Alfa Romeo Tonale

Vurige Italiaanse auto's, van vlammende Ferrari's tot volle urnen, dit is het forum voor Italiaans temperament.
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Alfa Romeo Tonale

Bericht door JP » 09 feb 2022, 12:03

Tot mijn verbazing is er nog helemaal geen topic over de nieuwe Tonale.
Ik was benieuwd wat 'men' ervan vindt, maar vooralsnog kennelijk niet zo heel veel.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
De Tonale is de eerste geheel nieuwe Alfa Romeo sinds de Stelvio, die in 2016 kort na de Giulia werd gepresenteerd. Hij is ook de tweede SUV van het merk en is een maatje kleiner dan die Stelvio. De Tonale, die net als zijn grote broer is vernoemd naar een Italiaanse bergpas, concurreert daarmee met auto’s als de BMW X1, Audi Q3 en - erg belangrijk – Volvo XC40. Een zogenaamde ‘premium C-segmenter’ dus, en daarmee tot de komst van een eventueel hatchback-vervolg indirect ook de opvolger van de Giulietta.

De Tonale werd al in 2019 aangekondigd met een concept car, in datzelfde jaar gevolgd door gelekte beelden van wat vermoedelijk de productieversie was. Nu blijkt dat het grijze exemplaar inderdaad al behoorlijk ‘af’ was. De productieversie blijft erg trouw aan de concept-car, al oogt hij met zijn hogere voor- en achterlichtunits, wat kleinere wielen en normale deurgrepen logischerwijs wel iets minder spectaculair.

Met zijn grote Scudetto-grille, afgeronde zijruitpartij en in een puntje eindigende achterruit is de Tonale duidelijk een Alfa Romeo, maar tegelijk zien we ook veel nieuwe elementen. Met name voor- en achterzijde zijn wat strakker en rechtlijniger dan bij de Stelvio en Giulia. Waar de grille en de koplampen bij die auto’s vrijstaande elementen zijn, kiest Alfa er bij het nieuwste model voor om de boel waar mogelijk met elkaar te verbinden. Dat geldt ook voor de achterlichten, die slechts uit elkaar worden gehouden door het logo.

Opvallend zijn de drie losse elementen die aan voor- en achterzijde aan elke kant in de lichtunit zijn verstopt. Dit verwijst naar de SZ en RZ uit de jaren 80, maar kwam in recenter tijden ook al op de laatste Spider, de Brera en de 159 voorbij. Alfa toont hiermee een nieuw familiegezicht, dat ook op toekomstige modellen te zien moet zijn. Dat zijn er nogal wat, want onder het bewind van het Stellantis-concern en CEO Imparato moet er elk jaar een nieuwe Alfa Romeo gaan verschijnen. De Tonale is slechts het begin van die voorspelde bloeiperiode, en wordt dan ook gepresenteerd met de leus ‘La Metamorfosi’. ‘De metamorfose’, dus, en dat slaat op het gehele merk.


Een onderdeel van die metamorfose is – hoe kan het ook anders- elektrificatie. Laadkabels en -palen met Alfa-logo zijn er tot nu toe niet, maar daar komt met de Tonale verandering in. De auto is nog niet volledig elektrisch, maar komt er wel als plug-inhybride. Die aandrijflijn kennen we in de basis al van de Jeeps Compass en Renegade, want dat is de auto waarmee de Tonale zijn platform deelt. Anders dan zijn twee grote Alfa-broers is dit dus van oorsprong een voorwielaandrijver, maar de Italianen benadrukken wel dat zowel platform als aandrijflijn zijn sterk zijn aangepast aan de Italiaanse Alfa-karakteristiek. In het geval van de aandrijflijn leidt dat in ieder geval tot meer vermogen, want met 275 pk levert de stekker-Tonale meer kracht dan de maximaal 240 pk sterke Jeeps. Een plug-in-Tonale is net als zijn Amerikaanse broertjes altijd een vierwielaandrijver, want de elektromotor zit op de achteras. De accu heeft een capaciteit van 15,5 kWh, de brandstofmotor is een 1,3-liter grote viercilinder en er is een zestrapsautomaat aan boord. De Alfa Romeo Tonale PHEV sprint in 6,2 seconden van 0 naar 100 en moet zo'n 60 kilometer ver kunnen komen op stroom.


Wie het liever wat bescheidener of goedkoper houdt, komt ook bij een geëlektrificeerde auto terecht. De enige andere motorversies zijn namelijk hybrides zonder stekker, gebouwd rondom een nieuwe, 1,5-liter viercilinder benzinemotor. Die is gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling, waaraan een ongeveer 20 pk en 55 Nm sterke elektromotor is gemonteerd. Het 48V-systeem lijkt op dat van een mild-hybrid, maar anders dan een mild-hybride kan de Alfa op lage snelheid rijden zonder de verbrandingsmotor in te schakelen. De hybride is er met 130 pk – bekend van Jeeps e-Hybrid-versies – en met 160 pk. Laatstgenoemde is vooralsnog uniek voor Alfa Romeo en heeft een turbo met variabele geometrie. Een handbak is niet leverbaar en wordt dat ook niet, als we de ingenieurs van Alfa mogen geloven. In dit segment is de handgeschakelde versnellingsbak nu al vrijwel verdwenen en de verwachting is dat zijn aandeel de komende jaren alleen maar zal afnemen. De restwaarde van een handgeschakeld exemplaar zou daarmee ook zeer laag zijn en dat maakt zo’n versie aan alle rationele kanten erg onaantrekkelijk. Een diesel komt er wel, maar die 130 pk sterke versie zal waarschijnlijk niet op de Nederlandse prijslijst verschijnen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -als-phev/

Online
Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2062
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door frankie » 09 feb 2022, 12:13

Op de foto's zie ik wat aan de proporties, lijken niet helemaal te kloppen m.i., terwijl de Italianen dat meestal wel op orde hebben. Al zijn deze foto's al beter dan eerdere die ik gezien heb. Misschien dat het in het echt nog beter is...
Laatst gewijzigd door frankie op 09 feb 2022, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Arthur » 09 feb 2022, 12:15

JP schreef: 09 feb 2022, 12:03 Tot mijn verbazing is er nog helemaal geen topic over de nieuwe Tonale.
Ik was benieuwd wat 'men' ervan vindt, maar vooralsnog kennelijk niet zo heel veel.
Klopt.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Robin » 09 feb 2022, 13:52

frankie schreef: 09 feb 2022, 12:13 Op de foto's zie ik wat aan de proporties, lijken niet helemaal te kloppen m.i., terwijl de Italianen dat meestal wel op orde hebben. Al zijn deze foto's al beter dan eerdere die ik gezien heb. Misschien dat het in het echt nog beter is...
Dit inderdaad. Lijntjes zitten net niet goed. Front ook net niet agressief genoeg. Kan 't moeilijk verklaren, maar hij mist die (twin) spark wat een Stelvio wél heeft....

Te gemaakt 'mooi'. Ongeveer dit:)))
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Bram » 09 feb 2022, 14:10

Zorgwekkende ontwikkeling.

Geen handbak, komt er ook niet. Voorwielaandrijving, tenzij hybride. 1.5 viercilinder met een föhn erop. Idioot hoog op de veel te kleine wielen, geen dikke ongeblazen V8 in het vooronder. Gewicht onbekend, maar ongetwijfeld richting dat van een 2 serie coupé. Want dat is zo'n lekker lichtgewicht ding geworden. :tooth:

Alfa is ook al dood.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Martijn_bmw » 09 feb 2022, 14:24

Bram schreef: 09 feb 2022, 14:10 Zorgwekkende ontwikkeling.

Geen handbak, komt er ook niet. Voorwielaandrijving, tenzij hybride. 1.5 viercilinder met een föhn erop. Idioot hoog op de veel te kleine wielen, geen dikke ongeblazen V8 in het vooronder. Gewicht onbekend, maar ongetwijfeld richting dat van een 2 serie coupé. Want dat is zo'n lekker lichtgewicht ding geworden. :tooth:

Alfa is ook al dood.
Zelfs Ferrari gaat een SUV bouwen zag ik laatst voorbij komen...
automobielindustrie is dood :hammer:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Bram » 09 feb 2022, 14:28

Tijd om een DF pool op te zetten waar je dikke baffers kan huren. E46 M3, Focus RS, Z4M, E63 AMG, E60 M5, GIULIA GTAm, B3, M3 CS, M2 CS en weet ik het allemaal.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Jan Terwolde » 09 feb 2022, 14:42

Hehe dat kan alleen maar goed gaan

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door matthyssie » 09 feb 2022, 14:45

Is toch gewoon een lelijke facelift vd Stelvio?

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door tomgtr » 09 feb 2022, 14:47

Bram schreef: 09 feb 2022, 14:28 Tijd om een DF pool op te zetten waar je dikke baffers kan huren. E46 M3, Focus RS, Z4M, E63 AMG, E60 M5, GIULIA GTAm, B3, M3 CS, M2 CS en weet ik het allemaal.
Dat soort dingen zijn heel populair in UK maar A) zijn de auto’s daar veel goedkoper en B) zijn mensen veel meer bereid om geld aan auto uit te geven. Short lease ook veel normaler daar. Hier never nooit rendabel tenzij je hoerauto’s doet voor trouwerij met goede tuuter

Of stel jij je E46 beschikbaar voor DF snapcar.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door JP » 09 feb 2022, 14:50

matthyssie schreef: 09 feb 2022, 14:45 Is toch gewoon een lelijke facelift vd Stelvio?
Dit is een maatje kleiner.
De Alfa Romeo Tonale gaat concurreren met onder andere de Audi Q3, BMW X1 en de Mercedes GLA. De SUV meet 4,53 meter in de lengte en 1,6 meter in de hoogte. Het model is 1,84 meter breed.
Stelvio:
4.68 x 1.90 x 1.67 meter

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Bram » 09 feb 2022, 14:54

tomgtr schreef: 09 feb 2022, 14:47
Bram schreef: 09 feb 2022, 14:28 Tijd om een DF pool op te zetten waar je dikke baffers kan huren. E46 M3, Focus RS, Z4M, E63 AMG, E60 M5, GIULIA GTAm, B3, M3 CS, M2 CS en weet ik het allemaal.
Dat soort dingen zijn heel populair in UK maar A) zijn de auto’s daar veel goedkoper en B) zijn mensen veel meer bereid om geld aan auto uit te geven. Short lease ook veel normaler daar. Hier never nooit rendabel tenzij je hoerauto’s doet voor trouwerij met goede tuuter

Of stel jij je E46 beschikbaar voor DF snapcar.
Nee. Ik wilde eigenlijk voorstellen dat Peter zo'n vloot aanschaft en gaat verhuren. Tenzij ik het voor elkaar krijg om 4 ton te lenen, dan wil ik het ook wel doen :tooth:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Martijn_bmw » 09 feb 2022, 14:55

tomgtr schreef: 09 feb 2022, 14:47
Bram schreef: 09 feb 2022, 14:28 Tijd om een DF pool op te zetten waar je dikke baffers kan huren. E46 M3, Focus RS, Z4M, E63 AMG, E60 M5, GIULIA GTAm, B3, M3 CS, M2 CS en weet ik het allemaal.
Dat soort dingen zijn heel populair in UK maar A) zijn de auto’s daar veel goedkoper en B) zijn mensen veel meer bereid om geld aan auto uit te geven. Short lease ook veel normaler daar. Hier never nooit rendabel tenzij je hoerauto’s doet voor trouwerij met goede tuuter

Of stel jij je E46 beschikbaar voor DF snapcar.
:lol: :tooth: :tooth: Maar idd NL blijft gemiddeld een spaarzaam land en zulke concepten lukken daardoor nooit op een rendabele manier.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Snipe » 09 feb 2022, 17:28

JP schreef: 09 feb 2022, 12:03 Tot mijn verbazing is er nog helemaal geen topic over de nieuwe Tonale.
Ik was benieuwd wat 'men' ervan vindt, maar vooralsnog kennelijk niet zo heel veel.
Gewoon het zoveelste stomme bakkie voor bejaarden met een actieve lifestyle om hun sleurhut mee naar de Dordogne te slepen. Leuk voor ze, maar om er nou zelf een mening over te hebben... Nee, laat maar.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Joy » 09 feb 2022, 17:38

Ook hier weer teveel plaatwerk boven de wielen. Dat in combinatie met de voorwielen die door de motorplaatsing verder naar achter staan dan mooi is maakt weer zo een net niet gelukt design. De Mercedes EQA heeft dezelfde problemen.

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Tom » 09 feb 2022, 20:07

Snipe schreef: 09 feb 2022, 17:28 Gewoon het zoveelste stomme bakkie voor bejaarden met een actieve lifestyle om hun sleurhut mee naar de Dordogne te slepen. Leuk voor ze, maar om er nou zelf een mening over te hebben... Nee, laat maar.
:lol:

Ik vind 'm wel geslaagd trouwens, snap de commentaren niet helemaal. Alleen blijven SUV's stom.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Hielke » 09 feb 2022, 20:09

Zo dan, een lelijke Alfa. Dat zie je niet vaak.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Downforce Hans » 09 feb 2022, 20:24

De Italiaanse Hyundai Bayon.....

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Robin » 09 feb 2022, 20:32

Joy schreef: 09 feb 2022, 17:38 Ook hier weer teveel plaatwerk boven de wielen. Dat in combinatie met de voorwielen die door de motorplaatsing verder naar achter staan dan mooi is maakt weer zo een net niet gelukt design. De Mercedes EQA heeft dezelfde problemen.
Dit ook.

SUVs zijn niet stom, zijn best handig als Boomert:)
Maar dan altijd de Stelvio!

Hielke, goed verhaal. :tooth:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door smiley » 09 feb 2022, 20:36

Zijn er eigenlijk wel mooie crossovers?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Martijn_bmw » 09 feb 2022, 20:42

smiley schreef: 09 feb 2022, 20:36 Zijn er eigenlijk wel mooie crossovers?
Audi q2 s-line vind ik wel leuk om te zien

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door Bram » 09 feb 2022, 20:42

Stelvio is absoluut een geslaagde verschijning, bijzonder spijtig dat ze niet hebben weten door te trekken.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door JP » 09 feb 2022, 20:45

smiley schreef: 09 feb 2022, 20:36 Zijn er eigenlijk wel mooie crossovers?
Nikkie de Jager

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door smiley » 09 feb 2022, 20:49

JP schreef: 09 feb 2022, 20:45
smiley schreef: 09 feb 2022, 20:36 Zijn er eigenlijk wel mooie crossovers?
Nikkie de Jager
Ik moest even googelen, maar steek hem dan liever in de Tonale. :coffee:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Alfa Romeo Tonale

Bericht door matthyssie » 10 feb 2022, 16:05

JP schreef: 09 feb 2022, 20:45
smiley schreef: 09 feb 2022, 20:36 Zijn er eigenlijk wel mooie crossovers?
Nikkie de Jager
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten