e46 start niet meer

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

e46 start niet meer

Bericht door Dennis320I » 30 apr 2022, 22:40

Goedenavond,

Mijn bmw 320I e46 start niet meer na het verwisselen van de dynamo :devil:
Ik had met mijn domme kop snel ff de accu geplaatst maar was verkeerd om en daar door was er kortsluiting ontstaan.
Vanaf die tijd brande het accu lichtje op het dashboard en lade de acuu ook niet meer bij.
Ik kon de auto gewoon starten alleen na verloop van tijd viel die natuurlijk uit omdat de accu niet werd bijgeladen.
Voor een aantal dagen terug heb ik de fan en de dynamo verwijderd en een tweede hands dynamo besteld en die heb ik vandaag geplaatst.
Alleen wil de auto niet meer starten.
Na een aantal keer proberen sloeg hij wel aan maar viel bijna direct weer uit.
Het leek wel of hij ''verzoop'' :?

Het rare is dat ik toen de oude dynamo nog niet verwijderd had de auto gewoon starte ook nadat ik de accu had bijgeladen met een accu lader thuis.
Maar natuurlijk nadat de accu was leeg getrokken de motor weer uitviel.
De andere dynamo heb ik geplaatst toen ik de accu had verwijderd.
-Heb hem uitgelezen met mijn obd uitlees apparaat(autofhix es 910)
daar had ik een paar foutmeldingen: EMC module
EWS systeem
Die heb ik gereset en toen nog een aantal keer proberen te starten en de EWS kwam weer terig maar toen weer gereset en sinds die tijd heb ik tot nu toe geen foutmeldingen meer.

-Voor zover ik kon zien zijn de zekeringen gewoon ok
-Benzine krijgt hij ook
-De bougies heb ik nog geen tijd gehad om te testen(dat doe ik morgen)
-Uitlaat nokkenas sensor verwijderd en schoon gemaakt.

Ik weet dat het van alles kan zijn.
Heeft iemand een idee?

Kan ik sensoren doormeten met een multimeter en weet iemand de waardes daarvan?

BVD
Remco

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31203
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: e46 start niet meer

Bericht door JP » 01 mei 2022, 00:09

Welkom, ja dat kan inderdaad van alles wezen, maar niet dat ik weet wat. Ik heb 2 linkerhanden, maar weet wel dat ik de moeite doe om je te schrijven om je serieus succes te wensen. :thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26697
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: e46 start niet meer

Bericht door Martijn_bmw » 01 mei 2022, 08:04

EWS is het electronisch anti diefstal systeem in de sleutel. Aangezien je daar foutcode op krijgt zal ik daar gaan zoeken. Klinkt alsof hij de sleutel niet meer herkend en daardoor niet wil aanslaan (als diefstal preventie)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e46 start niet meer

Bericht door Bert ///M3 » 01 mei 2022, 11:59

Kortsluiting heeft wellicht je EWS module beschadigd of iets van die geest.

Als EWS blokkeert dan probeert hij wel te starten maar je hebt geen ontsteking volgens mij, en dus slaat hij niet aan.

Je kan proberen of de dealer je EWS kan herstellen. Of ergens een EWS vrije DME proberen te regelen.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: e46 start niet meer

Bericht door markk » 01 mei 2022, 15:13

Of een andere sleutel proberen. De chip in de sleutel kan ook het probleem zijn...

Heb me er rot naar gezocht met m'n m3. Af laten slaan en niet meer starten, niet aan lopen/ slepen, niks. Zoeken, zoeken, zoeken, horror verhalen over EWS module en sync met ECU ....

Drie dagen later, hmm reserve sleutel eens proberen. Tik, lopen, ....

Wel kostbaar sleuteltje overigens ...

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: e46 start niet meer

Bericht door Dennis320I » 01 mei 2022, 19:00

Martijn_bmw schreef: 01 mei 2022, 08:04 EWS is het electronisch anti diefstal systeem in de sleutel. Aangezien je daar foutcode op krijgt zal ik daar gaan zoeken. Klinkt alsof hij de sleutel niet meer herkend en daardoor niet wil aanslaan (als diefstal preventie)
Bert ///M3 schreef: 01 mei 2022, 11:59 Kortsluiting heeft wellicht je EWS module beschadigd of iets van die geest.

Als EWS blokkeert dan probeert hij wel te starten maar je hebt geen ontsteking volgens mij, en dus slaat hij niet aan.

Je kan proberen of de dealer je EWS kan herstellen. Of ergens een EWS vrije DME proberen te regelen.
markk schreef: 01 mei 2022, 15:13 Of een andere sleutel proberen. De chip in de sleutel kan ook het probleem zijn...

Heb me er rot naar gezocht met m'n m3. Af laten slaan en niet meer starten, niet aan lopen/ slepen, niks. Zoeken, zoeken, zoeken, horror verhalen over EWS module en sync met ECU ....

Drie dagen later, hmm reserve sleutel eens proberen. Tik, lopen, ....

Wel kostbaar sleuteltje overigens ...
Mijn dank voor het meedenken tot nu toe :thumbup: :thumbup:

Toen ik destijds kortsluiting had veroorzaakt starte de auto gewoon nog en heb tussendoor ook nog de auto kunnen starten tot de accu leeg was toen viel hij uit.

Vanmiddag ff weer bezig geweest :)
Ik kan gewoon de sleutel omdraaien en dan draait alles wel maar hij slaat niet aan.
Benzine krijgt hij.
Bougies getest en heb gewoon vonk.
Weer opnieuw uitgelezen en geen foutcodes
Wist tot gisteren niet dat er ook zekeringen onder de motor kap zat bij de relais :)
Die waren ook ok.

Zoals ik begrijp als het de EWS is dan zou ik idd ook geen vonk of benzine krijgen omdat dat toch de beveiliging is?
Heb de reserve sleutel geprobeerd en gewoon de zelfde symptomen als bij de andere sleutel.

Na wat speurwerk op het www zit ik te denken aan de krukassensor of de nokkenassenoren :hmmm:

Wat denken jullie ervan?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e46 start niet meer

Bericht door Bert ///M3 » 01 mei 2022, 19:15

Heb je de relais ook gechecked, niet alleen de zekeringen? Ik had bij een andere auto dat het hoofdrelais stuk was en die schoot ook in de startblokkering.

Die sensoren zouden een foutmelding moeten geven. Maar dan slaat hij ook niet aan inderdaad.

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: e46 start niet meer

Bericht door Dennis320I » 01 mei 2022, 22:18

Bert ///M3 schreef: 01 mei 2022, 19:15 Heb je de relais ook gechecked, niet alleen de zekeringen? Ik had bij een andere auto dat het hoofdrelais stuk was en die schoot ook in de startblokkering.

Die sensoren zouden een foutmelding moeten geven. Maar dan slaat hij ook niet aan inderdaad.
Heb wel een paar visueel beken maar zag niks bijzonders.
Ik zou toch door kunnen meten?🤔

Als hij in de startblokkering schiet dan krijg hij toch ook geen benzine en vonk of heb ik dat verkeerd?
Heb dit zelfde vroeger bij mijn 944 ook gehad en toen was de krukas sensor kapot.

Denk dat ik geen foutmelding krijg omdat ik niet zo’n super uitgebreide uitlees scanner heb,ik kan er wat mee uitlezen,resetten en onder het rijden uitlezen😁

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: e46 start niet meer

Bericht door Dennis320I » 01 mei 2022, 23:50

Heb net de relais onder de motorkap eruit gehaald.
Ik was iets te snel met de vraag;hoe meet ik ze door :)

De Licht groene maakten contact op 85 en 86 87 en 87
De blauwe maakten contact op 85 en 30 87 en 87
De lange licht bruine maakten contact op 8 en 9 3 en 2

Zover ik denk zijn ze nog goed of heb ik dat mis?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e46 start niet meer

Bericht door Bert ///M3 » 02 mei 2022, 20:57

Ik zou meten of je spanning achter het relais hebt, als ze stuk zijn dan schakelen ze niet meer. Verder zou er op moeten staan of ze normally open zijn zonder spanning (NO) of normally closed (NC)

Wat ik alleen bij BMW weet is dat de starter het nog wel doet bij een EWS block. Als je relais het niet doen dan draait de startmotor ook niet denk ik.

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: e46 start niet meer

Bericht door Dennis320I » 03 mei 2022, 12:01

Bert ///M3 schreef: 02 mei 2022, 20:57 Ik zou meten of je spanning achter het relais hebt, als ze stuk zijn dan schakelen ze niet meer. Verder zou er op moeten staan of ze normally open zijn zonder spanning (NO) of normally closed (NC)

Wat ik alleen bij BMW weet is dat de starter het nog wel doet bij een EWS block. Als je relais het niet doen dan draait de startmotor ook niet denk ik.
Dat is idd een goed idee ff de spanning meten als er geen relais inzitten :thumbup:
Ik had idd ff op het relai gekeken als die open of dicht stonden en op welke pootjes er wel verbinding moest zijn door dat te meten en dat was volgens mij goed.

De startmoter draait net als de rest jij krijgt gewoon een vonk en benzine alleen hij slaat niet aan.
Als hij gewoon een vonk en benzine krijgt dan is de krukas sensor toch gewoon ok of heb ik dat verkeerd?
Gisteren ook ff uitgelezen maar zag geen melding van een kapotte sensor.
Ik had ook begrepen dat dat niet altijd voorkomt met uitlezen.

Het werkt toch als volgt:de als ik de sleutel omdraai geeft hij een signaal via de sensoren naar de ECU en die geeft een signaal dat er een vonk en benzine geeft?
Of is het anders?

Alvast weer bedankt voor het mee denken :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31203
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: e46 start niet meer

Bericht door JP » 03 mei 2022, 14:13

Kan ook gewoon de ecu zijn. Wij hadden een vrachtwagen die niet altijd startte, crankshaft position sensor en camshaft position correlation. (Bank a sensor)
De garage kon het ook niet vinden. Met lang doorstarten wou die wel aanslaan, maar liep dan slecht/onrustig

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e46 start niet meer

Bericht door Bert ///M3 » 03 mei 2022, 14:31

Als je de sleutel in het contact steekt en naar stroom draait, dan komt er spanning op de ECU en start hij op.

Dan checkt de EWS module eerst de sleutel. Als dat goed is verifieert de ECU ook de sleutel.

Vanaf dat moment zit de ECU eigenlijk alleen maar op een timing signaal te wachten, als die dat door krijgt geeft hij automatisch vonk/benzine (stuurt de injectoren aan)

Dus als je start dan krijgt de ECU ineens timing signalen binnen en zou hij aan moeten slaan als hij gewoon vonkt / benzine geeft.

Zonder timingsignaal zou je beiden niet moeten hebben nee. Volgens mij heb je bij een EWS probleem ook beiden niet.

Je zegt dat hij benzine krijgt maar hoor je de brandstofpomp aan slaan?

En wat JP zegt kan ook nog, defecte ECU alleen zou ik dan of geen vonk of geen injector aansturing verwachten.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: e46 start niet meer

Bericht door matthyssie » 03 mei 2022, 14:56

Maar als hij vonk en benzine krijgt moet hij toch gewoon lopen of iig iets doen? Lijkt me dat hij (minimaal) 1 vd 2 niet krijgt.

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: e46 start niet meer

Bericht door Dennis320I » 03 mei 2022, 19:17

matthyssie schreef: 03 mei 2022, 14:56 Maar als hij vonk en benzine krijgt moet hij toch gewoon lopen of iig iets doen? Lijkt me dat hij (minimaal) 1 vd 2 niet krijgt.
Heb de benzine rail nog niet geheel los gehad om te kijken als er idd benzine uit de injectoren uitkomt maar ruik overduidelijk een benzine lucht als ik hem probeer te starten.
Vonk heb ik vandaag nog geprobeerd en deed het gewoon,ze waren wel aardig zwart maar vonkten nog.
Heb wel zitten denken aan nieuwe bougies erin te doen maar lijkt mij vrij sterk dat ze het in eens na de nieuwe dynamo te hebben geplaatst allemaal te weinig vonk geven :?
Ik zag toen ik de bougies eruit haalde gewoon droog dus geen benzine of iets dergelijks ivm dat hij teveel benzine krijgt en verzuipt.
Ook volgens mij niet in stand 1 van het contact.

Ik heb twee sleutels 1 met chip en 1 zonder en als ik die met de chip erin doe en de deur open doe en hem probeer te starten dan draait hij gewoon maar slaat niet aan.
Als ik direct die sleutel eruit haal en de sleutel zonder chip erin doe dan draait hij ook gewoon en slaat ook niet aan maar als ik het contact uit doe met die sleutel en ik doe de deur dicht doe dan schiet die in zn start blokkering als ik hem weer op contact zet is dat gewoon of heb ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: e46 start niet meer

Bericht door Arthur » 03 mei 2022, 19:33

Je hebt je auto niet echt nodig? Ik ging ermee naar een garage :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31203
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: e46 start niet meer

Bericht door JP » 03 mei 2022, 19:36

Als de achterruitverwarming het nog doet dan is dat een optie. Heb je tenminste warme handen met het duwen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: e46 start niet meer

Bericht door Arthur » 03 mei 2022, 19:46

Het is geen winter.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31203
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: e46 start niet meer

Bericht door JP » 03 mei 2022, 19:47

Nou vanmorgen had ik het toch koud op de Tennant....:coffee:

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: e46 start niet meer

Bericht door Dennis320I » 03 mei 2022, 20:07

Arthur schreef: 03 mei 2022, 19:33 Je hebt je auto niet echt nodig? Ik ging ermee naar een garage :)
Die man uren kosten mij teveel en die uren kan ik er zelf ook naar kijken.
Heb zelf gelukkig ook geen twee linker handen en aldoende leer men al is het soms wel irritant dat is het het en toch weer niet vanwege..... haha

Bedankt voor de tip :)

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: e46 start niet meer

Bericht door Dennis320I » 03 mei 2022, 20:08

JP schreef: 03 mei 2022, 19:36 Als de achterruitverwarming het nog doet dan is dat een optie. Heb je tenminste warme handen met het duwen.
:lollerdelol: :lollerdelol:

Dennis320I
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2021, 00:53
Auto: E46 320I september 2000

Re: e46 start niet meer

Bericht door Dennis320I » 03 mei 2022, 20:09

Heb net ff een beetje remreiniger in de luchtinlaat gespoten en je hoort wel dat hij erg veel moeite doet maar slaat net niet aan :(
Te weinig voltage van de accu of toch alle zes de bougies te vuil en of op of te weinig benzine druk 🤔
Morgen de injector rail er maar afhalen en dan ff kijken als er wel genoeg en mooi benzine uitspuit.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: e46 start niet meer

Bericht door matthyssie » 03 mei 2022, 20:27

Ik denk dat hij niet vonkt.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6141
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: e46 start niet meer

Bericht door EvdP » 03 mei 2022, 20:36

Is er niet iemand bij jou in de buurt die kan uitlezen met Inpa of ISTA?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e46 start niet meer

Bericht door Bert ///M3 » 03 mei 2022, 21:06

Dennis320I schreef: 03 mei 2022, 19:17
matthyssie schreef: 03 mei 2022, 14:56 Maar als hij vonk en benzine krijgt moet hij toch gewoon lopen of iig iets doen? Lijkt me dat hij (minimaal) 1 vd 2 niet krijgt.
Heb de benzine rail nog niet geheel los gehad om te kijken als er idd benzine uit de injectoren uitkomt maar ruik overduidelijk een benzine lucht als ik hem probeer te starten.
Vonk heb ik vandaag nog geprobeerd en deed het gewoon,ze waren wel aardig zwart maar vonkten nog.
Heb wel zitten denken aan nieuwe bougies erin te doen maar lijkt mij vrij sterk dat ze het in eens na de nieuwe dynamo te hebben geplaatst allemaal te weinig vonk geven :?
Ik zag toen ik de bougies eruit haalde gewoon droog dus geen benzine of iets dergelijks ivm dat hij teveel benzine krijgt en verzuipt.
Ook volgens mij niet in stand 1 van het contact.

Ik heb twee sleutels 1 met chip en 1 zonder en als ik die met de chip erin doe en de deur open doe en hem probeer te starten dan draait hij gewoon maar slaat niet aan.
Als ik direct die sleutel eruit haal en de sleutel zonder chip erin doe dan draait hij ook gewoon en slaat ook niet aan maar als ik het contact uit doe met die sleutel en ik doe de deur dicht doe dan schiet die in zn start blokkering als ik hem weer op contact zet is dat gewoon of heb ik dat verkeerd?
Er zit een tijdsvertraging op de startblokkering.

EWS systeem heeft sequenciele codes, die elke keer veranderen als je de auto start. Na starten word de EWS even uitgeschakeld, ik geloof 10 seconden of zo. Als je hem af zet en vervolgens een andere sleutel pakt zonder chip in die tijd dan kan je gewoon starten. Als het langer duurt of de auto op slot gezet word dan gaat hij er weer op volgens mij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daNpy, De fiscalist, Ferdi en 60 gasten