Ik was benieuwd wat 'men' ervan vindt, maar vooralsnog kennelijk niet zo heel veel.
De enige plek waar eigenlijk geen groot nieuws is te melden, is onder de motorkap. Daar snort namelijk de éénliter driecilinder die we al zo lang van de Aygo kennen, nog altijd met 72 pk. Toch is er nieuws op technisch vlak, want de Aygo wordt voor het eerst leverbaar met een cvt-automaat. Die moet wat betreft verbruik nauwelijks onder doen voor zijn handgeschakelde broertje.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... t-hogerop/De nieuwe Aygo staat op een ingekorte versie van het TNGA-B-platform van de Yaris. Toch groeit de auto ook in de lengte flink. 23,5 cm om precies te zijn, voor een totaal van 3,7 meter. Ter vergelijking: een Yaris is tegenwoordig 3,94 meter lang. De nieuwe Aygo is 1,74 meter breed en 1,51 meter hoog en heeft een wielbasis die met 2,43 meter 9 cm langer is dan voorheen.
In de vorm van de Aygo X Prologue kregen we dit voorjaar al een Aygo-voorbode voorgeschoteld. Die blijkt behoorlijk accuraat. Ook de definitieve Aygo X is iets afgeronder van vorm dan zijn voorganger, die grappig genoeg in tegenstelling tot de Aygo X juist een grote ‘X’ op zijn neus draagt. Het nieuwe front oogt wat serieuzer en kenmerkt zich nog altijd door het feit dat er geen grille tussen de koplampen zit. Die koplampen zijn bij duurdere uitvoeringen nu trouwens voorzien van led-dimlicht, terwijl het aantal ruitenwissers op de voorruit verdubbelt naar twee.
Toyota hevelt het Bi-Tone-concept, waarbij een deel van de koets in een contrastkleur wordt uitgevoerd, over naar de Aygo. Anders dan bij bijvoorbeeld de RAV4 gaat het hier echter niet alleen om het dak, maar om het hele dragende deel van de carrosserie. Het zwart loopt vanaf het dak dus via de C-stijl door naar de dorpel. Deze kleurstelling is uiteraard niet standaard, maar vinden we bij de duurdere versies van de nieuwe Aygo.
Het ‘ruige’ karakter van deze extra stoere Aygo wordt onderstreept door wielkastverbreders, die overigens wél standaard zijn. De wielkasten zelf zijn nogal groot, om onderdak te bieden aan wielen die minimaal 17 inch meten. Tegen meerprijs is ook 18 inch mogelijk. Achterdeurtjes zijn ook altijd present, maar zijn wel vrij klein. Ze behouden hun klapraampjes. De volledig glazen achterklep mag eveneens blijven. Hij draagt bij aan een kont die sterk doet denken aan die van de uitgaande Aygo, ook al is uiteraard alles nieuw.