zelfde probleem met zijn E92 M3 waar die geeneens reacties op krijgt...

Gebruikersavatar
SvB
Berichten: 647
Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
Locatie: Utrecht

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door SvB » 18 aug 2022, 08:03

Baboulah schreef: 18 aug 2022, 07:53Dit dus, ik heb nu al een tijdje BY FAR de goedkoopste abarth 500c tekoop staan (particulier) maar krijg er niet eens reacties op, alsof niemand nog bij een particulier durft te kopen, maatje van mij heeft zelfde probleem met zijn E92 M3 waar die geeneens reacties op krijgt...
Dat bedoel ik, mijn vrouw reed al 5 jaar in een Mini Cooper, geweldige auto, ze had er veel schik mee.
Omdat zij maar 2/3 duizend km per jaar rijdt en ik wat nieuwers wilde heb ik een Peugeot 108 Roland Garros voor haar gekocht.
Het is een superautootje, zuinig, alles op en aan, noem het maar op, toch heeft ze er geen schik mee.
Ik zet de auto voor scherp geld te koop maar krijg alleen reacties van autobedrijven/handelaren die net niet genoeg bieden.
De prijs is scherp, (geen onderkant markt) en dat blijkt ook wel anders geen reacties van gasten die er ook weer minimaal 1000 euro aan willen verdienen.
De geinteresseerde partikulier tref je niet meer, die betaald liever 1/1.5 k meer voor "zekerheid" heel vreemd.

p.s.
Waar staat die Abarth te koop dan ??

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Fabian » 18 aug 2022, 08:20

Vergis je niet, tegenwoordig is de consumentenbescherming (non-conformiteit) van 6 naar 12 maanden gegaan. Soort van garantie dus....Al moet je je recht halen ipv dat je het standaard heb. Maar bij een particulier is er 0,0.....

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Jan Terwolde » 18 aug 2022, 08:28

Voordat je bij een 108 1,5k verrot hebt mag je ook wel even. Bij een e92 m3 is dat wel even een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Joël D. » 18 aug 2022, 08:30

Baboulah schreef: 18 aug 2022, 07:53
Emilio schreef: 17 aug 2022, 13:03
HJ2 schreef: 17 aug 2022, 13:00 Uiteindelijk moet de handel er ook op verdienen, die marge steek ik liever in eigen zak. Zeg je nu dat in de overspannen markt de marge veel kleiner is geworden?
Normaal is dat tenminste 1,5k.
Ik vraag me af of dat zo makkelijk werkt.

Veel mensen kopen liever bij een handelaar dan bij een particulier. Ik denk dat die marge van de handelaar maar zo het verschil kan zijn tussen die twee verkoopprijzen (particulier vs handelaar).
Dit dus, ik heb nu al een tijdje BY FAR de goedkoopste abarth 500c tekoop staan (particulier) maar krijg er niet eens reacties op, alsof niemand nog bij een particulier durft te kopen, maatje van mij heeft zelfde probleem met zijn E92 M3 waar die geeneens reacties op krijgt...
Zet hem eens wat hoger in de markt. Ik sla de onderkant altijd over, want die vertrouw ik niet.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door HJ2 » 18 aug 2022, 09:44

... dus WEL particulier kopen nu? :hmmm:
Dan is er weer niks in te ruilen :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Niels » 18 aug 2022, 10:59

Ik zou naar Fabian luisteren en zeker eerst kijken wat je inruil krijgt. Normaal sta ik er ook zo in als jij hoor maar het zijn geen “normale” tijden.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Knot » 18 aug 2022, 11:03

Inruilen altijd gezeik bij mij, idioot lage prijzen want er moet ook weer aan verdiend worden. Alleen als je er niet handig in bent of het gedoe teveel moeite vind maar die prijs moet je betalen dan.

Ter info, de 2012 BMW 528i bij een handelaar stond voor 15.900 en kon 500 euro af, geen euro meer, ook niet naast de auto na de proefrit.

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Emilio » 18 aug 2022, 11:53

HJ2 schreef: 18 aug 2022, 09:44 ... dus WEL particulier kopen nu? :hmmm:
Dan is er weer niks in te ruilen :tooth:
Ik zou ook : ikwilvanmijnautoaf.nl eens proberen.

Die biedingen waren op mijn vorige auto’s ook lang niet gek namelijk..

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Frank_Sch » 18 aug 2022, 12:30

Mijn zoon kocht vorige week een Aygo, meeneemprijs 7350€. Een grote beurt werd uitonderhandeld. En die had ie nodig ook. Die beurt was daar in te kopen bij elke aan te schaffen 2e hands voor 695,- euro. Dat zal de verkoper wel een stuk minder hebben gekost, maar olie, bougies, remschijven, apk en meer van dat grut zat er bij. Kortom er is nog steeds wat te onderhandelen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CRZ, Google [Bot], Hielke, MarcF en 160 gasten