is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
zoals titel zegt, als ik mijn lotus exporteer moet hij buiten nederland binnen 13 weken geregistreerd zijn en als ik dat bewijs heb krijg ik mn bpm terug, maar dan ben ik dus afhankelijk van de koper of hij dat wel doet en/of haalt. Is er een manier om hem in Duitsland ofzo te kentekenen en dan naar ander eu land ofzo?
Ik wil niet afhankelijk zijn en de meeste klanten zullen niet staan te springen om even 14k bpm af te tikken en dan weer van mij afhankelijk te zijn of ze ze terug krijgen...
is er geen bedrijf die hem elders registreert en meteen bewijs afgeeft en dat ie dan door kan?
ik kan niet de eerste zijn met dat probleem toch
Ik wil niet afhankelijk zijn en de meeste klanten zullen niet staan te springen om even 14k bpm af te tikken en dan weer van mij afhankelijk te zijn of ze ze terug krijgen...
is er geen bedrijf die hem elders registreert en meteen bewijs afgeeft en dat ie dan door kan?
ik kan niet de eerste zijn met dat probleem toch
- Martijn_bmw
- Berichten: 26691
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Er zijn idd wel bedrijven die dit verzorgen. Moet wel duurzaam geregistreerd worden in ander land zoals bijv D.
https://www.hoekautos.nl/zulassung-deutsche-brief
https://www.car-go.nl/automotive/auto-e ... teruggave/
https://www.globalcar.nl/bpm-teruggave/
https://www.hoekautos.nl/zulassung-deutsche-brief
https://www.car-go.nl/automotive/auto-e ... teruggave/
https://www.globalcar.nl/bpm-teruggave/
-
- Berichten: 4993
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Waar zou hij heen gaan? Buiten de EU? Dan zou een confirmation of exit van het export document voldoende moeten zijn.
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Zoals hierboven deels al vermeld:
- Binnen de EU --> Deutsche brief erop. Dat is voldoende bewijs voor een duurzame registratie buiten NL en het verlaten van NL.
- Buiten de EU --> Proof of export, vaak is dit een EX-A document.
- Binnen de EU --> Deutsche brief erop. Dat is voldoende bewijs voor een duurzame registratie buiten NL en het verlaten van NL.
- Buiten de EU --> Proof of export, vaak is dit een EX-A document.
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Bedankt weer allen! Goeie info.
Dat moet me wel lukken zo!
Even gekscherend he, stel ik heb in september de lotus niet verkocht en ik zou die duitse brief erop nemen, dan is ie kostenvrij qua verzekering en belasting, de bpm krijg ik terug en schrijft wel verder af.
Als ik hem aan buitenland verpats is ie er klaar voor en gaat ie naar nederlander dan komt ie op het zelfde nummer terug en is bpm beetje verder afgeschreven
- Baboulah
- Berichten: 1500
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Enige waar je wel mee rekening moet houden, is dat als de auto opnieuw op nederlands kenteken komt, dat hij er een 1-tje op de plaat bijkrijgt... dat zou voor een aantal mensen meteen een deal breaker zijn natuurlijk (waarom ontgaat mij nog altijd, maar die lui zijn er)....
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Die lui kopen maar een andere autoBaboulah schreef: ↑04 mei 2022, 10:54 Enige waar je wel mee rekening moet houden, is dat als de auto opnieuw op nederlands kenteken komt, dat hij er een 1-tje op de plaat bijkrijgt... dat zou voor een aantal mensen meteen een deal breaker zijn natuurlijk (waarom ontgaat mij nog altijd, maar die lui zijn er)....
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
- Bram
- Berichten: 15855
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Maak je die toch gewoon geel met een stift.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Mits de auto wel langer dan 6 maanden uitgeschreven is, anders schrijft die BPM niet verder af. Zou wel een fijn verdienmodel zijn, nieuwe auto bestellen en (bijna)bruto BPM vorderen om hem met een taxatierapport en wat KM voor flink minder naar NL te halen.Roy RS schreef: ↑04 mei 2022, 10:51
Bedankt weer allen! Goeie info.
Dat moet me wel lukken zo!
Even gekscherend he, stel ik heb in september de lotus niet verkocht en ik zou die duitse brief erop nemen, dan is ie kostenvrij qua verzekering en belasting, de bpm krijg ik terug en schrijft wel verder af.
Als ik hem aan buitenland verpats is ie er klaar voor en gaat ie naar nederlander dan komt ie op het zelfde nummer terug en is bpm beetje verder afgeschreven
Zie info:
"
‘Bij de hagelschadeconstructie wordt een jonge Nederlandse schadeauto geëxporteerd om zodoende de teruggaaf bij export te verkrijgen. Aansluitend wordt de auto vrijwel direct weer ingevoerd. De teruggaaf bij export geschiedt aan de hand van de cataloguswaarde en de tabel en kan afhankelijk van de leeftijd en prijs van de auto dus erg hoog zijn. Omdat de auto als gevolg van de schade weinig meer waard is, doet men bij de herinvoer een beroep op een taxatierapport, waardoor een laag BPM-bedrag wordt afgedragen. Het kabinet bestrijdt de hagelschadeconstructie door bij de herinvoer van bovenstaande gevallen geen heffing op basis van de werkelijke waarde van het voertuig toe te staan, maar heffing volgens de optionele afschrijvingstabel in dit geval verplicht te stellen. Op deze wijze wordt de bij uitvoer teruggegeven belasting opnieuw geheven, maar met toepassing van een kleine vermindering voor de periode dat het voertuig in het buitenland is geweest.’
Antimisbruik
Om dit soort constructies een halt toe te roepen, is er een antimisbruikregeling in de wet opgenomen. In artikel 10a Wet BPM staat dat je bij herimport van het hoge BPM-bedrag moet uitgaan wanneer je bij export al de bedoeling (het 'oogmerk') had om de auto weer terug naar Nederland te halen. Om discussies over dit oogmerk te voorkomen, staat er in dit artikel ook dat de deze antimisbruikregeling sowieso van toepassing is als je de auto binnen zes maanden na export herimporteert, dus ook als je niet de bedoeling had om misbruik van deze regeling te maken."
- Opa
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Gewoon het kenteken nog een keer 'kwijt raken', dan krijg je een mooie 2 erop en ben je van dat 1-tje af.matthyssie schreef: ↑04 mei 2022, 11:57Present! Ik koop geen auto met een 1-tje op kenteken, ongeacht de reden. Hier in het noorden rijdt een M4CS met een 1-tje erop
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Nog een present. Laat ze ook staan met een “1” op kenteken.matthyssie schreef: ↑04 mei 2022, 11:57Present! Ik koop geen auto met een 1-tje op kenteken, ongeacht de reden. Hier in het noorden rijdt een M4CS met een 1-tje erop
- Jaws
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
- Locatie: Zuid-Holland
- Emiel
- Berichten: 3866
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Max rijd anders trots rond met een nummer 1
-
- Berichten: 51343
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
- JP
- Berichten: 31194
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
- Martijn M
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Vraag me altijd af wat er de reden van is?Emilio schreef: ↑04 mei 2022, 14:23Nog een present. Laat ze ook staan met een “1” op kenteken.matthyssie schreef: ↑04 mei 2022, 11:57Present! Ik koop geen auto met een 1-tje op kenteken, ongeacht de reden. Hier in het noorden rijdt een M4CS met een 1-tje erop
- D20VT
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Geintje heeft mijn zwager meegemaakt, die kocht een in DLD een A6, tegenbewijs rapportje er tegenaan om de BPM te drukken en importeren. Bleek het een NL A6 te zijn die nog maar 4 maanden weg was, kreeg dus de gehele rest BPM die was teruggevorderd voor zijn kiezenSander-E46 schreef: ↑04 mei 2022, 12:11 Mits de auto wel langer dan 6 maanden uitgeschreven is, anders schrijft die BPM niet verder af. Zou wel een fijn verdienmodel zijn, nieuwe auto bestellen en (bijna)bruto BPM vorderen om hem met een taxatierapport en wat KM voor flink minder naar NL te halen.
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
De associatie met gejatte auto’s.Martijn M schreef: ↑04 mei 2022, 15:42Vraag me altijd af wat er de reden van is?Emilio schreef: ↑04 mei 2022, 14:23Nog een present. Laat ze ook staan met een “1” op kenteken.matthyssie schreef: ↑04 mei 2022, 11:57
Present! Ik koop geen auto met een 1-tje op kenteken, ongeacht de reden. Hier in het noorden rijdt een M4CS met een 1-tje erop
Auto’s met eentjes zijn over het algemeen ook afgetrapte hokken vol met deuken. Vind het gewoon niet passen bij een moderne nette auto.
- Arthur
- Berichten: 39706
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Ik laat ze ook staan met een eentje, sterker nog; als om 1 of andere reden m’n eigen auto een eentje krijgt dan ruil ik hem wss in
- JP
- Berichten: 31194
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
+1, maar misschien kunnen we het hoe en waarom (tussen de oren) afsplitsen in een apart topic.
-
- Berichten: 7278
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Liever geen 1, 2 of 3 op het kenteken, maar als de auto mij aanstaat, en de prijs ernaar is, zal ik hem er niet om laten staan.
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Heel simpel, als iemand een 3-11 wil en er is er 1 op kenteken en die is perfect en een goede prijs, maar met 1, dan koop je hem gewoon
- Martijn_bmw
- Berichten: 26691
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Eens, koop je een golf of 3 serie oid dan zou ik ook (liever) geen eentje op de plaat hebben en zoeken naar een auto zonder duplicaat code. Maar zo’n unieke specifieke auto als jij verkoopt… dan heb je weinig keuze en laat je hem er niet op staan.
-
- Berichten: 4993
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: is er een manier om te exporteren en niet van de koper afhankelijk te zijn voor bpm teruggave?
Ex-a is geen proof of export. Dat is alleen de toestemming van de douane dat hij geëxporteerd mag worden.Roy RS schreef: ↑04 mei 2022, 10:51
Bedankt weer allen! Goeie info.
Dat moet me wel lukken zo!
Even gekscherend he, stel ik heb in september de lotus niet verkocht en ik zou die duitse brief erop nemen, dan is ie kostenvrij qua verzekering en belasting, de bpm krijg ik terug en schrijft wel verder af.
Als ik hem aan buitenland verpats is ie er klaar voor en gaat ie naar nederlander dan komt ie op het zelfde nummer terug en is bpm beetje verder afgeschreven
De confirmation of export is het bewijs van aanzuivering van dit document.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten