e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door markk » 02 jan 2022, 13:30

Ik begin dit jaar met een serieus DF topic.

Diegenen die mij een beetje kennen weten dat ik in de afgelopen tijd een redelijk auto/motor park heb opgebouwd en daar ook met volle teugen van geniet / heb genoten.

Alleen de jaren vorderen, ik word ouder (52) en het DF staal wordt ook alleen maar ouder (15-20 jaar). Dat betekent enerzijds dat je minder tijd/energie hebt om van alles te doen / regelen / repareren / onderhouden etc. Anderzijds betekent dat het steeds ouder wordende auto/motor park steeds meer aandacht vraag om tip-top te houden. En dan heb ik het niet eens over ernstige dingen, maar gewoon al het regulier schoonhouden / wassen / poetsen, jaarlijks winterwieletjes wisselen, jaarlijkse APK, jaarlijkse oliebeurtje, filtertjes, enz.

Ik merk ook dat ik steeds meer uitbesteed / laat doen. Waar ik vroeger zelf m'n remmen / schijven zat te wisselen laat ik dat nu doen. Kost wat meer geld maar heb gewoon de tijd/energie er niet meer voor om dat op straat te doen. Dat terwijl ik er vroeger echt van genoot om een beetje TLC te besteden en ouderhoud zelf te doen.

Op zich als je er rationeel naar kijkt valt het allemaal wel mee. Enkel afgelopen jaar gewoon wat meer "groot" onderhoud gehad. Denk aan (lijst poogt niet volledig te zijn):
- BoxsterS AOS, olievulpijp, waterpomp, IMS lager, volledig grote beurt, lekkage van bestuurder deur (heel vervelend)), etc.
- EVO 8 MR RS, bougies, koppeling/vliegwiel, schijiven/blokken rondom + vloeistof, alle vloeistoffen (motor, bak, tussenbak, acherdiff) rondom. En distributie moet nog, evenals weer een hele anti-roest behandeling
- e46 M3, alle vloeistoffen (motor, bak, diff), uitlaatklemmen, olielekkage / seal van diff en dan moet ik nog de kleppen een keer laten stellen en een roestplekje laten wegwerken op het linkerachterspatbord.
- 130i, alle vloeistoffen (motor, bak, diff), schijven/blokken rondom, en komend jaar waarschijnlijk zaken als bougies/lucht/interieur filter
- P107, airco, schijven/blokken rondom, vloeistoffen. En dan moet ik eigenlijk nog de bougies en lucht/interieur filter doen.
- Honda Silverwing bougies, vloeistoffen, luchtfilter, remblokken, remvloeistof
- SDR 1290, olie+filter, blokken voor/achter, remvloeistof, banden voor+achter
- HM 939, olie+filter, blokken voor/achter, remvloeistof, banden voor+achter

Kortom ik twijfel de laatste jaren steeds meer of ik wat zal afbouwen / verkopen.

Met name dan verkoop van de e46 M3 en verkoop van de EVO 8 MR RS. BoxsterS/KTM/HM/P107/Silverwing gaan niet weg. P107/Silverwing zijn to-good-to-be through als basic vervoer voor zo weinig mogelijk geld, 130i is onze gezins/vakantie auto en de BoxsterS/KTM zijn gewoon mijn fun auto's / motoren. En die HM is eigenlijk ook wel erg leuk en kost ook de wereld niet qua verzekering/wegenbelasting.

M3 /EVO twijfel ik altijd een beetje over. Alleen dan staat nu bijv. EVO weer op kenteken en winterbanden, rij ik "spirited" een keer langs de Amstel naar Amsterfdam en denk ik "toch wel heel gaaf, zonde om weg te doen". M3 staat nu 2 maanden geschorst maar wissel ik denk ik ergens komende maand om voor de BoxsterS en dan weet ik zeker dat als ik die S54 koud start en 15 minuten later ergens op een binnenweggetje in z'n twee naar z'n toerengrenser jaag dat ik dan ook weer met een glimlach denk "gekkie, weg doen, mafkees".


En aan de andere kant:
- Thuiswerken is een zegen, zou niet meer anders willen. Mis het kantoor als kiespijn en de extra tijd die het ontbreken van woon-werk verkeer geeft waardeer ik ten zeerste. Alleen mis ik die woon-werk rit op de KTM/HM/M3/EVO/BoxsterS gewoon soms binnendoor...
- zit ik continue (dagelijks) te zoeken op Honda X ADV's (als vervanger van de Silverwing) en op een Cayman 718 GT4. Lijkt me zooooo gaaf ...
- Geld van de M3/EVO heb ik niet nodig / geen bestemming voor. Gaat "op de hoop". Misschien nuttig voor "later".
En waarschijnlijk: Hoe langer ik wacht hoe meer die auto's waard worden.
- Moet ik met een glimlach denken aan een mooie DF anekdote begin 2021 in de M3 langs diezelfde Amstel in de regen/kou:
- motoragent: "nou die bent u kwijt"
- Markk: "hoezo, het ging best hard maar niet meer dan 50 te hard"
- motoragent: "ik zit al vanaf Uithoorn achter je en kon je niet bijhouden en moest soms 130 rijden om bij te trekken"
- Markk: "snap ik, ik rijd zelf ook motor, het is nu 3 graden, het regent en is super nat/glad, ik zou me zelf ook niet bijhouden met m'n SDR1290
- "Markk: maar eh, dan heeft u ook gezien dat ik drie keer heel netjes hebt ingehouden toen er fietsers / voetgangers waren
- "Markk: maar eh, dan heeft u ook ook gezien / gehoord dat ik steeds vol in twee in de M3 en daarna in z'n 3 gas los liet. Ben niet boven de 100-110 teller geweest waar je 60 mag. Dus na correctie 50 te hard en rijbewijs kwijt snap ik niet"
- <insert gezellig gesprek van 30 min. over auto's, motoren, inhouden voor fietsers, DF, etc.>
- "motoragent: Mooie m3, doe rustig aan"
- "Markk: Maar eh geen boete, ik reed echt wel behoorlijk te hard")
- "motoragent: Nee, kon je niet bijhouden, kon je ook niet meten, ik wou je laten schrikken"
:-)

Vragen:
1) Herkenbaar qua dilemma ?
2) Adviezen / meningen ?
3) Reele opbrenst voor e46 m3, 2001, 138k km via bijv. collectables of DF
4) Reele opbbrenst voor EVO 8 MR RS, 2005, 46k km via bijv. collectables of DF
5) Is een zo'n Honda X-ADV wat ? :-)
6) Is een Cayman 718 GT4 wat ? :-)

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Sowieso samen met schoonzoon in juni 2022 een weekje motortrip (KTM) geboekt naar Italie.
En BoxsterS zal Italie dit jaar ook wel zien denk ik.
En de EVO voor een dagje (naar) ring (toe) met wat "intimi" staat ook op de planning.

Happy DF voor 2022 ...


Mark.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26689
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Martijn_bmw » 02 jan 2022, 13:35

Ik snap je wel, ik had het gevoel al bij 4 auto’s om het huis :lol:
Nu weer terug naar 2x daily en een hobby bevalt prima!

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Rnd » 02 jan 2022, 13:59

Ik snap het wel. Had dit gevoel al bij 3 auto's. M3 is makkelijk voor goed geld te verkopen lijkt me. Evo 8 MR RS moet je wel echt iemand voor vinden, kost wat tijd denk ik.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Joy » 02 jan 2022, 14:07

Ik had eerst een bedrijfsbus, een X5, een E36 M3 en een E46 M3. Wat me het meest ging irriteren is bakken met geld kwijt zijn om de oudere auto's in goede staat te houden. Het staat hele dagen stil en alsnog gaat er met gemak 3 tot 5 mille per jaar in als het een beetje tegen zit en je precies van aard bent. De X5 is weg gegaan voor een saaie Passat en ik ben helemaal om wat betreft jong gebruikt rijden. Alle snufjes van nu, bak afschrijving is al geweest en het onderhoud stelt niks voor.
De E36 M3 en E46 M3 zaten een beetje in dezelfde hoek qua soort auto dus eerst is de E36 verkocht. Afgelopen week is de E46 M3 ook verkocht dus ik heb momenteel een volledig funloos wagenpark. Maar het lucht ook op dat je niet een soort zandloperrelatie met je auto's hebt van wat er na een recente reparatie in afzienbare tijd weer stuk zal gaan.
Het is op den duur ook mooi geweest, ik heb alles wel een beetje gedaan wat ik wilde en dan verlies je wat interesse voor auto's.

Dus de vraag is of je je hobby juist om zeep helpt door overal aan vast te blijven houden terwijl je er eigenlijk geen energie meer voor hebt. Ik zou zeggen ga lekker opruimen. Met de nieuwe ruimte in je hoofd geniet je waarschijnlijk meer van wat je dan nog wel hebt.

Tom
Berichten: 21718
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Tom » 02 jan 2022, 15:34

Als het gedoe je meer energie kost dan dat het je plezier oplevert moet je ze weg doen. Maar je hebt er nog steeds plezier mee. En als ik je zo hoor hoef je het voor het geld niet te doen. Al pak je ze nog maar twee of drie keer per jaar voor een ritje, prima toch.

Ik zou voor jezelf bepalen hoe graag je dan wat anders wilt. In dat geval zou ik eerder de Boxster eruit doen voor de GT4 (of een Spyder nemen zodat je ook open kunt rijden). Je hebt altijd een gaaf divers wagenpark gehad, twee keer Porsche middenmotor is dan wat veel van hetzelfde, ondanks dat ze qua specs natuurlijk niet te vergelijken zijn.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Knot » 02 jan 2022, 15:57

Je hebt er lang zat van genoten toch? Nu is de markt goed voor verkoop iig.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door martll » 02 jan 2022, 16:00

Weg met die oude meuk en wat nieuwers leuks voor terugkopen. (zeg ik heel stoer terwijl ik het ook niet over mijn hart kan halen om de oude meuk (waar ik toch nooit mee rij) de deur uit te doen)

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Baboulah » 02 jan 2022, 17:20

Aan de ene kant is de markt booming nu, aan de andere kant als ze nog verder stijgen is het zonde om ze nu weg te doen als je het geld niet nodig hebt...

Ik zou ze houden zelf, of idd weg doen voor een GT4

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Knot » 02 jan 2022, 17:36

Leuk die GT4 en daar dan nog 3x zo hard op afschrijven terwijl de andere 2 waardevast zijn.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2696
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Mark 320iS » 02 jan 2022, 17:55

Over het aanhouden van de M3 heb je al vaker je twijfels geuit, misschien gewoon de knoop doorhakken en weg doen? Krijg je nu volgens mij met gemak EUR 35k voor en waarschijnlijk nog meer. Wat Tom al schrijft, als de lasten niet meer opwegen tegen de lusten dan weg doen, anderzijds... verkocht heb je het spul snel, maar als je spijt krijgt koop je het niet weer zo makkelijk terug.

Als je het qua financiën niet nodig hebt om ze te verkopen en je kunt ze prima kwijt qua stalling zou ik ze gewoon aanhouden, minder waard worden ze toch niet. Je kunt natuurlijk ook gewoon eens een auto of twee voor een heel jaar echt wegzetten en er niets mee doen, jaar erna pak je die twee er weer uit en dan zet je weer een andere weg.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Paskal » 02 jan 2022, 18:10

Herkenbaar, had hetzelfde met 5 auto's waarbij ik ook alles tiptop in orde wilde houden. Je blijft bezig met onderhoud, apk etc. Inmiddels dus terug naar 3 stuks en da's alweer een stuk behapbaarder. Heb nu plek om hier thuis 10 auto's binnen te zetten dus kijk mede daarom stiekem zo nu en dan wel eens met 1 oog naar een relatief goedkope klassieker. Lijkt me toch wel weer leuk en nu kan het qua ruimte en Euri makkelijk, maar ben aan de andere kant ook weer bang dat eea me tegen gaat staan zoals jij ook al stelt.

Als ik eea zo lees zou ik ze verkopen. Meer is immers niet altijd beter.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Arthur » 02 jan 2022, 18:59

Een opgeruimde garage is een opgeruimde geest ;)

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Frank_Sch » 02 jan 2022, 19:02

Ik zou eens heel hard na gaan denken over de grootste droom ooit qua DF. Verkoop datgene waar je over aarzelt. Dat geld heb je niet nodig, maar kan hergebruikt worden voor die droom. En dat hoeft ook niet meteen tot invulling van die droom te leiden, want je spaart door minder geld kwijt te zijn aan onderhoud. Zo’n droom hoeft niet eens per sé de aankoop van een auto te zijn, wie weet is die droom wel mee doen aan een mooie rally-trip, cursus scheuren over Finse bevroren meren. Parijs-Dakar rijden. Weet ik veel, maar iets wat voor jou heul boel veel speciaal is.

Maupie916
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
Locatie: Neerpelt

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Maupie916 » 02 jan 2022, 19:22

Ik zou zeggen verkopen.
Mocht je er toch weer iets naast willen kun je altijd iets anders leuks kopen.

Met deze auto’s heb je zo te horen leuke tijden gehad, maar het is tijd voor verandering.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Knot » 02 jan 2022, 19:25

Er is nog zoveel meer leuks te koop...

Online
ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door ErikS » 02 jan 2022, 19:46

Ik begrijp 't. Nu ook 4 auto' s en je moet altijd wel ergens wat aan laten doen. Bandjes, beurtjes apk'tjes etc etc.

Ik ga de 320 cabrio na 6 jaar plezier verkopen, denk ik. 🤓

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Arthur » 02 jan 2022, 19:52

Tuurlijk! :lol:

Online
ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door ErikS » 02 jan 2022, 20:02

Arthur schreef: 02 jan 2022, 19:52 Tuurlijk! :lol:
:whistle:

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Karel » 02 jan 2022, 20:16

Knot schreef: 02 jan 2022, 17:36 Leuk die GT4 en daar dan nog 3x zo hard op afschrijven terwijl de andere 2 waardevast zijn.
GT Porsches zijn toch net goedkoop door hele lage afschrijving?
(Niet kwa onderhoud of onderdelen maar net wel door lage afschrijving)

mark323ti
Berichten: 1486
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door mark323ti » 02 jan 2022, 20:30

Ik heb recent hetzelfde dilemma gehad. Met name het continue onderhoud begon me tegen te staan. Ik kon voor mijn M3 nog wel 20k aan onderhoud bedenken om hem echt helemaal op punt te zetten. Dat werd me toch echt te gek. De auto kwam uit 2001 en dan kan je een hele hoop vervangen. De auto wordt er ook echt niet meer waard door. Toen besloten tot verkoop en nu te kijken naar een jong gebruikte M2.

Denk dat Iets nieuws ook wel nieuwe inspiratie biedt. GT4 is natuurlijk extreem waarde vast dus kan je geen buil aan vallen. Die verkoop je desnoods over 1-2 jaar voor nagenoeg hetzelfde bedrag. M3 e46 is de mooiste BMW allertijden in mijn ogen maar de tijd heeft niet stil gestaan. Zo bijzonder zijn ze nu ook weer niet.
Dus de M3 in de verkoop lijkt mij een makkelijke keuze. De EVO lijkt mij bijzonderder en geeft een ervaring die je maar weinig auto’s kunnen geven. Een GT4 doet je M3 meteen vergeten maar je EVO niet denk ik.

Online
ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door ErikS » 02 jan 2022, 21:08

Met die GT4 had je 160 gereden ipv 100/110 & was je definitely je rijbewijs kwijt.......

Wat is meer plezier?
GT3
😂👍

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door markm » 03 jan 2022, 07:30

Knot schreef: 02 jan 2022, 17:36 Leuk die GT4 en daar dan nog 3x zo hard op afschrijven terwijl de andere 2 waardevast zijn.
Waardevast is niet het enige waar je naar moet kijken, zoals hij zelf aangeeft worden de auto's ouder en kosten ze daardoor ook steeds meer geld om ze in top conditie te houden. Dat moet je ook mee rekenen, een nieuwere auto vraagt gewoon minder onderhoud.

Ik zou het voorlopig (in iedergeval tot de zomer) nog even aankijken zo te lezen ben je er nog niet helemaal uit en zou zonde zijn als je spijt zou krijgen want in de staat waarin ze nu verkeren is heel moeilijk om een gelijk exemplaar terug te vinden.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Knot » 03 jan 2022, 08:53

Zou ook wel kijken hoelang je ze in bezit hebt. Er is meer in het leven dan de E46 en de Evo8 lijkt me.

Vind het zelf al lang als ik 1 of 2 jaar moet wachten voordat ik ga wisselen.

Gijzert
Berichten: 4991
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Gijzert » 03 jan 2022, 09:38

Begin met 1 van de 2 een schop geven.
M3 koop je nog wel een keer terug in die staat indien nodig.

Online
Richardt.
Berichten: 6491
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: e46 M3 en EVO 8 MR RS houden of verkopen - first world dilemma's

Bericht door Richardt. » 03 jan 2022, 10:10

- Moet ik met een glimlach denken aan een mooie DF anekdote begin 2021 in de M3 langs diezelfde Amstel in de regen/kou:
- motoragent: "nou die bent u kwijt"
- Markk: "hoezo, het ging best hard maar niet meer dan 50 te hard"
- motoragent: "ik zit al vanaf Uithoorn achter je en kon je niet bijhouden en moest soms 130 rijden om bij te trekken"
- Markk: "snap ik, ik rijd zelf ook motor, het is nu 3 graden, het regent en is super nat/glad, ik zou me zelf ook niet bijhouden met m'n SDR1290
- "Markk: maar eh, dan heeft u ook gezien dat ik drie keer heel netjes hebt ingehouden toen er fietsers / voetgangers waren
- "Markk: maar eh, dan heeft u ook ook gezien / gehoord dat ik steeds vol in twee in de M3 en daarna in z'n 3 gas los liet. Ben niet boven de 100-110 teller geweest waar je 60 mag. Dus na correctie 50 te hard en rijbewijs kwijt snap ik niet"
- <insert gezellig gesprek van 30 min. over auto's, motoren, inhouden voor fietsers, DF, etc.>
- "motoragent: Mooie m3, doe rustig aan"
- "Markk: Maar eh geen boete, ik reed echt wel behoorlijk te hard")
- "motoragent: Nee, kon je niet bijhouden, kon je ook niet meten, ik wou je laten schrikken"
Nu is een M3 of EVO natuurlijk snel zat, maar doe je dit met een GT4 of iets anders moderns dan liggen de snelheden zoveel sneller en zoveel makkelijker zoveel hoger dat je er dan niet meer mee weg komt. De vraag is ook of je daar dan voor jou gebruik ook meer plezier uit haalt?

Kijk naar Arjan die in no-time een aantal Porsches aangeschaft heeft en uiteindelijk een M2 heeft gehaald omdat veel beter bij zijn situatie past. Ik kan mij zomaar voorstellen dat dat ook voor jou het geval is.

Het zelf sleutelen is, zoals ik het lees, ook altijd onderdeel van de hobby geweest maar haal je nu geen plezier meer uit cq wil je geen tijd meer voor vrij maken. Dan is iets jongers kopen waar wat minder onderhoud aan zit wellicht wel een idee, geen idee of er een auto is die de sweetspot tussen een E46 M3 en EVO weet te raken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, ErikS, erwin20vt, Majestic-12 [Bot], MHJVS, RS-Ron en 81 gasten