[08-03-2022] DF Exclusive Day @ Assen deel III

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[08-03-2022] DF Exclusive Day @ Assen deel III

Bericht door Peter Tunissen » 05 jan 2022, 12:20

Afbeelding

Op dinsdag 8 maart organiseert Driving-Fun.com, in samenwerking met ADS, voor de derde keer een exclusive day op het TT circuit van Assen.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
11:00 - 12:30 | Inschrijven
12:30 - 16:30 | Open pitlane rijden

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €450 per auto voor leden en €470 voor niet-leden.
Een auto delen met meerdere rijders is mogelijk; tweede rijders betalen €20 extra.
Passagiers betalen eveneens €20 per persoon.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder die de beschikking heeft over een DFTrackdays lidmaatschapskaart betaalt de ledenprijs (deze kost eenmalig €80, is geldig tot het einde van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Assen maximaal 95dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Assen, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf te geschieden.

DFTrackdays
De circuitdagen van Driving-Fun.com kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
De eerste motorraces werden al in 1925 in de omgeving van Assen georganiseerd, maar het zou nog tot 1955 duren vooraleer er een permanent circuit kwam. Dit circuit is in de loop der jaren meerdere malen aangepast en ingekort. Het huidige parcours dateert van 2006.
Het circuit is vooral bekend van de vele motorraces die er georganiseerd worden en is ieder jaar het toneel van een MotoGP raceweekend.
Het ronderecord bij de tweewielers staat op naam van Valentino Rossi die in 2009 zijn Yamaha in een tijd van 1.36.025 op pole position zette. Het absolute ronderecord staat op naam van Sebastian Bourdais die in 2007 in zijn Newman-Haas Champ Car een tijd van 1.18.765 op de klokken zette.

Rondje Assen
Assen is vooral bekend als motorcircuit, waardoor de uitloopzones erg ruim zijn en het asfalt in topconditie verkeert en erg veel grip heeft. Na start-finish volgt de Haarbocht, een vrij simpele haakse rechterbocht. Belangrijk is om hier de complete breedte van het circuit inclusief de curbstones te gebruiken. De volgende bocht, Madijk, is eigenlijk nauwelijks een bocht. Gebruik de curbstones aan de binnenkant van het circuit helemaal. Wat volgt is de meest lastige combinatie van het circuit, de Ossebroeken en Strubbe. Deze rem je relatief laat aan en je kunt hier remmend de bocht insturen. Het gedeelte naar rechts heeft een dubbele apex. Dit houdt in dat je de bocht heel erg vroeg instuurt, binnen komt, de auto vervolgens weer naar buiten laat lopen en tegen het einde van de bocht weer naar binnen komt. Bij het uitkomen van de Ossenbroeken laat je de auto niet verder naar links lopen dan tot het midden van het circuit om de Strubbe nog goed in te kunnen sturen. Deze bocht knijpt enorm, dus laat insturen en lang wachten met gas geven is hier het devies. De exit-snelheid is wel enorm belangrijk, omdat er een lang recht stuk naar de Ruskenhoek volgt. Dit is weer een echte bocht. De curbstones aan de binnenkant kunnen zowel rechts als links meegenomen worden. Voor een goede rondetijd is het belangrijk om niet teveel snelheid eruit te remmen en de auto veel te laten rollen. De Stekkenwal die volgt is weer een redelijk simpele haakse bocht, waarin vooral tijd te winnen is door de curbstones in zijn geheel mee te nemen. Dit geldt eveneens voor de haakse linker bocht, de Bult, die daar weer op volgt. Meteen daarna komen twee rechter bochten, Mandeveen en Duikersloot. Als je de goede lijn te pakken hebt, kun je deze twee bochten met een vrijwel gelijkblijvende stuuruitslag nemen en ook voor deze bochten geldt weer dat je (op droog) de curbstones in zijn geheel mee dient te nemen. Volgas via de Meeuwenmeer (wederom de curbstones meenemen) en de Hoge Heide komen we vervolgens op de Ramshoek af, een bocht waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Voor beginners is het aan te raden om voor deze bocht even te remmen om zo eerst hun lijn te perfectioneren. Indien dit goed gaat, kan er langzaam toegewerkt worden naar niet meer remmen, maar alleen maar even gas liften voor het insturen. Voor de echt ervaren rijders is het mogelijk om deze bocht volgas te nemen. De curbstones aan de buitenkant van het circuit kunnen meegenomen worden. Meteen na de Ramshoek moet er hard geremd worden voor de Geert Timmer bocht. Probeer de auto door het eerste gedeelte naar rechts veel te laten rollen en in het tweede gedeelte het stuur zo vroeg mogelijk weer recht te zetten en zo vroeg mogelijk weer gas te geven. Dit is een bocht waarbij je achteraf bijna steeds denkt: dat had harder gekund, Op het rechte stuk laat je de auto vervolgens rustig naar links lopen, op naar de volgende ronde op het TT circuit!



Belangrijk op Assen
* Voor het neerzetten van een goede ronde is het op Assen belangrijk om op veel plaatsen de curbstones te gebruiken. In de regen kunnen deze echter spekglad worden. Aan de binnenkant van het circuit kunnen ze dan soms wel nog gebruikt worden, maar aan de buitenkant is dit ten zeerste af te raden. Hou dus rekening met wisselende weersomstandigheden en pas je lijnen hier op aan!

* Assen is ontworpen als motorcircuit, waardoor de uitloopzones enorm groot zijn. Deze zijn echter ook veelal van gras. De te bereiken snelheden liggen op sommige plaatsen hoog en met name in de regen kan het gras spekglad zijn en een auto nauwelijks afremmen, waardoor het toch nog mogelijk is om schade te rijden. Waak dus voor een vals gevoel van onschendbaarheid, met name in de regen.

* Op Assen geldt een strenge geluidslimiet van 97dB. Wie hier te vaak of te ver overheen gaat, kan een zwarte vlag krijgen en door het circuit uitgesloten worden van verdere deelname aan het dagprogramma.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i
2. Tijmen Keizers - Ferrari 488 Challenge
3. Tijmen Keizers - Ferrari 488 Challenge
4. Henri Bijl - Audi S3
5. Laurens de Wit - Seat Cupra TCR
6. Stefan Barewijk - Ford Fiesta
7. Gianni van de Craats - Ford Fiesta
8. Senna van Soelen - Ford Fiesta
9. Henk Maassen vd Brink - BMW M240i Cup - (+2pb)
10. Christian van 't Slot - BMW M240i Cup
11. Zion Geeratz - BMW M240i Cup
12. Leonard Batenburg - BMW M240i Cup
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten