Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Bericht door HJ2 » 08 jun 2022, 19:41

Beste DF-ers,


Naast alle non-DF forumgeweld alhier is het weer ff tijd voor een echt inhoudelijke technische vraag:
Kun je de karakteristiek van hydraulische stuurbekrachtiging aanpassen? (Lees: de bekrachtiging sterker maken)

Een maatje van me, met ook een Lotus Elan M100, heeft helaas chronische pijnklachten in de schouder die het rijden in de M100 steeds minder tot een plezier maakt. Nu had ik het idee opgevat om te kijken of we niet iets kunnen doen aan de stuurbekrachtiging. Nu is die sowieso ondermaats, maar dat is wel lekker, als je geen pijn hebt tenminste.

Ik dacht zelf aan een kleinere pulley op de PAS pomp zodat het toerental iets wordt verhoogd. Maar resulteert dit uiteindelijk ook in een hogere druk in het stuurhuis, en dus meer bekrachtiging?

Ik heb me ook in laten fluisteren dat in het stuurhuis zelf een torsieveer zit die de olietoevoer voor de bekrachtiging vrijgeeft. Worst case doet een hogere druk dus niets, maar wordt alles bepaald door de veerkarakteristiek van de torsieveer in het stuurhuis.

Als alternatief kan ik natuurlijk elektrische bekrachtiging retrofitten, maar liever houd ik het bij de OEM stuurinstallatie, omdat er ook fysiek weinig plaats is voor extra fratsen bij de stuurkolom


Je ziet... Ik heb te weinig kennis om aan de slag te gaan, misschien dat iemand me op het juiste spoor kan helpen.

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Bericht door Eric Z » 08 jun 2022, 20:00

Verstand heb ik er niet van maar een Corsa word nog al eens gebruikt om elektrische stuurbekrachtiging ergens op te knutselen.
http://www.super7thheaven.co.uk/corsa-c ... ring-epas/

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Bericht door HJ2 » 08 jun 2022, 20:02

Thanks Eric, die had ik gezien, maar ik wil eerst kijken of ik wat kan met de OEM (ook GM!) spullen die erop zitten.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Bericht door HJ2 » 08 jun 2022, 20:15

OK... RPM verhogen heeft geen zin, de druk wordt toch niet hoger dan de pressure relief valve. Eens inlezen of ik daar een andere veer oid in kan zetten... Maar... dan verhoog ik alleen de maximale druk. Dat wil ik niet (het hoeft niet stuk hoor) Maar ik wil juist de druk in het werkgebied verhogen...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Bericht door Bert ///M3 » 08 jun 2022, 20:33

Andere pulley doet niks. Je SB pomp heeft een overstort ventiel. Bij normale toerentallen gaat die al open en word de druk constant gehouden. Overdrive pulley doet dus niks behalve de olie sneller koken. Je zou iets met een sterkere veer op het overloopventiel kunnen doen alleen zijn de rest van de leidingen vaak ook op een maximale druk berekend.

Bij heel veel auto's passen verschillende modellen van andere motoren/generaties ook. BMW bijvoorbeeld, E36 6cyl hebben 110 bar pompen, vroege E46 hebben 110 bar en latere E46 pompen hebben 120 bar. Je kan een pomp van een E36 M3 op een E46 M3 zetten en vice versa alleen moet je dan even een V snaar met de juiste lengte zoeken. Zoiets kan je voor GM misschien ook doen.

Torsiestang vervangen voor een dunner exemplaar zou wel helpen maar hoe je daar aan komt? Torsiestaaf opent de kleppen in je rotary valve als je aan je stuur draait. Dunnere staaf betekend dat je minder kracht hoeft te zetten om bekrachtiging te activeren. Huidige bewerken kan ook al zou je een specialist moeten hebben die dat kan, misschien een bedrijf welke auto's aanpast voor invaliden. Als je hem te dun maakt dan breken ze namelijk.

Sommige systemen hebben een flowrestrictor in de retour zitten, dan word er tegendruk opgebouwd aan de retour zijde. Dat is vooral om schuimen in het stuurhuis tegen te gaan alleen verminderd het ook je bekrachtiging. Bijvoorbeeld 120 bar ingaande druk, 20 bar retour druk op het stuurhuis is netto 100 bar. Restrictor weghalen, 0 bar druk in de retour en dan heb je dus netto 120 bar.

Andere optie is een groter stuur. Bijvoorbeeld van 300mm naar 330mm zou al 10% lichter moeten sturen.

Als je een bedrijf zoekt welke thuis is in die materie, Hydroline is een Nederlands bedrijf die oa stuurhuisrevisies doet en aanpassingen aan het PAS systeem.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Bericht door HJ2 » 08 jun 2022, 21:12

Dank voor de leerzame bijdrage Bert! Zeer gewaardeerd.

Bestaande torsieveer aanpassen was ook al door mijn hoofd geschoten. Zal wel rondslijpen worden, maar daar heb ik wel adressen voor.
Wel een bitch van een karwei om het stuurhuis eraf te halen (laatste keer was 2 dagen werk...) dus dan wil ik het wel in 1x goed hebben.

Bij het doornemen van de service manual zag ik alleen een pressure relief op de pomp, die wijzigen heeft alleen effect op de bekrachtiging als de torsieveer maximaal is verdraaid, dus dat biedt geen oplossing idd.

Wel las ik in de service manual dat de power assist toerental afhankelijk is. Hoe lager het toerental, hoe meer de assistentie. Ik weet (nog) niet welk mechanisme hierachter zit of hoe het werkt. Maar simpel geredeneerd... als ik dan een grotere pulley monteer ziet het systeem een lager toerental en is de assistentie toch groter?

Hoe werkt dat dan met een hogere druk? Stel: ik ga van 100 naar 120 bar (geheel fictief!) Dan maak ik daar toch alleen gebruik van met dezelfde kracht op de torsieveer om de poort vrij te geven?

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Bericht door Rolf205 » 09 jun 2022, 09:00

HJ2 schreef: 08 jun 2022, 21:12
Wel las ik in de service manual dat de power assist toerental afhankelijk is. Hoe lager het toerental, hoe meer de assistentie. Ik weet (nog) niet welk mechanisme hierachter zit of hoe het werkt. Maar simpel geredeneerd... als ik dan een grotere pulley monteer ziet het systeem een lager toerental en is de assistentie toch groter?
Heb je dat wel goed? Bedoelen ze met toerentalafhankelijk niet gewoon dat bij lage toeren de pomp niet genoeg druk kan maken?

Een andere variant is snelheidsafhankelijk. Mocht je dat hebben, dan zou je het snelheidssignaal er af kunnen halen en zal de druk naar max gaan (inparkeerstand).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Bericht door Bert ///M3 » 09 jun 2022, 10:26

HJ2 schreef: 08 jun 2022, 21:12 Dank voor de leerzame bijdrage Bert! Zeer gewaardeerd.

Bestaande torsieveer aanpassen was ook al door mijn hoofd geschoten. Zal wel rondslijpen worden, maar daar heb ik wel adressen voor.
Wel een bitch van een karwei om het stuurhuis eraf te halen (laatste keer was 2 dagen werk...) dus dan wil ik het wel in 1x goed hebben.

Bij het doornemen van de service manual zag ik alleen een pressure relief op de pomp, die wijzigen heeft alleen effect op de bekrachtiging als de torsieveer maximaal is verdraaid, dus dat biedt geen oplossing idd.

Wel las ik in de service manual dat de power assist toerental afhankelijk is. Hoe lager het toerental, hoe meer de assistentie. Ik weet (nog) niet welk mechanisme hierachter zit of hoe het werkt. Maar simpel geredeneerd... als ik dan een grotere pulley monteer ziet het systeem een lager toerental en is de assistentie toch groter?

Hoe werkt dat dan met een hogere druk? Stel: ik ga van 100 naar 120 bar (geheel fictief!) Dan maak ik daar toch alleen gebruik van met dezelfde kracht op de torsieveer om de poort vrij te geven?
Zo gauw je aan je stuur draait begint de torsieveer te draaien. En dan begint de bekrachtiging ook te werken. Die torsiestang geeft vooral weerstand voor je PAS begint te werken, dus vanuit rechtuit stand. Als jij aan het stuur begint te draaien en je blijft doorhoepelen, dan blijft je stuurbekrachtiging ook werken en dat word met meer druk dus lichter.

Die 2 werken dus in tandem. Druk opschroeven maakt het sturen wel degelijk lichter.

Je moet ook beseffen dat er meerdere krachten op je stuurhuis werken. Als je bijvoorbeeld met veel caster rijd dan wil het stuurwiel terug naar het midden. Dat drukt dus op de kant waar PAS actief is en vertaald zich naar zwaarder sturen. Die kracht werkt dus averrechts op je pinion/rack en dus torsiestang.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Bericht door HJ2 » 09 jun 2022, 14:58

Het staat echt in de manual: hoe hoger de rpm, hoe lager de bekrachtiging. Dus bij stationair is de bekrachtiging maximaal (en dus ook het debiet van de pomp?) Er zit iig geen VSS signaal op de stuurinstallatie, dus daar wordt helemaal niks mee gedaan. Ik zal de tekst uit de manual hier ook eens plaatsen, misschien lees ik het verkeerd, maar ik denk van niet iig :-)

De uitlijning van de Elan is stock (en erg goed) en de bandendruk en bandbreedte wil je natuurlijk ook gewoon optimaal houden. Je wilt immers alleen lichter sturen, en dan als trade off hoogstens wat minder gevoel in het sturen, maar je wilt zeker niet dat e.e.a. ten koste gaat van de wegligging door te hoge bandendruk of te smalle bandjes voor, of minder caster oid. (tussen de 1 en de 1.5 graden trouwens)

Ik had me idd niet gerealiseerd dat die ook van invloed is op de totale som van de bekrachtiging. Ik ga eens een stuurpomp openschroeven om te zien wat daar mogelijk is, en even in de specs duiken van het stuurhuis en de slangen e.d. Ik vermoed dat er nog wel wat marge in zit en dat de druk wat hoger kan.

Dat zijn wel aannames om eerst even te checken ;-)

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Bericht door TLRS » 09 jun 2022, 15:13

Vast geen nieuws.. maar de bron, chronische spierpijn, is therapie voor hè..

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Bericht door HJ2 » 09 jun 2022, 15:29

Hij heeft alles wel zo'n beetje doorlopen de afgelopen jaren. Nu is het spuiten met cortisol...

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Bericht door Rolf205 » 10 jun 2022, 10:42

HJ2 schreef: 09 jun 2022, 14:58 Het staat echt in de manual: hoe hoger de rpm, hoe lager de bekrachtiging. Dus bij stationair is de bekrachtiging maximaal (en dus ook het debiet van de pomp?) Er zit iig geen VSS signaal op de stuurinstallatie, dus daar wordt helemaal niks mee gedaan. Ik zal de tekst uit de manual hier ook eens plaatsen, misschien lees ik het verkeerd, maar ik denk van niet iig :-)
Dan zal dat wel kloppen hoor. Ik ben geen Lotus kenner. Er is misschien ook wel wat voor te zeggen; als je op het gas gaat wil je misschien minder bekrachtiging om de auto minder nerveus te maken? Misschien is die regeling te foppen of aan te passen zodat ie de druk niet reduceert?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Karakteristiek stuurbekrachtiging aanpassen

Bericht door HJ2 » 10 jun 2022, 10:46

Ik zie het als een soort surrogaat VSS regeling.
Omdat die er niet is nemen we wel het fysieke toerental van de pomp. Het moet mechanisch werken, er zit geen regeling of sensor op. Misschien gaat hij wel caviteren bij hogere toerentallen, heheh

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten