Bushes achteras e46

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
looney16v
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Bushes achteras e46

Bericht door looney16v » 30 dec 2021, 10:33

Hi allemaal,
We zijn bezig een e46 325ci om te bouwen als trackday fun auto. Daarvoor ligt nu een 330 subframe bij de coater om gestraald en gecoat te worden. Die gaat natuurlijk helemaal vers opgebouwd worden.

Nu heb ik veel gezocht en ben op het volgende lijstje met onderdelen gekomen. Veel gelezen en gezocht, maar het blijft een gok. Daarom wil ik jullie vragen om do’s en don’ts.

Diff: AKG BMW Differential Bushings, Poly 75D
Subframe: Turner Rear Subframe Bushings/Mount Set - Turner Solid Aluminum - E46
RTAB: Powerflex Black Race Polyurethane Rear Trailing Arm Bushing Set
AntiRollbar: Turner anti rollbar kit
Endlinks: Turner E36/E46 Rear Adjustable Length Sway Bar End Links (Pair)
Rear camber arms: Powerflex black Adjustable Rear Lower Control Arm Kit
Wishbones:
Powerflex black Rear Upper Wishbone Inner Bush
Powerflex black Rear Lower Wishbone Outer Bush

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Bushes achteras e46

Bericht door Vanreijmersdal » 30 dec 2021, 14:34

Ik zou verschil maken tussen of je de auto nog wel of niet op straat gebruikt. Als het een straat auto is en daaronder valt voor mij ook een tracktool met kenteken waarmee je over de straat naar het circuit gaat, zou ik GEEN solid doen.

Bij een Straat auto zou mijn advies zijn. Alles in de pu en control arms in de uniball.

Als je hem echt alleen op het circuit gebruikt zou je solid kunnen doen.

In beide gevallen wel zorgen dat je subframe achter verstevigd is.

Ik ben zelf net over gestapt op compleet solid en uniball. Heb er nog niet mee kunnen rijden, dus geen ervaring.

Pmc motorsport en strongflex zijn goedkoper dan irp en powerflex.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Bushes achteras e46

Bericht door Crookie » 31 dec 2021, 12:33

Ligt aan je voorkeuren en comfortniveau. Kwalitatief zijn de strongflex best goed. Powerflex geen ervaring mee. Mijn e36 werd wel bunkerhard van de gele strongflex. Enige flex kan niet opgevangen worden wanneer je van pu richting solid gaat en zal in de auto te voelen zijn. Motorsteunen zou ik nooit in de pu of massief doen vanwege trillingen en schade aan onderdelen.

De e46 staat niet bekend om de stevige chassis achterkant en gaat onherroepelijk scheuren als het niet aangepakt is. Een vorm van demping zou wenselijk zijn. Idem voor het differentieel waar de vele lastwisselingen op komen te staan.

looney16v
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Re: Bushes achteras e46

Bericht door looney16v » 08 jan 2022, 13:43

Enorm bedankt voor jullie reacties. Solid gaan we dus niet doen, ik denk dat we voor de strongflex geel kiezen voor diff en subframe want hij zal niet altijd op een trailer naar het circuit worden gebracht.

Voor de control arms ben ik een setje driftworks verstelbare camberarmen tegengekomen met uniball aan beide zijden.

Er is in het verleden al gelast aan het subframe, volgens de vorige eigenaar verstevigd. Ik vond het er echter niet best uitzien en doordat straks de hele achteras er onder vandaan gaat zullen we dat denk ik nog goed moeten laten verstevigen.
Subframe ophanging
Subframe ophanging
BE847796-D6DE-4EFC-B063-C56A6CF2A2F0.jpeg (859.91 KiB) 2710 keer bekeken
Subframe voorzijde
Subframe voorzijde
D15AA511-8C52-4D3C-B783-615F1E7588D9.jpeg (933.17 KiB) 2709 keer bekeken


Afbeelding

Afbeelding

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Bushes achteras e46

Bericht door Crookie » 08 jan 2022, 16:00

Voor de aardigheid alle lassen en puntlassen kaal maken.. alle puntlassen inspecteren. Die scheuren met gemak uit. Ook aan de binnenzijde van de voorste bevestiging zit een bus en die kan verstevigd worden voor langdurige versteviging. Iets wat mij te binnen schoot: de achterste draagarmen hebben kogels als lagers. In de PU zijn deze niet te krijgen en zijn dus veel steviger dan origineel. Voor je doeleinden een overweging waard.

looney16v
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Re: Bushes achteras e46

Bericht door looney16v » 12 jan 2022, 21:11

Thanks! Die binnenste bus van de voorste ophanging wist ik niet.
Wat bedoel je precies met het stuk over de achterste draagarmen?

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Bushes achteras e46

Bericht door Crookie » 13 jan 2022, 01:05

De achterste trailingarmen hebben 2 kogel rubbers aan de boven en onderkant (bij m3) en die zijn er niet in PU. Alleen vaste rubbers in PU voor te krijgen dus.
2B794497-2F89-44DE-A2B3-0F38FF28FD53.jpeg
2B794497-2F89-44DE-A2B3-0F38FF28FD53.jpeg (26.7 KiB) 2501 keer bekeken
Nog wat info:

https://www.bimmerworld.com/About-Us/E4 ... t-Install/

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Bushes achteras e46

Bericht door Vanreijmersdal » 13 jan 2022, 08:21

Voor de non m zijn deze er wel in pu, echter is origineel als een soort van uniball constructie, dus heeft overstappen eigenlijk geen zin.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Bushes achteras e46

Bericht door yorick » 16 jan 2022, 21:51

Exact beter dan die uniball wordt het niet. Bij e36 kon je die uniball onder en boven plaatsen als upgrade. Misschien kan dat bij de e46 ook? Heb vorige week alle rubbers van de achteras van mijn e46 laten vervangen. Daar word je heel heel erg blij van :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Thomas H en 113 gasten