Snelheidsbegrenzer ?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Alexsti » 20 jan 2022, 17:51

Zag dit voorbij komen had er niet van gehoord of gelezen eigenlijk.....is dit echt ? :hmmm:

https://www.ad.nl/auto/snelheidsbegrenz ... ~a4eaff91/
https://www.ad.nl/auto/waarom-verplicht ... ~afff76af/

Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 361
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Jaws » 20 jan 2022, 18:12

Is volop nieuws nu. Maar ik lees dat het uitschakelbaar is, net als andere assistent systemen

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3555
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door RS-Ron » 20 jan 2022, 18:14

Dat zal wel gelden voor auto's met typegoedkeuring vanaf deze datum ?

Gr Ron

Mickmans
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 nov 2020, 11:07

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Mickmans » 20 jan 2022, 18:18

Ik had dit ook gezien wordt er angstig van...
EU die zo'n totalitaire maatregel neemt is angstaanjagend.
Daarbij helpt dit de veiligheid niet stel je voor dat je 200kmh rijdt en je dashboard begint op te lichten alsof het kerst is terwijl alles begint te piepen dan heb je op die snelheid geen focus op de weg.
Daarbij wie zegt dat dit niet voor meer gebruikt gaat worden dan enkel snelheid?
Mijn mening is schending van de privacy deze wet had nooit aangenomen moeten worden.


Als dit ingevoerd wordt dan lijkt dat een beetje op dit
https://www.youtube.com/watch?v=GANSatn ... Q&index=12
(video van het einde van auto's in de toekomst)

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Alexsti » 20 jan 2022, 18:21

Als het niet uitschakelbaar is zullen nieuwe auto's niet zo interessant meer worden lijkt me....dan rijden die allemaal truttig precies 100 op de A2 terwijl je met je 34 jaar oude Panda ze lachend voorbij zoeft....

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door De fiscalist » 20 jan 2022, 18:23

Worden gebruikte auto’s nog meer waard… snel investeren nog dus ;)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door MarkS » 20 jan 2022, 18:26

Wel uitschakelbaar maar je moet het wel bij iedere rit zelf weer opnieuw uitzetten. Nou vind ik dat soort systemen nu ook al zwaar irritant, start stop, tussen de lijntjes blijven, … Maar dit is wel een ultiem gevalletje big brother … daarbij word je dus altijd “gevolgd” waarbij ze precies kunnen zien (achteraf) hoe snel je hebt gereden. Mooi vooruitzicht voor ons petrolheads.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Martijn_bmw » 20 jan 2022, 18:29

RS-Ron schreef: 20 jan 2022, 18:14 Dat zal wel gelden voor auto's met typegoedkeuring vanaf deze datum ?

Gr Ron
Klopt maar vanaf 2024 voor alle nieuwe auto’s. (Daarom komt bijv de nieuwe Toyota GR ook maar 2jr naar Europa)
Echt een ruk systeem en samen met alle andere verplichte stumper hulpjes zoals afstand houden, tussen de lijntjes blijven, etc wordt de lol van autorijden flink ingeperkt én duurder gemaakt.
Dit is ook de reden dat het A segment verdwijnt, onmogelijk om een auto te bouwen die al deze verplichte voorzieningen heeft in een A segment prijs

Mickmans
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 nov 2020, 11:07

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Mickmans » 20 jan 2022, 19:46

Martijn_bmw schreef: 20 jan 2022, 18:29
RS-Ron schreef: 20 jan 2022, 18:14 Dat zal wel gelden voor auto's met typegoedkeuring vanaf deze datum ?

Gr Ron
Klopt maar vanaf 2024 voor alle nieuwe auto’s. (Daarom komt bijv de nieuwe Toyota GR ook maar 2jr naar Europa)
Echt een ruk systeem en samen met alle andere verplichte stumper hulpjes zoals afstand houden, tussen de lijntjes blijven, etc wordt de lol van autorijden flink ingeperkt én duurder gemaakt.
Dit is ook de reden dat het A segment verdwijnt, onmogelijk om een auto te bouwen die al deze verplichte voorzieningen heeft in een A segment prijs
Maar deze "hulpjes" verslechteren de rijvaardigheid van mensen. Straks kunnen mensen geen oude auto's rijden omdat ze niet meer weten hoe ze die moeten rijden. Met het feit dat de middenklasse straks geen auto meer heeft om te rijden wederom niet heel fijn naar mijn mening.


https://driving.ca/auto-news/news/repor ... rse-driver

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Alexsti » 20 jan 2022, 21:31

Ben ik helemaal met je eens, de nieuwe generatie wordt geleerd met alle hulpjes te rijden...hebben gen enkel gevoel voor het rijden meer.
Je zou ze eens in een auto met een Choke moeten zetten komen ze niet eens weg... :mrgreen:

Maar dat gedoe met die snelheidsbegrenzer zal stapje voor stapje steeds verder gaan, totdat je over een aantal jaar met z'n alle verplicht achter elkaar aan sukkeld. :?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Crookie » 20 jan 2022, 21:33

Waar en wanneer gebeuren de meeste dodelijke ongelukken? Bij snelheidsovertredingen?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Martijn_bmw » 20 jan 2022, 21:40

Ik denk dat we hier op DF allemaal wel eens zijn dat de hulpjes Drivingfun verpesten en maar zeer beperkt helpen in de veiligheid.

Maar helaas wij gaan ze niet tegen houden, eens te meer om nu nog maar te genieten zolang het kan van onze auto’s :df: :D

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door MarkS » 20 jan 2022, 22:25

Er is wel een verschil tussen “hulpjes” waar je als potentiële koper nog een keuze in hebt om die als optie te kiezen of dit soort zaken die je door de strot worden geduwd en die voor mezelf geen enkele toegevoegde waarde hebben.

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3555
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door RS-Ron » 20 jan 2022, 22:41

Zo maar een citaat:

Het waarschuwingssysteem wordt gecombineerd met een black box waarin tal van andere rijgegevens worden opgeslagen. Autoriteiten, zoals politie en justitie, kunnen deze data opvragen, maar dat gebeurt alleen als zij daar een concrete aanleiding voor hebben, zoals onderzoek na een ernstig ongeval. Daarnaast worden de gegevens door de autofabrikant geanonimiseerd gebruikt voor analyses over bijvoorbeeld verkeersgedrag. Vraag is wel of die anonimiteit te allen tijde gewaarborgd blijft: ook verzekeraars zullen maar al te graag over de informatie willen beschikken.

Gelukkig hebben we een betrouwbare overheid. Als de toon goed en netjes is komt het goed. :bag:

Gr Ron

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Andre » 21 jan 2022, 01:16

Als koper van de auto ben jij wel eigenaar van de blackbox en dus ook van je data die erin zit.

Hoe zit dit gerechtelijk?

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Hans » 21 jan 2022, 06:42

Als je dit soort privacy hatende en betuttelende dingen niet wil hebben zorg dan bij de volgende verkiezingen dat je niet op een pro eu partij stemt. Hoewel we er onderhand al zo diep in zitten dat ik denk dat het al te laat is en alleen drastische maatregelen zoals een volledige Nexit nog helpen. Probleem daarbij is dat daar waarschijnlijk geen meerderheid voor te vinden is. Nederlanders houden niet zo van grote veranderingen, dat brengt onzekerheid. (zelfde geld andersom, als Nederland nu geen lid was van de EU zou er ook geen meerderheid zijn voor een lidmaatschap)

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Gijzert » 21 jan 2022, 07:23

Andre schreef: 21 jan 2022, 01:16 Als koper van de auto ben jij wel eigenaar van de blackbox en dus ook van je data die erin zit.

Hoe zit dit gerechtelijk?
Gaat straks gewoon bij iedereen verplicht in de gebruikersvoorwaarden staan. Die teken je gelijk bij aankoop.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Robin » 21 jan 2022, 08:20

Afbeelding

:coffee:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Martijn_bmw » 21 jan 2022, 08:28

MarkS schreef: 20 jan 2022, 22:25 Er is wel een verschil tussen “hulpjes” waar je als potentiële koper nog een keuze in hebt om die als optie te kiezen of dit soort zaken die je door de strot worden geduwd en die voor mezelf geen enkele toegevoegde waarde hebben.
Die andere hulpjes zijn straks ook geen keuze meer, worden verplicht onderdeel van typegoedkeuring.
Ik vind ze verschrikkelijk, vooral die lane warning. Schrikt je dood als je iets te dicht bij de lijn komt en een remingreep krijgt :bag:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Martijn_bmw » 21 jan 2022, 08:31

Hans schreef: 21 jan 2022, 06:42 Als je dit soort privacy hatende en betuttelende dingen niet wil hebben zorg dan bij de volgende verkiezingen dat je niet op een pro eu partij stemt. Hoewel we er onderhand al zo diep in zitten dat ik denk dat het al te laat is en alleen drastische maatregelen zoals een volledige Nexit nog helpen. Probleem daarbij is dat daar waarschijnlijk geen meerderheid voor te vinden is. Nederlanders houden niet zo van grote veranderingen, dat brengt onzekerheid. (zelfde geld andersom, als Nederland nu geen lid was van de EU zou er ook geen meerderheid zijn voor een lidmaatschap)
Ik denk dat specifiek dit probleem met auto's ook zonder EU lidmaatschap bij NL wel door de strot was geduwd.
Hier in NL zijn ze ook al jaaaaren weg van ambitie 0 verkeersdoden en daarbij als de fabrikant het zo moet bouwen voor de hele EU gaan ze echt niet alleen voor NL een model produceren waar het niet op zit, veel te kleine markt om een afwijkende auto voor te bouwen.


Gewoon niks nieuws meer kopen als hobby auto en je oude zo lang mogelijk koesteren :df:
Heerlijk mijn 2010 atmo 6-lijn Z4 zonder enig stumperhulpje of scherm, gewoon analoog genieten van autorijden :df:

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Gijzert » 21 jan 2022, 08:38

Martijn_bmw schreef: 21 jan 2022, 08:28
MarkS schreef: 20 jan 2022, 22:25 Er is wel een verschil tussen “hulpjes” waar je als potentiële koper nog een keuze in hebt om die als optie te kiezen of dit soort zaken die je door de strot worden geduwd en die voor mezelf geen enkele toegevoegde waarde hebben.
Die andere hulpjes zijn straks ook geen keuze meer, worden verplicht onderdeel van typegoedkeuring.
Ik vind ze verschrikkelijk, vooral die lane warning. Schrikt je dood als je iets te dicht bij de lijn komt en een remingreep krijgt :bag:
Is toch een trilling in het stuur en geen remingreep?
Dat had ik op de Kia destijds.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Knot » 21 jan 2022, 08:40

Martijn_bmw schreef: 21 jan 2022, 08:31 zonder enig stumperhulpje :df:
En dat ding dan wat vanzelf van 1 naar 6 gaat? :lollerdelol:

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1344
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door JdBn » 21 jan 2022, 10:22

Gijzert schreef: 21 jan 2022, 08:38
Martijn_bmw schreef: 21 jan 2022, 08:28
MarkS schreef: 20 jan 2022, 22:25 Er is wel een verschil tussen “hulpjes” waar je als potentiële koper nog een keuze in hebt om die als optie te kiezen of dit soort zaken die je door de strot worden geduwd en die voor mezelf geen enkele toegevoegde waarde hebben.
Die andere hulpjes zijn straks ook geen keuze meer, worden verplicht onderdeel van typegoedkeuring.
Ik vind ze verschrikkelijk, vooral die lane warning. Schrikt je dood als je iets te dicht bij de lijn komt en een remingreep krijgt :bag:
Is toch een trilling in het stuur en geen remingreep?
Dat had ik op de Kia destijds.
De BMW 540i die ik een tijd geleden een keer mee had voor een dag stuurde mij in de polder zo richting een aankomende vrachtwagen omdat ik met m’n rechterwielen over de fietssuggestiestrook wilde rijden… :dood: Niet dat ie echt het stuur omgooide ofzo maar er zat toch genoeg dwang achter dat ik niet bepaald blij met dat systeem was. Leuk systeem voor op de snelweg maar als je daar een auto al niet tussen de lijnen kunt houden moet je je misschien eens afvragen of je uberhaupt wel in een auto moet gaan zitten.. :roll:

Bovendien weer nog meer een excuus om andere dingen achter het stuur te gaan doen...

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Eric Z » 21 jan 2022, 10:27

Ik vind het ook geen fijn systeem, blijkbaar rij ik altijd vrij dicht aan de linkerkant van de lijn. Niet er op of er over, maar wel zo links dat het systeem al weg wil sturen.

Op de ACC wil het ook wel eens voorkomen dat er al word afgehouden omdat de auto op de rijbaan links voor mij dan als obstakel word gezien.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Snelheidsbegrenzer ?

Bericht door Knot » 21 jan 2022, 10:36

enige wat ik aan die lane assist vervelend vind als het een rijbaan is met links en rechts een fietsstrook, als je dan aan de kant wil voor overig verkeer gaat ie zitten tegenduwen als je over die fietsstrook wil.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], jos_br, Mark, Semrush [Bot], Will F., Wimo en 125 gasten