Duitsland

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Duitsland

Bericht door 350 Z » 13 mei 2022, 20:25

Net lang met onze Duitse buren op de camping gepraat. Kan wel janken, hyundai I20N die zij hebben met 275pk bij hun €28.000 :'(
Toen over wat meer prijzen gehad zoals de wegenbelasting en het aantal ambtenaren wat wij hebben en de ziektekostenverzekering etc.
Ze verklaren ons voor gek.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Duitsland

Bericht door Arthur » 13 mei 2022, 20:28

Wat erg hè!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Duitsland

Bericht door JP » 13 mei 2022, 20:54

Een I20N heeft maar 204pk

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Duitsland

Bericht door tomgtr » 13 mei 2022, 20:58

Nou! Wat een ontzettende geluksvogels joh. Met een I20 op de camping. Het is maar een klein stukje verhuizen, wat let je? Ziektekosten verhaal is overigens onzin. Ik heb paar duitse collega’s gehad in Nederland en die betaalden allemaal veel meer in D. Je hebt daar nog een systeem wat wij vroeger hadden. Ziekenfonds en particulier. Als je in D alleen ziekenfonds hebt betaal je inderdaad veel minder maar of je daar nou blij mee moet zijn…

Wat mensen nogal makkelijk doen is hun inkomen in Nederland vergelijken met de kosten van een aantal dingen in andere landen maar dat is toch echt iets te makkelijk. Dan moet je ook kijken wat je met jouw werk hier zou verdienen als je dat daar deed. Duitsland heeft bijvoorbeeld pas net voorgestemd voor een minimumloon. Dus als je het daar slecht hebt heb je het ECHT slecht.

Heb ook wel eens hier iemand horen roepen dat Hongarije veel beter is, alles veel goedkoper. Dus daar moet je heen na je pensioen. Ja, ok. Maar dan heb je geen hongaars pensioen van 300 euro.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Duitsland

Bericht door allen » 13 mei 2022, 21:55

Ik moest het even opzoeken maar die i20N zal wel goed sturen. Doet me kwa looks denken aan zo’n boy racer als die Type R. Als dat de GT3 onder de hothatches is dan de i20 een GTS?
237DDA54-87D6-4E60-9030-8C450C69EB32.jpeg
237DDA54-87D6-4E60-9030-8C450C69EB32.jpeg (169.01 KiB) 2456 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Duitsland

Bericht door Jan Terwolde » 13 mei 2022, 21:56

Ook Duitsland: Verplichte bijdrage voor radio per huishouden 18,- per maand . :dood:

Wegenbelasting voor de e90 330i is 118,- per jaar, dat dan wel weer.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Duitsland

Bericht door tomgtr » 13 mei 2022, 22:22

Ja en de wegen zijn voor groot deel kut. Ja sommige dingen zijn echt beter daar. En sommige echt beter hier. Ik zou echt met alle liefde prima in Hamburg kunnen wonen. Prachtig en prima leven. Maar zoals er delen van NL zijn die relatief goedkoop en schraal zijn heb je die delen ook in D. En daar is de levensstandaard echt nog een klap lager dan hier.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Duitsland

Bericht door Bram » 13 mei 2022, 22:23

Dat dus. Heb er jaren gewoond en gewerkt, dikke pret op de autobahn gehad. Maar in de buitengebieden, net als in delen van België trouwens, lijkt het wel of de tijd stilgestaan heeft.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Duitsland

Bericht door JP » 13 mei 2022, 22:24

tomgtr schreef: 13 mei 2022, 22:22 (...)Ik zou echt met alle liefde prima in Hamburg kunnen wonen. Prachtig en prima leven.
St.Pauli is wel leuk ja, met leuke tenten (alleen geen camping) .....:tooth:

Waar kan ik heen,
Ik kan niet naar Duitsland, daar zijn ze zo streng
Ik wil niet naar Chili, daar doen ze zo eng
Ik ga niet naar China, dat wordt me te druk
En de U.S.S.S.R. Dat gaat me net te ver
Want Lapland dat is me te koud
En ik wil weg uit Nederland
Ik heb getwijfeld over Belgie
Want dat taaltje is zo zacht

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Duitsland

Bericht door tomgtr » 13 mei 2022, 22:29

Dat is niet alles hoor, lekker mondain sushi happen en bubbles aan het water maar net zo makkelijk volgende dag voor een tientje eten bij de portugees in de haven. Geweldige stad maar om op die basis te zeggen dat D veel beter is dan NL zou wellicht niet helemaal representatief zijn.

Zed240
Berichten: 2922
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Duitsland

Bericht door Zed240 » 13 mei 2022, 23:09

Ziektekosten bij modaal zijn circa 250 euro per maand. Inderdaad 18,30 bijdrage 'NPO' per maand (budget van de omroepen in Duitsland is met 8 miljard euro per jaar letterlijk 10x zo hoog als NL). Pensioenverzekering/AOW bijdrage etc. is een nog exorbitanter bedrag.

Koophuizen en -woningen zijn onbetaalbaar, schaars en in grote delen van het land simpelweg onhaalbaar voor mensen die geen hoog dubbel inkomen hebben. Om het nog eens erger te maken moet je ongv. 15% bijkomende kosten rekenen, die niet te lenen zijn.

De bureaucratie verpest een heleboel. Auto overschrijven betekent of in het 'inloopuurtje' in de rij staan, waarbij in steden en drukke gebieden 4-6 uur wachten doodgewoon is. Als je geen vrije dag wil opnemen, kun je ook een afspraak maken. Wachttijd meestal 3-6 weken.

Rijbewijs/paspoort aanvragen zelfde verhaal. Het stadhuis hier in de wijk gaat om 7.30 open voor vrije inloop. De eerste mensen staan rond 6.45 in de rij.

Slechte wegen, een totaal gebrek aan fietspaden, openbaar vervoer zo waardeloos dat het NL'se goedkoop en stipt lijkt, zwervers op elke hoek van de straat, etc etc.

De kerk die nog veel macht heeft, woke-gekte die Amerikaanse vormen aanneemt (geloof me, NL is er niks bij), politici die nog onbetrouwbaarder zijn dan de NL'se.

Nee, Duitsland is echt een heilstaat...

Heb desondanks nog geen plannen om terug naar de lage landen te keren.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Duitsland

Bericht door tomgtr » 13 mei 2022, 23:16

Ik heb een vakantiehuis in Zeeland. Na sleuteloverdracht ben ik uit stekker gegaan dat tv’s geen smart tv waren. Ik was de eerste die over klaagde. Veel eigenaars zijn duits en die looen digitaal “iets achter”. Voor mijn kids bestaat tv tv niet eens. Dat concept dat je kijkt wat er op dat moment op tv is lachen ze om.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Duitsland

Bericht door JP » 13 mei 2022, 23:21

Oh, daarom hebben (of mogen we vooruit kijken; hadden) ze in Duitsland nauwelijks een snelheidslimiet op de Autobahn….dan ben je er weer sneller doorheen….:tooth:
Ziektekosten vallen zwaar tegen, kosten bij koop huis zijn in België ook hoog.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Duitsland

Bericht door HJ2 » 13 mei 2022, 23:30

Ik heb voor mijn bejaarde pa (in NL) Telebanking aangevraagd in DE bij de Commerzbank waar hij een deel pensioen krijgt.
Dat is begin jaren 90 technologie, echt!
En het ergste: elke wijziging doorgen met papieren formulier met steeds 4 hantekeningen. Echt terug in de tijd nu na 2 maanden lijkt het dan toch te gaan lukken zowaar.

Online
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Duitsland

Bericht door Crookie » 14 mei 2022, 01:28

Bram schreef: 13 mei 2022, 22:23 Dat dus. Heb er jaren gewoond en gewerkt, dikke pret op de autobahn gehad. Maar in de buitengebieden, net als in delen van België trouwens, lijkt het wel of de tijd stilgestaan heeft.
Lijkt mij heerlijk, even weg van de moderne gekte en geraas.

Ik zat wel eens duitse ‘vastgoed’ advertenties te kijken waar het inderdaad
Een hoop oudbouw in de middle of nowhere was en gedateerd voor onze begrippen. Dat zijn hoofdzakelijk gebieden zonder industrie of commerce zoals Bayern en Ruhr gebied. Maar Nederland heeft wat mij betreft wel de welvaartsstaat ziekte waar opstaande tegels nog net niet als gevaarlijk bestempelt worden. D is ook een pak groter met veel meer km’s aan te onderhouden infra etc.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Duitsland

Bericht door Bram » 14 mei 2022, 06:15

Zit ook wel wat in wat je zegt. Het is natuurlijk maar net wat je belangrijk vindt en aan gewend bent.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Duitsland

Bericht door Eeuwe » 14 mei 2022, 07:57

Ouderwets kut land. Als ik rij door het land en 45 minuten aan het bellen ben heb ik al 10 keer terug moeten bellen omdat de verbinding weg viel. De mensen zijn verschrikkelijk. Ouderwetse verradersmentaliteit zit er echt nog in. Om mee te werken even verschrikkelijk, 0,0 flexibileiteit, echte dwangneuroten, protocollen zijn heilig. Niemand durft verantwoordelijkheid te nemen, voor een simpele vraag moeten ze wel zes verschillende chef's (holy grail ofzo) bijlangs. Totaal geen humor. Lelijke vrouwen. Op stap gaan is ook echt helemaal kut daar, totaal geen sfeer daar.

Ben er (te) vaak geweest, te veel meegemaakt, zo langzamerhand haat ik het land echt.

Enige uitzondering is Oost-Duitsland, voormalig DDR. Tijd heeft er stil gestaan maar wat een fijn stukje DE is dat zeg. En de mensen daar zijn ook zo vreselijk aardig. Berlijn is een prachtige stad met een heerlijke underground techno scene.

(Zo, dit lucht op)
Laatst gewijzigd door Eeuwe op 14 mei 2022, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Duitsland

Bericht door Robin » 14 mei 2022, 07:59

LOL @ Eeuwe:)

Freiburg im Breisgau is de stad waar mdv en ik wel zouden willen wonen eventueel. Centraal Europa. We zijn zelfs daar jaren geleden bij een makelaardij binnengestapt voor wat info. MdV verliefd op die stad. We waren paar weken geleden in Essen en Düsseldorf, die laatste een prachtstad met (horeca) sfeer. En dan het autoverhaal. Ik vind NL veel te zogenaamd 'progressief' doordrammerig politiek en maatschappelijk. We zijn veel te klein voor alles wat de politiek hier wil. Geef mij maar Duitsland wat dat betreft. Ook in mijn beroep prima land waar je door de klant nog wél gewaardeerd wordt.

Ex DDR( ben toendertijd in DDR geweest. Al die lui deugen niet, rotvolk)

Zo dat lucht op:)

:coffee:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Duitsland

Bericht door Eeuwe » 14 mei 2022, 08:04

Robin schreef: 14 mei 2022, 07:59 Ex DDR( ben toendertijd in DDR geweest. Al die lui deugen niet, rotvolk)
Lol Robin. Freiburg im Breisgau persoonlijk mooie stad maar vreselijke lui. Dit jaar nog een heel hoog opgelopen ruzie met een Duitser gehad daar. Evenals Beieren, ook van dat eigenwijze rotvolk.

Maar benieuwd naar je ervaring met DDR ;)

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Duitsland

Bericht door Robin » 14 mei 2022, 08:09

Eeuwe schreef: 14 mei 2022, 08:04
Robin schreef: 14 mei 2022, 07:59 Ex DDR( ben toendertijd in DDR geweest. Al die lui deugen niet, rotvolk)
Lol Robin. Freiburg im Breisgau persoonlijk mooie stad maar vreselijke lui. Dit jaar nog een heel hoog opgelopen ruzie met een Duitser gehad daar. Evenals Beieren, ook van dat eigenwijze rotvolk.

Maar benieuwd naar je ervaring met DDR ;)
Ik vond Freiburg geweldig, aardige mensen.

Het Oosten van Duitsland ex Berlijn meteen door Russen laten annexeren:)

Magdeburg nog platter bombarderen dan plat:)

Wat voor draadje is dit:)

Papenburg check
Nürburgring check
Kever check

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Duitsland

Bericht door Martijn_bmw » 14 mei 2022, 08:15

Eeuwe schreef: 14 mei 2022, 07:57 Ouderwets kut land. Als ik rij door het land en 45 minuten aan het bellen ben heb ik al 10 keer terug moeten bellen omdat de verbinding weg viel. De mensen zijn verschrikkelijk. Ouderwetse verradersmentaliteit zit er echt nog in. Om mee te werken even verschrikkelijk, 0,0 flexibileiteit, echte dwangneuroten, protocollen zijn heilig. Niemand durft verantwoordelijkheid te nemen, voor een simpele vraag moeten ze wel zes verschillende chef's (holy grail ofzo) bijlangs. Totaal geen humor. Lelijke vrouwen. Op stap gaan is ook echt helemaal kut daar, totaal geen sfeer daar.

Ben er (te) vaak geweest, te veel meegemaakt, zo langzamerhand haat ik het land echt.

Enige uitzondering is Oost-Duitsland, voormalig DDR. Tijd heeft er stil gestaan maar wat een fijn stukje DE is dat zeg. En de mensen daar zijn ook zo vreselijk aardig. Berlijn is een prachtige stad met een heerlijke underground techno scene.

(Zo, dit lucht op)
Hahah ik moet zeggen ik was altijd erg positief gestemd over Duitsland… maar inmiddels heb ik na 5 jr te werken onder het moederbedrijf Mercedes wel dezelfde ervaringen als jij op zakelijk gebied. Verschrikkelijk die heilige graal van policy’s en rangen en standen. Werkelijk alles moet over tig schijven, vastleggingen etc waardoor elke stap die je zet in vernieuwing verschrikkelijk lang duurt…

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Duitsland

Bericht door Robin » 14 mei 2022, 08:19

Blaupunkt, Grundig, Telefunken, Schmiedmann antennes op de Golfjes. D& W katalog :)

Beethoven, Claudia Schiffer, Horst Tappert.

Mooi man.

Ik was 'n jaar of 7/8 en we hadden op TV alleen Nederland 1 en 2. Kregen we zo'n enorme antenne op 't huis. WDR/ZDF/ARD/NDR etc. Mainzelmännchen etc.
Ik keek alleen maar Duitse TV. Alleen maar!

Rote Armee Fraktion. Dat was toen weer beetje jammer.....
Laatst gewijzigd door Robin op 14 mei 2022, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Duitsland

Bericht door Martijn_bmw » 14 mei 2022, 08:22

Robin schreef: 14 mei 2022, 08:19 Blaupunkt, Grundig, Telefunken, Schmiedmann antennes op de Golfjes. Ik D& W katalog :)

Beethoven, Claudia Schiffer, Horst Tappert.

Mooi man.
Vooral die dik gedrukte :hungry: :crazy: haha

Maar eens hoor Robin, komt zat mooi spul vandaan en ik vind het nogsteeds een geweldig land denk dat ik er prima kan wonen.

Maar het stukje over zakelijke werkomgang daar had ik wel even een enorme herkenning bij het verhaal van Eeuwe waar ik in het verleden dacht dat het allemaal wel mee zou vallen

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Duitsland

Bericht door Robin » 14 mei 2022, 08:33

Nou ik ben verdomde blij dat Duitsland ons buurland is. Not kidding. Anders was ons zogenaamd modernere progressieve landje allang naar de Filistijnen geweest. Maar dat gaan we nu toch wel:)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Duitsland

Bericht door Eeuwe » 14 mei 2022, 08:47

Haha mooi Martijn. Hoe houd je 't zo lang vol? Ik zou echt met slaande ruzie vertrekken als ik ook maar 'n week met Duitsers moest werken denk ik haha.

Nee, stuur mij maar liever naar beneden toe. Op onze zuiderburen is ook genoeg aan te merken met hun fratsen, maar als personen beter mee te werken, en 'n stuk menselijker. My two cents.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 131 gasten