De hedendaagse autohandel

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Knot » 01 dec 2022, 10:55

Ik vraag het vooraf per email of telefoon of er ruimte in de prijs zit naast de auto, is het antwoord NEE dan kom ik meestal niet eens. Snap dat er geen duizenden per email afgaan maar dan kan men zich alvast voorbereiden voordat ik binnenstap in mn gescheurde kleren, zonder jas met blauwe handen en gratis carewash muts op.

Bij Vallei was er ook totaal geen ruimte in de prijs en afleverkosten en toch kon die 745 euro er wel vanaf aan tafel, slechts 2% maar beter dan niks (verhaal op de email).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Arthur » 01 dec 2022, 10:59

Verschilt bij mij, bij Vallei ook de laatste 1250,- eraf in het pand. Huidige, bij Wensink, geheel via mail afgehandeld. Daarvoor, ook bij Wensink (maar andere vestiging) alles in het pand geregeld. Als het ver weg staat doe ik het het liefst via de mail. Pas bij concreet een afspraak voor wederzijdse bezichtiging. Alles oké? Dan deal.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Knot » 01 dec 2022, 11:06

Scheelt ook of je bovenkant of onderkant markt kijkt natuurlijk, ik kwam voor de goedkoopste NL A3 S-edition in deze kleur met deze opties die net stond, dan is het lastig.

De handgeschakelde M235i vlogen de duizentjes eraf aan tafel, bij de Z4 in oktober met aankomende winter zelfs via de email al.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Baboulah » 01 dec 2022, 11:07

Arthur schreef: 01 dec 2022, 08:25 Wie helpt mij ff met wat logica? Mss zie ik iets over het hoofd? Week of 3 geleden voor een auto geweest waar we niet uit zijn gekomen. Op zich wel logisch, we zaten met een ‘gat’ van 3,5k waar we niet uitkwamen. Dat is niet raar, beide wilden niet meer bewegen, dus klaar. Nu zie ik dat de auto is afgeprijsd met 5k(!). Waarom neemt zo’n verkoper geen contact op om te kijken of we er nu wel uitkomen? Of eigenlijk, waarom niet nog snel voor die tijd. Want ik ben nu ook niet meer van plan om mijn oorspronkelijke bieding te handhaven, maar dat is een andere discussie. Ging overigens net zo als met m’n huidige auto, ik heb toen maar weer contact opgenomen en heb minder betaald dan mijn oorspronkelijke bieding. Waarom neemt een verkopende partij geen contact op met een potentiële koper? Beetje pro-actief, ‘zeg maar’.
Denk dat dit bij veel verkopers toch het trots/ego is dat in de weg zit, zien dit wss als met hangende pootjes terug komen.

Maar vergis je ook niet, vaak krijgen ze van bovenaf te horen van nee we gaan de auto niet zogoedkoop weg doen, om dan een week later af te prijzen naar lager, blijft ook raar dat die manager dan niet eerst bedenkt om die klant (jou in dit geval) eerste te bellen voor de prijs omlaag te stellen...

Overigens wat mensen hierboven schrijven van verkopers die naar ze toe komen dat te lang duurt etc, alleen maar fijn toch? als ik een verkoper wil spreken stap ik er zelf wel op af, ik wil liever niet lastig gevallen worden als ik aant kijken ben,

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Knot » 01 dec 2022, 11:14

Ik kom niet zomaar even neuzen, ik zoek een auto op internet tot in de optiecode uit, per email nog wat geschiedenis erbij etc en in de showroom wil ik hem controleren op gebruiksporen en pas als dat in orde is kunnen we koffie drinken en het over €€ hebben. Enige was soms handig is als ze hem even uit de rij halen om hem beter te kunnen bekijken.

Al kom ik natuurlijk voor de achteraf autotjes in een hoekje en de gemiddelde DF'er komt voor het paradepaardje wat midden in de showroom op een draaiplateau staat :angel:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Fabian » 01 dec 2022, 12:43

Afprijzingen enzo gaan tegenwoordig (zeker bij de grote holdings) allemaal geautomatiseerd op basis van data. Grote kans dat de verkoper er niet eens van op de hoogte is dat hij net afgeprijst is.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1815
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door veejay » 01 dec 2022, 17:28

Zou kunnen Fabian, mijn F30 328i stond destijds op internet (Autoscout) voor 1K minder dan in de showroom, de verkoper wist dit niet eens.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door martll » 02 dec 2022, 09:01

Arthur schreef: 01 dec 2022, 08:25 Wie helpt mij ff met wat logica? Mss zie ik iets over het hoofd? Week of 3 geleden voor een auto geweest waar we niet uit zijn gekomen. Op zich wel logisch, we zaten met een ‘gat’ van 3,5k waar we niet uitkwamen. Dat is niet raar, beide wilden niet meer bewegen, dus klaar. Nu zie ik dat de auto is afgeprijsd met 5k(!). Waarom neemt zo’n verkoper geen contact op om te kijken of we er nu wel uitkomen? Of eigenlijk, waarom niet nog snel voor die tijd. Want ik ben nu ook niet meer van plan om mijn oorspronkelijke bieding te handhaven, maar dat is een andere discussie. Ging overigens net zo als met m’n huidige auto, ik heb toen maar weer contact opgenomen en heb minder betaald dan mijn oorspronkelijke bieding. Waarom neemt een verkopende partij geen contact op met een potentiële koper? Beetje pro-actief, ‘zeg maar’.
Ook een paar keer gehad inmiddels. Is gewoon pure luiheid van de verkoper. Gaat nog veel te goed in auto-verkoop land.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Knot » 02 dec 2022, 09:23

Ach, soms moet je blij zijn DAT het tekoop is wat je zoekt.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Gijzert » 02 dec 2022, 10:01

https://www.autowereld.nl/toyota/yaris- ... tails.html

Is de wereld gek geworden???? 41k voor een Yaris op verhoogde veren?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Arthur » 02 dec 2022, 10:07

Dan heb je wel een 1.5 met 116pk hè.

En;
Dit is een hele luxe uitvoering van de Adventure met AWD drive en bomvol accessoires. Wij hebben deze auto uitgerust met de Pearl white parelmoerlak met hoogglans zwart dak. Deze kleur staat stoer maar ook zeker sportief op de Yaris Cross.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Gijzert » 02 dec 2022, 10:49

Arthur schreef: 02 dec 2022, 10:07 Dan heb je wel een 1.5 met 116pk hè.

En;
Dit is een hele luxe uitvoering van de Adventure met AWD drive en bomvol accessoires. Wij hebben deze auto uitgerust met de Pearl white parelmoerlak met hoogglans zwart dak. Deze kleur staat stoer maar ook zeker sportief op de Yaris Cross.
Stoer en sportief. Dan is het goed.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Knot » 02 dec 2022, 10:51

Zat ff in de Audi configurator nog maar als je een beetje A1 maakt ben je ook 41k kwijt voor de 25TFSI (95pk), S-edition met de noodzakelijke opties (standaard geeneens MMI, geen pdc achter en trommelremmen!)

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1815
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door veejay » 02 dec 2022, 13:47

De dag dat ik mijn 'straight six' inruil en geld moet toeleggen om in zo een Yaris hybride te mogen rijden :dood:

Ik hoop dat ik dat moment nog heel lang mag/kan uitstellen. :wheelchair:

Streamline
Berichten: 233
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Streamline » 04 dec 2022, 14:56

martll schreef: 02 dec 2022, 09:01
Arthur schreef: 01 dec 2022, 08:25 Wie helpt mij ff met wat logica? Mss zie ik iets over het hoofd? Week of 3 geleden voor een auto geweest waar we niet uit zijn gekomen. Op zich wel logisch, we zaten met een ‘gat’ van 3,5k waar we niet uitkwamen. Dat is niet raar, beide wilden niet meer bewegen, dus klaar. Nu zie ik dat de auto is afgeprijsd met 5k(!). Waarom neemt zo’n verkoper geen contact op om te kijken of we er nu wel uitkomen? Of eigenlijk, waarom niet nog snel voor die tijd. Want ik ben nu ook niet meer van plan om mijn oorspronkelijke bieding te handhaven, maar dat is een andere discussie. Ging overigens net zo als met m’n huidige auto, ik heb toen maar weer contact opgenomen en heb minder betaald dan mijn oorspronkelijke bieding. Waarom neemt een verkopende partij geen contact op met een potentiële koper? Beetje pro-actief, ‘zeg maar’.
Ook een paar keer gehad inmiddels. Is gewoon pure luiheid van de verkoper. Gaat nog veel te goed in auto-verkoop land.
Ik vind sowieso dat verkopers laks zijn met het nabellen, ben ooit eens bezig geweest met een 320d en daar bleef het steken op €500.
Dat was een onderhandeling na een proefrit en serieuze interesse.

Als ie op maandag gebeld had, had misschien hij of ik nog wat water bij de wijn kunnen doen. Uiteindelijk kocht ik wat anders en heeft die auto nog een maand of 2 te koop gestaan.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Knot » 04 dec 2022, 16:28

Tsja, als er zicht is om er een klap op te geven en het is naar mn zin kom ik ook wel tegemoet hoor maar het moet wel van 2 kanten komen. Ging bij Vallei eigenlijk prima, had erger verwacht.

Online
SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door SlowCo » 04 dec 2022, 20:50

Is de vraag inmiddels niet aan het dalen, en dus hopelijk de prijzen ook?
In coronatijd hebben veel mensen die met het OV reisden een auto (erbij) gekocht. Toen was er meer vraag en juist minder aanbod door de leveringsproblemen bij nieuwe auto's. Maar nu de inflatie flink aan het doorwerken is en de lonen niet navenant meestijgen, kan ik me voorstellen dat een deel van de mensen weer van de tweede auto af wil om kosten te besparen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Martijn_bmw » 04 dec 2022, 21:14

Handelsprijs staat idd onder druk door minder vraag dus consumenten prijzen zullen wel volgen :)

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Fabian » 04 dec 2022, 21:48

Eens met Martijn, het is wat gezakt. Maar nog steeds op hoog niveau.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Crookie » 04 dec 2022, 21:48

Een jaar geleden was ik in de markt voor een mini cooper r56. Zag er goed uit, weinig km maar wel wat apk punten die verholpen moesten worden die gelukkig bij de geadverteerde prijs hoorde. Was ruim €1000 onder de anwb ‘koerslijst’. Bij het gesprek een bod €250 onder de vraagprijs gedaan maar er kon niks van af.

En zo ook bij 2 andere auto’s (Golf 2011 en Twingo 2010) die in de familie zijn gekocht, Letterlijk geen euro ‘korting’ op kunnen bedingen. Bovengenoemde auto’s hadden ondanks de lage km standen alle rond de 100d km genoeg reparatie punten. Mijn indruk: de winstmarges staan wel onder druk.

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door WillemBoer » 04 dec 2022, 22:31

„Toevallig“ net wat nieuwe transportmiddelen besteld voor levering 2023.
De prijs is tegenwoordig al wat beter onderhandelbaar, en de verkopers moeten ook weer moeite doen. (Zoals het hoort ook)

De ( nieuwe) bedrijfswagen markt lijkt dus al weer wat weer terug naar normaal te gaan.
Ook de levertijden zijn korter geworden vergeleken met vorig jaar.

Gebruikt is nog steeds erg duur, daar zie ik nog geen verschil

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10423
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door tomgtr » 05 dec 2022, 08:16

Ik ben geen kenner maar zou het niet zo zijn dat de combinatie van hoge 2e handsprijzen en het wennen aan lange levertijden (en daarop anticiperen) mensen weer meer richting nieuw duwen? Ik bestelde een paar maanden geleden een nieuwe auto en knipperde niet met mijn ogen toen ik april 2023 te horen kreeg.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Elise » 05 dec 2022, 08:56

Ik lees hier vaak 'verkopers', maar in mijn ogen zijn het meer loopjongens die zelf niets mogen beslissen en voor iedere wissewasje toestemming van de baas nodig hebben.
Is overigens niet beperkt tot de autohandel, overal kom je 'verkopers' tegen waarvan de beslissingsbevoegdheid niet verder gaat dan een tegoedbonnetje van €25.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3044
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Ferdi » 05 dec 2022, 09:09

Crookie schreef: 04 dec 2022, 21:48 Een jaar geleden was ik in de markt voor een mini cooper r56. Zag er goed uit, weinig km maar wel wat apk punten die verholpen moesten worden die gelukkig bij de geadverteerde prijs hoorde. Was ruim €1000 onder de anwb ‘koerslijst’. Bij het gesprek een bod €250 onder de vraagprijs gedaan maar er kon niks van af.

En zo ook bij 2 andere auto’s (Golf 2011 en Twingo 2010) die in de familie zijn gekocht, Letterlijk geen euro ‘korting’ op kunnen bedingen. Bovengenoemde auto’s hadden ondanks de lage km standen alle rond de 100d km genoeg reparatie punten. Mijn indruk: de winstmarges staan wel onder druk.
Die ervaring hebben we hier ook, dit jaar een 2012 Focus voor de dame gekocht en daar kon ook geen euro vanaf.
Uiteindelijk een aantal punten (oa. distributieriem) aan laten pakken zonder daarvoor bij te betalen.
Grap was wel dat toen zei om er gelijk maar een oliewissel bij te doen omdat ze toch bezig waren we hier ineens wel voor moesten betalen.
Dat mooi gelaten en het ding een ruime maand na aanschaf een grote beurt gegeven voor hetzelfde bedrag als zij voor de olie wilden zien.
Vond dat dat er nog wel af had gemogen als service maar dat zag men daar anders.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De hedendaagse autohandel

Bericht door Knot » 05 dec 2022, 09:32

Elise schreef: 05 dec 2022, 08:56 Ik lees hier vaak 'verkopers', maar in mijn ogen zijn het meer loopjongens die zelf niets mogen beslissen en voor iedere wissewasje toestemming van de baas nodig hebben.
Klopt wel hoor, afleverkosten a 445 konden eraf, 34.400, hij zegt wat had jij in gedachten dan? Kom ik met die 4 jaar xls van mij, weliswaar met 4% korting ipv 7% en daar kwam 32k uit ofzo. Even naar de manager om te kijken wat er mogelijk is, had al niks verwacht maar heel gebeuren en dan kan er 10 minuten later 200 euro vanaf :tooth: :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcF, tomgtr en 133 gasten