Maar, is dat niet gewoon het nieuwe rijden?zegmaarboris schreef: ↑26 nov 2023, 23:03 Gisteren proefrit gemaakt met de Eletre S.
Auto is in eerste indruk vooral groot in ‘t echt. Niet lelijk (ja, heb het over jou BMW IX) maar beetje supersized Kia EV6. Van binnen echt heel mooi gemaakt. Hele auto lijkt echt super goed in elkaar gezet, overal leer, alcantara of carbon. Digitale systeem is echt top, overal misschien wel beste wat ik in auto heb gezien. Mijn Audi lijkt met dat MMI altijd al uit de jaren 2000 te komen, na zo’n Lotus is het echt helemaal ouderwets. Tof gedaan. Auto had Kef audio van 6k, maar maakte niet zo’n indruk als de B&W in m’n 5-serie. Overall echt geweldige indruk van de auto. En lekker praktisch, ruime achterbank en kofferbak, goede aflegmogelijkheden. Allemaal top.
Maar dan het rijden. In basis qua comfort echt mega goed, zonder het totaal zielloze van de Mercedes EQ’s. Auto had het geavanceerde onderstel met luchtvering, dynamische stabilisatie en meesturende achteras. En 23” wielen. De banden (Pirelli’s volgens mij) hadden bij vochtig en koude wegdek werkelijk geen grip (275 breed voor, 315 achter, vierwiel aandrijving en in basis comfort stand al doorslaande wielen). Dus of de auto beetje vlot op kan trekken zou ik niet kunnen vertellen.
Daarmee was er ook niet veel nodig om het onderstel wat te ontdekken. Snel flink oversturen, wat wel met gaspedaal op te lossen is, maar gaat dan erg houterig/hoekig/rommelig. Ik denk gezien de omvang met manoeuvreren de meesturende achteras wel fijn is, maar die was ook verder negatief aanwezig: lijkt gewoon net iets te traag te reageren. Heel gek, gaf vooral een wat (te) kunstmatig gevoel aan de koetsbewegingen.
Helaas mocht je maar 30 minuten rijden, en door afsluiting A27 geen tijd om de snelweg op te gaan en autonome functies uit te proberen. Gezien werking rest van de tech eigenlijk weinig twijfel bij dat Lotus dit op orde heeft.
Als geheel dus een machtige machine die op basis van afwerkingsniveau z’n geld waard lijkt. Maar niet te kiezen voor het rijden; wat dat betreft beetje zelfde niveau als de BMW IX voor mij (not my cup of tea).
Alles wat nieuw - nieuw is waar ik de laatste tijd in heb gereden, zit weinig 'emotie' meer in.
Snel? Ja.
Veels te veel ingrijpen? Ja, constant.
Ik gok dat er niet veel écht fijne auto's meer komen wat dat betreft.