Opties middels abonnement

Dit is ons algemene autoforum.
Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Tom » 13 jul 2022, 19:36

Alleen stoelverwarming is al >50 jaar op de markt, kostprijs is nihil (knopje en paar warmtematjes). Cruise control stelt ook niks voor. Software zoals Auto Pilot ook niet. Maar sommige hardware kan wel duur zijn, denk aan die geavanceerde laser-koplampen waar ik mensen online over hoor klagen als het kapot gaat. Zal uiteindelijk ook goedkoper worden maar dat is nu nog niet het geval.

Turbo
Berichten: 384
Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Turbo » 13 jul 2022, 20:26

Martijn_bmw schreef: 13 jul 2022, 15:15
MParallel schreef: 13 jul 2022, 13:36 Maar met een spel connect je real-time met de server waar het spel draait. Dat gaat met iets als stoelverwarming e.d. niet op. Die verwarmingsmat en aansturing zullen echt fysiek aanwezig moeten zijn in de auto. Niks meer dan een vinkje ergens zetten. En als dat vinkje dan buiten de auto 'staat' dan verzinnen ze wel een kastje die dat nabootst.
Die auto staat net zo goed continu realtime geconnect met fabrikant. Ze weten alles van dat ding, als ik nu inlog op “Mercedes-me” website of app kan ik ook vanaf de computer / telefoon van alles zien over mijn auto en op afstand open/sluiten, Climate aanzetten, zien waar die is en geweest is etc etc. Als je als consument dat al kan zien… dan weet je dat de fabrikant het 100-voudige realtime kan zien en dus ook beïnvloeden.
idd en vanaf 1 juli 2022 is een "zwarte doos" ook verplicht bij nieuwe wagens in de EU .

Die EDR (Electronic Data Recorder) aka "zwarte doos" zat al in veel wagens maar was vooral voor intern gebruik voor de autoconstructeur en monitort zaken als toerental , versnelling , gaspedaalstand , snelheid en hoek waarmee je stuur gedraaid wordt , remkracht en snelheid waarmee rempedaal ingetrapt wordt , motortemperatuur , werking v ESP en ABS , G-krachten , ontplooien v airbags enz enz .

Met de EU-verplichting zouden bij een ongeval x-aantal seconden vd gemonitorde parameters van voor het ogenblik vd crash opgeslagen worden zodat politie , gerecht en verzekering achteraf zouden kunnen bepalen wat je met het voertuig uitrichtte net voor en op het ogenblik vh ongeval ....

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Kadett » 13 jul 2022, 20:45

Gaat dan wel om nieuwe modellen. Dus de huidige G20 kan zo doorverkocht worden toch. Pas wanneer een H20 zou komen moet het er verplicht inzitten.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Roy RS » 13 jul 2022, 21:38

Gijzert schreef: 13 jul 2022, 07:39 Toch geen slecht idee?

Wat zijn de kosten bij nieuw aanschaf?
Als je gemiddeld een auto 5 jaar hebt en dan 4 maanden per jaar de verwarmde stoelen gebruikt. Kost de optie nu 360 euro.

Kan me niet voorstellen dat het goedkoper is als je de optie koopt.

En bij verkoop heb je een auto die alle opties heeft om te verkopen.


Maar serieus dit?

Die fabrikant zegt eigenlijk, ik geef je de optie gratis want het lost eigenlijk helemaal geen zak, maar je mag het lekker niet gebruiken stomme klant, dan sluit je maar een abbo af. Hopende dat je 3 jaar doet, want dan gaat de volgende eigenaar dat ook weer doen.

Doe eens normaal, het zit er toch gewoon in, absurd dit

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Martijn_bmw » 13 jul 2022, 21:57

Waarom absurd in een auto maar niet in een computer, iPad, iPhone, spotify etc ;)

Opties kosten altijd al “geen zak” om te maken, de verkoop van opties maken de marge voor de fabrikant. Zelfde als meerwerk in de bouw of het drinken bij je eten in een restaurant. (Fles wijn inkoop x4 :bag: )

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Opties middels abonnement

Bericht door MParallel » 13 jul 2022, 22:21

Ook in computer, ipad, ipod whatever is het absurd, maar natuurlijk wel een schitterend businessmodel.

Abo op RAW's kan in elk geval al veel kosten met zich besparen. Ook leuk excuus voor oom agent. Ja sorry, die doen het niet. Maar ik zie daar toch echt de hendel aan uw stuur! Jazeker, meneer, alleen die doet niks. Geen abo weet u...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Opties middels abonnement

Bericht door JP » 13 jul 2022, 22:23

Nu zal dit voor BMW's wel niet gelden voor het knipperlicht.....

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Tom » 14 jul 2022, 08:49

Bij hardware ken ik weinig voorbeelden waar ze met abonnementen werken. Het is niet dat ik m'n iPad met 128gb waar ik 64gb van kan gebruiken kan upgraden naar 128gb met een abonnementje. Of het is een abonnement voor het hele apparaat (soort lease).

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Gijzert » 14 jul 2022, 08:55

Tom schreef: 14 jul 2022, 08:49 Bij hardware ken ik weinig voorbeelden waar ze met abonnementen werken. Het is niet dat ik m'n iPad met 128gb waar ik 64gb van kan gebruiken kan upgraden naar 128gb met een abonnementje. Of het is een abonnement voor het hele apparaat (soort lease).
Tsja. Een auto welke motorisch identiek is aan een gedowntunede versie.
Krijg je ook niet de volle pk's.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Martijn_bmw » 14 jul 2022, 08:56

Het zal wel aan mij liggen ik zie het vooral als een voordeel dat dit er komt voor de 2de hands markt.

Je hoeft namelijk geen abonnement te nemen, je kan het ook lifetime afkopen tegen een bedrag vergelijkbaar wat de optie normaal ook kost als je het koopt.

Maar als eigenaar 1 dit niet gedaan heeft kan eigenaar 2 dit tenminste nog wel doen terwijl het nu zo is dat als eigenaar 1 geen vinkje heeft gezet bij een bepaalde optie dat eigenaar 2 t/m zoveel ook nooit meer voor die optie kunnen kiezen.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Opties middels abonnement

Bericht door WJ » 14 jul 2022, 10:04

Er gaat straks gewoon 2 of 3 keer betaald worden voor die ene optie.
Iedereen betaald mee aan de opties bij nieuwe auto's, of je ze nou gebruikt of niet want het moet in die auto ingebouwd worden. De nieuwe eigenaar neemt maar een abo voor een jaar of 2~3 want dat scheelt weer iets... en de tweedehands eigenaar denkt laat ik die opties kopen.

Moet natuurlijk een heel aparte support afdeling voor zijn die geld kosten en in de plus moet draaien, dit is echt totaal geen enkel voordeel voor de consument.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Opties middels abonnement

Bericht door MParallel » 14 jul 2022, 11:49

Inderdaad. Hoe kunnen we hetzelfde meerdere keren verkopen....

Consument komt sowieso als laatste om de hoek kijken. Winstmaximalisatie is waar het allemaal om draait.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Robin » 14 jul 2022, 12:13

You own nothing- not even the heated seats in your car- and you will be happy:)

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Roy RS » 17 jul 2022, 19:32

Martijn_bmw schreef: 13 jul 2022, 21:57 Waarom absurd in een auto maar niet in een computer, iPad, iPhone, spotify etc ;)

Opties kosten altijd al “geen zak” om te maken, de verkoop van opties maken de marge voor de fabrikant. Zelfde als meerwerk in de bouw of het drinken bij je eten in een restaurant. (Fles wijn inkoop x4 :bag: )
Ik volg je vergelijk niet, als ik een ipad koop met 64gb of een met 128, dan zit er toch een adere opslag in? Of vergis ik me daar en geven ze maar 64 vrij?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Martijn_bmw » 17 jul 2022, 19:49

Roy RS schreef: 17 jul 2022, 19:32
Martijn_bmw schreef: 13 jul 2022, 21:57 Waarom absurd in een auto maar niet in een computer, iPad, iPhone, spotify etc ;)

Opties kosten altijd al “geen zak” om te maken, de verkoop van opties maken de marge voor de fabrikant. Zelfde als meerwerk in de bouw of het drinken bij je eten in een restaurant. (Fles wijn inkoop x4 :bag: )
Ik volg je vergelijk niet, als ik een ipad koop met 64gb of een met 128, dan zit er toch een adere opslag in? Of vergis ik me daar en geven ze maar 64 vrij?
De hardware zit er wel in maar als je opties (software) wil gebruiken moet je die vaak weer apart kopen of een abonnement op nemen.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Opties middels abonnement

Bericht door HJ2 » 17 jul 2022, 23:07

Vroegah, toen cd branders nieuw waren heb ik een weeksalaris besteed aan een brander die op dubbele snelheid kon branden. Na aankoop heb ik gelijk het ding open geschroefd, een smd weerstandje verwijderd en overbrugd en toen had ik een quad speed, die weer een weeksalaris duurder was! 2 productielijnen is natuurlijk apekool, maar door dat weerstandje kon het bedrijf ineens 2 markten bedienen met 1 productlijn. Voor sommige automotive opties kan dat ook, maar andere hardware kan serieus geld kosten. Ik stel me voor dat er een soort tweedeling komt van opties die goedkoop zijn en door software vrij te schakelen (via versleutelde server) en echt dure zaken die je toch echt al moet bij bestellen vanaf eerste aankoop.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Opties middels abonnement

Bericht door JP » 25 okt 2022, 12:28

Robin schreef: 14 jul 2022, 12:13 You own nothing- not even the heated seats in your car- and you will be happy:)
https://www.autoblog.nl/nieuws/jammer-v ... en-3408334
In Amerika mogen autofabrikanten straks niet meer verdienen aan abonnementen voor opties.

Meestal komt Amerika met een wet en dan volgt Europa snel. Met deze wet, als het wordt aangenomen, zal het (hopelijk!) niet anders zijn. BMW, maar ook andere autofabrikanten, denken altijd na hoe ze meer geld kunnen verdienen. Het is daarnaast een feit dat moderne auto’s langer meegaan, waardoor consumenten minder vaak een nieuwe auto kopen. Daar hadden ze een briljante oplossing voor. Althans, dat vinden ze natuurlijk zelf.

Abonnement van BMW op stoelverwarming

Wij consumenten staan niet te springen van blijdschap wat betreft deze abonnementen. Om het verdienmodel wat op te plussen en over de jaren heen te garanderen kwam onder andere BMW hiermee. Je gaat dus betalen voor opties die al in je auto zitten, denk aan stoelverwarming. Of je airco, of dat je panorama dak opengaat, of dat je navigatie het goed doet. Je kan het zo gek maken! En het is geen grap, het bestaat al.

Nou, daar vinden een paar wetgevers in ‘the land of the free’ wel wat van aldus The Drive. In de staat New Jersey ligt nu een wet dat ‘abonnementen voor diensten in alle motorische voertuigen’ die ‘onderdelen en hardware gebruiken die al geïnstalleerd zijn in het voertuig op het moment van aankoop’ te verbieden. Wordt de wet aangenomen, dan is dat een flinke tegenslag voor autofabrikanten. Dit omdat andere staten, of landen, dan ook een kans maken om dit te verbieden. Of op zijn minst te reguleren.

Boete

De wet maakt het dus onmogelijk om een abonnement in te stellen voor (basale) opties die toch al in je auto zitten. Doet een fabrikant het toch, dan kan een boete volgen. In New Jersey loopt dit op tot 20.000 dollar per overtreding. Dat kan dus aardig oplopen.

Er zit wel een ‘achterdeurtje’ in de wet. Het is mogelijk dat doorlopende kosten van de fabrikant in een abonnement gegoten kunnen worden. Denk aan software updates. Hoe dit concreet gemaakt kan worden in de uitwerking van de wet, dat is nog onduidelijk. Maar het is fijn dat wetgevers überhaupt iets doen aan dergelijke ongein. Nu maar hopen dat onze wetgevers volgen.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Opties middels abonnement

Bericht door veejay » 25 okt 2022, 12:55

Ik wil in de toekomst best even bijbetalen voor tijdelijk meer vermogen, meer herrie en een strak onderstel software voor een weekendje ringen (inclusief BMW pechservice buitenland). Na het weekendje mag alles weer naar stock en goedkoper :).

Zonder gekheid de digital Product Owners en Marketing boys hebben het er maar druk mee nieuwe business modellen te verzinnen om de laatste centen uit onze zakken te kloppen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Knot » 25 okt 2022, 13:22

HJ2 schreef: 17 jul 2022, 23:07 Ik stel me voor dat er een soort tweedeling komt van opties die goedkoop zijn en door software vrij te schakelen (via versleutelde server) en echt dure zaken die je toch echt al moet bij bestellen vanaf eerste aankoop.
Matje in de stoelen kost niet zoveel natuurlijk, die verdienen ze snel terug. Adaptief onderstel is net even wat duurder om dat op elke auto te monteren.

Denk dat het beste martketing model nog het vrijschakelen van 30i vermogen is op een verkochte 20i

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Opties middels abonnement

Bericht door veejay » 25 okt 2022, 13:26

Dat is niet eens heel zo gek, zo gaat het geld naar BMW ipv de chiptuners :)

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Gijzert » 25 okt 2022, 14:19

Knot schreef: 25 okt 2022, 13:22
HJ2 schreef: 17 jul 2022, 23:07 Ik stel me voor dat er een soort tweedeling komt van opties die goedkoop zijn en door software vrij te schakelen (via versleutelde server) en echt dure zaken die je toch echt al moet bij bestellen vanaf eerste aankoop.
Matje in de stoelen kost niet zoveel natuurlijk, die verdienen ze snel terug. Adaptief onderstel is net even wat duurder om dat op elke auto te monteren.

Denk dat het beste martketing model nog het vrijschakelen van 30i vermogen is op een verkochte 20i
Maar dan is het dus andersom. Het gaat uiteindelijk op de optie die je bij aankoop genomen hebt eruit te halen en de nieuwe koper opnieuw te laten betalen als hij dat wil.

Dus bij aankoop de 30i optie selecteren en na inruil terug naar 20i vermogen. Als de nieuwe eigenaar dan ook 30i vermogen wil dan weer opnieuw betalen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Knot » 25 okt 2022, 14:21

Of een 30i optie geven voor meer dan het verschil oorspronkelijk was als iemand toch spijt heeft van zn schrale 20i keuze achteraf na het inrijden.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Opties middels abonnement

Bericht door veejay » 26 okt 2022, 00:04

X-drive als tijdelijke optie wanneer je even vaststaat in de modder :)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Eeuwe » 26 okt 2022, 08:57

Is d’r ook een optie om de Michelins op de achteras voor één zondagje op Papenburg te downgraden naar Achillis?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opties middels abonnement

Bericht door smiley » 22 nov 2022, 12:39

PK's uit de creditcard. Daar is ie dan.
https://shop.mbusa.com/en-us/connect/pd ... crease/709

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], frank de jonge en 139 gasten