Snelheidsbegrenzer ?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31252
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door JP » 23 jan 2022, 14:05

Er vallen ook veel doden met klussen in huis. Dan ook maar de Gamma en Praxi' gaan sluiten.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Robin » 23 jan 2022, 15:57

Snelwegen minimaal weer naar 130kmh 24/7. Wat een non discussie eigenlijk. Geen begrenzers en beter controleren op 80 en 100 wegen. Bebouwde kommen. En je daar inhouden en aan de snelheid houden. Daar zitten de dikste klappers. Op de snelweg niet natuurlijk.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door sitechris » 24 jan 2022, 10:11

Ik moet er niet aan denken dat we allemaal met dezelfde snelheid (100) rijden op de snelweg. Dan krijg je die situaties die je nu vaak op de A2 hebt bij trajectcontrole. Dat je minutenlang in elkaars dodehoek rijdt en dat als je vanaf de 5e baan naar een afrit wilt, je dan vaak moet afremmen om naar rechts te gaan. Gasgeven is dan vaak veel prettiger en veiliger, alleen kost dat je een acceptgiro.

Een beetje snelheidsverschil is juist prettig. Zelfde als je iemand gaat inhalen op de provinciale weg die 75 rijdt. Ga je die met 80 inhalen dan kost het zeker een minuut voordat je er voorbij bent. Dus geef je even wat extra gas om minder lang op de verkeerde weghelft te rijden. Imo goed voor de veiligheid, maar volgens de EU ben je dan een zondaar.

Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Richardt. » 24 jan 2022, 12:21

Ik ben eigenlijk best fan van al die rij assistentie systemen. Wel moet je je leren aanpassen aan de systemen, als je dat niet wilt/kunt dan zijn het vervelende systemen.
In mijn eerste auto met rijbaanassistentie kwam ik er ook achter dat ik eigenlijk heel vaak links van het midden rijdt, pas je je daarop aan dan heb je geen last van het systeem.
Adaptieve cruise control is ook heerlijk, zeker op wegen waar je niet kunt inhalen en mensen hun snelheid niet vast weten te houden. Echter op de snelweg wel leren aanpassen door iets eerder een baan op te schuiven, soms heel even het gaspedaal aanraken of accepteren dat de auto soms iets teveel afremt.

In mijn vorige auto paste de ACC werd de snelheid zelfs aangepast a.h.v. de verkeersborden (wel ingesteld op Vmax +10 of 20 :tooth:). Werkte an sich prima, maar je komt er dan pas achter hoe zo'n zooi het is qua weginrichting en hoeveelheid verkeersborden.

Adaptieve cruise control en rijbaan assistentie zorgt er voor dat je op saaie routes prima je mail kunt bijlezen :tooth:

Dat het verplicht wordt vind ik dan ook niet zo erg, ik kan er wel mee leven................ echter wel met een grote MAAR. Maar het moet uit kunnen, want het is zeker niet heilig en soms zelfs onveilig op bepaalde wegen. Dat het niet gelogd moet worden, ook niet anoniem, lijkt mij ook een no-brainer.

Al met al is dit gewoon weer een ordinaire stap in de richting van Big Brother is watching you.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Eric Z » 24 jan 2022, 12:32

Adaptieve cruise control en rijbaan assistentie zorgt er voor dat je op saaie routes prima je mail kunt bijlezen :tooth:
Dat is juist het gevaar van die systemen. De auto doet het wel voor je, totdat die het dus niet doet.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat zo’n noodrem assistent niet heilig is. Een vogel bijvoorbeeld knalt nog steeds vol op de motorkap. Nou moet je denk ik ook niet willen dat je daarvoor vol in de ankers gaat. Maar als jij net je mail zit te lezen kan je van schrik ook rare fratsen gaan uithalen.

Gewoon ogen op de weg en lekker zelf doen. Acc is een mooie toevoeging voor saaie lange stukken. Rijbaanassistent op daarvoor geschikte wegen is handig, maar missen zal ik het echt niet als het er niet op zit.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Knot » 24 jan 2022, 13:07

Het is nu allemaal rommelen in de marge totdat we volautomatisch rechtsachterin met een flesje rosé op muziek van Snollebollekes naar onze bestemming hobbelen.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Joël D. » 24 jan 2022, 13:51

Het is maar goed dat er geen lane depart systeem zit op mijn oude hok als ik Snollebollekes aan heb staan, werkt toch wel tegen als ik op de A2 van links naar rechts ga.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Robin » 24 jan 2022, 20:41

Joël D. schreef: 24 jan 2022, 13:51 Het is maar goed dat er geen lane depart systeem zit op mijn oude hok als ik Snollebollekes aan heb staan, werkt toch wel tegen als ik op de A2 van links naar rechts ga.
:)
En die Polonaise achter jou boeit je ook niet. Gewoon stug 97kmh blijven rijden:)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31252
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door JP » 24 jan 2022, 21:16

Jullie luisteren Snollebollekes :shock:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door RS-Ron » 24 jan 2022, 23:29

JP schreef: 24 jan 2022, 21:16 Jullie luisteren Snollebollekes :shock:
Geen paniek JP, tis een kwestie van geduld voor heel Holland Limburgs lult.....

Gr Ron

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6228
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Opa » 25 jan 2022, 00:59

JP schreef: 24 jan 2022, 21:16 Jullie luisteren Snollebollekes :shock:
Was da?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31252
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door JP » 25 jan 2022, 07:24

RS-Ron schreef: 24 jan 2022, 23:29
JP schreef: 24 jan 2022, 21:16 Jullie luisteren Snollebollekes :shock:
Geen paniek JP, tis een kwestie van geduld voor heel Holland Limburgs lult.....
Kijk, dat zijn tenminste teksten. Wat anders als dat “van links….naar rechts” of het “Kedeng-kedeng, oeh oeh !”
Dat zeg je wanneer de stuurinrichting van je oldtimer uit elkaar valt….. :tooth:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door HJ2 » 25 jan 2022, 19:16

RS-Ron schreef: 24 jan 2022, 23:29
JP schreef: 24 jan 2022, 21:16 Jullie luisteren Snollebollekes :shock:
Geen paniek JP, tis een kwestie van geduld voor heel Holland Limburgs lult.....

Gr Ron

Yep… Heeeeeeeeeel veeeeeeeeeel geduld.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door sitechris » 26 jan 2022, 11:55

Ik had net nog zo'n momentje dat ik aan de snelheidsbegrenzer dacht. Ik reed oprit van snelweg op en zag nog net even een gaatje op de linkerbaan die ik halfgas goed kon vullen. Toen bedacht ik me: hoe werkt dat met zo'n begrenzer? Grijpt die bij halfgas gewoon in en kun je begrenzer alleen opheffen bij volgas? Want dan kan het best wel eens tot probleemsituaties leiden. Bv als je op provinciale weg gaat inhalen. Kan dat alleen volgas omdat je bij halfgas in de begrenzer rijdt? Je kunt je voorstellen dat dit tot gevaarlijke situaties kan leiden. Mensen die met halfgas inhalen en opeens schrikken van de begrenzer en in paniek raken. Of mensen die volgas geven en daar weer van schrikken. Of dat de omstandigheden het niet toelaten. Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat werken.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Knot » 26 jan 2022, 13:16

Dacht je van spontaan overstuur als een ESP/DSC net wat te laat is bij gladheid?

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door sitechris » 26 jan 2022, 13:24

Ja precies. Dat soort dingen. Of dat een bestuurder halfgas geeft, de auto inhoudt en die bestuurder net niet op tijd de inhaalactie kan afronden. Dan moet je split second beslissen dat je volgas geeft. Daar zullen vast mensen zijn die dan de verkeerde beslissing nemen uit een paniekreactie.

Of erger.....dat je de ISA moet overrulen door het gaspedaal echt door het knikje te rammen (kickdownfunctie zeg maar). Dan zijn de rapen ook gaar.

Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Richardt. » 26 jan 2022, 13:30

Zo zette ik laatst per ongeluk de speedlimiter aan ipv de cruise control. Ook een rare gewaarwording toen ik probeerde te accelereren.

Sowieso snap ik niet dat er een speedlimiter op auto's zit, wie gebruikt dat als je ook CC/ACC hebt? En waarom moet ik telkens als ik de auto start de CC/ACC opnieuw aanzetten?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door MParallel » 26 jan 2022, 13:34

Sja...pfff...man man, de auto van grootste vrijheidsgever langzaam terug naar cashcow and big brother die alles bijhoudt. Nog een live verbinding met je verzekeringsmaatschappij en het is gedaan.

Verkeersdoden is nu eenmaal het risico van deelnemen aan het verkeer. Net als vliegen. Je kan er aan dood gaan, maar geloof niet dat veel mensen met angst achter het stuur kruipen met het idee dat dit wel eens de laatste keer zou kunnen zijn.

Linkse holle kreten dat elk verkeerdode er één teveel is, is volledig wereldvreemd. Met 7, 8 miljard mensen op deze aardbol, maar een miljoen verkeersdoden per jaar nog geen zak uit.

En als je meedoet aan de Darwin Award competitie dan hoe sneller hoe beter.

Waar we van af moeten is het soort van verworven recht ofzo, dat als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt, je dan automatisch mag gaan lessen. Sommige mensen hebben nu eenmaal niet de skills om aan het (zeker nu) stampvolle verkeer deel te namen. Je moet zoveel dingen tegelijk monitoren en dan nog een auto besturen. En je ondertussen je telefoon met je tenen bedienen.
Niet iedereen is een hartchirurg of de capaciteiten er een te worden. Zelfde geldt voor heet besturen van een auto in het hedendaagse verkeer.
Laat mensen maar diverse testen doen om te onderzoeken of ze capabel genoeg zijn, net zoals voor een opleiding hartchirurg.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3293
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Martijn M » 26 jan 2022, 14:13

Richardt. schreef: 26 jan 2022, 13:30 Sowieso snap ik niet dat er een speedlimiter op auto's zit, wie gebruikt dat als je ook CC/ACC hebt? En waarom moet ik telkens als ik de auto start de CC/ACC opnieuw aanzetten?
Ik snap zo'n speedlimiter wel, en kan ook genoeg situaties verzinnen om te gebruiken.

Gebruik em alleen zelf nooit :mrgreen:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Knot » 26 jan 2022, 14:18

Ik vind het ideaal als je niet aan het opletten bent die speedlimiter, ding op 104 en je kunt doen wat je wil zonder ooit een snelheidsboete te scoren. Wil je toch dan even kickdown en klaar.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Robin » 26 jan 2022, 14:22

Knot schreef: 26 jan 2022, 14:18 Ik vind het ideaal als je niet aan het opletten bent die speedlimiter, ding op 104 en je kunt doen wat je wil zonder ooit een snelheidsboete te scoren. Wil je toch dan even kickdown en klaar.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Martijn_bmw » 26 jan 2022, 18:17

sitechris schreef: 26 jan 2022, 11:55 Ik had net nog zo'n momentje dat ik aan de snelheidsbegrenzer dacht. Ik reed oprit van snelweg op en zag nog net even een gaatje op de linkerbaan die ik halfgas goed kon vullen. Toen bedacht ik me: hoe werkt dat met zo'n begrenzer? Grijpt die bij halfgas gewoon in en kun je begrenzer alleen opheffen bij volgas? Want dan kan het best wel eens tot probleemsituaties leiden. Bv als je op provinciale weg gaat inhalen. Kan dat alleen volgas omdat je bij halfgas in de begrenzer rijdt? Je kunt je voorstellen dat dit tot gevaarlijke situaties kan leiden. Mensen die met halfgas inhalen en opeens schrikken van de begrenzer en in paniek raken. Of mensen die volgas geven en daar weer van schrikken. Of dat de omstandigheden het niet toelaten. Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat werken.
Volgens de informatie so far wordt het geen harde limiter maar een irritant signaal en/of terug duwend / vibrerend gaspedaal.
Allemaal zaken die je dus niet een uur aan je hoofd / voet wil hebben maar tijdens een inhaal of invoeg actie wel kan uitvoeren.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door sitechris » 26 jan 2022, 18:45

Ik kan me voorstellen dat er toch bestuurders zijn die schrikken van een terugduwend of vibrerend gaspedaal? Ik heb wel eens meegemaakt op een slipcursus dat mensen bij een noodstop de voet van de rem haalden omdat het rempedaal trilde. Ze schrokken en dachten dat er iets mis was met de auto. Dat zijn wel totale stumperds uiteraard, maar daar hebben we er best wel wat van rondrijden op de weg.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Kadett » 26 jan 2022, 18:49

Liever dat ze schrikken en de ABS in werking voelen tijdens de slipcursus dan op de openbare weg. Toch een les die vitaal kan zijn in bijzondere (weers) omstandigheden.

Snap toch al niet dat slipcursus niet minimaal onderdeel wordt van B Rijbewijs. Voor de motor mag je eerst 5 tot 10 uur rondjes en uitwijk oefeningen leren alvorens je verder kan met praktijk lessen.

Online
Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Eric Z » 26 jan 2022, 19:15

Volledige slipcursus niet per se, maar paar keer gewoon vol in de abs kan geen kwaad. Voel je eens wat er gebeurt. En als het kan even pionnetjes mee om het verschil tussen 2 snelheden in te zien.

Afgelopen jaar bij Slotemakers geweest. Gewoon vol die poot op de rem bij iedere oefening, maar een aantal anderen zag je wel aan dat ze dat niet meteen durfde. Voor degene die het wel durven is het een mooi dagje trappen. Leuk om eens te doen, en je steekt er ook nog wat van op.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Eric Z, Martijn_bmw, smiley, Tom V en 137 gasten