DF kinderadvies

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: DF kinderadvies

Bericht door Baboulah » 06 aug 2023, 16:36

JP schreef: 05 aug 2023, 15:39 Gisteren moest ik toch met een schuin oog aan dit draadje denken.

Iets meer dan een maand zit ik in mijn eigen man-mansion. Als de Hugh Hefner van de lage landen zit ik op mijn balkonnetje, kijkend over de mooiste stad aan de Maas en al het rondlopende jeugdige wildvlees. Nadeel van dit nattere weer is dat het fruit wat bedekter is, maar een geoefend oog (-3.75) die ziet alles. Om mijn BMi stevig boven de 35 te houden, mag ik graag de Airfryer of oven aanslingeren.
Na een tijdje zoek je dan toch wat snellere hap en vond ik hier op 500m een leuke eethuis, traditiegetrouw uitgebaat door een paar Chinezen, danwel zo ogende persoonsmensen. Ik gooi mijn allemans-GTi in een te krap parkeervak, en stevig met een flinke pas richting de geur van verse olie, gelukkig niet van de Action, hoop ik dan.
Als ik mijn bestelling gedaan heb inclusief 10cent aan Timmerfrans-tax voor de bakjes, vlij ik even plaats op de skai-achtige barkrukken.
In de 10min wachttijd komt er een ietwat langharig 'alternatief' hipsterkoppel binnen, mét kleine jongeman die net de peuterfase van zijn harde leven heeft doorstaan. Op hoog-hollands bestellen zij hun warme kost. Als pappa naast me komt zitten, bukt hij naar zijn zoon (ok, aanname, maar zag er wel zo uit) en begint het kind aan te spreken alsof hij net een literaire nobelprijs heeft ontvangen. Het bleek dat de moeders van het stel, net een eisprong succesvol had volbracht. Als pappa zijn relaas vervolgt met een opmerking tegen zijn zoochter, " als pappa en mamma straks weer een kindje krijgen, wat moeten pappa en mamma dan doen om betere ouders te worden?" Nogmaals, het al geboren kind was een jaar of 4-5. Na deze vraag was ik even aan de barkruk genageld. Ik heb in de consternatie niet het antwoord meegekregen van deze mini-Omtzigt.
Is dit hoe je met je kleuter moet praten? Vraag je hem ook wat zijn ideeen zijn voor een komende coalitie? de oplossing voor het Ukraine-conflict en hoe je het Panamakanaal het beste kan uitdiepen? Als ik een bakje satésaus had besteld was die spontaan zuur geworden, en de frieten waren plotsklaps erg slap. Ik weet niet of dit de ouders van vandaag zijn, of dat ik de regel van de uitzondering heb ontmoet.
Met 230pk race ik naar de parkeergarage, zet hem tussen een Landrover en een ander stuk muur en val op mijn loungebank. Mijn honger was ver weg en eet de helft maar op, steeds denkend aan deze encounter of the second kind......ik spuit voortaan wel op de kachel, loopt het tenminste allemaal met een sisser af...... :coffee:
Schitterend, zit met tranen in mn ogen van het lachen gewoon.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: DF kinderadvies

Bericht door Wouter81 » 06 aug 2023, 17:33

Haha JP je moet echt cabaretier worden. :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DF kinderadvies

Bericht door JP » 06 aug 2023, 17:36

Dank, maar ik moet toegeven dat het allemaal 100% zo gebeurd is...... :bag:



ok 95%, dat van die LaRo klopt niet.....die mogen niet in de kelder vanwege het milieu en brandveiligheid....... :whistle:

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: DF kinderadvies

Bericht door Kadett » 06 aug 2023, 19:06

Bram schreef: 06 aug 2023, 11:45Huh wat
Denk aan Die Hard en Bruce Willis :mrgreen:

Ik vind hem goed :roflol:

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DF kinderadvies

Bericht door JWtje » 06 aug 2023, 22:11

Dit is mijn advies. En hij doet het nog steeds goed en is inmiddels al 11.

https://youtu.be/Gi10qGquufc

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: DF kinderadvies

Bericht door Knot » 06 aug 2023, 22:21

JP moet om te beginnen eens een keer naar een DF treffen (als de shootout op Meppen oid) komen!

Ligt er totaal aan wat voor kind het is natuurlijk, onze dochter kon je op vroege leeftijd ook stellingen van een volwassene voorleggen (WISC 130+). Of je dat in het openbaar moet doen is een ander vraagstuk natuurlijk.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: DF kinderadvies

Bericht door Niels » 07 aug 2023, 00:48

Het ene kind is het andere niet maar een kind blijft wel een kind hoe slim ook. Dat podium geven voor volwassene vraagstukken, pfffff....

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DF kinderadvies

Bericht door JP » 07 aug 2023, 09:13

Knot schreef: 06 aug 2023, 22:21 JP moet om te beginnen eens een keer naar een DF treffen (als de shootout op Meppen oid) komen!
(...)
Waarom ? :coffee:
Niels schreef: 07 aug 2023, 00:48 Het ene kind is het andere niet maar een kind blijft wel een kind hoe slim ook. Dat podium geven voor volwassene vraagstukken, pfffff....
Precies, hou het kind in je kind levende. In mijn, vast ouderwetse, beleving laat je je kind met de fiets naar school gaan, leert het zo de harde lessen op de weg en krijgt het nog wat beweging. Dat het na school zicht omkleedt en een paar uur later terug naar huis komt met de knieën geschaafd en de broek groen van het trapveldje. De hele dag achter de computer zitten kun je altijd nog doen als je gescheiden bent, boven de 40 en dan waarschijnlijk op een forum de hele dag lopen te f5'en.....oh wacht....:bag:
Martijn_bmw schreef: 05 aug 2023, 15:50 (...)
Qua opvoeding ben ik redelijk ouderwets, hoorde ooit van een oudere collega een mooie quote “tot mijn 12de werd mij niks gevraagd slechts medegedeeld” en ik ben daar ook wel van. Verder vooral ook goed consequent zijn helpt.
Zo stond ik er ook altijd in. Al trok ik het meer door naar "zolang je hier woont".
Ik had dan ook graag een ideeënbus gemaakt voor de kids' input, want zo deden ze dat om mijn werk ook. Elke kritiek werd beantwoord met "bedankt voor je input", waarna ik altijd een stemmetje hoorde..."maar we doen er toch niks mee....."

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: DF kinderadvies

Bericht door HJ2 » 07 aug 2023, 10:44

Af en toe de zienswijze (heel gedoseerd!) van je kind honoreren / opvolgen geeft veel vertrouwen en veel wederzijds respect is mijn ervaring.

Je bent nooit te oud om er eens mee te experimenteren.
Maar alleen als de randvoorwaarden goed zijn en er een mooi, rustig gesprek aan vooraf gaat (dus echt levelen) zodat er een weloverwogen beslissing wordt genomen. En het is hardstikke leuk om mee te experimenteren / onderhandelen!

Dat gezegd hebbende: je voorbeeld is natuurlijk tenenkrommend en aan alle kanten zo fout….
Gelukkig wel goed opgenoteerd voor de lezertjes thuis, kunnen wij ook meegenieten met je kromme tenen.

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: DF kinderadvies

Bericht door Richardt. » 07 aug 2023, 10:51

Mooi stukje proza JP! :tooth:
JWtje schreef: 06 aug 2023, 22:11 Dit is mijn advies. En hij doet het nog steeds goed en is inmiddels al 11.

https://youtu.be/Gi10qGquufc
Top! :df:
De kleine man (ook twee, bijna drie) hier wil ook vaak nog even "een rondje rijden". Schakelen met een automaat is wat lastiger, misschien moet ik hem de flippers achter het stuur gaan uitleggen :lol:

Mooi ook om te zien dat die tweejarigen regelmatig het concentratieniveau van een goudvis hebben :lol:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1815
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: DF kinderadvies

Bericht door veejay » 07 aug 2023, 16:48

De discussie doet mij denken aan de volgende anekdote (even copy/paste)

Een aantal maanden geleden in de supermarkt

In de rij aan de kassa stond een vrouw.
Achter haar stond een moeder met haar kind.Een meisje van een jaar of 8.

Wat verveelt half over het winkelwagentje hing als deze naar voren rolde en tegen de benen aan botste van de vrouw.
Vriendelijk sprak ze het kind aan en verzocht haar om niet met het wagentje te spelen .
Het kind leek van haar opmerking niets aan te trekken als even later de winkelwagen
weer tegen haar benen aan botste.

Wederom vroeg ze het kind om alsjeblief te stoppen.

'' AUW !'' Riep de vrouw weer als de winkelwagen voor de 3de maal tegen haar benen aan botste.
Nu wendde de vrouw zich bij de moeder van het kind . '
'Wat zegt u ?'' Vroeg de vrouw die het niet kon geloven wat haar werd verteld .
Nu wat harder sprekend herhaalde de moeder ;
'' Sorry mevrouw maar mijn kind geniet van een vrije opvoeding
dus is mijn dochter vrij om te doen wat zij wilt !! ''

Aan de naast gelegen rij wachtende waren ook zij als getuige van met stomheid geslagen door de opvoed uitspraak van de moeder.
Éen jonge man wachtte niet langer hij nam een pak yoghurt uit zijn winkelwagen
opende deze en stapte zonder aarzeling naar de moeder toe en kiepte de hele inhoud van de yoghurt boven haar hoofd uit !
Het gevloek van de moeder doorbrak de stilte.
De jongen die heel kalm bleef sprak ;
'' Sorry mevrouw thuis heb ook ik van een vrij opvoeding genoten
en ook ik mag doen wat ik wil !''

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26735
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: DF kinderadvies

Bericht door Martijn_bmw » 07 aug 2023, 16:55

^^ :mrgreen: :lollerdelol:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: DF kinderadvies

Bericht door Bram » 07 aug 2023, 17:08

:roflol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DF kinderadvies

Bericht door JP » 07 aug 2023, 19:40

:tooth:

Hence, vrije opvoeding.......daar gaan de haren op mijn rug (type kokosmat) altijd recht overeind van staan :nah:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: DF kinderadvies

Bericht door HJ2 » 08 aug 2023, 00:41

:lollerdelol: Kromme tenen en kokoshaar op ruggen, ik krijg. Langzaamaan een beeld

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10422
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: DF kinderadvies

Bericht door tomgtr » 08 aug 2023, 01:38

Ben ik de enige die me stoort aan verveelt?

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3029
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: DF kinderadvies

Bericht door 328Ti » 08 aug 2023, 07:09

JP schreef: 07 aug 2023, 19:40 :tooth:

Hence, vrije opvoeding.......daar gaan de haren op mijn rug (type kokosmat) altijd recht overeind van staan :nah:
Heb jij kinderen?

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3029
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: DF kinderadvies

Bericht door 328Ti » 08 aug 2023, 07:15

Ligt ook aan het type kind (en ouders). Beide ouders zijn redelijk wars van processen “omdat het nou eenmaal zo gaat”. Kids zijn behoorlijk doortastend en stellen duidelijke en goede vragen. Niet altijd, maar vaak gaan we hierop in wat het kind beweegt en waar het over nadenkt.

Ik word wel een beetje droevig als ik sommige reacties lees. Je moet duidelijk zijn tegen kids maar ze wel de vrijheid geven om zich te ontwikkelen, te exploreren en de tijd/aandacht geven waar het kind om vraagt.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2700
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: DF kinderadvies

Bericht door Mark 320iS » 08 aug 2023, 07:48

tomgtr schreef: 08 aug 2023, 01:38 Ben ik de enige die me stoort aan verveelt?
Hahaha, nee 😇

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: DF kinderadvies

Bericht door Philipoo » 08 aug 2023, 09:15

Martijn_bmw schreef: 05 aug 2023, 15:50 Haha mooi stuk weer JP. :lol: :lol:
Qua opvoeding ben ik redelijk ouderwets, hoorde ooit van een oudere collega een mooie quote “tot mijn 12de werd mij niks gevraagd slechts medegedeeld” en ik ben daar ook wel van. Verder vooral ook goed consequent zijn helpt.
Dit is een opvoeding die ik ook gehad heb en die ik daarom absoluut niet wil voor mijn kinderen. Ik hoor liever wat ze te zeggen hebben en hoe ze ergens over denken. Mijn zwager is daarvan een prachtig voorbeeld, heeft twee kinderen uit een eerder huwelijk, nu 15 en 17 en die mogen al jaren meepraten, waardoor ze nu ontzettend wijs en zelfstandig zijn, maar altijd weten dat ze bij hun ouders terecht kunnen. Ik heb liever een kind dat mij bevraagt over bepaalde beslissingen en bij mij wil komen om te praten over dingen dan een kind dat er vanuit gaat dat het niet mag en daarom alles stiekem gaat doen. Ik vind de "mijn wil is wet" opvoeding van ouders afgrijselijk. Geeft naar mijn idee de grootste kutpubers en jong volwassenen die overal voor moeten compenseren.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: DF kinderadvies

Bericht door Eeuwe » 08 aug 2023, 09:22

Ligt ook wel wat aan het type kind denk ik. Heb zelf (nog) geen kinderen, maar ben zelf redelijk vrij opgevoed, uiteraard wel met een bepaald limiet. Nadat de basis normen en waarden er goed in zaten lieten m'n ouders mij redelijk vrij in de fouten die ik maakte ('op m'n bek gaan') om er vervolgens zelf een conclusie uit te laten trekken. We hadden geen keiharde zinloze regels thuis bijvoorbeeld. Mijn inziens prima opvoeding.

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: DF kinderadvies

Bericht door Tom » 08 aug 2023, 09:27

Inderdaad. Same here Eeuwe.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: DF kinderadvies

Bericht door Baboulah » 08 aug 2023, 10:14

Wat Eeuwe zegt! Al hadden we best wel wat regels in huis, maar dat was meer om mij in een structuur te houden (wat ik als autist en adhd-er gewoon nodighad, en nog steeds nodig heb), je zult mij niet snel horen klagen over hoe ik opgevoed ben!

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: DF kinderadvies

Bericht door Robin » 08 aug 2023, 10:29

Mark 320iS schreef: 08 aug 2023, 07:48
tomgtr schreef: 08 aug 2023, 01:38 Ben ik de enige die me stoort aan verveelt?
Hahaha, nee 😇
Nog één. Ik vind trouwens de zinsbouw etc van dat tweede verhaal bij die kassa best triest.
Ik kan er ook niet om lachen.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: DF kinderadvies

Bericht door Joop » 08 aug 2023, 13:04

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gisae, L5S1, Majestic-12 [Bot] en 172 gasten