Z8 onderhoud
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Z8 onderhoud
Beste mensen,
In maart had ik het enorme voorrecht om in een Z8 te mogen sturen over wat binnenwegen. Wat een mooie ervaring, en wat een waanzinnig geluid van de S62 achtcilinder! Druk wel de 'sport' knop in, want anders reageert het gaspedaal wat loom. Maanden later kan nog steeds niet geloven dat ik er gewoon in mocht rijden, maar deze bijzondere eigenaar gebruikt hem zelf ook redelijk 'daily.' En bij dit gebruik had hij laatst ook een kleine aanrijding in een parkeergarage: de bumper was wat ontzet en bekrast.
Wat zou een goed adres zijn om hier een naar te laten kijken? Zijn er Z8 speciallisten in NL? Mechanisch en kosmetisch mag apart trouwens. Ik hoop niet dat hij nieuwe bumperdelen laat zetten omdat titansilber laten kleurmatchen ook al haast onmogelijk is, dus een beetje creatief herstellen mag denk ik wel.
In maart had ik het enorme voorrecht om in een Z8 te mogen sturen over wat binnenwegen. Wat een mooie ervaring, en wat een waanzinnig geluid van de S62 achtcilinder! Druk wel de 'sport' knop in, want anders reageert het gaspedaal wat loom. Maanden later kan nog steeds niet geloven dat ik er gewoon in mocht rijden, maar deze bijzondere eigenaar gebruikt hem zelf ook redelijk 'daily.' En bij dit gebruik had hij laatst ook een kleine aanrijding in een parkeergarage: de bumper was wat ontzet en bekrast.
Wat zou een goed adres zijn om hier een naar te laten kijken? Zijn er Z8 speciallisten in NL? Mechanisch en kosmetisch mag apart trouwens. Ik hoop niet dat hij nieuwe bumperdelen laat zetten omdat titansilber laten kleurmatchen ook al haast onmogelijk is, dus een beetje creatief herstellen mag denk ik wel.
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 02 apr 2023, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Edit, laat maar, ik dacht dat de eigenaar in zuid-limburg zou zittenn...
-
Online
- Berichten: 6493
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Geen persoonlijke ervaringen mee, maar ik lees er alleen maar goede verhalen over. The Engineers Garage kan dit vast, in elk geval qua onderhoud. Vwb schadeherstel kunnen ze je ook vast verder helpen.
https://theengineersgarage.com/
https://theengineersgarage.com/
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Bedankt mannen. TEG idd., bedankt.
En de eigenaar wil hier (Limburg) misschien wel met liefde heen rijden of laten rijden, dat zou de topicstarter ook leuk vinden:)
En de eigenaar wil hier (Limburg) misschien wel met liefde heen rijden of laten rijden, dat zou de topicstarter ook leuk vinden:)
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Voor de techniek naar TEG, schade herstel kan ik je geen advies over geven.
-
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Mazzelaar! Jij dan hè..
Parkeergarage snelheid, vingers crossed.. je zou denken kleinigheidje qua onderstel. Heb je zelf al kunnen kijken, met je telefooncamera misschien?
Parkeergarage snelheid, vingers crossed.. je zou denken kleinigheidje qua onderstel. Heb je zelf al kunnen kijken, met je telefooncamera misschien?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Zoals al veel gezegd idd TEG voor de techniek en ik weet zeker dat ze ook goed kunnen adviseren wat een goede schadehersteller is.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Ze kennen in hun circuit vast toppers om dit soort materiaal weer op kleur te brengen.
Beste combi ooit gemaakt trouwens, de 5 liter V8 in deze cabrio!
Beste combi ooit gemaakt trouwens, de 5 liter V8 in deze cabrio!
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Je zou ook www.autopitch.nl kunnen bellen, doen geen onderhoud/herstel maar eigenaar heeft nogal wat Z8's en wellicht de juiste contacten.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
https://youtu.be/61lNVkbozjc
Jesse, anders eens hier heen gaan:
https://autoschadevanduin.nl/
Doen veel Bmw en ook klassiekers uit de Bmw stal.
-
- Berichten: 51377
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Dat kan bijna niet als ie de complete S62 aandrijflijn heeft. De Z8 die een keer op Papenburg was ging op nat ook goed dwars meen ik me te herinneren.
-
- Berichten: 51377
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Geen sper, wel kortere eindoverbrenging en wat minder gewicht. Z8 voelt veel sportiever dan je op basis van looks verwacht!
-
OnlinePhilipoo
- Berichten: 4107
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Vond ik dus totaal niet, vond het echt geen inspirerende auto eigenlijk..MartijnGizmo schreef: ↑28 jul 2022, 12:49 Geen sper, wel kortere eindoverbrenging en wat minder gewicht. Z8 voelt veel sportiever dan je op basis van looks verwacht!
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Hartelijk dank allemaal, wat een gave bedrijven allemaal, ik geef het door.
De Z8 vond ik voor die rit al iconisch, hij is perfect voo z'n doel, maar het blijft een aparte mix:
+extra geluidsbeleving door de cabrio koets. En wat een ontwerp, zo duidelijk BMW 507 en Fisker.
+Mooi interieur, dat stuur, het zware sturen en schakelen, echt rijden.
+uniek aluminium chassis en carrosserie, hij is dus idd. lichter dan de M5, en met aanzienlijk korter diff alerter.
-Maar dan weer geen sper..
-En de klokkenwinkel zit in het midden van het dashboard, en je kunt al sportend echt geen hout van de snelheid en toeren maken.
Een sper, en een land zonder flitskasten, en je zit geloof ik wel goed.
(stapt weer in z'n 318i)
De Z8 vond ik voor die rit al iconisch, hij is perfect voo z'n doel, maar het blijft een aparte mix:
+extra geluidsbeleving door de cabrio koets. En wat een ontwerp, zo duidelijk BMW 507 en Fisker.
+Mooi interieur, dat stuur, het zware sturen en schakelen, echt rijden.
+uniek aluminium chassis en carrosserie, hij is dus idd. lichter dan de M5, en met aanzienlijk korter diff alerter.
-Maar dan weer geen sper..
-En de klokkenwinkel zit in het midden van het dashboard, en je kunt al sportend echt geen hout van de snelheid en toeren maken.
Een sper, en een land zonder flitskasten, en je zit geloof ik wel goed.
(stapt weer in z'n 318i)
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Misschien waren mijn verwachtingen dan een stuk lager!Philipoo schreef: ↑28 jul 2022, 13:21Vond ik dus totaal niet, vond het echt geen inspirerende auto eigenlijk..MartijnGizmo schreef: ↑28 jul 2022, 12:49 Geen sper, wel kortere eindoverbrenging en wat minder gewicht. Z8 voelt veel sportiever dan je op basis van looks verwacht!
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Het sprookje gaat verder.
De schade betrof alleen de bumper gelukkig, die is vervangen door een origineel exemplaar en is er door de lokale spuiter erg mooi opgezet. Het zilver matcht ook onverwacht goed, al blijft zilver lastig, en zodra je het weet zie je het.
Maar vorige maand mocht ik er nog een uurtje mee sturen, en dat was natuurlijk spierpijn van het glimlachen, wat een ervaring, wat een kunstwerk op wielen, dat brult als een leeuw. Tussengas met die acht ITB's is elk keer een feest.
Alleen hoort een stuur toch niet te trillen? Dat bleken de draagarmen te zijn.
En ook al was de beleving fenomenaal, het voelde nou ook weer niet helemaal als 400pk.
Ook had ik me wat verdiept in de chassisvervorming, en ook deze motorkapnaden en gebolvormde veerpoottorens kenden de verschijnselen.
Voor bovenstaande dingen hoef je echt geen groot liefhebber te zijn om ze te herkennen. En het verbaasd me dat de BMW dealer elk jaar de auto ophaalt voor de APK en de eigenaar niet even attendeert op deze typische aandachspunten van de Z8. Maar had ik een geluk, want zo mocht ik ermee aan de slag.
En daar stond de mobiele servicewagen dan afgeladen met gereedschap voor de Z8.
Een wat een oneerbiedig gezicht, maar ook wel weer mooi; zo op een stralende dag in de vliegstand, gewoon vanwege het centrale krikpunt en dezelfde kriksteunen die elke BMW van die jaren heeft. Al doe je alles wel drie keer zo voorzichtig natuurlijk.
Een museumstuk, maar ook gewoon 22 jaar oud, met wat straatvuil, zwetend stuurolievaatje etc. Alles wel even schoongemaakt:
Het voordeel van garage stalling is dat de draagarmen wel makkelijk lospopten. Gewoon weer Lemforder erin.
De draagarm zelf was niet vervangen, maar 11 jaar geleden zijn er wel nieuwe rubbers in geperst. Dan klopt het sommetje van elke 60.000km nieuwe draagarmrubbers wel, als was het hier wel rijkelijk te laat.
free image hosting
Ook de achterste draagarmen heb ik vervangen. Dit waren dubbele uniballs/kogels en die leken ook nog wel aardig. De ophanging is deels grotendeels van de E38, en dus niet E39 M5, daar zit het draagarmrubber juist achter (en moeilijker bereikbaar).
Zo, dat stuurt weer snaarstrak, de eigenaar glom van tevredenheid. Geen trillend stuur meer, niets. Ook storen de harde zware runflats eigenlijk niet meer zo, de auto is behoorlijk goed afgeveerd, zelf op slechte klinkerwegen.
En dan nog de luchtmassameters. Ik wist dat dit nogal wat vermogen kon roven bij de S62 motor. Ook had ik via INPA gezien dat de adaptatiewaarde enorm was, 1.25 (!), dus zoveel meer brandstof corrigeert de lambda>ECU erbij om de ingaan de lucht te matchen. Daardoor voelde het niet zo responsief en soms schokkerig denk ik. De MAFs meten gewoon niet meer correct wat er wel niet allemaal aan lucht doorheen gezogen wordt.
Nieuwe MAFs erin, adaptaties resetten, stukje rustig testen. Keertje volgas.. o man, dit is opeens angstaanjagend, niet normaal wat een gasrespons, en wat een waanzinnig instant koppel.
Om je een idee te geven: We hebben 2000-6000rpm gemeten in 4.8sec met de oude MAFs, met de nieuwe was dit 3,5sec. Daar zit wat wat klok-onnauwkeurigheid in, maar gevoelsmatig was het haast meer. Ook heb je wel YT video's waarin eerst 330pk gemeten wordt, en met frisse MAFs weer om en nabij 390. Reken daarbij dat de ECU niet meer zo hoeft te rekenen/bij te sturen, zodat de respons veel alerter is, en je hebt het plaatje compleet. Ook in de drie volgas, is gewoon een soort raket afschieten. Ik ben natuurlijk zelf niet veel gewend, maar dit was wel enorm, en enorm genieten van zoveel resultaat in één dagje werken.
De adaptaties staan nu op zo'n 1.05. Dus misschien nog een vacuumlekje opsporen.
En mbt de chassisverteviging hoop ik later nog eens iets te posten. Een origneel BMW Performance Package met veerpootbrug en versterkte stalen topmounts voor de veerpoten is alvast binnen. Maar zal wel oktober worden.
De schade betrof alleen de bumper gelukkig, die is vervangen door een origineel exemplaar en is er door de lokale spuiter erg mooi opgezet. Het zilver matcht ook onverwacht goed, al blijft zilver lastig, en zodra je het weet zie je het.
Maar vorige maand mocht ik er nog een uurtje mee sturen, en dat was natuurlijk spierpijn van het glimlachen, wat een ervaring, wat een kunstwerk op wielen, dat brult als een leeuw. Tussengas met die acht ITB's is elk keer een feest.
Alleen hoort een stuur toch niet te trillen? Dat bleken de draagarmen te zijn.
En ook al was de beleving fenomenaal, het voelde nou ook weer niet helemaal als 400pk.
Ook had ik me wat verdiept in de chassisvervorming, en ook deze motorkapnaden en gebolvormde veerpoottorens kenden de verschijnselen.
Voor bovenstaande dingen hoef je echt geen groot liefhebber te zijn om ze te herkennen. En het verbaasd me dat de BMW dealer elk jaar de auto ophaalt voor de APK en de eigenaar niet even attendeert op deze typische aandachspunten van de Z8. Maar had ik een geluk, want zo mocht ik ermee aan de slag.
En daar stond de mobiele servicewagen dan afgeladen met gereedschap voor de Z8.
Een wat een oneerbiedig gezicht, maar ook wel weer mooi; zo op een stralende dag in de vliegstand, gewoon vanwege het centrale krikpunt en dezelfde kriksteunen die elke BMW van die jaren heeft. Al doe je alles wel drie keer zo voorzichtig natuurlijk.
Een museumstuk, maar ook gewoon 22 jaar oud, met wat straatvuil, zwetend stuurolievaatje etc. Alles wel even schoongemaakt:
Het voordeel van garage stalling is dat de draagarmen wel makkelijk lospopten. Gewoon weer Lemforder erin.
De draagarm zelf was niet vervangen, maar 11 jaar geleden zijn er wel nieuwe rubbers in geperst. Dan klopt het sommetje van elke 60.000km nieuwe draagarmrubbers wel, als was het hier wel rijkelijk te laat.
free image hosting
Ook de achterste draagarmen heb ik vervangen. Dit waren dubbele uniballs/kogels en die leken ook nog wel aardig. De ophanging is deels grotendeels van de E38, en dus niet E39 M5, daar zit het draagarmrubber juist achter (en moeilijker bereikbaar).
Zo, dat stuurt weer snaarstrak, de eigenaar glom van tevredenheid. Geen trillend stuur meer, niets. Ook storen de harde zware runflats eigenlijk niet meer zo, de auto is behoorlijk goed afgeveerd, zelf op slechte klinkerwegen.
En dan nog de luchtmassameters. Ik wist dat dit nogal wat vermogen kon roven bij de S62 motor. Ook had ik via INPA gezien dat de adaptatiewaarde enorm was, 1.25 (!), dus zoveel meer brandstof corrigeert de lambda>ECU erbij om de ingaan de lucht te matchen. Daardoor voelde het niet zo responsief en soms schokkerig denk ik. De MAFs meten gewoon niet meer correct wat er wel niet allemaal aan lucht doorheen gezogen wordt.
Nieuwe MAFs erin, adaptaties resetten, stukje rustig testen. Keertje volgas.. o man, dit is opeens angstaanjagend, niet normaal wat een gasrespons, en wat een waanzinnig instant koppel.
Om je een idee te geven: We hebben 2000-6000rpm gemeten in 4.8sec met de oude MAFs, met de nieuwe was dit 3,5sec. Daar zit wat wat klok-onnauwkeurigheid in, maar gevoelsmatig was het haast meer. Ook heb je wel YT video's waarin eerst 330pk gemeten wordt, en met frisse MAFs weer om en nabij 390. Reken daarbij dat de ECU niet meer zo hoeft te rekenen/bij te sturen, zodat de respons veel alerter is, en je hebt het plaatje compleet. Ook in de drie volgas, is gewoon een soort raket afschieten. Ik ben natuurlijk zelf niet veel gewend, maar dit was wel enorm, en enorm genieten van zoveel resultaat in één dagje werken.
De adaptaties staan nu op zo'n 1.05. Dus misschien nog een vacuumlekje opsporen.
En mbt de chassisverteviging hoop ik later nog eens iets te posten. Een origneel BMW Performance Package met veerpootbrug en versterkte stalen topmounts voor de veerpoten is alvast binnen. Maar zal wel oktober worden.
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Gaaf dat ze je dit toevertrouwen ipv wegbrengen naar dealer/specialist.
- Bram
- Berichten: 15874
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Dat die mafs zoveel verschil maken zeg!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
In de tijd dat er op DF flink wat e39 m5’s waren was dat idd al een ding en discussie de impact van de maf’s op het vermogen. Staat mij bij 400 piek per stuk dus op een destijds waarde van 10k was dat ook best een duur klusje.
Gaaf dat je dit zo hebt mogen doen
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Hou eens op met dat soort deprimerende berichten joh.
Nou inderdaad zeg, echt leuk dat je hier even aan hebt mogen klussen en proberen!
-
OnlineDimitri
- Berichten: 591
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Wat gaaf zeg! Carriereswitch overwegen?
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Z8 onderhoud en schadeherstel
Pff gaaf 'even' aan een z8 sleutelen zeg! Ik had je zoiets ook zeker toevertrouwd na dat je bij mij ook bezig bent geweest dus ik snap de man wel!
- Arthur
- Berichten: 39732
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot], Spinazie en 165 gasten