Duitsland

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Duitsland

Bericht door Fabian » 14 mei 2022, 08:57

Martijn_bmw schreef: 14 mei 2022, 08:15
Eeuwe schreef: 14 mei 2022, 07:57 Ouderwets kut land. Als ik rij door het land en 45 minuten aan het bellen ben heb ik al 10 keer terug moeten bellen omdat de verbinding weg viel. De mensen zijn verschrikkelijk. Ouderwetse verradersmentaliteit zit er echt nog in. Om mee te werken even verschrikkelijk, 0,0 flexibileiteit, echte dwangneuroten, protocollen zijn heilig. Niemand durft verantwoordelijkheid te nemen, voor een simpele vraag moeten ze wel zes verschillende chef's (holy grail ofzo) bijlangs. Totaal geen humor. Lelijke vrouwen. Op stap gaan is ook echt helemaal kut daar, totaal geen sfeer daar.

Ben er (te) vaak geweest, te veel meegemaakt, zo langzamerhand haat ik het land echt.

Enige uitzondering is Oost-Duitsland, voormalig DDR. Tijd heeft er stil gestaan maar wat een fijn stukje DE is dat zeg. En de mensen daar zijn ook zo vreselijk aardig. Berlijn is een prachtige stad met een heerlijke underground techno scene.

(Zo, dit lucht op)
Hahah ik moet zeggen ik was altijd erg positief gestemd over Duitsland… maar inmiddels heb ik na 5 jr te werken onder het moederbedrijf Mercedes wel dezelfde ervaringen als jij op zakelijk gebied. Verschrikkelijk die heilige graal van policy’s en rangen en standen. Werkelijk alles moet over tig schijven, vastleggingen etc waardoor elke stap die je zet in vernieuwing verschrikkelijk lang duurt…
Haha, ja kan me nog herinneren dat jullie overgenomen werden en een collega van je zei “dat zal we meevallen net die regeltjes”. Wij hadden er toen net een paar jaar overname door BMW opzitten. Mn collega zei tegen hem “wacht maar over een paar jaar weet je wat echt grundlichkeit is”. Nou dat dus! :)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26735
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Duitsland

Bericht door Martijn_bmw » 14 mei 2022, 09:21

Fabian schreef: 14 mei 2022, 08:57
Martijn_bmw schreef: 14 mei 2022, 08:15
Eeuwe schreef: 14 mei 2022, 07:57 Ouderwets kut land. Als ik rij door het land en 45 minuten aan het bellen ben heb ik al 10 keer terug moeten bellen omdat de verbinding weg viel. De mensen zijn verschrikkelijk. Ouderwetse verradersmentaliteit zit er echt nog in. Om mee te werken even verschrikkelijk, 0,0 flexibileiteit, echte dwangneuroten, protocollen zijn heilig. Niemand durft verantwoordelijkheid te nemen, voor een simpele vraag moeten ze wel zes verschillende chef's (holy grail ofzo) bijlangs. Totaal geen humor. Lelijke vrouwen. Op stap gaan is ook echt helemaal kut daar, totaal geen sfeer daar.

Ben er (te) vaak geweest, te veel meegemaakt, zo langzamerhand haat ik het land echt.

Enige uitzondering is Oost-Duitsland, voormalig DDR. Tijd heeft er stil gestaan maar wat een fijn stukje DE is dat zeg. En de mensen daar zijn ook zo vreselijk aardig. Berlijn is een prachtige stad met een heerlijke underground techno scene.

(Zo, dit lucht op)
Hahah ik moet zeggen ik was altijd erg positief gestemd over Duitsland… maar inmiddels heb ik na 5 jr te werken onder het moederbedrijf Mercedes wel dezelfde ervaringen als jij op zakelijk gebied. Verschrikkelijk die heilige graal van policy’s en rangen en standen. Werkelijk alles moet over tig schijven, vastleggingen etc waardoor elke stap die je zet in vernieuwing verschrikkelijk lang duurt…
Haha, ja kan me nog herinneren dat jullie overgenomen werden en een collega van je zei “dat zal we meevallen net die regeltjes”. Wij hadden er toen net een paar jaar overname door BMW opzitten. Mn collega zei tegen hem “wacht maar over een paar jaar weet je wat echt grundlichkeit is”. Nou dat dus! :)
Hahaha klopt, dat was het centiment toen. Komende vanaf de Rabobank waarvan wij destijds vonden dat er veel burocratie was… dachten we dat MB wel mee zou vallen…. Maar jou collega heeft gelijk gekregen :tooth: :P

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Duitsland

Bericht door Tom » 14 mei 2022, 11:06

Ik vind Duitsland een geweldig land, kom er graag als toerist. Landschap kan er schitterend zijn, mensen vind ik over het algemeen vriendelijk, horeca is er prima (en betaalbaar), Dusseldorf is leuk om een dagje te besteden, Berlijn kun je je goed een weekend vermaken met een tof nachtleven.

Maar ik zou er niet hoeven te wonen. Qua werkcultuur (zelf geen ervaring mee maar wat ik er van lees/hoor) zou het totaal niet bij mij passen, heb nogal moeite met autoritair gedoe. Hun regeltjes en gedoe lijkt mij irritant en ouderwets. Maar bijvoorbeeld een tweede huisje daar zou ik wel willen, zeker wat zuidelijker zodat je dicht bij de Alpen zit.

Verder vind ik hun autoliefhebberij (over het algemeen, wordt ook daar in hoog tempo minder) een pluspunt. Veel Duitsers zijn nog altijd trots op hun autoindustrie, rijden wat dikkere auto's, kijken er iets meer naar om. Dat hebben Nederlanders niet zo. En de prijzen daar zijn voor ons liefhebbers natuurlijk veel beter. Onbeperkt op de autobahn blijft ook top. Elke keer als je de grens over gaat voelt, zelfs met snelheidslimiet, het toch bevrijdend dan dat heel erg 'ingehouden' moeten rijden hier. Zit tussen de oren want daar flitsen ze net zo hard, al zijn de boetes wel een stuk lager (en het land een stuk groter).

Frank_Sch
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Duitsland

Bericht door Frank_Sch » 14 mei 2022, 13:45

Maar hoe zit het met de Duitse APK? De TÜV dus, iemand ervaring mee? Ik mag er in augustus opdraven.

Paul S
Berichten: 464
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: Duitsland

Bericht door Paul S » 14 mei 2022, 16:18

Er gaat niets boven de Nederlandse APK. België en Duitsland stuk strenger waarbij je voor de simpelste wijziging een certificaat met keuring moet hebben.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Duitsland

Bericht door JP » 14 mei 2022, 18:34

Met een i20N naar de camping is wat Duitsers zo nuchter maakt. Wij waren eens in Zeeland op een park met van die bums-containers, waarbij de camping veelal vol staat met linksdraaiende yoghurt-types en bamboe-crocks dragende greenpeace-types, waar je voorheen nog een cafetaria had, maar nu een hutje met tarwewheatsmoothies. Toen ik op een ochtend wakker werd en zag dat de buren van Duitse komaf waren, en zich niet verplaatsten in een of andere groene stekkertrekker, maar juist een C63s, toen wist ik dat we matties waren. Ook Duits praten geeft zo'n voldoening...., maar dat krijg je als je niet ver van West-Aken bent opgegroeid.

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Duitsland

Bericht door jos_br » 14 mei 2022, 19:48

Ik heb begin jaren '80 op de binnenvaart gewerkt, dus de rijn op en af (R'dam, Antwerpen, A'dam laden) richting Basel. Ook onderweg genoeg gelegen om flink te stappen in verschillende plaatsen dus, heb me daar toen toch echt goed vermaakt. Maar ook gezien/gehoord/gemerkt dat je in het Nederlands flink scheldend goed verstaan wordt.......🤣😂😅 In de havens daar ging weleens "iets" mis, en vooral mijn toenmalige schipper wist zich dan goed duidelijk te maken.

Jos.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Duitsland

Bericht door MParallel » 14 mei 2022, 22:30

Goed om dit te lezen. Elk jaar dat ik een of twee weken in de Eifel vertoef (sinds 2008-heden) zeg ik, hier ga ik naartoe verkassen.
Maar vakantie is natuurlijk geen werk en het gras is altijd groener bij de oosterburen.
Maar dit zo lezend is het ook niet alleen maar rozengeur en maneschijn.

Dus vooral leuk als je niet meer hoeft te werken en daar lekker iets met een garage of anders Rings gerelateerd gaat doen.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Duitsland

Bericht door Gijzert » 15 mei 2022, 06:56

Het thuis internet is ook zo ruk. Zoveel plekken met alleen ouderwets koper. Geen glasvezel of Ziggo variant.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Duitsland

Bericht door HJ2 » 15 mei 2022, 09:32

JP…. Kirchroa? Of het altijd pittoreske Heerlen?(net als ik) ;-)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Duitsland

Bericht door MParallel » 15 mei 2022, 12:48

Gijzert schreef: 15 mei 2022, 06:56 Het thuis internet is ook zo ruk. Zoveel plekken met alleen ouderwets koper. Geen glasvezel of Ziggo variant.
Volgens mij pas sinds een jaar of twee dat je daar 4g hebt. Altijd als ik een foto wilde sturen bij de Ring entree, had je geluk als je "Edge" boven in je scherm had staan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Duitsland

Bericht door JP » 15 mei 2022, 22:04

HJ2 schreef: 15 mei 2022, 09:32 JP…. Kirchroa? Of het altijd pittoreske Heerlen?(net als ik) ;-)
Heerlen (ziekenhuis) maar niet dat ik dáár trots op ben… :bag:

Vandaag een flink stuk Eifel richting Ardennen gedaan en ik was een beetje ontsteld. Aes buiten de Bundesstrasses, de zogenaamde Landstrasse, die lijken wel vergeten de laatste 30jaar. Het ene gat naast het ander, waar dan nauwelijks asfalt te bekennen is. Waar is die deutsje grundlichkeit gebleven, van haarstrakke wegen en duidelijke bebordingen. Het is een grote treurnis.

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Duitsland

Bericht door ErikS » 16 mei 2022, 08:06

JP schreef: 15 mei 2022, 22:04
HJ2 schreef: 15 mei 2022, 09:32 JP…. Kirchroa? Of het altijd pittoreske Heerlen?(net als ik) ;-)
Heerlen (ziekenhuis) maar niet dat ik dáár trots op ben… :bag:

Vandaag een flink stuk Eifel richting Ardennen gedaan en ik was een beetje ontsteld. Aes buiten de Bundesstrasses, de zogenaamde Landstrasse, die lijken wel vergeten de laatste 30jaar. Het ene gat naast het ander, waar dan nauwelijks asfalt te bekennen is. Waar is die deutsje grundlichkeit gebleven, van haarstrakke wegen en duidelijke bebordingen. Het is een grote treurnis.
Misschien zijn ze druk bezig op andere plekken nav die overstromingen?
Ze kunnen zich ook niet opsplitsen & icm stengere winters gaat je asfalt toch naar de klote.

NAS
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:12

Re: Duitsland

Bericht door NAS » 16 mei 2022, 10:41

Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 Ziektekosten bij modaal zijn circa 250 euro per maand. Inderdaad 18,30 bijdrage 'NPO' per maand (budget van de omroepen in Duitsland is met 8 miljard euro per jaar letterlijk 10x zo hoog als NL). Pensioenverzekering/AOW bijdrage etc. is een nog exorbitanter bedrag.
Omroep is wel 8 keer zo goed. Als ik tegenwoordig NLs televisie bekijk, krijg ik oogkanker.
AOW bijdrage is hoog. Wat je aan AOW krijgt ook. Dat gaat nav. inleg. Wat dus 3-4 keer zoveel kan zijn als in NL....
Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 Koophuizen en -woningen zijn onbetaalbaar, schaars en in grote delen van het land simpelweg onhaalbaar voor mensen die geen hoog dubbel inkomen hebben. Om het nog eens erger te maken moet je ongv. 15% bijkomende kosten rekenen, die niet te lenen zijn.
Hangt ervan af waar je zit. De rentes zijn lager als in NL. Je hoeft geen makelaar te nemen. Kosten varieren per Bundesland. Etc etc. En als ik mijn buurt vergelijk (Frankfurt) met Amsterdam (net zo groot/rijk) is Frankfurt nog steeds goedkoper.
Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 De bureaucratie verpest een heleboel. Auto overschrijven betekent of in het 'inloopuurtje' in de rij staan, waarbij in steden en drukke gebieden 4-6 uur wachten doodgewoon is. Als je geen vrije dag wil opnemen, kun je ook een afspraak maken. Wachttijd meestal 3-6 weken.
Hangt ervan af. Woon in een erg druk gebied en ik moet een weekje wachten. Vergeleken met NL is het irritant, dat zeker.
Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 Rijbewijs/paspoort aanvragen zelfde verhaal. Het stadhuis hier in de wijk gaat om 7.30 open voor vrije inloop. De eerste mensen staan rond 6.45 in de rij.
Hier is het stadhuis op zaterdag open en altijd vrije inloop. Wachttijd : 0.
Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 Slechte wegen, een totaal gebrek aan fietspaden, openbaar vervoer zo waardeloos dat het NL'se goedkoop en stipt lijkt, zwervers op elke hoek van de straat, etc etc.
Fietsinfrastuctuur is klote, dat zeker. Wegen zijn ook minder als in NL. OV vind ik hetzelfde. Zwervers : eens.
Je hebt hier wel *leuke* wegen. Wat in Nederland compleet ontbreekt.
Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 De kerk die nog veel macht heeft, woke-gekte die Amerikaanse vormen aanneemt (geloof me, NL is er niks bij), politici die nog onbetrouwbaarder zijn dan de NL'se.
Kerkmacht neemt af. Heel veel mensen gaat uit de kerk nu. 219a wordt afgeschaft, het gaat de geode kant op. Woke gekte : wellicht in Berlijn maar hier niet....
Politici : oneens. In mijn ervaring behandelt de overheid de mensen hier als mens. En niet als potentieel crimineel (Toeslagenaffaire)
Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 Nee, Duitsland is echt een heilstaat...
Net als NL heeft het voor- en nadelen.

Overigens : cost of living is in D veel lager.
KDV 200-250€ per kind per maand full-time! Supermarkten/uit eten kost vaak de helft van NL. Auto's etc. etc.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Duitsland

Bericht door TLRS » 16 mei 2022, 12:02

Oogkanker, geweldig :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Duitsland

Bericht door JP » 16 mei 2022, 12:07

ErikS schreef: 16 mei 2022, 08:06
JP schreef: 15 mei 2022, 22:04
HJ2 schreef: 15 mei 2022, 09:32 JP…. Kirchroa? Of het altijd pittoreske Heerlen?(net als ik) ;-)
Heerlen (ziekenhuis) maar niet dat ik dáár trots op ben… :bag:

Vandaag een flink stuk Eifel richting Ardennen gedaan en ik was een beetje ontsteld. Aes buiten de Bundesstrasses, de zogenaamde Landstrasse, die lijken wel vergeten de laatste 30jaar. Het ene gat naast het ander, waar dan nauwelijks asfalt te bekennen is. Waar is die deutsje grundlichkeit gebleven, van haarstrakke wegen en duidelijke bebordingen. Het is een grote treurnis.
Misschien zijn ze druk bezig op andere plekken nav die overstromingen?
Ze kunnen zich ook niet opsplitsen & icm stengere winters gaat je asfalt toch naar de klote.
Misschien inderdaad, maar wat betreft die overstromingen, die vele dorpen die half zijn weggevaagd, is gewoon surreal om te zien. Gisteren ook door regio Verviers en Pepinster gereden, maar daar loopt alles toch veel verder achter dan in Duitsland.

NAS
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:12

Re: Duitsland

Bericht door NAS » 16 mei 2022, 13:05

TLRS schreef: 16 mei 2022, 12:02 Oogkanker, geweldig :tooth:
Heb het niet zelf bedacht :) Het is een Duits woord dat de lading eigenlijk goed dekt. Augenkrebs.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3426
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Duitsland

Bericht door Booooh » 16 mei 2022, 14:04

tomgtr schreef: 13 mei 2022, 23:16 Ik heb een vakantiehuis in Zeeland. Na sleuteloverdracht ben ik uit stekker gegaan dat tv’s geen smart tv waren. Ik was de eerste die over klaagde. Veel eigenaars zijn duits en die looen digitaal “iets achter”. Voor mijn kids bestaat tv tv niet eens. Dat concept dat je kijkt wat er op dat moment op tv is lachen ze om.
Maak ze Smart met een kastje , Nvidia Shield Pro ofzo, apps er op om te streamen en klaar, kastje neem je mee als je wilt, heb je er thuis ook nog iets aan ;) ...

Online
Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Duitsland

Bericht door Richardt. » 16 mei 2022, 14:36

Inderdaad, zo zou ik het ook doen.

Mijn TV is inmiddels een jaar of 5 oud, ondersteund diverse apps maar niet alle. Werkt in principe prima.
Ik heb er echter een Google TV aan hangen, voor het geld (70eu ofzo) echt geweldig. Ik kijk bij een nieuwe TV echt niet meer naar de SMART functies.

Apple TV en Nvidia Shield is hetzelfde idee. Geen ervaring mee, maar werkt volgens mij eveneens feilloos inderdaad.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10423
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Duitsland

Bericht door tomgtr » 16 mei 2022, 14:53

Ben even uit mijn chill pensionado modus geschoten en ze verteld wat ik ervan vond in 2022. 5 samsung smart tv’s hangen vandaag. Maar wat ik meer opvallend vond dat geen Duitser dit als storend had genoemd. Of zelfs s had opgemerkt. 2022!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Duitsland

Bericht door JP » 16 mei 2022, 15:37

Ja, mall eben mit die faust auf deh tafel !

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Duitsland

Bericht door Zed240 » 16 mei 2022, 16:06

NAS schreef: 16 mei 2022, 10:41
Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 Ziektekosten bij modaal zijn circa 250 euro per maand. Inderdaad 18,30 bijdrage 'NPO' per maand (budget van de omroepen in Duitsland is met 8 miljard euro per jaar letterlijk 10x zo hoog als NL). Pensioenverzekering/AOW bijdrage etc. is een nog exorbitanter bedrag.
Omroep is wel 8 keer zo goed. Als ik tegenwoordig NLs televisie bekijk, krijg ik oogkanker.
AOW bijdrage is hoog. Wat je aan AOW krijgt ook. Dat gaat nav. inleg. Wat dus 3-4 keer zoveel kan zijn als in NL....
Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 Koophuizen en -woningen zijn onbetaalbaar, schaars en in grote delen van het land simpelweg onhaalbaar voor mensen die geen hoog dubbel inkomen hebben. Om het nog eens erger te maken moet je ongv. 15% bijkomende kosten rekenen, die niet te lenen zijn.
Hangt ervan af waar je zit. De rentes zijn lager als in NL. Je hoeft geen makelaar te nemen. Kosten varieren per Bundesland. Etc etc. En als ik mijn buurt vergelijk (Frankfurt) met Amsterdam (net zo groot/rijk) is Frankfurt nog steeds goedkoper.
Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 De bureaucratie verpest een heleboel. Auto overschrijven betekent of in het 'inloopuurtje' in de rij staan, waarbij in steden en drukke gebieden 4-6 uur wachten doodgewoon is. Als je geen vrije dag wil opnemen, kun je ook een afspraak maken. Wachttijd meestal 3-6 weken.
Hangt ervan af. Woon in een erg druk gebied en ik moet een weekje wachten. Vergeleken met NL is het irritant, dat zeker.
Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 Rijbewijs/paspoort aanvragen zelfde verhaal. Het stadhuis hier in de wijk gaat om 7.30 open voor vrije inloop. De eerste mensen staan rond 6.45 in de rij.
Hier is het stadhuis op zaterdag open en altijd vrije inloop. Wachttijd : 0.
Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 Slechte wegen, een totaal gebrek aan fietspaden, openbaar vervoer zo waardeloos dat het NL'se goedkoop en stipt lijkt, zwervers op elke hoek van de straat, etc etc.
Fietsinfrastuctuur is klote, dat zeker. Wegen zijn ook minder als in NL. OV vind ik hetzelfde. Zwervers : eens.
Je hebt hier wel *leuke* wegen. Wat in Nederland compleet ontbreekt.
Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 De kerk die nog veel macht heeft, woke-gekte die Amerikaanse vormen aanneemt (geloof me, NL is er niks bij), politici die nog onbetrouwbaarder zijn dan de NL'se.
Kerkmacht neemt af. Heel veel mensen gaat uit de kerk nu. 219a wordt afgeschaft, het gaat de geode kant op. Woke gekte : wellicht in Berlijn maar hier niet....
Politici : oneens. In mijn ervaring behandelt de overheid de mensen hier als mens. En niet als potentieel crimineel (Toeslagenaffaire)
Zed240 schreef: 13 mei 2022, 23:09 Nee, Duitsland is echt een heilstaat...
Net als NL heeft het voor- en nadelen.

Overigens : cost of living is in D veel lager.
KDV 200-250€ per kind per maand full-time! Supermarkten/uit eten kost vaak de helft van NL. Auto's etc. etc.
Ik zit in Keulen. Toch nog wel wat verschillen dan, al ben ik me ook bewust dat Keulen qua overheden een slechte naam heeft. Het stereotype ambtelijke bureaucratische systeem gaat hier voor alles wel op. Van twee maanden wachten op je ID-kaart tot 8 jaar voor de renovatie van een brug. De rest zal ook veel uitmaken in welk milieu je je begeeft.

En tuurlijk heeft alles z'n voor- en nadelen - zoals ik al zei - anders zat ik hier niet meer. Maar het beeld dat door OP geschetst werd is in mijn optiek verkeerd. Ik denk oprecht dat voor de gemiddelde Nederlander, Nederland een land is met een beter leefklimaat.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Duitsland

Bericht door Baboulah » 16 mei 2022, 16:07

Ach het enige interessante aan duitsland is de Nurburgring en de autobahn zonder limiet, verder heb ik nog nooit gesnapt wat mensen er daar aan vinden. onvriendelijk volk, alles lijkt altijd dicht te zijn als je ergens komt kwa winkel, restaurants waar de keuken al om 9pm ofzo dicht is etc, nee dank ik rijdt er het liefst zo snel mogelijk doorheen :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Duitsland

Bericht door JP » 16 mei 2022, 16:33

Dat onvriendelijke? Zo je doet, zo je ontmoet ?

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Duitsland

Bericht door Martin* » 16 mei 2022, 16:42

Dat onvriendelijke herken ik totaal niet. Integendeel zelfs, de Duitsers zijn zeer hoffelijk en sociaal in het verkeer. Stoppen voor een zebrapad bijvoorbeeld doet iedereen. Als je het over onvriendelijk hebt, dan moet je niet naar Frankrijk gaan. Wat een arrogant klootvolk, weigeren een andere vreemde taal te spreken dan Frans, een zebrapad oversteken is een hele uitdaging.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten