Roy's ATOM 4, FILMPJE SPA, MCLAREN JAGEN😎 P19

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Roy's ATOM 4, kleine update, weekje Anglesey

Bericht door Erminio » 18 jul 2023, 08:02

Dat is waar ik ook altijd zo bang voor ben, olie of koelvloeistof op de weg en nog geen gele vlag gezien :(

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Roy RS » 17 aug 2023, 10:05

ondanks dat sommige mensen denken dat je hem gewoon langs de rdw kunt brengen en klaar is kees, is het nu na een veel langere tijd dan gehoopt gelukt, de bpm is betaald en kenteken zal begin volgende week (?) wel uitgegeven worden.
De eerste Atom 4 op kenteken is dus bijna een feit, ik kan niet blijer zijn, mijn grijns is niet meer van mijn gezicht af te beitelen.
De poolse registratie is net even anders dan de Nederlandse en er is geen COC of CVO dus het kostte stiekem nog best wat kruim, maar het is gelukt en veel van de credits zijn voor importautos.nl, die gasten weten echt wat ze doen en hebben me heel het proces rustig weten te houden en moed ingepraat. Zij waren van begin af aan overtuigd dat het zou lukken, waar ik de moed wat verloor na een aantal weken de auto daar te hebben.

Ik heb de auto vorige week zelfs even opgehaald voor een trackday op Spa, daarover later meer. Hij is daarna bij de RDW geweest met de rubber vegen nog erop en de achterbanden tot op de graat kaal 🤙

Ik had een tijd getwijfeld of ik hem niet beter als handbak kon importeren en dan pas sequentieel, want dat is natuurlijk weer iets extra's waar ze het eens over moeten zijn, maar ben blij dat ik hem gewoon besteld heb zoals ik wilde onder het mom "liever trackready zonder kenteken dan met kenteken in de verkeerde spec", achteraf is alles gelukt dus heb ik daar wat geld, tijd en moeite bespaard😎

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Sabberjoch » 17 aug 2023, 10:40

Lijkt me een heerlijk gevoel om na zo'n periode eindelijk de bevestiging te hebben dat hij op kenteken kan en komt!
Ook voor de verkoop een enorme plus. Nou weet ik dat deze nooit meer weg gaat, maar nooit is toch altijd een kortere periode dan verwacht :tooth: .

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1405
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Oof » 17 aug 2023, 10:42

Roy, wat super om te lezen!
Kan je er nog iets verder over schrijven?
Hoe is de BPM nu bepaald en zonder CVO hoe hebben ze de Poolse papieren dan beoordeeld?

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Wouter81 » 17 aug 2023, 10:57

Gaaf, de aanhouder wint. :)

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Roy RS » 17 aug 2023, 11:17

Oof schreef: 17 aug 2023, 10:42 Roy, wat super om te lezen!
Kan je er nog iets verder over schrijven?
Hoe is de BPM nu bepaald en zonder CVO hoe hebben ze de Poolse papieren dan beoordeeld?
De poolse papieren nemen ze gewoon over, echter die bevatten geen CO2, dat lijkt een groter probleem dan het is, ze gebruiken verschillende rekenmethodes om de CO2 te berekenen op basis van gewicht, type versnellingsbak, bouwjaar en brandstof. Lastige daaraan is dat het erg uiteen kan lopen wat het wordt, dit kan erg duur uitvallen.
Een COC of CVO wordt in basis niet gevraagd (wel op de site, maar in het echt niet) als er een EU goedkeuring op een voertuig zit, hij is immers voor heel de EU goedgekeurd niet alleen voor polen.

De regel in heel europa is hetzelfde, zonder typegoedkeuring mág een land de registratie overnemen, maar hoeft dat niet te doen als ze niet willen. Nederland en Belgie interpreteren dit als "het is 1 EU dus we nemen het altijd over tenzij er echt twijfel is over het voertuig en de veiligheid, in dat geval sturen ze je in NL naar lelystad" Dit risico heb je dus altijd met een exoot als deze...en dan kun je het vergeten
en d

De rest van EU zegt "wij vertrouwen het nooit met eenmalige typegoedkeuringen uit andere EU landen, dus je moet altijd een nieuwe eenmalige keuring ondergaan in het land, dit is legaal volgens eu. Je mag die regel interpreteren zoals je wilt, de keuze is aan de keurmeester in basis.

dit is meteen waarom niemand dit doet wat ik doe, ik betaal ruim een ton incl btw voor een auto waarvan ik geen zekerheid heb dat ie geregistreerd wordt en als dat zo is heb ik geen idee van het te betalen bpm bedrag.

Mijn theorie was "als het niet lukt heb ik een mooie trackdaytool en als ik hem dan toch moet verkopen dan krijg ik mijn geld wel terug want er zit 3,5 jaar levertijd op" er is altijd wel iemand die hem zonder registatie en zonder wachttijd als trackdaytool wil kopen, of als pools geregistreerde auto dan.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Roy RS » 17 aug 2023, 11:23

Sabberjoch schreef: 17 aug 2023, 10:40 Lijkt me een heerlijk gevoel om na zo'n periode eindelijk de bevestiging te hebben dat hij op kenteken kan en komt!
Ook voor de verkoop een enorme plus. Nou weet ik dat deze nooit meer weg gaat, maar nooit is toch altijd een kortere periode dan verwacht :tooth: .
we zullen eens zien, mijn geluk moet eens opraken en nu heb echt de jackpot gewonnen, dus ik denk dat ie weleens lang kan blijven...dit en het feit dat mijn budget best wel goed is tegenwoordig, ik kan ernaast realistisch een GT4 oid ambieren, dus geen reden deze parel van de hand te doen. Dit is nou echt zo'n auto die weinig kost als je hem weinig gebruikt en wat meer als je hem veel gebruikt, in beide gevallen geen reden om hem te verkopen.
voorheen verkocht ik alles mede snel omdat ik het zoeken naar een nieuwe leuk vind, maar dat doe ik met de Jaguar dan...
tevens vind ik een dikke ton in 1 auto echt de max, ik kan een GT3 kopen van 180 ofzo, maar ik voel me daar niet comfortabel bij en ik heb dan maar 1 auto die zowel voor circuit als straat een compromis is (vergeleken met wat ik nu heb en in mijn persoonlijke visie, ik vind een gt3 gewoon heel cool net als iedereen maar te zwaar en te weinig vermogen)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door JP » 17 aug 2023, 11:26

Fijn van het kenteken, maar verlangt de vrouw nooit naar een dikkere daily of heeft ze een VanMoof gekregen? :coffee:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Roy RS » 17 aug 2023, 12:13

JP schreef: 17 aug 2023, 11:26 Fijn van het kenteken, maar verlangt de vrouw nooit naar een dikkere daily of heeft ze een VanMoof gekregen? :coffee:
Voor de plezierritjes met zijn 2 hebben we de jag nu. Verder heb ik een kia niro besteld als comfy daily. De dacia wordt dan alleen nog woon werk voor de vrouw en niet meer family hauler.
Zij vindt de dacia prima overigens, haar boeit het niet.
Ik zelf wilde graag een wat meer comfortabelere auto, nieuwe niro is top in zijn prijsklasse

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Martijn_bmw » 17 aug 2023, 15:53

Feli met het kenteken! :) :df:

Waarom de Dacia nog houden dan als de Kia er is?

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Martin* » 17 aug 2023, 16:27

Mooi dat het kenteken onderweg is. Kun je eindelijk eens karten op de weg met dat ding. :df:
Martijn_bmw schreef: 17 aug 2023, 15:53 Waarom de Dacia nog houden dan als de Kia er is?
Omdat de vrouw anders niet meer naar haar werk kan.. :mrgreen:

Online
SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door SlowCo » 18 aug 2023, 11:53

Gefeliciteerd met het voor elkaar krijgen van het NL-kenteken!
Met onze enorm eigengereide RDW een serieuze prestatie.
Veel plezier ermee op de Nederlandse (binnen)wegen :df:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Roy RS » 18 aug 2023, 11:57

Martijn_bmw schreef: 17 aug 2023, 15:53 Feli met het kenteken! :) :df:

Waarom de Dacia nog houden dan als de Kia er is?
De niro is ipv mijn bestelwagen, hij heeft een goed laadvermogen en kan ook de trailer trekken👌🏻

De dacia is qua formaat niet meer nodig, maar als ik zeg een ford ka in de plaats koop ben ik hetzelfde geld kwijt in aanschaf, maar schrijf meer af, meer onderhoudkosten, evenals running cost verzekering en belasting (ka is niet lichter) en is veel kleiner. Logan houden is gewoon spotgoedkoop en vrouw vindt het best

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Martijn_bmw » 18 aug 2023, 12:06

Roy RS schreef: 18 aug 2023, 11:57
Martijn_bmw schreef: 17 aug 2023, 15:53 Feli met het kenteken! :) :df:

Waarom de Dacia nog houden dan als de Kia er is?
De niro is ipv mijn bestelwagen, hij heeft een goed laadvermogen en kan ook de trailer trekken👌🏻

De dacia is qua formaat niet meer nodig, maar als ik zeg een ford ka in de plaats koop ben ik hetzelfde geld kwijt in aanschaf, maar schrijf meer af, meer onderhoudkosten, evenals running cost verzekering en belasting (ka is niet lichter) en is veel kleiner. Logan houden is gewoon spotgoedkoop en vrouw vindt het best
Ah dat de Kia een andere auto verving had ik even gemist :) En eens Dacia is absoluut de goedkoopste manier van auto rijden :)

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Roy RS » 18 aug 2023, 15:16

Kenteken is binnen, T-533-SJ, kan het bijna niet geloven, maar het is nu wel heel definitief😎

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Martijn M » 18 aug 2023, 15:22

Bijna het gewicht als kenteken. Gefeliciteerd!

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Roy RS » 18 aug 2023, 15:24

Martijn M schreef: 18 aug 2023, 15:22 Bijna het gewicht als kenteken. Gefeliciteerd!
Wat bedoel je?

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Martijn M » 18 aug 2023, 15:43

533 in t kenteken, ding weegt 595 volgens Google.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Roy RS » 18 aug 2023, 16:05

Martijn M schreef: 18 aug 2023, 15:43 533 in t kenteken, ding weegt 595 volgens Google.
Ow haha, die kwam van ver maar is aangekomen nu

Gebruikersavatar
Joost H.
Berichten: 1869
Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
Locatie: Rosmalen

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Joost H. » 18 aug 2023, 17:08

111gr co2
BPM 2283€, erg netjes als dat klopt.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door HJ2 » 18 aug 2023, 18:18

Hahaha , 111 gr!
Mooi man!

Online
SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door SlowCo » 18 aug 2023, 18:42

Zo, wat een mazzelpik met zo'n lage BPM. Dat hebben jullie goed voor mekaar gekregen! Is echt heeeel gunstig.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door EvdP » 18 aug 2023, 18:49

WLTP van 4.67 l/100km, dat is ook erg netjes.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Martijn_bmw » 18 aug 2023, 19:32

Joost H. schreef: 18 aug 2023, 17:08 111gr co2
BPM 2283€, erg netjes als dat klopt.
Niet onlogisch gezien het heel lage gewicht en ook geen mega inefficiënte V8 oid dan komt er een laag normverbruik uit en dus lage CO2 / bpm :)

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's ATOM 4, YEEHAA KENTEKEN IN DE POCKET

Bericht door Roy RS » 18 aug 2023, 19:33

Joost H. schreef: 18 aug 2023, 17:08 111gr co2
BPM 2283€, erg netjes als dat klopt.
Dat klopt, ik heb wel sinds de inschrijving in uk afgeschreveb dus er was nog 1598 bpm over en een kleine 800 voor de importeur die al het werk deze keer gedaan heeft.

Het mooie aan nl icm ultralight is dat áls ze dan besluiten hem in te schrijven zonder bekend co2 getal dat ze dan gaan berekenen. Die berekeningen zijn dan bindend. Het mooie voor mensen als mijzelf is dat deze berekeningen vrijwel nooit gebruikt worden, want voor een golfje krijg je echt zomaar 4-500 gram….maar als je echt uit de band springt qua licht gewicht, dan valt ie belachelijk gunstig uit, was bij de Mono ook zo👌🏻

Zo laag had ik het niet verwacht, maar ik kan milieustickers aan gaan vragen🤪

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], bartb, Berry1000RR, Cazzo46, CRZ, Erik dB, Google [Bot], Harrie D, Joël D., KoenM, Miesjel, R728i, SlowCo, Thomasss en 148 gasten