Slang carterventilatie komt los

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Slang carterventilatie komt los

Bericht door Vanos » 09 mei 2022, 09:50

Bij mijn daily (Mitsubishi Lancer 2007), komt elke paar honderd kilometer het slangetje los wat uit het kleppendeksel komt, en wat volgens mij van de carterventilatie is? Foto is niet van mij, maar het is het slangetje wat uitkomt op het midden van de foto links van het Mitsubishi logo.

Afbeelding

Betekent dit simpelweg dat het slangetje niet meer genoeg klemt, en dat een nieuw slangetje / een tie-wrap het kan oplossen? Of is dit een symptoom van iets anders, dat ergens teveel druk wordt opgebouwd bijvoorbeeld waardoor hij los schiet?

Ik wilde als hotfix een tie-wrap proberen om de slang beter te klemmen, maar wil niet het risico lopen dat er ergens anders dan iets mis gaat.

DFJEF
Berichten: 885
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Slang carterventilatie komt los

Bericht door DFJEF » 09 mei 2022, 10:12

Kan het niet zijn dat door ouderdom het rubber weker wordt en daardoor minder goed klemt / afsluit ?

Anders een simpele slangenklem er omheen ?

Afbeelding

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Slang carterventilatie komt los

Bericht door Crookie » 09 mei 2022, 10:14

Eventueel verstopping vd lucht controleren en inderdaad een goede slangklem monteren 👍🏼

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Slang carterventilatie komt los

Bericht door Martijn_bmw » 09 mei 2022, 11:19

Je kan testen of er overdruk is door bij stationair draaien de olie dop los te draaien.

Als alles klopt moet je bij optillen van de dop een lichte onderdruk voelen, als dat zo is zal het slangetje wel oud zijn en zou ik die idd vast zetten met een slangklem.

Wordt echter bij stationair draaien de losse olie dop van het klepdeksel geblazen dan maakt hij overdruk en klopt er iets niet en zou ik dat oplossen i.p.v. de slang vastklemmen.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Slang carterventilatie komt los

Bericht door Vanos » 09 mei 2022, 22:19

Bedankt voor het meedenken, en de tip om de druk te controleren. Er is zeker geen merkbare overdruk als ik de vuldop los haal, dus dan maar een slangenklem erop gedaan :).

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Slang carterventilatie komt los

Bericht door Martijn_bmw » 10 mei 2022, 11:22

kijk top, dan een prima goedkope oplossing :)

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: Slang carterventilatie komt los

Bericht door Dennis320I » 10 mei 2022, 23:55

Ik denk zelf ook dat een slangenklem de oplossing is.
Een tip koop dan een slangenklem dat van de binnenkant''glad''is inplaats van geribbeld(zoals goed bedoeld is de afbeelding bovenaan) is omdat die eerder de slang beschadigt dan een slangenklem met een gladde binnenkant.

Succes en laat ff horen als het is gelukt :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten