Opties middels abonnement

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Opties middels abonnement

Bericht door MParallel » 12 jul 2022, 23:02

En kom maar. Iets voor de handige hacker?

https://www.theverge.com/2022/7/12/2320 ... ts-feature

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Opties middels abonnement

Bericht door WJ » 12 jul 2022, 23:08

Niet zolang je je garantie wil behouden.

Slechte zaak dit soort shit.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opties middels abonnement

Bericht door smiley » 12 jul 2022, 23:24

De EU die er honderden kilo's stumperhulpjes inpropt die je voor 3 euro de liter ofzo lekker mee mag slepen terwijl je zelf amper nog rijd, en je daar bovenop per dag nog eens leeggezogen wordt voor een beetje luxe om die nieuwe doodse tijd een beetje door te komen.
Wat een toekomst.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Knot » 12 jul 2022, 23:39

Ik ga wel fietsen

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Emilio » 12 jul 2022, 23:46

Stoelverwarming wil ik best leasen. Enkel in december, januari en februari.

Cabriodak enkel van maart tot oktober šŸ˜¬

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the sideā€¦.

Re: Opties middels abonnement

Bericht door JP » 13 jul 2022, 00:31

Een blik erwtensoep is goedkoperā€¦.krijg je ook een warme stoel vanā€¦.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Kadett » 13 jul 2022, 04:33

Ik zal nooit een auto kopen waar dit soort meuk inzit. Eigenlijk bespottelijk dat dit verdienmodiel getolereerd wordt.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26614
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Martijn_bmw » 13 jul 2022, 07:02

Jongsen ā€œjullieā€ lijken wel steeds zuurder te worden :tooth: toch mooi dat dit kan. Hoef je je tweedehands auto niet meer te laten staan omdat hij de optie mist die je perse wil maar de eerste eigenaar niet nodig vond.

Kopen, optie aanzetten en klaar :)
En kadett waarom zou een abonnement niet getolereerd mogen worden? Dat bestaat al zo lang sinds de weg naar Rome.


Overigens denk ik dat hack niet gaat lukken, verwacht dat de aansturing niet vanuit de auto gaat maar centraal bij BMW of de service aan/uit staat. Zelfde als met bijvoorbeeld mobiele telefoon apps of abonnementen.

Online
Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Dimitri » 13 jul 2022, 07:28

A la Spotify en Netflix; Family abonnement met heel DF nemen. Met z'n allen lekker stoelverwarming en ACC voor ā‚¬2,50 p/m i.p.v. ā‚¬15p/m.

"Aangeboden: 1 plekje in ons stoelverwarming abonnement, nadat Knot heeft opgezegd voor de zomermaanden"

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Gijzert » 13 jul 2022, 07:39

Toch geen slecht idee?

Wat zijn de kosten bij nieuw aanschaf?
Als je gemiddeld een auto 5 jaar hebt en dan 4 maanden per jaar de verwarmde stoelen gebruikt. Kost de optie nu 360 euro.

Kan me niet voorstellen dat het goedkoper is als je de optie koopt.

En bij verkoop heb je een auto die alle opties heeft om te verkopen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Arthur » 13 jul 2022, 12:05

Mogelijkheid tot!

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Kadett » 13 jul 2022, 13:09

Martijn_bmw schreef: ā†‘13 jul 2022, 07:02 Jongsen ā€œjullieā€ lijken wel steeds zuurder te worden :tooth: toch mooi dat dit kan. Hoef je je tweedehands auto niet meer te laten staan omdat hij de optie mist die je perse wil maar de eerste eigenaar niet nodig vond.

Kopen, optie aanzetten en klaar :)
En kadett waarom zou een abonnement niet getolereerd mogen worden? Dat bestaat al zo lang sinds de weg naar Rome.


Overigens denk ik dat hack niet gaat lukken, verwacht dat de aansturing niet vanuit de auto gaat maar centraal bij BMW of de service aan/uit staat. Zelfde als met bijvoorbeeld mobiele telefoon apps of abonnementen.
Precies ook hetgeen wat ik bedoel. Zie je bijvoorbeeld ook bij oudere games die je digitaal aanschaft. Server gaat plat en je bent je spel kwijt vanwege DRM issues.

Je hebt nu Google Auto waar autofabrikanten op overgaan. Straks heb je bijvoorbeeld een te laag versie nr en kan jou hardware de nieuwe software update niet aan. Heb je een auto die half werkt omdat veel services via zo'n centraal scherm in de auto en server online lopen.

En auto moet je van A naar B brengen al die techniek maakt alles onnodig duur,zwaar gevoelig voor diefstal en storingsgevoelig.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26614
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Martijn_bmw » 13 jul 2022, 13:27

Als van A naar B de enige eis is hadden we in 1920 al kunnen stoppen met doorontwikkeling :lol:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Opties middels abonnement

Bericht door MParallel » 13 jul 2022, 13:36

Maar met een spel connect je real-time met de server waar het spel draait. Dat gaat met iets als stoelverwarming e.d. niet op. Die verwarmingsmat en aansturing zullen echt fysiek aanwezig moeten zijn in de auto. Niks meer dan een vinkje ergens zetten. En als dat vinkje dan buiten de auto 'staat' dan verzinnen ze wel een kastje die dat nabootst.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Arthur » 13 jul 2022, 14:13

Ik denk alleen niet dat het ff de wintermaandjes stoelverwarming aanvinken is en de rest van jaar niet, maar wie weet. Gaat niet alleen om die optie.

Aan de ene kant vind ik het prima en aan de andere kant geldklopperij. Mijn auto heeft wel het knopje automatisch groot licht, maar staat niet aan in de ā€˜storeā€™. Ik kan het voor 180,- aanschaffen, eenmalig en voor altijd. Jammer dat de vorige eigenaar dat niet gedaan heeft, maar het kan wel. Nu heb ik de ervaring hiermee dat 80% nog steeds naar je knippert dus ik houd de 180,- maar in de zak. Maar dā€™r zullen vast opties zijn die je mist en die je als 2e eigenaar wel wilt hebben en aan kunt zetten. Moet er wel hardware inzitten. En daar zal het de schoen ook wel wringen. Met grootlicht is het mss alle modellen zelfde hendel en een draad. Maar met stoelverwarming moet er idd wel een mat inliggen en de nodige modules. Denk dat een 1e eigenaar die alsnog, betaald, aan moet/mag vinken en dan per maand of jaar een abonnement die hij weer stop kan zetten bv. En jij daarna als volgende eigenaar. Heeft ā€˜ie dat niet dan heb je met sommige opties wel pech, denk ik.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Kadett » 13 jul 2022, 14:28

MParallel schreef: ā†‘13 jul 2022, 13:36 Maar met een spel connect je real-time met de server waar het spel draait. Dat gaat met iets als stoelverwarming e.d. niet op. Die verwarmingsmat en aansturing zullen echt fysiek aanwezig moeten zijn in de auto. Niks meer dan een vinkje ergens zetten. En als dat vinkje dan buiten de auto 'staat' dan verzinnen ze wel een kastje die dat nabootst.
Heb je al gezien in hoeverre een simpele functie als aan/uitzetten van stoel en stuurverwarming tegenwoordig achter meerdere schermen verstopt zit bij sommige merken.

Dat bedoel ik ermee te zeggen, het zit/wordt allemaal met elkaar verweven en er gaat een punt komen dat bepaalde (outdated) hardware niet meer samengaat met nieuwe software en er dan functionaliteit verloren gaat.

Dat zal op dit moment nog niet zo zijn maar je kan niet ontkennen dat we al echt op het hellend vlak zitten daarmee.

Dus wat dat betreft, geef mij maar een auto die tot zeg maar nu gebouwd is zonder al die zooi die geĆÆntregeerd met elkaar moeten samenwerken.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26614
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Martijn_bmw » 13 jul 2022, 15:11

Arthur schreef: ā†‘13 jul 2022, 14:13 Ik denk alleen niet dat het ff de wintermaandjes stoelverwarming aanvinken is en de rest van jaar niet, maar wie weet. Gaat niet alleen om die optie.
Je kan idd kiezen per maand aan/uit voor 19eur of afkopen voor 12mnd of afkopen voor livetime las ik ergens.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26614
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Martijn_bmw » 13 jul 2022, 15:15

MParallel schreef: ā†‘13 jul 2022, 13:36 Maar met een spel connect je real-time met de server waar het spel draait. Dat gaat met iets als stoelverwarming e.d. niet op. Die verwarmingsmat en aansturing zullen echt fysiek aanwezig moeten zijn in de auto. Niks meer dan een vinkje ergens zetten. En als dat vinkje dan buiten de auto 'staat' dan verzinnen ze wel een kastje die dat nabootst.
Die auto staat net zo goed continu realtime geconnect met fabrikant. Ze weten alles van dat ding, als ik nu inlog op ā€œMercedes-meā€ website of app kan ik ook vanaf de computer / telefoon van alles zien over mijn auto en op afstand open/sluiten, Climate aanzetten, zien waar die is en geweest is etc etc. Als je als consument dat al kan zienā€¦ dan weet je dat de fabrikant het 100-voudige realtime kan zien en dus ook beĆÆnvloeden.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the sideā€¦.

Re: Opties middels abonnement

Bericht door JP » 13 jul 2022, 15:27

Nou dat laatste zullen ze toch nooit doen ? :angel:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26614
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Martijn_bmw » 13 jul 2022, 15:33

JP schreef: ā†‘13 jul 2022, 15:27 Nou dat laatste zullen ze toch nooit doen ? :angel:
:tong:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Opties middels abonnement

Bericht door MParallel » 13 jul 2022, 15:37

Zolang er technologie is, heb je een kat-en-muis-spel. Hier gaan we wel wat voor verzinnen. Het zal me om het even zijn, want dat soort auto's ga ik niet rijden. Tenzij we over tijdje met pistool op het hoofd gedwongen worden, maar anders niet.

En prima als een BMW, Mercedes of wie dan ook alles kan zien. Dan hacken ze wel dat het voor hun lijkt of iets uitstaat, maar voor jou niet.

Aan de andere kant, als je het ook life time kan afkopen, is dat niks anders dan nu een optie aanvinken. Je zou die abo's dan kunnen zien als een goedkoper alternatief.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the sideā€¦.

Re: Opties middels abonnement

Bericht door JP » 13 jul 2022, 15:42

Bij verkoop (via de dealer) zetten ze die opties mogelijk ook nog lekker uit. Dubbel gebukt staat beter :coffee:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opties middels abonnement

Bericht door smiley » 13 jul 2022, 18:54

Een nieuwe variabele wordt dan ook dat een stuk functionaliteit stuk gaat wat je toch niet gebruikt, en de complete unit vervangen moet worden omdat dat defecte deel andere functionaliteit beĆÆnvloed.
Wie gaat dat betalen?

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Tom » 13 jul 2022, 19:17

Dat steeds meer naar abonnementen gaat is logisch, trend is al jaren terug in andere sectoren ingezet. Persoonlijk heb ik liever de keus. Games/films/series/muziek kan ik nog steeds aanschaffen, maar ik kan ook een abonnement op een dienst nemen. Bij opties zou ik ook liever zelf die afweging maken, eenmalig vooraf aftikken (zoals nu) of periodiek via een abonnement.

Ik vraag mij wel af hoe ze het met prijzen doen. Voorheen wist de fabrikant dat bijv. ~20% van de kopers optie X nam. Als het goed is betalen de kopers van die optie de ontwikkelingskosten, materiaal en fabricage. De ontwikkelingskosten kun je straks nog steeds uitsmeren over de mensen met dat abonnementen, maar materiaal en fabricage zit straks in 100% van de auto's. Als ik die optie aan zet, betaal ik dus ook voor die 80% die het uit heeft staan.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26614
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opties middels abonnement

Bericht door Martijn_bmw » 13 jul 2022, 19:28

Dat is eigenlijk al jaren zo, als je nu geen stoelverwarming neemt is ook alles al voorbereid behalve de schakelaar (of functie in screen tegenwoordig) in de computer, zekeringen bak, draadboom, etc zit alles al voorbereid. Het is goedkoper 1 type te produceren en daar delen niet van te gebruiken dan allemaal verschillende type draadbomen, computers, stoelen etc te produceren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frank de jonge en 148 gasten