Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Ergens naar op zoek? Vraag het hier.
itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door itsmario » 25 feb 2022, 18:45

Als je op dit punt bent om deze upgrades bij een m3 dan vind ik de prijs van alles bij elkaar niet echt 'duur' juist 1 van de goedkoopste mods wat je direct merkt in je onderstel, zwaar? Die paar gram onderaan je auto

Als je je stabis aanpast neem ik aan dat je al fatsoenlijke dempers hebt
Roll stel je primair af met zo'n set, ipv harde dempers en veren zoals je vaak ziet op straat auto's
Kan je je dempers ook wat zachter zetten, als de hele stabi setup klopt

Is wel een groot verschil alles in 1x goed doen tov bijv alleen 1 stabi vervangen, ik heb op meerdere auto's straat en race alle stappen 1 voor 1 doorlopen, ook dit chassis

Veel meer fun to drive

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door Marc Sierra » 25 feb 2022, 19:24

Ik was niet van plan de drop links te upgraden, ik had juist al een nieuw standaard setje voor de vooras liggen. Ik neem aan dat de standaard drop links de extra krachten van de stijvere stabi wel zullen kunnen hebben. Verder zie ik niet zoveel toegevoegde waarde in de verstelbaarheid van drop links. Als de auto heel laag ligt staan de drop links niet helemaal haaks meer op de stabi waardoor deze niet meer optimaal zou werken, maar mijn auto heeft een Bilstein B12 set en is dus niet heel laag.

Overigens is het geen M3 waar het over gaat, maar een 330d waar ik de M3 stabi op wil hebben om het extreem onderstuurde karakter er wat uit te krijgen.

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door itsmario » 25 feb 2022, 19:48

Dat onderstuur ga je op die manier niet optimaal eruit krijgen
Je bilstein set is waarschijnlijk een grote veroorzaker van het onderstuur, note ik heb ervaring met de b14 op dat chassis. En dat was niet al te best plus veel meer onderstuur fan goede dempers. Ik heb ergens nog een uitdraai van alle bevindingen van de bilsteins plus metingen.

Ga je naar betere plus verstelbare dempers in de range rond de 2500eu dat heb je ook al een stuk minder onderstuur dan de bilsteins. Dit zal ook en e grootste verandering zijn die je zal merken, hierna pas het aanpassen van de stabis,

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door itsmario » 25 feb 2022, 19:49

Ps ik volg je plan niet meer maar als je achter een dikkere stabi plaatst krijg je Nog meer onderstuur

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door Marc Sierra » 25 feb 2022, 20:04

Aangezien het gewoon een dagelijkse auto is ben ik niet van plan er een onderstel van 2500 euro onder te gaan zetten. Dus ik hoop dat het onderstuur voor een groot gedeelte opgelost gaat worden met andere stabi's. Overigens moet er op de vooras ook een stijvere komen, al is die in verhouding een minder grote verandering dan die op de achteras.

Maar dat een dikkere stabi op de achteras meer onderstuur zou geven ben ik niet met je eens, die zorgt juist voor minder onderstuur. Een stijvere stabi achter geeft een groter verschil in wieldruk links/rechts op de achteras, waardoor de achteras minder grip krijgt. Door de stijvere stabi gaat de auto wel minder overhellen en hoeft de stabi op de vooras minder kracht over te brengen, waardoor de wieldruk links/rechts op de vooras juist gelijker blijven en de vooras dus meer grip krijgt.

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door itsmario » 25 feb 2022, 20:21

Pobeer als eerste maar een dikkere stabi achter. Je komt de bocht niet meer om, je neus roteert niet goed meer, en/of je achterkant krijgt wij wijze van een stuiter effect als de veren en dempers niet op orde zijn. Het lijkt bij wijze van op een trein die rechtdoor op rails gaat.

Uitlijning doet ook een hoop maar even buiten beschouwing voor een straat auto. Wat ook nog meespeelt is je waarschijnlijk ook een open diff hebt OEM en geen sper upgrade.

Maar klopt de voorkant moet absoluut gedaan worden.
Ben benieuwd, zou toch als eerste overwegen die dempers te verkopen en vervangen daar zit de meeste verbetering en plezier in

De achterste stabi iets dikker, of een soft stand bij dikkere verstelbare, is pas een echt succes als je gehele setup klopt. Dus veel meer dan deze onderdelen, dat is een ander traject

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door matthyssie » 25 feb 2022, 21:00

Ik ben het niet met je eens itsmario. Dikke stabi’s kan prima samen met een Bilstein set en een dikkere achterstabi zorgt voor meer overstuur. Snap niet waar je vandaan hebt dat het net andersom is. Pak je alleen een dikke voorstabi dan creëer je juist een hoop onderstuur. Ja met dikke stabi’s haal je de rol uit de auto en daarmee ook een stukje beweging. Auto rijdt meer op rails en zal snappier worden, maar stuurt absoluut fijner.

Marc (en BartB ook) rijdt wel met een sper. Grappig overigens dat je dat noemt omdat je zelf praktisch de hele auto vervangen hebt voordat je wilde geloven in een sper. :lol:

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door itsmario » 25 feb 2022, 21:16

Ja klopt op een straatauto toen onderschat wat een sper doet vooral omdat ze veel zwaarder zijn, helemaal met hoog vermogen

Inmiddels veel meer ervaring met testen op het circuit, dus niet met straat auto's, werk ook met data/video logger sets, loopt wat uit de hand
Tsja, kijk maar eens naar lichte e36s, die rijden soms zelfs zonder achterste stabi, is ook weer een uiterst geval, heb dat zelf ook nog getest. Pas op hoge snelheid 160++kmh bochten merk je dat je grip inlevert, verder veel meer overstuur en wendbaarder. Kijk ook altijd naar of je nou een echte grip setup hebt of niet, en wat wil je bereiken in low/medium/high speed corners

Contacteer Leo van madeno Racing maar eens over de bilstein b14s onderstel berekeningen, demper grafieken, en stabis op een e9x chassis, andere benadering ik bekijk het vanuit de auto zelf op de baan

ervaringen met e92 335 plus m3. Op deze zware auto's werkt het natuurlijk niet zonder achterste stabi. Achterste stabi alleen vervangen nooit een succes.

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door itsmario » 25 feb 2022, 21:21

Ps heb de metingen bekeken ik weet het weer 1 van de belangrijkste issues met een Bilstein B14 was dat hij constant op de bumpstops rijdt, en stond niet eens laag. Overgestapt naar Ohlins dag en nacht verschil, nog beter dan van OEM dempers naar bilstein

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door Marc Sierra » 25 feb 2022, 21:40

Het zou best kunnen dat een E9x met standaard stabi’s sneller is over een circuit dan eentje met een dikkere stabi achter. Maar mijn doel is ook niet om een auto te hebben die de snelste rondetijden neer kan zetten, ik wil een auto die leuk stuurt. En zoals het met de originele setup onderstuurt vind ik enorm frustrerend. Je voelt gewoon dat het buitenste voorwiel veel te hard moet werken.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door TLRS » 25 feb 2022, 21:41

En eigen ervaring wijst naar een probleem voor. Namelijk dynamisch camber verlies in bochten. Dit uit zich in afgekloven buitenste randen van de band. Met een dikkere stabi voor blijft dat camber verlies beperkt en neemt de grip voor toe. Misschien niet door hogere gezamelijke wieldruk op de vooras, maar door een betere grip van het buitenste wiel in de bocht vermoedelijk. Voordeel van een beter dynamisch camber is dat het statische camber neutraal of neutraler kan blijven. Wat mij gunstig lijkt voor banden slijtage. Op een daily, zeker een factor.

Je wil achter echt geen veel dikkere stabi zonder demping om hem te temmen. Je hebt die demping nodig om de wieldruk uit te smeren. Anders wordt ie echt onvoorspelbaar op de grens. Zowel bochten als tractie, wat me met een 330d een heel reëel probleem lijkt.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door TLRS » 25 feb 2022, 21:43

itsmario schreef: 25 feb 2022, 21:21 Ps heb de metingen bekeken ik weet het weer 1 van de belangrijkste issues met een Bilstein B14 was dat hij constant op de bumpstops rijdt, en stond niet eens laag. Overgestapt naar Ohlins dag en nacht verschil, nog beter dan van OEM dempers naar bilstein
Weet je toevallig nog welke bumpstops dat waren?

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door Marc Sierra » 25 feb 2022, 22:46

TLRS schreef: 25 feb 2022, 21:41 En eigen ervaring wijst naar een probleem voor. Namelijk dynamisch camber verlies in bochten. Dit uit zich in afgekloven buitenste randen van de band. Met een dikkere stabi voor blijft dat camber verlies beperkt en neemt de grip voor toe. Misschien niet door hogere gezamelijke wieldruk op de vooras, maar door een betere grip van het buitenste wiel in de bocht vermoedelijk. Voordeel van een beter dynamisch camber is dat het statische camber neutraal of neutraler kan blijven. Wat mij gunstig lijkt voor banden slijtage. Op een daily, zeker een factor.

Je wil achter echt geen veel dikkere stabi zonder demping om hem te temmen. Je hebt die demping nodig om de wieldruk uit te smeren. Anders wordt ie echt onvoorspelbaar op de grens. Zowel bochten als tractie, wat me met een 330d een heel reëel probleem lijkt.
De voorkant heeft inderdaad niet veel camber en dat is zeker een probleem. Maar de mcpherson ophanging aan de voorkant zit op zo goed als alle personenauto’s, dus dat hoeft geen reden te zijn voor grote problemen. Een dikke stabi aan de voorkant om onderstuur te verminderen is volgens mij een denkfout die ik al heel vaak voorbij heb zien komen. Het argument is dan altijd dat de voorkant minder over zou hellen, waardoor de banden platter op de weg blijven en er dus meer grip is. Maar de voorkant van de auto helt zo goed als exact (de tordering van de carrosserie even buiten beschouwing gelaten) even veel over als de achterkant van de auto. Dus een dikkere stabi op de achteras zorgt er ook voor dat de voorwielen minder camber verlies hebben in een bocht.

Om het dynamische camber van de vooras beter te krijgen zou het rolcenter van de vooras omhoog moeten. Door het verlagen van de auto is het rolcenter aan de voorkant namelijk nog veel erger verlaagd en dat heeft een erg negatief effect op het overhellen van de auto en op het dynamische camber van de vooras.

Maar goed, er zijn volgens mij nergens zoveel meningen over als over het ideale onderstel van een auto. Het is ook een erg complex geheel. Maar ik ben er van overtuigd dat hij beter/leuker gaat rijden van een dikkere stabi achter, en de mensen met een H&R stabi set op een E8x/E9x lijken dit te beamen. Het enige probleem is dat de H&R set bij mij niet past, dus daarom wil ik de combinatie van Eibach voor met OEM M3 achter, wat volgens mij een redelijk vergelijkbare balans moet geven als de H&R.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door TLRS » 25 feb 2022, 23:04

Marc Sierra schreef: 25 feb 2022, 22:46 Maar de voorkant van de auto helt zo goed als exact (de tordering van de carrosserie even buiten beschouwing gelaten) even veel over als de achterkant van de auto. Dus een dikkere stabi op de achteras zorgt er ook voor dat de voorwielen minder camber verlies hebben in een bocht.
Met die gedachte kunnen we af met 1 stabi op een auto :tooth:

Had even het idee dat je alleen achter extreem veel stugger zou gaan. In combinatie met een dikkere voor denk ik dat het zeker het proberen waard is.

Dat de demping een beetje moet matchen blijf ik wel bij. Maar dat doet de bilstein misschien wel goed genoeg, te weinig ervaring mee zelf.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door Marc Sierra » 25 feb 2022, 23:18

TLRS schreef: 25 feb 2022, 23:04 Met die gedachte kunnen we af met 1 stabi op een auto :tooth:
Als het alleen over het verminder van het overhellen zou gaan wel. Maar de onderstuur/overstuur balans wordt bepaald door de sliphoeken van de voor- en achterbanden. En hoe meer druk er op een bepaalde band komt te staan des te groter de sliphoek van die band wordt. Doordat de 330d aan de voorkant flink zwaar is en de voorste stabi veel meer doet dan die dunne breinaald op de achteras komt er extreem veel druk op het buitenste voorwiel. Dat voel je ook al in het stuurgedrag als je nog niet tegen de limiet aanzit, je moet het stuur verder indraaien dan je zou willen omdat de band onder een kleinere hoek op de weg staat dan de velg (de sliphoek dus). Met een dikkere stabi op de achteras wordt de sliphoek van het buitenste achterwiel groter en van het binnenste voorwiel juist kleiner, wat dus zorgt voor een neutraler stuurgedrag.

Maar ik ben zelf ook benieuwd hoe het gaat voelen, want het blijft toch uitproberen welke combinatie van stabi’s een mooie balans geeft.

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door itsmario » 26 feb 2022, 13:08

Zo interessant uitgeschreven mannen, dit ga ik dit weekend nog eens goed nalezen

@TLRS waren gewoon de standaard bumpstops van de B14, gehele set was OEM. Nog een aandachtspunt was dat de droop niet klopte. Ik ben zelf wel echt een rijder, ik vond het gedrag van de auto toen echt *** dus heb dit met Leo van Madeno Racing onder de loep genomen,

Maargoed klopt ook wat je zegt je demping (en veel meer) moet achter lekker op orde zijn, dat is bij de Bilstein B14s dus niet het geval, hiernaast kan je ze niet afstellen
Klopt dat bij de voorste stabi verdikken je nog meer onderstuur krijgt, wat je alleen vaak ziet is dat de dempers te hard zijn, ook bij Bilstein B14, of bij verstelbare dat ze te hard staan. Dit ivm ontbreken van fatsoenlijke stabi's of "alles moet hard dat is goed principe". Wat ik ook op circuit autos regelmatig zie is dat zodra de stabi setup klopt, de dempers pas echt goed afgesteld kunnen worden (vaak wat zachter, staan meestal te hard afgesteld)

Klopt eigenlijk ook dat je een roll center/bump steer setje moet hebben.
Al met al heb ik uiteindelijk alles toen mijn straat 335i echt Subliem gekregen, maar dat is dus echt het hele onderstel package + OS Giken sperdiff (zelfs nog verschillende pre-load afstellingen getest), Ohlins dempers, unibal ltopmounts, H&r stabi set verstelbaar plus drop links, bumpsteer/roll center set, uniballs en PU en vergeet vast nog wel wat. Hiernaast had ik rond de 7 graden caster, aardig camber plus uitspoor.

Is dit optimaal? Nee want zodra het regende moest ik mn dempers al zachter zetten anders was er "amper" mee te rijden op straat, bloedneurveis, te stijf en veel sporing. Met losse dempers was het weer prima te doen, wel met OS giken, wereld van verschil ook in de regen tov OEM diff. Dus voor straatgebruik blijft een compromis lastig. Aan de andere kant zodra ik in de alpen reed, dempers zachter, man man prachtig
Daarom al enkele jaren gestopt hiermee, en alleen nog maar op het circuit verder gedaan met mijn wedstrijd autoo'tje

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door TLRS » 26 feb 2022, 16:51

@Marc Sierra: sliphoek sta ik eigenlijk nooit bij stil, interessant punt. Hoe is je banden slijtage voor, last van afgekloven randen? Heb je voor en achter dezelfde bandenmaten?

@itsmario, zo’n missie als jij hebt gedaan is een super interessant uiterste wat bijna niemand aan gaat voor een daily.

Vraag me af of de originele bumpstops meegenomen zijn in het afstemmen van zo’n bilstein kit. In combi met lagere, stuggere veren en stuggere arb’s is dat voor de demping allicht buiten design spec.

Wat is je gedachtengang achter het verschil op nat en droog met de 335? Zou dat uitspoor op nat zorgen voor zelfsturing onder invloed van wieldruk (bump)? Of te weinig ‘give’ door te stug..

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door itsmario » 27 feb 2022, 14:59

Uitspoor, te stug/weinig flex in het onderstel, heftige dempers
Op goede winterbanden was het effect nog erger bij een beetje winterse omstandigheden, niet mee te rijden dempers oor 6-10 clicks zachter en achter zelfs nog wat meer zachter in verhouding
Op droog was dat wel de maximale grip setup voor een straat 335
Je merkt duidelijk het verschil met een M chassis E92 en ook een F Serie M chassis
Qua grip is het vergelijkbaar met een F serie M. Zo'n F serie M gaat standaard echt wel harder door de bochten dan een e92 m3 en helemaal 335. je merkt gewoon dat zo'n koets veel beter is dan een e92 335i
E92 m3 ook mega verschil met 335i
In zo'n F serie zit alsnog meer flex en die dempers zijn minder heftig, hoeft ook niet heftig, normale uitlijning ook prima, tov hoe mijn 335 setup was.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door Marc Sierra » 27 feb 2022, 20:35

TLRS schreef: 26 feb 2022, 16:51 @Marc Sierra: sliphoek sta ik eigenlijk nooit bij stil, interessant punt. Hoe is je banden slijtage voor, last van afgekloven randen? Heb je voor en achter dezelfde bandenmaten?

@itsmario, zo’n missie als jij hebt gedaan is een super interessant uiterste wat bijna niemand aan gaat voor een daily.

Vraag me af of de originele bumpstops meegenomen zijn in het afstemmen van zo’n bilstein kit. In combi met lagere, stuggere veren en stuggere arb’s is dat voor de demping allicht buiten design spec.
Ik heb voor en achter dezelfde bandenmaat. Vanwege het onderstuurde karakter van de E90 ben ik geen voorstander om er ook nog een breedset op te monteren. Daarnaast vind ik het ook gewoon handig om 4x dezelfde maat te hebben. Verder is mijn bandenslijtage voor niet vreemd, maar ik maak ook een hele boel gewone km's.

Wat betreft de sliphoek van de banden, dat is iets dat er altijd is, dus ook als de banden nog steeds grip hebben (ik vind sliphoek daarom altijd een verwarrende term). Zodra ze de maximale sliphoek bereikt hebben beginnen ze pas grip te verliezen. Maar onderstuur en overstuur zijn geen termen die alleen maar gaan over het gedrag van de auto wanneer de banden hun grip verlopen hebben. Doordat de standaard E9x zo'n dunne stabi achter heeft in verhouding tot de voorste stabi wordt de rolstijfheid vooral door de vooras gedaan. Het gevolg is dat het buitenste voorwiel heel veel extra wieldruk krijgt wat zorgt voor een grote sliphoek op die band. Als de sliphoek van het buitenste voorwiel heel groot is (en die van de achterband niet) volgt de auto dus al niet meer de radius van de bocht zoals dat volgens het stuur zou moeten, terwijl de band dus nog wel 100% grip heeft.

Ik vind het bij mijn 330d ook heel goed merkbaar dat hij bij snellere bochten niet de bocht volgt zoals ik hem eigenlijk stuur, wat niet veel vertrouwen geeft. Bij mijn vorige 320d was dat een stuk beter, maar die had minder gewicht op de vooras liggen en een iets dikkere stabi (14 ipv 13 mm) op de achteras, wat er samen voor zorgde dat het buitenste voorwiel een stuk minder zwaar leven had.

Een dikkere stabi op de vooras maakt het voor het buitenste voorwiel alleen maar nog erger. Voor je gevoel helpt de dikkere voorste stabi misschien, omdat de auto minder rolt en dus sneller instuurt, maar hij heeft wel meer moeite om de gekozen lijn te volgen.

Als geheel vind ik niet dat mijn 330d veel vertrouwen geeft in bochten. Het gripniveau is uiteindelijk best hoog, maar het gevoel erbij vind ik niet al te best. De voorkant is dus onderstuurd en geeft daarom weinig vertrouwen om scherp in te sturen. En van de achteras voel je niet veel wat er gebeurt, wat ook niet veel vertrouwen geeft. Ik ga er vanuit dat dit komt door de super zachte subframe rubbers, waardoor de achteras gewoon niet strak aan de auto vastzit en daardoor een hoop feedback wegfiltert. Dus als de achterste stabi vervangen gaat worden gaan ook meteen de subframe rubbers vervangen worden.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door TLRS » 27 feb 2022, 22:32

Square = top, ben helemaal mee met je argumenten.

Sliphoek is een beetje grijs gebied inderdaad. Tussen hoe het voelt (slip) en wat er werkelijk gebeurd (vervorming).

Blijf ik erbij dat het belangrijk is om te ontdekken wat de dynamische wielstand is op het moment dat je onderstuur krijgt. Wieldruk is belangrijk. Maar wielstand net zo, lijkt me. Als het contactvlak halveert in dynamische toestand dan zal dat effect hebben op de sliphoek.

Rear subframe rubbers zijn een must idd.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door jessedehaan » 27 feb 2022, 22:44

Ik denk dat die dikkere stabi achter wonderen doet Marc.
Ben zelf van een 15mm stabi achter naar 18 en later 19mm gegaan op een E46 met lichter viercilinder voorin.
Maar die 15 naar 18 stap was enorm merkbaar, zoveel minder bodyroll, controleerbaarder overstuur, gewoon strak/geplant op de achteras.
En de stabirubbers natuurlijk in de PU zetten, want in het standaard kauwgom rubber gaat al heel veel reactie/beweging verloren.

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door itsmario » 27 feb 2022, 23:05

noem je nog een goed punt, op heel veel e9x auto's; zijn de achterste subframe rubbers inmiddels gaar na of al die jaren of xx kilometers
je ziet helaas veel dat dit soort zaken vaak nooit vervangen zijn, denk idd ook aan de diff rubbers, stabi rubbers, etc etc
valt niet onder een "grote beurt toch" .... zucht

itsmario
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door itsmario » 27 feb 2022, 23:16

Ps dat 'probleem' met je neus ken ik en nogmaals met goede kwaliteit en verstelbare dempers, daarna de gehele stabi setop, fix je dat dus aardig goed

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door matthyssie » 28 feb 2022, 09:50

Overigens is er weinig anders aan het chassis van een M3 tov een 335i. Grootste verschil qua handling zit hem in de spoorbreedte en veren/dempers. In principe kun je een 335i dus compleet ombouwen naar M3 spec, beperking zit hem dan in je wielkasten welke moet vervangen/verbreden.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stabilisatorstang achter E90/E92 M3

Bericht door Marc Sierra » 28 feb 2022, 11:23

TLRS schreef: 27 feb 2022, 22:32 Square = top, ben helemaal mee met je argumenten.

Sliphoek is een beetje grijs gebied inderdaad. Tussen hoe het voelt (slip) en wat er werkelijk gebeurd (vervorming).

Blijf ik erbij dat het belangrijk is om te ontdekken wat de dynamische wielstand is op het moment dat je onderstuur krijgt. Wieldruk is belangrijk. Maar wielstand net zo, lijkt me. Als het contactvlak halveert in dynamische toestand dan zal dat effect hebben op de sliphoek.

Rear subframe rubbers zijn een must idd.
De dynamische wielstand is zeker belangrijk, maar het is iets dat lastig te verbeteren valt. Ik ben wel benieuwd naar waar het rolcenter bij de E90 ongeveer ligt. Origineel zal het vast in orde zijn, maar zodra de auto lager licht dan origineel gaat het rolcenter nog harder naar beneden, wat slecht is voor het overhellen, het dynamische camber en het stuurgevoel. Maar losse rolcenter correctiekitjes op een dagelijkse auto lijkt me toch niet zo'n goed idee. Logisch gezien zou de M3 toch een gunstiger rolcenter moeten hebben dan een gewone E9x, aangezien die standaard al lager ligt. Maar ik heb er weinig info over kunnen vinden.
jessedehaan schreef: 27 feb 2022, 22:44 Ik denk dat die dikkere stabi achter wonderen doet Marc.
Ben zelf van een 15mm stabi achter naar 18 en later 19mm gegaan op een E46 met lichter viercilinder voorin.
Maar die 15 naar 18 stap was enorm merkbaar, zoveel minder bodyroll, controleerbaarder overstuur, gewoon strak/geplant op de achteras.
En de stabirubbers natuurlijk in de PU zetten, want in het standaard kauwgom rubber gaat al heel veel reactie/beweging verloren.
Ik ben erg benieuwd naar het verschil. Het zou inderdaad een groot verschil moeten zijn, want ik ga van 13 naar 22.5 mm. Normaal gesproken eigenlijk een te groot verschil denk ik, vandaar dat aan de voorkant ook een iets dikkere stabi moet komen. Voor de achterste stabi heb ik gewoon de originele BMW rubbers besteld. Ik dacht pas aan PU toen ze al besteld waren. Maar misschien valt het mee hoe zacht ze zijn, het zijn wel rubbers van de M3 en geen 'gewone' uitvoering. En ik moet misschien sowieso wel uitkijken dat de achterkant van de auto niet te stijf wordt omdat de stabi zo veel dikker is dan wat ik nu heb.
itsmario schreef: 27 feb 2022, 23:16 Ps dat 'probleem' met je neus ken ik en nogmaals met goede kwaliteit en verstelbare dempers, daarna de gehele stabi setop, fix je dat dus aardig goed
Een Ohlins R&T set zou natuurlijk heel mooi zijn. Maar die is best prijzig en misschien toch ook wel hard en oncomfortabel voor een dagelijkse auto. Maar je weet maar nooit wat er in de toekomst nog komt. :lol:
matthyssie schreef: 28 feb 2022, 09:50 Overigens is er weinig anders aan het chassis van een M3 tov een 335i. Grootste verschil qua handling zit hem in de spoorbreedte en veren/dempers. In principe kun je een 335i dus compleet ombouwen naar M3 spec, beperking zit hem dan in je wielkasten welke moet vervangen/verbreden.
Er zijn best een hoop verschillende onderdelen, maar in de basis is het allemaal wel vergelijkbaar. Het enige dat je niet kan doen is inderdaad de spoorbreedte. Van wat ik kon vinden is dat bij een M3 aan de voorkant 3.3 cm meer en achter 2.5 cm. Maar ik betwijfel of dat zoveel doet in de handling. Qua grip is een grotere spoorbreedte natuurlijk wel gunstig. Maar ik ben meer op zoek naar een mooie balans dan naar zoveel mogelijk grip. Het hangt er denk ik maar vanaf wat je precies verstaat onder 'handling'.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik dB, Fabian, Spinazie en 44 gasten