Pagina 1 van 2

Bladveren

Geplaatst: 13 mar 2007, 09:37
door Mathieu
Heeft de Z06 nog steeds bladveren :?:

Geplaatst: 13 mar 2007, 09:47
door Downforce Hans
Ja,van carbon.
Het is trouwens maar 1 veer.
Alleen achter, voor zijn het gewone schokbrekers.

Grtz,Hanz06 :wink:

Geplaatst: 13 mar 2007, 09:52
door Mathieu
Thank, jij.

Iemand ook een idee waarom hiervoor is gekozen?
Wat zijn de voor- en de nadelen hiervan?

Geplaatst: 13 mar 2007, 10:02
door Dennis Cavallino
Voordelen:
- sterker en steviger
- degelijker
- duurzamer
- goedkoper (?)

Nadelen:
- zwaarder dan spiraalveren (met carbon heffen ze een deel van dit probleem op, wordt alleen wel stuk duurder natuurlijk)

Geplaatst: 13 mar 2007, 10:24
door Mathieu
Als er bijna alleen maar voordelen zijn waarom maakt alleen (?) Corvette hier nog maar gebruik van.....................?

Geplaatst: 13 mar 2007, 10:38
door RVV
Kan iemand mij laten zien hoe ze er onder de Corvette er uit zien ?

Geplaatst: 13 mar 2007, 10:42
door Downforce Hans
Ik zal 1 dezer dagen wel ff een foto maken en naar je mailen.

Grtz,Hanz06

Geplaatst: 13 mar 2007, 11:03
door Maik
Toevallig heb ik zondag nog onder Hans z'n Z06 gelegen om dit eens goed te bekijken :)
Ik betwijfel trouwens of het systeem wat de Z06 heeft zwaarder zal zijn dan een conventionele veer, het zag er zo simpel en behoorlijk compact en dus licht uit!
Het is een rechthoekige staaf die van het linker naar het rechterwiel loopt, vastgemaakt aan de onderste draagarmen, afgesteund op het chassis net naast de draagarmen als ik mij goed herinner. De foto zal het later wel duidelijk maken...

Geplaatst: 13 mar 2007, 11:19
door Damir Vukovic
De bladveren onder de ZO6 zijn lichter dan een conventionele setup volgens de ingenieurs. Daarnaast worden ze niet gebruikt voor de dwarslocatie van een starre as, het grootste nadeel van veel oudere wagens die bladveren gebruikten.
Gewoon een nette compacte ophanging die het gewicht onder in de auto concentreert zonder rockers of andere exotica te hoeven gebruiken (zie onderstaande foto voor een voorbeeld van een rocker-puchrod ophanging)
[img:150:200]http://kitcarmag.com/featuredvehicles/0 ... ension.jpg[/img]

Geplaatst: 13 mar 2007, 11:24
door Peter Tunissen
Is een nadeel van bladveren ook niet dat dingen als caster en camber minder precies te regelen zijn, dat het wiel gaat 'bewegen' onder zware belasting?
Geen idee hoe dat met carbon bladveren zit, dat is misschien wel stijf genoeg om dat onder controle te houden.

Grootste nadeel lijkt me de vooroordelen; het klinkt Europese autoliefhebbers toch een beetje Fred Flintstone in de oren, hoe goed het intussen ook werkt.

Geplaatst: 13 mar 2007, 11:24
door Mathieu

Geplaatst: 13 mar 2007, 11:52
door Wim te Riet
Dat ziet er toch niet echt Fred-Flintstone-achtig uit. Best een mooie constructie eigenlijk...

Geplaatst: 13 mar 2007, 12:18
door Damir Vukovic
Peter Tunissen schreef:Is een nadeel van bladveren ook niet dat dingen als caster en camber minder precies te regelen zijn, dat het wiel gaat 'bewegen' onder zware belasting?
Geen idee hoe dat met carbon bladveren zit, dat is misschien wel stijf genoeg om dat onder controle te houden.

Grootste nadeel lijkt me de vooroordelen; het klinkt Europese autoliefhebbers toch een beetje Fred Flintstone in de oren, hoe goed het intussen ook werkt.
Kijk goed naar de geposte foto. Caster, Camber etc alles wordt geregeld via de erg nette alu-wishbones.. Waar jij naar verwijst is alweer een karakteristiek van starre achterassen die ALLEEN aan de bladveren zijn opgehangen.

Dat het Flintstone achtig klinkt voor de meeste Europese autoliefhebbers is een gevolg van het feit dat de meeste auto liefhebbers gewoon een tikkeltje dom zijn (met dank aan Maxima voor de quote).

Geplaatst: 13 mar 2007, 12:27
door RVV
Damir Vukovic schreef:
Dat het Flintstone achtig klinkt voor de meeste Europese autoliefhebbers is een gevolg van het feit dat de meeste auto liefhebbers gewoon een tikkeltje dom zijn (met dank aan Maxima voor de quote).

Eh omdat je iets niet weet ben je dom ? Forum dan maar op slot gooien stel je voor dat je wat leert :wink: Juist leerzaam dit soort threads. Nu ik die constructie zo zie heb ik ook een goed beeld van de techniek, en inderdaad ik had ook ergens een idee hangen van grote roestige bladveren van 70 cm lang, die de evolutie van de postkoets hadden overleefd.

Nooit mensen afrekenen op kennis die ze niet hebben maar kennis die onjuist word gebracht :wink:

Geplaatst: 13 mar 2007, 12:38
door Peter Tunissen
Wim te Riet schreef:Dat ziet er toch niet echt Fred-Flintstone-achtig uit. Best een mooie constructie eigenlijk...
Nee, maar ik zeg toch ook dat het vooroordelen zijn.
Vraag 100 Porsche/Ferrari/M3 rijders naar hun mening over bladveren en ik weet wel wat je 99x als antwoord zult krijgen.

Ik ben wel overtuigd van de kwaliteiten van de Z06 nadat dat ding in 7:49 of wat was het de Ring rond ging.
Als je geen goed onderstel hebt haal je dat met 1000pk nog niet, of er dan gewone veren, bladveren, geen veren of ganzenveren in de ophanging zitten zal me jeuken; als het werkt, werkt het. ;)

Geplaatst: 13 mar 2007, 13:37
door Damir Vukovic
Rico v Velzen schreef: Eh omdat je iets niet weet ben je dom ? Forum dan maar op slot gooien stel je voor dat je wat leert :wink: Juist leerzaam dit soort threads. Nu ik die constructie zo zie heb ik ook een goed beeld van de techniek, en inderdaad ik had ook ergens een idee hangen van grote roestige bladveren van 70 cm lang, die de evolutie van de postkoets hadden overleefd.

Nooit mensen afrekenen op kennis die ze niet hebben maar kennis die onjuist word gebracht :wink:
Wow, felle reactie. Je moet het wel in een "Maxima richting Wim Lex" stemmetje voorlezen he..dan heb je een beetje de juiste intonatie te pakken.

Geplaatst: 13 mar 2007, 14:12
door Mari Oh Oh!
Ik wist niet dat de veer zo laag zat. Lijkt me alleen maar goed voor de bereikbaarheid, controleerbaarheid, de plaats die de constructie inneemt, het gewicht èn het zwaartepunt

Geplaatst: 13 mar 2007, 14:22
door RVV
Damir Chill, zo ernstig bedoelde ik het ook weer niet hoor :wink: Maar jij hebt een technische achtergrond en je ziet bepaalde technische concepten veel logischer/vanzelfsprekender als een leek.

Geplaatst: 13 mar 2007, 17:16
door Elmar
Ik neem dan even aan dat de foto met die bladveer van een C5 is? Je ziet daar namelijk de voortrein.

Geplaatst: 13 mar 2007, 17:21
door Tristan
Lijkt wel of er een soort van by-pass zit op iedere kant van het uitlaatspuitstuk.

Geplaatst: 13 mar 2007, 17:41
door Elmar
Het is een foto van een turbo(systeem).

Geplaatst: 13 mar 2007, 22:23
door Dennis Cavallino
Elmar schreef:Ik neem dan even aan dat de foto met die bladveer van een C5 is? Je ziet daar namelijk de voortrein.
Weet je dat ik vanmiddag echt een minuut lang heb gedacht: wat doet dat spruitstuk daar nou? :oops: :lol:

Geplaatst: 15 mar 2007, 16:40
door Dennis Cavallino
15 juni kan ik tijdens de Corvette Driving days kennismaken met de nieuwe Vette. Ben benieuwd, heb alleen gereden met oude Stingray en de C5. Maar die maakten beiden best indruk (understatement).

Geplaatst: 15 mar 2007, 17:19
door Tom
Rijd zo'n Corvette cup auto ook met bladveren of is dat niet te vergelijken?

[img:240:160]http://static.flickr.com/3/5005773_070d0b6450_m.jpg[/img]

Geplaatst: 15 mar 2007, 17:33
door Dennis Cavallino
Ja waarom niet?