Marge auto, hoe zit dat?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Marge auto, hoe zit dat?

Bericht door Rnd » 15 jul 2022, 10:41

Ik koop mijn auto's altijd particulier en bij inruil kreeg ik dan wel eens de vraag of het een marge auto is. Nooit zo mee beziggehouden, maar ik begrijp nu dat een auto van een particulier niet interessant is voor een ondernemer omdat dan de BTW niet verrekenbaar is. Dat verklaart dat sommige (relatief nog dure) auto's een stuk voordeliger geprijsd zijn bij de BMW dealer, dan staat er bij dat de BTW niet verrekenbaar is. Die auto is voor een ondernemer dan niet interessant, maar voor de particulier kan die dan juist wel interessant zijn.

Nou is mijn vraag of iemand weet hoe dat bij een nieuwe auto zit? Normaal krijg je bij een nieuwe auto van bijvoorbeeld 65k een paar duizend korting. Mijn vraag is of het voor de dealer voordeliger is om een nieuwe auto aan een particulier te verkopen, dan aan een ondernemer? Kan hij dan zelf nog wat terugvragen van de BTW of iets dergelijks?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Marge auto, hoe zit dat?

Bericht door Martijn_bmw » 15 jul 2022, 10:49

Bij nieuw maakt het niks uit, aan wie de dealer ook verkoopt en in beide gevallen vraagt hij geen BTW terug maar moet juist ontvangen BTW bij verkoop afdragen aan belastingdienst.

Voor de koper maakt het wel uit want indien ondernemer kan hij de betaalde BTW terugvragen en een particulier uiteraard niet.
Zodra de auto particulier is gekocht / tenaamgesteld blijft het een margeauto en kan de BTW dus nooit meer worden teruggevorderd óók niet als die particuliere auto daarna weer aan een ondernemer wordt verkocht.

En daarmee is een marge auto voor een ondernemer dus ongeveer 17% (uitgaande van gem BPM) te duur t.o.v. een BTW auto.
Dat verklaart ook de door jou geconstateerde prijsverschillen bij jonge dure marge auto's want de vijver aan kopers is dan ineens heel dun geworden.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Marge auto, hoe zit dat?

Bericht door Rnd » 15 jul 2022, 11:01

Bedankt voor je antwoord. Heel goed om te weten, want dan heb ik wat meer onderhandelingsruimte bij een marge auto die lang staat.

Dit verklaart ook de hele lage inruilprijs als ik mijn particulier nieuw gekochte auto na 2 jaar probeerde in te ruilen.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1815
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Marge auto, hoe zit dat?

Bericht door veejay » 15 jul 2022, 11:58

Heel leerzaam dit. "Er zit geen marge op deze auto" krijgt een geheel nieuwe betekenis.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Marge auto, hoe zit dat?

Bericht door Emiel » 15 jul 2022, 13:40

Was voor mij de reden geen dodge pickup te kopen als particulier. Is daarna niet meer te slijten vanwege het BTW verhaal.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39745
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Marge auto, hoe zit dat?

Bericht door Arthur » 16 jul 2022, 11:51

Emiel schreef: 15 jul 2022, 13:40 Was voor mij de reden geen dodge pickup te kopen als particulier. Is daarna niet meer te slijten vanwege het BTW verhaal.
Dit idd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39745
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Marge auto, hoe zit dat?

Bericht door Arthur » 16 jul 2022, 11:53

Rnd schreef: 15 jul 2022, 11:01 Bedankt voor je antwoord. Heel goed om te weten, want dan heb ik wat meer onderhandelingsruimte bij een marge auto die lang staat.

Dit verklaart ook de hele lage inruilprijs als ik mijn particulier nieuw gekochte auto na 2 jaar probeerde in te ruilen.
Dat laatste vind ik vreemd. Heb ik wel eens bij auto’s gehad van een jaar oud en jonger, want dan is een nieuwe vaak interessanter voor een ondernemer. Maar 2 jaar oud heb ik dat idee niet gehad.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Marge auto, hoe zit dat?

Bericht door Martijn_bmw » 16 jul 2022, 12:41

Arthur schreef: 16 jul 2022, 11:53
Rnd schreef: 15 jul 2022, 11:01 Bedankt voor je antwoord. Heel goed om te weten, want dan heb ik wat meer onderhandelingsruimte bij een marge auto die lang staat.

Dit verklaart ook de hele lage inruilprijs als ik mijn particulier nieuw gekochte auto na 2 jaar probeerde in te ruilen.
Dat laatste vind ik vreemd. Heb ik wel eens bij auto’s gehad van een jaar oud en jonger, want dan is een nieuwe vaak interessanter voor een ondernemer. Maar 2 jaar oud heb ik dat idee niet gehad.
Hangt wel van het soort auto af, particulier bijvoorbeeld een tiguan/golf/etc is nog wel te slijten maar een 7 serie ( of pickup :P ) oid niet, ook niet als ie 2jr oud is terwijl het als btw auto wel een interessante auto is.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39745
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Marge auto, hoe zit dat?

Bericht door Arthur » 16 jul 2022, 13:44

Okay, dat begrijp ik :).
Tiguan van 4 maanden oud was ook niet soepeltjes. Al heb ik die uiteindelijk aan een handelaar uit Venlo verkocht die er een klant voor had. Vreemde is, althans voor mijn begrip, dat die Tiguan later wel een zakelijke eigenaar heeft gekregen. Heeft ‘ie dan voor lief genomen om geen BTW terug te (kunnen) vragen?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Marge auto, hoe zit dat?

Bericht door Martijn_bmw » 16 jul 2022, 13:55

Klopt dat laatste moet dan wel, als de prijs maar scherp genoeg is kan die natuurlijk ook voor een ondernemen interessant worden ook al is de btw niet meer voorderbaar.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Marge auto, hoe zit dat?

Bericht door Rnd » 20 jul 2022, 14:03

Arthur schreef: 16 jul 2022, 11:53
Rnd schreef: 15 jul 2022, 11:01 Bedankt voor je antwoord. Heel goed om te weten, want dan heb ik wat meer onderhandelingsruimte bij een marge auto die lang staat.

Dit verklaart ook de hele lage inruilprijs als ik mijn particulier nieuw gekochte auto na 2 jaar probeerde in te ruilen.
Dat laatste vind ik vreemd. Heb ik wel eens bij auto’s gehad van een jaar oud en jonger, want dan is een nieuwe vaak interessanter voor een ondernemer. Maar 2 jaar oud heb ik dat idee niet gehad.
Was een E90 330xd van 70k uit 2007. Is 13 jaar geleden dat ik hem probeerde in te ruilen, achteraf maar goed dat het niet doorging. Bleek de fijnste auto te zijn die ik ooit gehad heb (ook de duurste).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39745
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Marge auto, hoe zit dat?

Bericht door Arthur » 21 jul 2022, 09:18

Da’s al ff geleden idd. Ik praat over nu tot 4-5 jaar geleden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 382 gasten