Climate control X5 E53

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Climate control X5 E53

Bericht door Vliet » 25 apr 2022, 14:28

Beste allemaal,

Even een vraag aangaande de CC in de X5 E53. Onze vorige X5 en de huidige X5 hebben allebei het probleem dat de temperatuurhuishouding wat eigenaardig is.

Vorige X5 werd veel te koud naar verloop van tijd, maar goed die is er niet meer. De huidige X5 heeft de vreemde eigenschap dat er of bij de voeten of bij dashboard luchtroosters warme lucht komt en omgekeerd koude lucht. Zet je het wieltje met rood/blauw in het midden dan komt er warme lucht uit het dash en koude lucht bij de voeten. Draai je het wieltje naar blauw dan komt er koude lucht bij het dashboard en warme lucht bij de voeten. Per saldo heb je ongeveer de gevraagde temperatuur, maar dat is volgens mij niet de bedoeling.

Waar kan dit aan liggen? Ik heb al verschillende forums geraadpleegd, maar dit probleem zie ik niet zo snel terugkomen. Ik heb de volgende ideeën:

- Ventilator/temperatuurmeter in het bedieningspaneel is vies en doet het niet (lees je heel veel over);
- Kachelweerstand/ "de egel" (maar de meeste symptomen kloppen niet);
- ......?

Iemand nog andere ideeën?

P.s. Airco werkt en doet het goed

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Climate control X5 E53

Bericht door Riceaux » 25 apr 2022, 15:15

Temperatuursensor kan je uitlezen. Was ook het probleem bij mijn E61.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Climate control X5 E53

Bericht door Vliet » 25 apr 2022, 16:31

Riceaux schreef: 25 apr 2022, 15:15 Temperatuursensor kan je uitlezen. Was ook het probleem bij mijn E61.
De interne temp sensor bedoel je dan neem ik aan? Ga ik dan op het to-do lijstje zetten, thanks

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Climate control X5 E53

Bericht door Riceaux » 25 apr 2022, 17:32

Jep. Zit ergens achter het climatecontrol paneeltje. Gaf toen bij mij totaal verkeerde waarden aan.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Climate control X5 E53

Bericht door Martin van der Zwaard » 25 apr 2022, 20:36

Kachelweerstand heeft alleen met je standen van de ventilator te maken. Die regelt niks met temperatuur en standen van wat waar wordt uitgeblazen. Er zitten verschillende temperatuursensoren in het systeem. Lees ze idd eens uit en kijk wat de waardes zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 33 gasten