Z8 onderhoud

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z8 onderhoud en schadeherstel

Bericht door Knot » 02 sep 2022, 10:33

Ik heb ze zelfs vervangen voor 10pk, van 390 naar 400 maar duidelijk merkbaar!

Hij liep daarna ook over de 300 teller.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15861
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Z8 onderhoud en schadeherstel

Bericht door Bram » 02 sep 2022, 10:47

Maakt dit bij een E46 M3 ook zoveel uit?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Z8 onderhoud en schadeherstel

Bericht door JP » 02 sep 2022, 10:50

Mooi om te zien hoe je die Z8 gewoon op de oprit onder handen pakt. Uiteindelijk blijft het toch maar blik hè.... :coffee:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Z8 onderhoud en schadeherstel

Bericht door Martijn_bmw » 02 sep 2022, 10:51

RJK schreef: 02 sep 2022, 07:34
Martijn_bmw schreef: 02 sep 2022, 04:00 ...dus op een destijds waarde van 10k...
Hou eens op met dat soort deprimerende berichten joh. :tooth:
:tooth: :tooth:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z8 onderhoud en schadeherstel

Bericht door Knot » 02 sep 2022, 13:24

Bram schreef: 02 sep 2022, 10:47 Maakt dit bij een E46 M3 ook zoveel uit?
Volgens mij niet, dit is echt een S62 dingetje.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z8 onderhoud en schadeherstel

Bericht door Niels » 02 sep 2022, 14:34

Bij een S54 ook hoor. TEG heeft die van mij meegepakt en die was 115kkm oud. Zeker bij een motor zoals de S54 die zo op de grens loopt met meer 100pk/l moet het eigenlijk allemaal 100 punten zijn wil je Max vermogen behouden. Die van mij werd er zeker nog gretiger van.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Z8 onderhoud en schadeherstel

Bericht door Milka » 02 sep 2022, 15:53

Tof om te zien en idd uiteindelijk is het gewoon een bmw met de vertrouwde engineering en dus kun je die ook maken op de oprit. Goed gedaan. Ben nu ook wel nieuwschierig welk merk MAF je geplaatst hebt, OEM of een A merk? Waar lees je dit met IMPA uit? Mss ook eens aanpakken naar 353k km :tooth:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z8 onderhoud en schadeherstel

Bericht door Knot » 02 sep 2022, 16:07

Ik heb toen gewoon 500 betaald voor twee originele

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: Z8 onderhoud en schadeherstel

Bericht door jessedehaan » 03 sep 2022, 22:54

Wat leuk om dit allemaal te lezen, bedankt!
Ik dacht nog, wel of niet plaatsen, maar té leuk om niet te doen.
Samen met de 350pk racer van Jan was dit toch wel het hoogtepunt van de autohobby :df:

Zo in de buitenlucht, en met de vieze bodemplaat en een paar uitwisselbare onderdelen, is het inderdaad een soort ontmythologisering van zo'n iconische auto. Blik, dat evengoed aan het verval onderhevig is :roll: Maar tegelijk laat zoveel substantie zich niet onttoveren, zoveel schoonheid, techniek en power, dat de mythe voor mij alleen maar groter is geworden eigenlijk.

Bij INPA moet je Analogue Values 2 hebben, en dan staat onderaan de 'adaptation value multiplicative,' wat via OBD2 readers tegenwoordig de Long Term Fuel Trim is volgens mij. Die van mijzelf staat lollig genoeg op 1.00, E46 zescilinders schijnen vaak rond de 1.05 te hangen en deze Z8 had met 1.25 echt wel een afwijking (maar geen foutcodes).

De MAFs waren origineel Bosch, en zonder BMW logo zoals je dat op veel onderdelen wel vindt. Productiejaar kon ik niet vinden, ik moet eens een bitje vinden om sensor echt uit z'n behuizing te trekken, want nu is de datum niet zichtbaar. Via RealOEM kun je het artikelnummer vinden en dan gewoon de Bosch variant ergen kopen, dat is exact hetzelfde artikel maar ingeval van de MAF 3x zo goedkoop. En zeker voor MAF en Lambda altijd Bosch kopen, omdat ik vaak lees dat andere merken niet goed werken (zelf geen ervaring mee overigens).

Zelf reed ik al 4 jaar met een goed werkende (Bosch) MAF van de sloop in m'n M43TUB19, want bij aankoop was die merkbaar stuk. Nu eens een nieuwe Bosch gekocht, en ik meen wel iets te merken bij het oppakken, maar niets meetbaars met INPA of stopwatch. Das dan weer jammer!

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Z8 onderhoud en schadeherstel

Bericht door Jan Terwolde » 05 sep 2022, 11:53

In schril contrast met zo'n gave Z8 maar ik vind het leuk dat jij het een hoogtepunt vond! Was in ieder geval gezellig en leerzaam voor mij :thumbup:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Z8 onderhoud en schadeherstel

Bericht door Marc Sierra » 07 sep 2022, 10:05

Gaaf om aan zo'n bijzonder auto te mogen sleutelen! En uiteindelijk is het natuurlijk nog steeds niet meer dan een hoop boutjes en moertjes. Maar mijn ervaring is wel dat hoe meer high tech het wordt des te minder ruimte je hebt om te sleutelen en het dus een steeds grotere uitdaging wordt om iets gedaan te krijgen. Uiteindelijk lukt het dan ook meestal wel, maar zijn er wel wat extra krachttermen voor nodig voor het zo ver is. :lol:

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: Z8 onderhoud en schadeherstel

Bericht door jessedehaan » 02 apr 2023, 21:43

Weer een update hier. In oktober heb ik het Performance Package gemonteerd, wel een serieuze klus, maar wel noodzakelijk bij de Z8 om de vervorming van het aluminium chassis tegen te gaan. Het gaat om een veerpootbrug die je vastzet met blindklinkmoeren, en een verzwaarde topmount met topplaatje.
Afbeelding

Vorige week heb ik wat gewerkt aan de achteras. Er zat speling op de bekende kogel zoals je die oa in de E39, E38, E53 tegenkomt. En deze was bij de apk vastgesteld en geoffereerd met deze draagarmbus/BMW productnummer.En met een mooi perssetje van Asta (9055) ging dat eigenlijk prima.
Afbeelding

Altijd mooi, een paar nieuwe onderdelen
Afbeelding
Afbeelding

En ik weet niet of ik dit wel moet posten, maar reality kicks in hard: Het subframe lijkt op elke in Europa gereden BMW.. 134.000km gereden, maar toch ook vooral binnen gestald.....
Afbeelding

Maar de eigenlijke speling zat op een andere kogel in de draagarm.. namelijk een kogel aan de subframekant, en deze speling merk je ook met een klein bonkje tussen last/gaslos, dat de draagarm zich iets verzet.

Afbeelding

Het gaat om de kogel linksboven, niet de gevulkaniseerde bus rechtsboven (maar dan de bestuurderskant, die kant doe ik dan in 1x).
Nu is dit onderdeel niet los bij BMW te bestellen, en moet je voor een fortuin een volledige draagarm kopen.
Dus ik dacht even slim naar de kogel te kijken, ik zie het lemforder logo, en de code 040060038012 // 16002
Alleen kan ik deze nergens vinden.. mocht iemand me eraan kunnen helpen, dan graag natuurlijk:)

En.. de koppeling is ook op z'n einde. Dat is nogal een aparte belevenis, om de toerenteller bij volle acceleratie na 3500rpm plots weg te zien knallen richting het rode gebied. Dit kan ik niet zelf vervangen, maar is er een beter/sterker alternatief dan OEM materiaal?

Online
Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Z8 onderhoud

Bericht door Eric Z » 02 apr 2023, 22:37

Kun je het niet vinden via bijvoorbeeld de x5 route?

Daar is ongetwijfeld een stuk meer mee te vinden dan de z8 als het om forums etc. gaat.

https://www.strongflex.eu/en/polyuretha ... 01940.html

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Z8 onderhoud

Bericht door TLRS » 02 apr 2023, 22:48

Of als je de maten hebt misschien?

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Z8 onderhoud

Bericht door Crookie » 02 apr 2023, 23:42

Even afkloppen, de subframes van Bmw roesten wel, maar vooral aan de buitenkant. Het is geen Renault of Aziatisch staal wat harder roest..

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Z8 onderhoud

Bericht door 328Ti » 03 apr 2023, 08:34

Hopelijk wel beide zijden vervangen en daarna direct uitgelijnd? Anders straks nieuwe banden kopen door schuin afgereden profiel.

Mocht ie nog een garage met passie zoeken: www.spba.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Rogerb, Wout309t en 349 gasten