ATB diff vs Plated diff

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

ATB diff vs Plated diff

Bericht door Meeelv » 17 mei 2022, 11:25

Mogge!

Ik zit al een tijd met het idee te dubben om mijn ATB diff deze winter te gaan vervangen voor een platendiff. Dit zou het geheel toch nog naar een hoger niveau moeten brengen.

Echter is er niemand die mij een duidelijk antwoord kan geven over het onderhouds verhaal. De een zegt dat dit jaarlijks nodig is, anderen zeggen weer 3 jaar te rijden zonder er iets aan te hoeven doen. Is hier een beetje een gemiddelde richtlijn voor?

Verder ben ik ook benieuwd naar de ervaringen van mensen die in een FWD applicatie hebben gereden met een ATB diff (Quaife) en dit later hebben vervangen voor een platendiff.

Toen Dale in mijn auto had gereden voor zijn filmpje heb ik het er ook met hem over gehad en hij zei dat ik er niet teveel van moest verwachten. In zijn woorden is de switch van open diff naar ATB diff groter merkbaar, dan van ATB diff naar platendiff.

Tot slot nog de vraag welk merk jullie de voorkeur naar hebben. Ik zat zelf aan een Drexler te denken, daar zij ook de nodige ervaring hebben met de Nürburgring dus ik vertrouw dat zij wel de juiste setting kunnen samenstellen. Andere merken die ik nog had gevonden zijn Kaaz, 3J, en wellicht dat Gripper nog iets kon betekenen.

Het moet trouwens in een Ford Focus RS mk2 versnellingsbak komen :df:

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: ATB diff vs Plated diff

Bericht door TLRS » 17 mei 2022, 20:31

Kun je omschrijven welke onhebbelijkheid je ervaart in jouw auto op de momenten dat het voor jou het meeste telt?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: ATB diff vs Plated diff

Bericht door Kasteel » 18 mei 2022, 11:15

Ik ken het verschil in rwd, en dan heb ik niks/weinig met Quaife-achtige, dan vind ik de stap naar platen sper juist heel groot (positief!)

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: ATB diff vs Plated diff

Bericht door Rolf205 » 18 mei 2022, 14:03

Ik heb in mn 205GTI (niet de racer) een Kaaz platen diff gereden met 225pk (turbo) en gereden met vergelijkbare 205jes met Quaife.
Mijn ervaring is dat met veel vermogen in een lichte auto, een platendiff trefzekerder is. Op het gas=diff gelockt.
Inmiddels heb ik een Quaife op de plank liggen voor die auto en gaat de Kaaz naar de racer.
Een platendiff in een wegauto is bij inparkeren etc wel irritant en het geen onderhoud aan een Quaife zijn de voornaamste redenen. En dat ik dan een platensper vrij speel voor mn circuitauto...

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: ATB diff vs Plated diff

Bericht door TLRS » 18 mei 2022, 20:06

Rolf205 schreef: 18 mei 2022, 14:03 Een platendiff in een wegauto is bij inparkeren etc wel irritant..
Das wel een heel goed punt. Dat maakt een OSg wel geweldig, die heeft daar weer geen last van.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: ATB diff vs Plated diff

Bericht door Meeelv » 19 mei 2022, 16:12

TLRS schreef: 17 mei 2022, 20:31 Kun je omschrijven welke onhebbelijkheid je ervaart in jouw auto op de momenten dat het voor jou het meeste telt?
Ik heb voornamelijk het probleem dat als een van de voorwielen ook maar iets licht word, dat die gelijk als een gek beginnen door te spinnen. Omdat ik voornamelijk op de Nordschleife rijd gebeurd dit vrij veel per rondje gezien de hoogteverschillen daar. Ik hoop onder andere dit op te lossen met een platendiff.

De extra geluidjes en het bokkerige met inparkeren neem ik allemaal voor lief dat boeit me niet zo. En wat het onderhoud betreft, als dit bijvoorbeeld op het eind van het seizoen 1x nodig is kan ik daar dus wel mee leven. En mocht ik niet zoveel rijden is het misschien wel op te rekken tot 2 seizoenen.
Rolf205 schreef: 18 mei 2022, 14:03 Ik heb in mn 205GTI (niet de racer) een Kaaz platen diff gereden met 225pk (turbo) en gereden met vergelijkbare 205jes met Quaife.
Mijn ervaring is dat met veel vermogen in een lichte auto, een platendiff trefzekerder is. Op het gas=diff gelockt.
Inmiddels heb ik een Quaife op de plank liggen voor die auto en gaat de Kaaz naar de racer.
Een platendiff in een wegauto is bij inparkeren etc wel irritant en het geen onderhoud aan een Quaife zijn de voornaamste redenen. En dat ik dan een platensper vrij speel voor mn circuitauto...
Zo licht als een 205 zal mijn auto niet zijn, maar ik hoop dalijk onder de 1300kg te duiken met 400pk en zo'n 600nm dus het vermogen op de voorwielen is wel redelijk wat. Maar ik denk dat het wel de moeite waard is om het in ieder geval uit te proberen. Alleen het stukje onderhoud heb ik dus nog niet echt een duidelijk antwoord op kunnen krijgen.

Heb het toen ook gevraagd aan Drexler via hun contactformulier, zij hadden mijn bericht doorgestuurd naar hun Nederlandse verdeler (Hardeman) maar daar heb ik helaas nooit meer antwoord op gekregen.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: ATB diff vs Plated diff

Bericht door TLRS » 19 mei 2022, 20:24

Meeelv schreef: 19 mei 2022, 16:12 Ik heb voornamelijk het probleem dat als een van de voorwielen ook maar iets licht word, dat die gelijk als een gek beginnen door te spinnen. Omdat ik voornamelijk op de Nordschleife rijd gebeurd dit vrij veel per rondje gezien de hoogteverschillen daar. Ik hoop onder andere dit op te lossen met een platendiff.

De extra geluidjes en het bokkerige met inparkeren neem ik allemaal voor lief dat boeit me niet zo. En wat het onderhoud betreft, als dit bijvoorbeeld op het eind van het seizoen 1x nodig is kan ik daar dus wel mee leven. En mocht ik niet zoveel rijden is het misschien wel op te rekken tot 2 seizoenen.
Helder, lijkt me een perfect argument! Kan me voorstellen dat je benieuwd ben naar het onderhoud. Met een fwd en geïntegreerd diff toch een puntje.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: ATB diff vs Plated diff

Bericht door Rolf205 » 20 mei 2022, 16:14

Maar daar gaat niemand een heel exact antwoord op kunnen geven. Dat is namelijk erg afhankelijk van hoe je de platensper gebruikt; rij je veel snelweg, dan slijten de platen niet veel. Ga je met vol/veel vermogen door de bergen, dan gaat het een stuk harder dan daily driving conditions.
Ik heb na ~5k km's (voornamelijk roadtrips) bij een bakwissel preventief de platen vervangen. Ze hadden wel slijtage, maar nog niet op.

Dit was trouwens wat Kaaz zei over mijn diff icm mijn motor/vermogen:

The 8 plate units normally provide about 20,000 ~30,000 miles before overhaul
is required (under daily driving condition).

...

Reducing the lock rate down to 50% will cause more wear on the plates since you will be
mating two identical plates together to create a slip during the plate engagement.
This setting will probably give you the more mild feel like you desire but you will probably
wear out the plates sooner than the original set.

One another option for setting the diff with mild engagement will be to use the new Super Q
spec plate set. We do a special shot peening process on the plates and it makes the
engagement more smooth and progressive. It will be a lot mild feel than the harsh aggressive
engaging standard plates. This spec is very popular here in States and almost 70% of the
differentials we ship today are in this Super Q spec. The shot peening process we provide
on the plate is called WPC treatment. More information about this treatment can be read at
www.wpctreatment.com
This treatment will prolong the wear life of the clutch plates by at least 30% if oil is maintained
properly.
Dus niet te soft zetten en ook regelmatig bakolie verversen.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: ATB diff vs Plated diff

Bericht door Meeelv » 20 mei 2022, 16:49

Aah kijk eens aan dat is goede informatie. 20-30k miles bij dagelijks gebruik is helemaal niet zo slecht als ik dacht.
De enige normale km's die ik maak met de auto is in principe van huis uit naar de Ring dus dat is hoofdzakelijk snelweg. Laat zeggen dat ik dan bij 10k miles platen zou moeten vervangen, dat is 16.000 km. Dat is meer dan 2 jaar voor mij :bag: Dat overleef ik wel.

Hmm dan denk ik dat ik van de winter toch maar eens het versnellingsbakje open moet gaan halen :hungry:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten