BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival // AP Remmen update
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:37
BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival // AP Remmen update
Zodan,
Na jaren lang meelezen besloten toch maar wat bij te dragen en een verhaaltje te tikken over me neue BMW.
De liefde voor auto's zat er al vroeg in, op mijn 18e begonnen met de nu cliche autos zoals de Honda crx, integra's en shuttle's overgestapt op de BMW E30's. Zo een beetje alle modellen ervan in rap tempo mogen bezitten, ik zal niet liegen de meeste waren/zijn voor de handel en heb ze nooit echt lang prive gereden.
Fast-Forward in de tijd altijd maar met een handelsoog naar autos kijken werd dat vermoeiend/saai en waarvan ik ooit mijn hobby mijn werk heb kunnen maken werd het contact met het driving-fun eigenlijk alleen maar minder.
Tot dat Paul Vlasblom een advertentie op de DNRT website online gooiden van een op het eerste oog ziende redelijk afgetrapte E46 M3. Ik las de advertentie en ik was niet bepaald onder de indruk. Maar op de een of andere manier verveelde ik mij die dag en las ik dat de auto voor een groot deel al een keer was opgebouwd door Lars Fuglsang die ik al vaag kende uit de drift wereld. Hij heeft een Youtube kanaal waar hij een aantal afleveringen erover had gemaakt. Dusja ik verveelde mij en begon de video's die inmiddels toch een flink aantal jaar geleden waren opgenomen te bekijken.
Adv:
De auto had een behoorlijke Drift saus gekregen, niet echt mijn ding. Toch zag ik potentie erin want het was de perfecte basis voor een trackday/clubsport auto. Lars had in een hele korte periode veel tijd en geld geïnvesteerd, en gezien de KM stand was er na zijn bezit eigenlijk helemaal niet veel mee gereden en heeft dus echt wel even stil gestaan.
De auto had de volgende mod's gekregen
- Nieuw sper 3.91 45%
- Nieuwe steekassen
- Subframe versteveging
- HD schroefset
- Lichtgewicht vliegwiel /Sachs perf koppeling
- Achteras in ALU bussen
- Verstelbare armen achter
- Sparco stoelen / Takata gordels
Ook zat er een drift angle kit op, en div andere drift spullen. Ik kon er dus vanuit gaan dat wanneer er mee gereden was dit geen tour ritjes waren.
Maar goed ik wou een project om weer lekker te hobbyen en dit was op de toch al krappe auto markt een optie met potentie. Dus maar snel de deal besloten en de auto van Paul overgenomen.
Beauty shots...
Waar ben ik aan begonnen liep gelukkig snel over in: Ja waar begin je dan?
Op nummer 1 stond toch wel de lagerschalen, geen historie over bekend en dat is toch iets wat onder je huid kruipt. Dus maar meteen werk van maken.
De lagerschalen zagen er niet super slecht uit, maar op een aantal kappen zag je toch wel het koper erdoorheen komen. Blij dat ik hiermee was begonnen. De krukas zag er top uit, oliepomp was ook in orde voor de rest geen gekke dingen gelukkig.
Nieuwe motor rubbers
Alles wat in aanraking met water mag komen met de warm water hoge druk spuit schoon gekregen. Dat werkt echt fantastisch.
Gelukkig iemand anders blij kunnen maken met de wisefab onderdelen en voor de M3 maar nieuwe draagarmen, draagarm oortjes en stuurstangen gekocht.
De 12 Rota wielen ook weer iemand anders heel blij mee kunnen maken, echter had ik zelf alleen nog een Set M359 wielen liggen die erop paste. Ik dacht eerst dat het totaal niet zou staan maar op de een of andere manier kan het net vind ik. In de toekomst zou ik wat meerdere sets willen hebben BV pro tracks en CS of CSL wielen, maar voor nu is het even ok.
Voor het eerst weer buiten
De auto kwam met Duits kenteken, dus een rit naar de RDW was onvermijdelijk. Wat irritaties gehad over de eerste keuring, afgekeurd op de 6 punts gordels en sportstoelen. Deze mods waren niet op het kenteken weergegeven, geen KBA geen sterkte rapport etc. Op zich natuurlijk geen probleem, echter is het wel raar dat bij de APK hier niet naar gekeken word. Maar goed tijdelijk originele stoelen en gordels erin en toen was het ok.
Tot zo ver!
Gr
Chris
Na jaren lang meelezen besloten toch maar wat bij te dragen en een verhaaltje te tikken over me neue BMW.
De liefde voor auto's zat er al vroeg in, op mijn 18e begonnen met de nu cliche autos zoals de Honda crx, integra's en shuttle's overgestapt op de BMW E30's. Zo een beetje alle modellen ervan in rap tempo mogen bezitten, ik zal niet liegen de meeste waren/zijn voor de handel en heb ze nooit echt lang prive gereden.
Fast-Forward in de tijd altijd maar met een handelsoog naar autos kijken werd dat vermoeiend/saai en waarvan ik ooit mijn hobby mijn werk heb kunnen maken werd het contact met het driving-fun eigenlijk alleen maar minder.
Tot dat Paul Vlasblom een advertentie op de DNRT website online gooiden van een op het eerste oog ziende redelijk afgetrapte E46 M3. Ik las de advertentie en ik was niet bepaald onder de indruk. Maar op de een of andere manier verveelde ik mij die dag en las ik dat de auto voor een groot deel al een keer was opgebouwd door Lars Fuglsang die ik al vaag kende uit de drift wereld. Hij heeft een Youtube kanaal waar hij een aantal afleveringen erover had gemaakt. Dusja ik verveelde mij en begon de video's die inmiddels toch een flink aantal jaar geleden waren opgenomen te bekijken.
Adv:
De auto had een behoorlijke Drift saus gekregen, niet echt mijn ding. Toch zag ik potentie erin want het was de perfecte basis voor een trackday/clubsport auto. Lars had in een hele korte periode veel tijd en geld geïnvesteerd, en gezien de KM stand was er na zijn bezit eigenlijk helemaal niet veel mee gereden en heeft dus echt wel even stil gestaan.
De auto had de volgende mod's gekregen
- Nieuw sper 3.91 45%
- Nieuwe steekassen
- Subframe versteveging
- HD schroefset
- Lichtgewicht vliegwiel /Sachs perf koppeling
- Achteras in ALU bussen
- Verstelbare armen achter
- Sparco stoelen / Takata gordels
Ook zat er een drift angle kit op, en div andere drift spullen. Ik kon er dus vanuit gaan dat wanneer er mee gereden was dit geen tour ritjes waren.
Maar goed ik wou een project om weer lekker te hobbyen en dit was op de toch al krappe auto markt een optie met potentie. Dus maar snel de deal besloten en de auto van Paul overgenomen.
Beauty shots...
Waar ben ik aan begonnen liep gelukkig snel over in: Ja waar begin je dan?
Op nummer 1 stond toch wel de lagerschalen, geen historie over bekend en dat is toch iets wat onder je huid kruipt. Dus maar meteen werk van maken.
De lagerschalen zagen er niet super slecht uit, maar op een aantal kappen zag je toch wel het koper erdoorheen komen. Blij dat ik hiermee was begonnen. De krukas zag er top uit, oliepomp was ook in orde voor de rest geen gekke dingen gelukkig.
Nieuwe motor rubbers
Alles wat in aanraking met water mag komen met de warm water hoge druk spuit schoon gekregen. Dat werkt echt fantastisch.
Gelukkig iemand anders blij kunnen maken met de wisefab onderdelen en voor de M3 maar nieuwe draagarmen, draagarm oortjes en stuurstangen gekocht.
De 12 Rota wielen ook weer iemand anders heel blij mee kunnen maken, echter had ik zelf alleen nog een Set M359 wielen liggen die erop paste. Ik dacht eerst dat het totaal niet zou staan maar op de een of andere manier kan het net vind ik. In de toekomst zou ik wat meerdere sets willen hebben BV pro tracks en CS of CSL wielen, maar voor nu is het even ok.
Voor het eerst weer buiten
De auto kwam met Duits kenteken, dus een rit naar de RDW was onvermijdelijk. Wat irritaties gehad over de eerste keuring, afgekeurd op de 6 punts gordels en sportstoelen. Deze mods waren niet op het kenteken weergegeven, geen KBA geen sterkte rapport etc. Op zich natuurlijk geen probleem, echter is het wel raar dat bij de APK hier niet naar gekeken word. Maar goed tijdelijk originele stoelen en gordels erin en toen was het ok.
Tot zo ver!
Gr
Chris
Laatst gewijzigd door 70ccrossi op 11 sep 2022, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 51378
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Jemig, mooi man Chris. Welkom. En ja Lars Fugelsang ken ik van Papenburg.
- Djessey
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Welkom Chris!
Ik zag de advertentie ook al voorbij komen, was erg tempting gezien de huidige prijzen. Mooi dat de auto zo toch weer een leuke toekomst krijgt. Ben benieuwd naar de komende mods
Ik zag de advertentie ook al voorbij komen, was erg tempting gezien de huidige prijzen. Mooi dat de auto zo toch weer een leuke toekomst krijgt. Ben benieuwd naar de komende mods
- Fedmas
- Berichten: 1322
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Welkom! Leuke introductie en mooie wagen
- Sabberjoch
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: Engelse badkuip
- Locatie: Ter Apel
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Welkom! Mooi dat zo'n wagen een nieuw leven wordt ingeblazen, goeie basis voor een trackday speeltje!
- Philipoo
- Berichten: 4108
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Dik, gaaf project!
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Lekkere bak zo hoor.
- JP
- Berichten: 31240
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
- Martijn M
- Berichten: 3288
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Welkom! Leuk project zo!
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Welkom hier! Leuk project, heb je verder nog plannen voor aanpassingen aan de auto?
Ik ben zelf ook bezig met de opbouw van een e46 M3 track tool...
Ik ben zelf ook bezig met de opbouw van een e46 M3 track tool...
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Welkom! En gaaf project
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Ziet er goed uit. Succes met herstellen
-
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Leuk om te lezen, dank daarvoor. En hopelijk meer in de toekomst. Ik vind die wielen wel passen bij deze auto.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:37
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Bedankt voor alle reacties!
Kwa mods, wat gebruikelijke dingen zoals onderhoud, csl achterklep, grote remmen en een clubsport achtige rolkooi. Bovenal hoop ik de auto ook een beetje eigen te maken. Hoe zich dat dan vertaald weet ik nog niet maar ik zou wel van de winter wat projectjes willen beginnen waar ik even zoet mee ben.
Gr Chris!
Ha Peter, ik volg je project al enige tijd! leuk om te zien dat je er zoveel zelf aan doet. Ik hoop dat ook zoveel mogelijk te kunnen doen , zij het iets minder extreem.
Kwa mods, wat gebruikelijke dingen zoals onderhoud, csl achterklep, grote remmen en een clubsport achtige rolkooi. Bovenal hoop ik de auto ook een beetje eigen te maken. Hoe zich dat dan vertaald weet ik nog niet maar ik zou wel van de winter wat projectjes willen beginnen waar ik even zoet mee ben.
Gr Chris!
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Csl achterklep, had je beter een aantal jaren terug in kunnen investeren. Stijgt harder dan crypto
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Klinkt goed, ik ben heel benieuwd naar de vorderingen, zou leuk zijn als je het hier een beetje bijhoudt.70ccrossi schreef: ↑02 jul 2022, 11:56 Bedankt voor alle reacties!
Ha Peter, ik volg je project al enige tijd! leuk om te zien dat je er zoveel zelf aan doet. Ik hoop dat ook zoveel mogelijk te kunnen doen , zij het iets minder extreem.
Kwa mods, wat gebruikelijke dingen zoals onderhoud, csl achterklep, grote remmen en een clubsport achtige rolkooi. Bovenal hoop ik de auto ook een beetje eigen te maken. Hoe zich dat dan vertaald weet ik nog niet maar ik zou wel van de winter wat projectjes willen beginnen waar ik even zoet mee ben.
Gr Chris!
Ik ben trouwens ook met crx'jes begonnen toen ik 18 was en gezien je forum naam denk ik dat we de jaren daar voor ook met hetzelfde bezig zijn geweest
De stuurstangen/kogels had ik trouwens nog wel voor je gehad (nieuw oem). Veel succes met de M3!
- Philipoo
- Berichten: 4108
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
- Erminio
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Leuke intro en de nieuwe velgen staan hem goed
Weer een leuk project erbij om te volgen
Weer een leuk project erbij om te volgen
- Pim_
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 08:08
- Auto: E46 M3 H6 - E90 330i H6
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Weet een M3 die de nodige tlc krijgt.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:37
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
PeterM schreef: ↑02 jul 2022, 22:17Klinkt goed, ik ben heel benieuwd naar de vorderingen, zou leuk zijn als je het hier een beetje bijhoudt.70ccrossi schreef: ↑02 jul 2022, 11:56 Bedankt voor alle reacties!
Ha Peter, ik volg je project al enige tijd! leuk om te zien dat je er zoveel zelf aan doet. Ik hoop dat ook zoveel mogelijk te kunnen doen , zij het iets minder extreem.
Kwa mods, wat gebruikelijke dingen zoals onderhoud, csl achterklep, grote remmen en een clubsport achtige rolkooi. Bovenal hoop ik de auto ook een beetje eigen te maken. Hoe zich dat dan vertaald weet ik nog niet maar ik zou wel van de winter wat projectjes willen beginnen waar ik even zoet mee ben.
Gr Chris!
Ik ben trouwens ook met crx'jes begonnen toen ik 18 was en gezien je forum naam denk ik dat we de jaren daar voor ook met hetzelfde bezig zijn geweest
De stuurstangen/kogels had ik trouwens nog wel voor je gehad (nieuw oem). Veel succes met de M3!
Ja het is idd ooit begonnen met scooters waarschijnlijk zoals bij velen. Inmiddels is er al weer het een en ander gebeurd aan de auto zal zsm update doen.
Wat betreft de achterklep, mocht ik een originele vinden dan is dat mooi. Anders gaat er een goede kwaliteit carbon op, het zal toch nooit een echte csl worden.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:37
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Kleine update,
Dak was gewrapt met nep carbon look, niet mijn ding. Was toch wel benieuwd of het lakwerk eronder nog een beetje presentabel zou zijn. Gelukkig viel dat allemaal mee.
Het tapijt was door de vorige eigenaar nogal lomp afgesneden wat de instap van de auto niet echt fraai maakte. Na kort bezoek aan de autosloop een ander tapijtje kunnen scoren en het helemaal uitgedund. Het is nog niet zoals ik het wil maar het ziet er weer wat presentabeler uit.
Tapijt lijkt op deze foto 2 kleurig, is niet zo.
De eerste kilometers flink hoofdpijn gekregen van een fikse olie lekkage. Werd er niet blij van na alles mooi schoon gemaakt te hebben dat alles direct onder zat met 10W60. De oorzaak van de lekkage was ook bijzonder lastig te achterhalen, diverse keren het motorblok helemaal schoongemaakt en laten lopen om te kijken waar het vandaan kwam en het was niet te zien. Pas na het rijden en belasten van de motor begon het te lekken. Mijn vermoeden was het oliefilterhuis, dus maar nieuwe pakkingen besteld en meteen een nieuwe sensor die erop zit gemonteerd. Na het verwijderen ervan zag ik al meteen dat het dat niet was want de oude pakking voelde nog soepel aan en was nergens gebroken.
Toen kwam bij toeval de aap uit de mouw, het was een losgelopen bout in de cilinderkop ter hoogte van het oliefilterhuis. Dat verklaarde ook waarom het niet lekte bij stationair lopen. Staat er minder druk op.. en bij gas geven duwde ie er wel die olie er langs. Na wat mensen gesproken te hebben komt dit schijnbaar vaker voor bij S54 motoren. Weetje voor de mede S54 eigenaar..
Geen lekkages meer , en wat rijd ie lekker! (op glad asfalt haha)
Dak was gewrapt met nep carbon look, niet mijn ding. Was toch wel benieuwd of het lakwerk eronder nog een beetje presentabel zou zijn. Gelukkig viel dat allemaal mee.
Het tapijt was door de vorige eigenaar nogal lomp afgesneden wat de instap van de auto niet echt fraai maakte. Na kort bezoek aan de autosloop een ander tapijtje kunnen scoren en het helemaal uitgedund. Het is nog niet zoals ik het wil maar het ziet er weer wat presentabeler uit.
Tapijt lijkt op deze foto 2 kleurig, is niet zo.
De eerste kilometers flink hoofdpijn gekregen van een fikse olie lekkage. Werd er niet blij van na alles mooi schoon gemaakt te hebben dat alles direct onder zat met 10W60. De oorzaak van de lekkage was ook bijzonder lastig te achterhalen, diverse keren het motorblok helemaal schoongemaakt en laten lopen om te kijken waar het vandaan kwam en het was niet te zien. Pas na het rijden en belasten van de motor begon het te lekken. Mijn vermoeden was het oliefilterhuis, dus maar nieuwe pakkingen besteld en meteen een nieuwe sensor die erop zit gemonteerd. Na het verwijderen ervan zag ik al meteen dat het dat niet was want de oude pakking voelde nog soepel aan en was nergens gebroken.
Toen kwam bij toeval de aap uit de mouw, het was een losgelopen bout in de cilinderkop ter hoogte van het oliefilterhuis. Dat verklaarde ook waarom het niet lekte bij stationair lopen. Staat er minder druk op.. en bij gas geven duwde ie er wel die olie er langs. Na wat mensen gesproken te hebben komt dit schijnbaar vaker voor bij S54 motoren. Weetje voor de mede S54 eigenaar..
Geen lekkages meer , en wat rijd ie lekker! (op glad asfalt haha)
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 13 sep 2013, 10:57
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Echt een gaaf apparaat! Brengt voor mij herinneringen terug in de tijd dat ik er ook een in bezit had.
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Gaaf project zo! Je pakt 'm lekker aan, top.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival
Begint weer op een nette M te lijken
Oliefilterhuis is met veerringen onder de bouten bevestigt zo uit mijn hoofd. Kan ook daar aan liggen?
Oliefilterhuis is met veerringen onder de bouten bevestigt zo uit mijn hoofd. Kan ook daar aan liggen?
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:37
Re: BMW E46 M3 Project Auto / Clubsport Revival / AP Racing update
Nieuwe update,
Nu ongeveer een 1.5 maand terug eerste mod gedaan.
AP racing set van Godspeed brakes. In eerste instantie bij ontvangst heel tevreden met de set. Wel opmerkelijk dat er geen handleiding geleverd was met aanhaalmomenten oid. Maargoed uiteindelijk een netjes passende kit. De remmen die erop zaten waren best wel op dus ik was wel benieuwd naar het verschil. En dat viel in een woord tegen.
De set was geleverd met ferodoo ds2500. Dat heb ik ooit op mijn circuit e30 gehad en dat remde fantastisch dus mijn verwachtingen waren goed. Ik had ze netjes ingereden, schijven schoongemaakt etc. Maar de blokken hadden totaal geen bite en een echte vooruitgang (behalve dat het stuur niet meer trilde haha) was het niet.
Toen me laten adviseren in remblokken en op advies Pagid rsl1 gemonteerd. Het verschil was dag en nacht, eindelijk fatsoenlijke ankers aan boord .
De innenausstattung heeft ook wat updates gehad, later meer!
Nu ongeveer een 1.5 maand terug eerste mod gedaan.
AP racing set van Godspeed brakes. In eerste instantie bij ontvangst heel tevreden met de set. Wel opmerkelijk dat er geen handleiding geleverd was met aanhaalmomenten oid. Maargoed uiteindelijk een netjes passende kit. De remmen die erop zaten waren best wel op dus ik was wel benieuwd naar het verschil. En dat viel in een woord tegen.
De set was geleverd met ferodoo ds2500. Dat heb ik ooit op mijn circuit e30 gehad en dat remde fantastisch dus mijn verwachtingen waren goed. Ik had ze netjes ingereden, schijven schoongemaakt etc. Maar de blokken hadden totaal geen bite en een echte vooruitgang (behalve dat het stuur niet meer trilde haha) was het niet.
Toen me laten adviseren in remblokken en op advies Pagid rsl1 gemonteerd. Het verschil was dag en nacht, eindelijk fatsoenlijke ankers aan boord .
De innenausstattung heeft ook wat updates gehad, later meer!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten