Elise S2 K20 + M240i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Elise S2 K20 + M240i

Bericht door Sabberjoch » 13 feb 2022, 17:32

Na gister mijzelf kort voor te hebben gesteld zal ik ook eens een topic over mijn auto's aanmaken.
Binnenkort moet de Elise weer op de weg zijn, dus er zal komend jaar vast weer genoeg aan/mee gebeuren.

Ik zal voor beide auto's eerst kort mijn geschiedenis met ze vertellen, zodat jullie van het begin mee kunnen krijgen hoe ze zijn gekocht en wat er aan is gebeurd.

Ergens in de zomer van 2019 was ik op zoek naar een Elise, had daarvoor een Integra Type R die ik helaas kort heb gereden.
Budget was krap, dus zat helemaal onderin de markt te kijken, gelukkig iets kunnen vinden met wat aandachtspuntjes. Maar voor het geld kon ik er prima mee leven, van mijn vader moest ik er uiteraard mee op de foto, vandaar dat ik wat moeilijk kijk.
Afbeelding
Afbeelding

Vond de auto vergeleken met wat ik gewend was vrij zacht geveerd, uiteraard pas na aanschaf een inspectie gedaan en alles was flink bruin.
Dempers waren er ook slecht aan toe, dus was een goed excuus voor een setje Nitrons. Gelijk op de planning gezet om de winter na aanschaf alle draagarmen aan te pakken.
Afbeelding
Afbeelding

In de tussentijd begon ik mij ook te storen aan de enorme plaat voorop, en de wielen waren ook niet naar mijn smaak.
Ergens in Duitsland een setje Team Dynamics in Exige maten weten te scoren, met een spacer prima pas te maken.

Hier achter valt ook de Integra te spotten.
AfbeeldingAfbeelding

Banden waren wel af, dus gelijk een setje fatsoenlijk rubber om gelegd.
Afbeelding
Afbeelding

Toen ook een wat forsere diffuser gehaald.
Afbeelding
Zoals gezegd moest het onderstel nog flink worden aangepakt.
Afbeelding

Alles nieuw besteld, Draagarmlagers, stuurkogels, wiellagers en fuseekogels. Maar ook alle bouten en moeren in het onderstel nieuw gehaald.Afbeelding

Alle draagarmen en fusees toen zelf gepoedercoat, zodat ze weer vers waren. Zien er in ieder geval niet meer uit alsof ze jaren op de zeebodem hebben geleefd.
AfbeeldingAfbeelding

Alles gemonteerd, ook de klauwen een likje verf gegeven. Dit moet nog eens over want het is me niet naar het zin.
hier ook tweedelige remschijven gemonteerd, piepten echter extreem hard.
Afbeelding

ander setje schijven gehaald die een stuk beter hun werk doen.
Afbeelding

Hier in 2020 echt veel meters mee gemaakt, veel lol gehad.
Echter, begin 2021 wou ik een oliebeurt doen, en zag ik een KVS reservoir vol mayonaise. De Elise had net een nieuwe koppakking bij aanschaf, maar ze zijn extreem gevoelig helaas.

Gelukkig had ik nog altijd de K20A uit mijn integra liggen, en inmiddels ook al een complete set van Stark uit Engeland voor de ombouw.
Voor ik kon beginnen eerst de radiateur vervangen, die zijn kwetsbaar en bij de Honda motor worden ze zwaarder belast.
Afbeelding

Thuis gelijk de achterste clamshell verwijderd, in Maart 2021
Afbeelding

Voor het eerst het blok gepast, zoals te zien moest er een stuk uit het schutbord geslepen zodat mijn grotere inlaatspruitstuk ook zou passen.
Afbeelding

Daar is een plaatje voor gemaakt, vervolgens alles met reflectieve folie beplakt.
Afbeelding

Inlaat en spruitstuk gepoedercoat. Alles Wrinkle zwart zodat het er nog enigszins "oem" uit ziet.
Afbeelding

Verder nog een hoop kleine dingen moeten doen, een paneel maken voor isolatie van de uitlaat
Afbeelding

Uiteindelijk is hij een paar week geleden afgerond, morgen gaat hij voor de eerste APK poging, eens zien wat ze er van zeggen.


Naast de Elise rijd ik dagelijks een GT86.
Deze heb ik zomer 2020 uit Duitsland gehaald. Prijzen waren daar veel gunstiger, en er was meer keuze.
Afbeelding
Afbeelding

Was een compleet standaard auto, op de afgrijselijke velgen na.
Deze dus vrij vlot geruild tegen een setje replica's die heel kort zijn gebleven. Ook de achterlichten vlot vervangen door de facelift versie. Ik wou geen aftermarket lampen maar vond de standaard set echt niet mooi.
Afbeelding

gelukkig een set enkei RPF1's weten te scoren, en daar gelijk 245 breed AD08RS om gelegd.
Afbeelding

De standaard remmen van de gt86 zijn erg klein, ze doen hun werk echter prima.
Achter de RPF1 wou ik toch graag een fatsoenlijke klauw, dus daarvoor clio RS Brembo's met adapters gehaald.
Afbeelding

Verder in de tussentijd nog wat aanpassingen gedaan, een RCM Unequal length header voor het boxer geluid. Een Bastuck einddemper en een Injen inlaatbox gehaald. Om de standaard koppeldip midden in het boerenbereik weg te halen een open flash tablet gehaald. Dit is een simpele obd box met standaard chips. Gezien het mijn daily is, en ik geen piekvermogen aan het najagen was, vond ik dit prima.

De combinatie van de wielen en rubber zorgde er voor dat hij toch iets te hoog stond naar mijn smaak. Daarom een setje kw v1 gehaald.
En dat is hoe hij er op het moment bij staat, al staat hij momenteel helaas op de winterwielen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sabberjoch op 13 nov 2023, 09:21, 4 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Kasteel » 13 feb 2022, 18:11

GT86 staat er dik bij zo!

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door jos_br » 13 feb 2022, 18:26

Ik vindt die "winterset" stiekem best mooi!

Jos.

De hele auto eigenlijk wel!

KoenM
Berichten: 1765
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door KoenM » 13 feb 2022, 18:41

Gave auto’s zeg! Zowel de GT86 als Elise staan er mooi bij zo!

Gebruikersavatar
Thomasss
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
Auto: Bakfiets!
Locatie: Naast Amersfoort

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Thomasss » 13 feb 2022, 19:52

Gave set auto's! Heb je geluidsmateriaal van de GT86?

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Sabberjoch » 13 feb 2022, 20:05

Thomasss schreef: 13 feb 2022, 19:52 Gave set auto's! Heb je geluidsmateriaal van de GT86?
Heb een korte flyby op film staan, zojuist op YouTube gezet zodat ik die kan delen.


Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Martijn_bmw » 13 feb 2022, 21:22

Erg mooie auto’s beide! En mooi aangepakt :D

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Joël D. » 13 feb 2022, 23:29

Mooi wagenpark hoor! Staan beide bij mij erg hoog op het lijstje.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Arthur » 14 feb 2022, 02:57

Mooi spul!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Eeuwe » 14 feb 2022, 07:17

Staan er super bij Bas!

Ik kan mij nog goed heugen dat we met die Integra even een rondje over het industrieterrein van Emmen deden, denk een jaar of 6 geleden? Heeft wel indruk achtergelaten toen.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Jan Terwolde » 14 feb 2022, 10:08

Lotus+k20=porno
Die gt86 klinkt ook erg lekker zeg en beide auto's staan er heerlijk bij !

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Sabberjoch » 14 feb 2022, 11:30

Eeuwe schreef: 14 feb 2022, 07:17 Staan er super bij Bas!

Ik kan mij nog goed heugen dat we met die Integra even een rondje over het industrieterrein van Emmen deden, denk een jaar of 6 geleden? Heeft wel indruk achtergelaten toen.
Klopt! Was inderdaad een machtige machine. Heerlijk onderstel met een heel fijn blok.
Volgens mij reed jij toen in je megane RS, was ook een prachtig apparaat!

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Sabberjoch » 14 feb 2022, 21:03

Zoals gezegd, vandaag de Elise voor de APK weggebracht.
Werd binnen een half uur gebeld "we hebben een paar puntjes", ik zat op het puntje van mijn stoel. "je claxon werkt niet en we moeten je koplamp rechts afstellen". Viel alles mee dus, waarschijnlijk is de afstelling bij het verwijderen of terugplaatsen van de clamshell voor verpest. De claxon was het stekkertje van los, waarschijnlijk ook ergens in dit proces.

Dus voor de middag had ik een verse APK en mocht ik eindelijk de weg op!
Kreeg de opmerking dat hij een beetje koelvloeistof lijkt te zweten, maar verder prima.

Moest nog wat ophalen, circa 20km van huis, dus de eerste meters gemaakt.
Wat een machine! echt bizar wat een beleving van snelheid. Ik heb nog een paar dingen die resoneren omdat het blok er wat steviger in ligt dan de originele, maar dat is een kwestie van tijd om te identificeren en op te lossen.
Op de terugweg was hij warm en kon ik eens gas geven. Heerlijk zodra hij in de vtec komt. Hij sjouwt enorm en spurt er werkelijk vandoor.

Pas bijna thuis kwam ik er achter dat ik niet bij het originele shiftlight van lotus moet schakelen (7200), maar dat ik natuurlijk nog fors over heb dan. De begrenzer staat op 8700, en wat heeft hij er een zin in bovenin!

Thuis gelijk op de krik, bodemplaten verwijderd. Heb een paar drupjes gevonden aan de slang op de thermostaatbehuizing, dat was iets meer dan zweten. Moet nu opgelost zijn maar toch eens in de gaten houden.

Minder vrolijk werd ik van mijn aandrijfas, bij de bak een mooie slinger van olie..... Dus eerst maar eens een keerring bestellen voordat ik echt meters ga maken. Ben blij dat ik toch een korte checkup heb gedaan na de eerste rit.

Scheelt dat ik een vlakke bodem heb, hij heeft zijn vloeistoffen netjes bij zich gehouden. :lol:

Online
Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Crookie » 14 feb 2022, 21:07

Leuk vermaak heb je staan :thumbup: :df:

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2023
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Godspeed » 14 feb 2022, 21:24

Gave auto’s! Vooral de GT86 staat er lekker bij, maar de Elise zal met deze motor (origineel waarschijnlijk ook natuurlijk) vooral onwijs lekker rijden. Welkom en veel plezier met je wagens! :df:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Eeuwe » 14 feb 2022, 22:01

Nice Bas! Jammer van de KVS en de as maar ach, houd je bezig.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3864
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Emiel » 14 feb 2022, 22:19

Toffe auto’s

Kleinigheidjes na de conversie houd je toch. Valt dus nog wel mee ;)
Geniet van de jankende Honda!

Online
Hsp
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Hsp » 15 feb 2022, 09:54

Gaaf hoor, zo'n geswapte Elise heb ik altijd gaaf gevonden, volgens mij past het blok heel goed bij de auto.

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20 + GTE

Bericht door Sabberjoch » 10 mar 2022, 08:48

Kleine wisseling in het wagenpark, mijn vriendin rijdt nu een jaartje of twee in mijn oude golf 5 GTI (ik was er na 9 maand wel klaar mee).
Gechipt bij VVT, afgesteld op euro 98 uiteraard. Dus die doet dagelijks 40km 1 op 10. Begon haar de laatste week toch wel te vervelen, zeker omdat ze in Duitsland de tank niet meer in 1 keer vol krijgt, die pomp slaat bij 96 euro al af....

plaatje bij het praatje....
Afbeelding

Lang verhaal kort, gekeken voor een hybride, geschrokken dat die allemaal verschrikkelijk duur zijn geworden.
Stond een GTE in de buurt, vrouw was geen liefhebber van het "blauwe lijntje" maar toch maar gekeken.

Als dagelijks vervoer rijdt het toch wel prettig, en ze kan straks het grootste gedeelte woon/werk op de elektromotor doen.
Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
Afbeelding

De Lotus heeft een nieuwe keerring in de bak, helaas besloot direct daarna de startmotor er mee op te houden. dus ik kan weer knutselen ;)

Woppa
Berichten: 295
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0 BIT / A4 1.8TQ / GTE

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Woppa » 10 mar 2022, 10:04

Congrats, los van alle horrorverhalen is zo'n GTE echt een prima kilometervreter. Rij inmiddels 1,5 jaar ook in 1. Met wat kleine mods (verlaging en chip) heb je een nog leukere daily en komt het rechtuit wel redelijk bij die GTI in de buurt. Staat bij mij ook op de planning.

Kijk even of alle terugroepacties ook gedaan zijn, bleek bij mij niet het geval.

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20

Bericht door Sabberjoch » 13 mar 2022, 20:37

Woppa schreef: 10 mar 2022, 10:04 Congrats, los van alle horrorverhalen is zo'n GTE echt een prima kilometervreter. Rij inmiddels 1,5 jaar ook in 1. Met wat kleine mods (verlaging en chip) heb je een nog leukere daily en komt het rechtuit wel redelijk bij die GTI in de buurt. Staat bij mij ook op de planning.

Kijk even of alle terugroepacties ook gedaan zijn, bleek bij mij niet het geval.
Lijken geen recalls open te staan. Na een weekendje spelen lijkt het een prima daily voor de vrouw. Ze begon zelf al over verlagingsveren. Dan nog eens kijken voor een setje mooi vullende wielen. Eventueel nog een keer laten chippen maar zo lang de vrouw er niet over begint laten we hem mooi standaard!

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20 +GTE + Hyper 1100

Bericht door Sabberjoch » 21 apr 2022, 08:54

Inmiddels een dikke maand de GTE als auto van de vrouw, prima kilometervreter.
Haar woon-werk is 20km enkele rit, dus lukt zo goed als elektrisch. ook op langere ritten pakken we voornamelijk de GTE.

Zoals eerder gezegd moest hij nog wel iets lager, en moesten er fatsoenlijke wielen onder. dus op Kleinanzeigen een setje golf R veren gescoord en een setje originele 18" Austins. Doet toch een hoop voor zo'n auto. Als het goed is komen de spacers binnenkort ook binnen, dus dan vullen ze mooi de wielkasten.
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels is de startmotor van de Elise ook gerepareerd, was een breuk in de + kabel, dus kleine operatie gelukkig. Moet er nodig wat kilometers op gaan zetten nu.

Heb mezelf ook getrakteerd op een motor, heb ooit een ducati 748 gehad, maar twee jaar geleden verkocht. Sindsdien eigenlijk altijd spijt gehad. Heb altijd wel een zwak voor een Hypermotard gehad, dus maar een zoekopdracht opgeslagen op Marktplaats. Een paar week terug kwam er een net exemplaar voorbij. 6 jaar bij de vorige eigenaar, elk jaar een beurtje en elke twee jaar de riemen. Toen ik er kwam dacht ik dat de reservoirs leeg waren, zo vers waren alle vloeistoffen. Was dus geen moeilijke keuze en gelijk meegenomen.
Wat een heerlijke koppelbeul is dit, geweldig!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20 +GTE + Hyper 1100

Bericht door Arthur » 21 apr 2022, 12:50

Mooi hoor :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2023
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20 +GTE + Hyper 1100

Bericht door Godspeed » 21 apr 2022, 21:34

Erg gaaf ding die Hypermotard! Zou ook mijn keuze zijn op motorgebied :D

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Toyota GT86 en Elise S2 K20 +GTE + Hyper 1100

Bericht door Sabberjoch » 22 apr 2022, 08:14

Godspeed schreef: 21 apr 2022, 21:34 Erg gaaf ding die Hypermotard! Zou ook mijn keuze zijn op motorgebied :D
Moet zeggen dat het de eerste meters heel onwennig was qua zithouding. Maar het rijdt zo veel fijner dan de 748. Laat zich heel makkelijk door een bocht gooien. En de lage topsnelheid is ook wel beter voor mijn rijbewijs :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Godspeed, Jlijp, L5S1, Peter-Paul, SlowCo en 46 gasten