e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
- Auto: e36 325i
e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?
Hallo
In navolging van mijn topic over bandenmaten waarop ik leuke onderbouwde reacties heb gekregen, hierbij mijn volgende vraag over het corrigeren van het roll center bij een verlaagde e36 voor circuit.
Je zou haast denken dat het verlagen van de wagen enkel goed kan zijn. Lager bij de grond = lager zwaartepunt = beter toch? Helaas gaat in theorie een deel van deze winst al verloren aan het veranderen van de geometrie.
Daarom bestaat er “roll center correctie”-onderdelen zoals dit:
https://www.ecstuning.com/b-turner-moto ... 1tms09kt3/
en dit:
https://mrtengineering.fi/products/bmw- ... -angle-kit
Heeft iemand al ervaring heeft met een roll center correctie op een e36?
Lijkt dit enkel cool of is er echt een meerwaarde?
Is dit eerder “driftwagen-georiënteerd” en niet zinvol op een relatief verlaagde trackday-wagen?
Is dit betrouwbaar? Ik zou niet willen dat een bout breekt.
…
De specs:
KW Clubsport
PU overal behalve op de stabi’s
Standaard 318is-stabi’s, wordt binnenkort M3 3.0 met PU-bussen
BBS RC304 met Nankang AR1 235/40/17
Leeg interieur met 2 kuipstoelen
Zoals zovelen ben ik bezig met het omvormen van een e36 tot ware tracktool / ringtool. Ik zal hem binnenkort voorstellen in de juiste rubriek.
Groetjes
In navolging van mijn topic over bandenmaten waarop ik leuke onderbouwde reacties heb gekregen, hierbij mijn volgende vraag over het corrigeren van het roll center bij een verlaagde e36 voor circuit.
Je zou haast denken dat het verlagen van de wagen enkel goed kan zijn. Lager bij de grond = lager zwaartepunt = beter toch? Helaas gaat in theorie een deel van deze winst al verloren aan het veranderen van de geometrie.
Daarom bestaat er “roll center correctie”-onderdelen zoals dit:
https://www.ecstuning.com/b-turner-moto ... 1tms09kt3/
en dit:
https://mrtengineering.fi/products/bmw- ... -angle-kit
Heeft iemand al ervaring heeft met een roll center correctie op een e36?
Lijkt dit enkel cool of is er echt een meerwaarde?
Is dit eerder “driftwagen-georiënteerd” en niet zinvol op een relatief verlaagde trackday-wagen?
Is dit betrouwbaar? Ik zou niet willen dat een bout breekt.
…
De specs:
KW Clubsport
PU overal behalve op de stabi’s
Standaard 318is-stabi’s, wordt binnenkort M3 3.0 met PU-bussen
BBS RC304 met Nankang AR1 235/40/17
Leeg interieur met 2 kuipstoelen
Zoals zovelen ben ik bezig met het omvormen van een e36 tot ware tracktool / ringtool. Ik zal hem binnenkort voorstellen in de juiste rubriek.
Groetjes
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?
Heeft voor de meeste auto's geen meerwaarde. Als je echt heel veel tijd in de setup van je auto steekt misschien ja maar verder kan je beter gewoon meer rijden en vaker nieuwe banden kopen.
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?
Ik kan MRT zeker aanraden, het is juist van belang bij een circuit auto en totaal niet relevant op een driftauto.
Waar je bij dat soort setjes goed op moet letten is dat je geen flinke dosis bumpsteer krijgt door het veranderen van de spoorstang hoek.
Als de rest van je setup in orde is, en je alle kleinere dingen al gehad hebt dan is het best leuk om te proberen. Ik merkte in ieder geval wel degelijk verschil.
Waar je bij dat soort setjes goed op moet letten is dat je geen flinke dosis bumpsteer krijgt door het veranderen van de spoorstang hoek.
Als de rest van je setup in orde is, en je alle kleinere dingen al gehad hebt dan is het best leuk om te proberen. Ik merkte in ieder geval wel degelijk verschil.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
- Auto: e36 325i
Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?
Merci voor de input.
Ivm met bumpsteer zouden de spoorstangen zo horizontaal mogelijk moeten lopen. Het lijkt erop dat dat met de huidige hoogte eigenlijk al het geval is en er daarom net niét gecorrigeerd moet worden. Van die optie zou ik dus geen gebruik maken.
Het roll centrum lijkt me wel interessant maar dat hangt louter af van wat de ideale rijhoogte van een circuit-e36 is. Het heeft misschien geen zin om lager te gaan en dat dan te gaan corrigeren..
Op welke hoogte rijdt een e36 in jullie optiek het fijnst?
Ivm met bumpsteer zouden de spoorstangen zo horizontaal mogelijk moeten lopen. Het lijkt erop dat dat met de huidige hoogte eigenlijk al het geval is en er daarom net niét gecorrigeerd moet worden. Van die optie zou ik dus geen gebruik maken.
Het roll centrum lijkt me wel interessant maar dat hangt louter af van wat de ideale rijhoogte van een circuit-e36 is. Het heeft misschien geen zin om lager te gaan en dat dan te gaan corrigeren..
Op welke hoogte rijdt een e36 in jullie optiek het fijnst?
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?
Is het niet zo dat de beweging van de spoorstang moet kloppen in relatie tot de draagarmen? Horizontaal is niet per definitie goed toch..
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
- Auto: e36 325i
Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?
Je hebt gelijk. Als de draagrmen niet horizontaal lopen moeten de stuurstangen dat dus ook niet
Iemand nog input over ideale rijhoogte e36?
Iemand nog input over ideale rijhoogte e36?
-
- Berichten: 5002
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?
Wat wil je gaan doen? Dakar?
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
- Auto: e36 325i
Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?
Graag maar dan niet met de e36. Ik ben benieuwd wat het meest gekozen compromis is voor een circuit-e36 die veel Nurburgring doet
- Martijn M
- Berichten: 3293
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?
Bel Custom Racetec eens, die maken setups voor hele snelle E36's voor de Nürburgring.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?
Ik heb dan geen ervaring met roll center correctie op een E36, maar wel op mijn Sierra. Daarbij had ik het geluk dat het niet hoefde met een roll center correctie kit, maar dat er 'gewoon' andere fusees bestaan waardoor het roll center weer een stuk gunstiger komt te liggen.
Ik ging van dit:
Naar dit:
De auto ging hiermee echt verschrikkelijk veel fijner rijden. Met het te lage roll center voelde het alsof de auto 'over het buitenste voorwiel heen wilde vallen' en zat er weinig gevoel in het stuur. Na de aanpassing stuurde de auto veel directer, gaf meer vertrouwen en ook met veel meer gevoel in het stuur.
Wat betreft het bump steer moet de stuurarm meestal niet exact onder dezelfde hoek staan als de draagarm. Het hangt er namelijk van af op welke hoogte de stuurarm gemonteerd is tov de draagarm. Het idee is dat ook de stippellijn door de stuurarm in exact hetzelfde punt uitkomt als de andere lijnen als je kijkt naar onderstaand plaatje.
Om het echt goed te doen zou je de auto op een uitlijnbank moeten zetten en dan de auto een stukje opkrikken en inveren en kijken of de sporing niet/weinig verandert.
Wat ideaal is qua roll center hoogte weet ik niet. Het roll center is ook niet een vast punt, maar beweegt (omhoog en naar beneden, maar ook van links naar rechts) tijdens het in- en uitveren van de auto in een bocht. Hoe meer het roll center beweegt des te 'vager' voelt de auto in het stuur. Naar mijn mening ligt het roll center dus het beste op een plek waar het zo min mogelijk beweegt en dat is meestal op een manier dat de draagarmen van de auto naar de wielen toe lichtjes naar beneden lopen (zoals op mijn tweede foto). Op die manier blijven ze in een bocht redelijk 'recht' tegen de bevestiging aan het chassis te staan, waardoor de kracht van het wiel via de draagarm naar de auto loopt en niet via de veer.
Ik ging van dit:
Naar dit:
De auto ging hiermee echt verschrikkelijk veel fijner rijden. Met het te lage roll center voelde het alsof de auto 'over het buitenste voorwiel heen wilde vallen' en zat er weinig gevoel in het stuur. Na de aanpassing stuurde de auto veel directer, gaf meer vertrouwen en ook met veel meer gevoel in het stuur.
Wat betreft het bump steer moet de stuurarm meestal niet exact onder dezelfde hoek staan als de draagarm. Het hangt er namelijk van af op welke hoogte de stuurarm gemonteerd is tov de draagarm. Het idee is dat ook de stippellijn door de stuurarm in exact hetzelfde punt uitkomt als de andere lijnen als je kijkt naar onderstaand plaatje.
Om het echt goed te doen zou je de auto op een uitlijnbank moeten zetten en dan de auto een stukje opkrikken en inveren en kijken of de sporing niet/weinig verandert.
Wat ideaal is qua roll center hoogte weet ik niet. Het roll center is ook niet een vast punt, maar beweegt (omhoog en naar beneden, maar ook van links naar rechts) tijdens het in- en uitveren van de auto in een bocht. Hoe meer het roll center beweegt des te 'vager' voelt de auto in het stuur. Naar mijn mening ligt het roll center dus het beste op een plek waar het zo min mogelijk beweegt en dat is meestal op een manier dat de draagarmen van de auto naar de wielen toe lichtjes naar beneden lopen (zoals op mijn tweede foto). Op die manier blijven ze in een bocht redelijk 'recht' tegen de bevestiging aan het chassis te staan, waardoor de kracht van het wiel via de draagarm naar de auto loopt en niet via de veer.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 202 gasten