[24-03-2022] DF @ Zandvoort deel CLXXVIII

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[24-03-2022] DF @ Zandvoort deel CLXXVIII

Bericht door Peter Tunissen » 23 dec 2021, 12:32

Afbeelding

Op donderdag 24 maart organiseert Driving-Fun.com voor de 178e keer een circuitdag op Circuit Zandvoort op de nieuwe Formule 1 Grand Prix lay-out.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 | Inschrijven in de administratieruimte links van pitbox 00
09:00 - 12:00 | Open pitlane rijden - ochtend
12:00 - 17:00 | Open pitlane rijden - middag

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €580 per auto voor leden en €610 voor niet-leden.
Tweede rijders of bijrijders betalen €20 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €320 per auto voor leden en €340 voor niet-leden. Deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 12:00) kost €420 per auto voor leden en €440 voor niet-leden.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder die de beschikking heeft over een DFTrackdays lidmaatschapskaart betaalt de ledenprijs (deze kost eenmalig €80, is geldig tot het einde van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier wordt op gecontroleerd.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DFTrackdays
De circuitdagen van Driving-Fun.com kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijder wordt verwacht dat hij zich bewust is van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuit Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307 km lang en het ronderecord staat op naam van Max Verstappen die in 2017 in de Red Bull RB8 uit 2012 een rondetijd van 1.19.511 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Nadat bekend werd dat op Circuit Zandvoort in 2020 weer een Formule 1 Grand Prix zou worden georganiseerd, werd begin november 2019 met een grondige verbouwing gestart. Nadat deze afgerond was, was Driving-Fun.com op donderdag 27 februari 2020 de allereerste huurder die een circuitdag organiseerde op het kakelverse asfalt.
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Voor mensen die veel op het ‘oude’ Zandvoort gereden hebben zal het zoeken van het rempunt even wennen zijn. Je komt over het algemeen met meer snelheid dan voorheen door de Arie Luyendijk bocht, waardoor je eindsnelheid net voor je rempunt over het algemeen ook hoger ligt en de bewuste of onbewuste referentiepunten die je misschien had als de witte lijn over het asfalt of de 50-, 100 en 150-borden zijn er niet meer. Mocht je je rempunt missen, dan ligt er in ieder geval een gloednieuwe run-off area voor je klaar, waarmee je achter de grindbak langs weer terug op het circuit komt.
Als vanouds stuur je de Tarzan pas ultra laat in en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Probeer aan de binnenkant de curbstone zoveel mogelijk mee te nemen en bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan eveneens vol meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Sinds de verbouwing is het uitkomen van de Gerlach nog breder geworden, waardoor je enorm veel snelheid mee de bocht in kunt nemen. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtzbocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer, maar omdat de Hugenholtz een enorme banking heeft gekregen kun je er met ontzettend veel snelheid in, doorheen en uit komen. In de regen is de lijn met de meeste auto’s helemaal bovenlangs langs de betonnen muur, maar zorg het kleinste foutje wordt dan wel genadeloos afgestraft. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto een beetje richting het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je kunt de curbstones aan de linkerzijde van het circuit hiervoor meenemen. De Mastersbocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen tegen of op de nieuwe curbstones die daar liggen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens probeer je de volgende bocht zonder naam weer zoveel mogelijk in rechte lijn aan te remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en zorg ervoor dat je bij het uitkomen weer helemaal buiten komt. marshalls posts die je hier vroeger als referentie kon gebruiken zijn verdwenen. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig, waardoor een crash altijd op de loer ligt.
Het rechte stuk leidt naar de Hans Ernst bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts kun je de curbstones rechts helemaal meenemen en je bouwt als je het goed doet zoveel snelheid op dat je even moet remmen voor het tweede gedeelte van de chicane. Zorg in ieder geval dat je zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones bij het uitkomen rechts zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De curbstones aan de binnenzijde zijn minder breed dan ze waren, maar je kunt (en moet) ze nog steeds meenemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. Na de verbouwing is dit eveneens een kombocht geworden en is hij met vrijwel alle alle auto’s volgas.
Als je het goed hebt gedaan, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Dennis Dongelmans - VW Golf - middag
3. Dennis Dongelmans - VW Golf - middag
4. Thim Koemans - ? - ?
5. Thim Koemans - ? - ?
6. Gerald Wolters - Peugeot 206GTI - hele dag
7. Michel Heideman - BMW E92 M3 - ? - (ARR?)
8. Marc Bröcker - BMW E90 325i - hele dag
9. Ted van der Lans - Subaru Impreza - hele dag - (ARR)
10. Rutger Hoejenbos - BMW E46 - hele dag - (ARR)
11. Quido Dekker - VW Golf V - hele dag - (+Garmin)
12. Benjamin David - Porsche 991 GT3 - hele dag
13. Alex Hardt - Porsche 992 GT3 - hele dag
14. Pierre Ribbers - Porsche Cayman - hele dag
15. Michael Kock - Porsche 911 - hele dag
16.
17.
18. Joris van Hintum - BMW E36 328i - middag
19. Tomas de Backer - Ford Fiesta - middag
20. John Verdel - Volkswagen Golf - middag
21.
22. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
23. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
24. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
25. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
26. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
27. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
28. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
29. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
30. Niek van Gils - BMW M3 - ochtend
31. Ronald Kok - Porsche Cayman GT4 - hele dag - (ARR)
32. Lars van t Veer - BMW - middag - (+3h)
33. Niek Leeuwis - Mercedes SLK - middag - (ARR)
34. Guido Grobbink - Audi R8 V10 Spyder - ochtend (+1h) (+1ui) - (+Garmin!, opgeladen & klaar)
35. Chiel Ruiter - Porsche 911 - ochtend
36. Henk Haar - BMW 318ti Compact - middag
37. Gerard Vleming - BMW Compact - hele dag
38. Frank Langbein - BMW E30 325i - middag - (ARR)
39. Yannick Rehorst - Mazda MX5 - hele dag
40. Jeffrey Brouwer - BMW E46 M3 - middag
41. Levent Turkmen - BMW Compact - hele dag
42. Marten Meutstege - Opel Astra - hele dag - (620basl)
43. Rob Reynders - ? - hele dag - (allesbasl)
44. Nick Geelen - Porsche - middag - (allesbasl -> noteren!)
45. Nick Geelen - Porsche - middag - (allesbasl -> noteren!)
46. Ahmet Bal - Suzuki Swift - ochtend - (340basl)
47. Tim Peeters - Porsche Cayman GT4 - middag
48. Arjan Klem - BMW E36 325i - middag
49. Maikel Verkade - ? - hele dag
50. Maikel Verkade - ? - hele dag
51. Maikel Verkade - ? - hele dag
52. Wouter Hazewinkel - BMW 130i - middag
53. Geert Verhagen - Honda Civic type R - 11t15 - (ARR)
54. Marcel Rijnen - Westfield - 11t15 - (ARR)
55. Rob van Pelt - BMW E46 328i - 11t15 - allesbet
56. Alexander Berger - BMW M240i Cup - hele dag - (ARR)
57. Geert Croonenbroek - Peugeot 206 - ?
58. Marcel Flens - Mercedes SLK - hele dag
59. Marcel Flens - Mercedes SLK - hele dag
60. Marcel Flens - Peugeot 206 - hele dag
61. Marcel Flens - Mercedes SLK - ochtend
62. Rob Lammers - Westfield - hele dag
63. Marciano van Ling - Peugeot 206 - middag
64. Werner Salmen - Porsche 911 GT3 Cup - middag
65. Yves Nelis - Lotus Super 7 - middag
66. Twan Bradwolf - BMW E46 - middag - (ARR)
67. Tom Jansen - Peugeot 206GTI Cup - middag
68. A van der Vliet - BMW 325i - middag
69. Paulo Silva - Ferrari 458 - middag
70.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: [24-03-2022] DF @ Zandvoort deel CLXXVIII

Bericht door Erminio » 19 feb 2022, 14:15

Verkeerde datum :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten