Lotus Elise S1

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Lotus Elise S1

Bericht door Alexsti » 18 dec 2021, 15:21

Aangezien ik nog geen topic heb voor de Lotus, alleen in m'n voorsteltopic dus maar eindelijk even in het juiste gedeelte een topic nu.

Zal ff in vogelvlucht vertellen wat er met de auto gebeurd sinds de aankoop een paar jaar geleden. :wink:

De Lotus Elise 1.8i S1 komt uit 2000 en is in Engeland gekocht, daar is deze gebleven tot juli 2014.

Zover ik weet 2 eigenaars, heb er een hele stapel rekeningen/MOT bij gekregen....heeft ieder jaar netjes zijn a/b/c serivice beurten gehad zonder gekke dingen en is geheel standaard naar Nederland gekomen waar ik de eerste eigenaar ben geworden.

Hoe hij erbij stond bij aankoop net uit Engeland:

Afbeelding
Afbeelding

De Elise had dus in 2014 toen ik de eigenaar werd op dat moment 51.000Mile gelopen wat ook op de rekeningen ed. klopt.

Na enige weken bleken de schokdempers niet helemaal fris meer te zijn, eentje lekte dus tijd voor wat nieuws.

Gekozen voor een setje Nitron instelbare dempers zodat ik de hoogte en hardheid kon bepalen, iets lager stond (ook veul beter) en de wegligging was ook een wereld van verschil vergeleken met de nog originele Koni's die eronder zaten.
Nog voor weinig een hard-top kunnen kopen voor de slechte jaargetijden want als het regent komt er wel eens een druppel binnen....
Hoe de Elise erbij stond met de verlaging en hard-top:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik nu ook harder de bocht om kon deed het volgende 'probleem' zich aan, op de harde leren stoeltjes schoof ik alle kanten op en kreeg pijn in de kont voordat ik de straat uit was....

Dus toen via een kennis een interieur overgenomen van een Elise 111S welke Alcantara stoelen had en een gordelbar ( een pijp achter de stoelen waar je gordels aan vast kan maken ) daar kwamen toen 4-punts gordels aan vast waardoor ik geen mm meer verschoof in de stoel.

Wat plaatjes van het interieur:

Afbeelding
Afbeelding

Dat was echt de beste upgrade die ik gedaan heb, wat zit dat lekker je voelt echt iedere beweging die de auto maakt en toch enige comfort, rij nu zo in 1 ruk naar België bv. zonder een centje pijn.
Omdat toen een beetje meer vermogen/koppel ook niet verkeerd zou zijn wat kleine aanpassingen gedaan:

RVS race kat.
RVS einddemper
Groter Alu. gasklephuis
Huricane Inductiekit ( soort ram-air luchtfilter )

En hiermee is het standaard 118PK naar de geschatte 130PK gegaan en wat meer koppel wat je voelt , hij is een stuk soepeler onderin geworden en door het luchtfilter/uitlaat een lekkere brul.

Tussendoor uiteraard ieder jaar de standaard beurtjes en slijtage delen zoals remmen/banden /etc.
Probeer wel zo veel mogelijk zelf te doen, want na een verhuizing kan de auto binnen staan en dat is toch beter werken als aan de straatkant waar die de eerste 2 jaar stond....

Wel nog 1x de velgen opnieuw laten spuiten, omdat het weer en remstof er niet meer afging.

Laatste beurt is geweest dit jaar ( 2021 )en toen had de Elise 74.000 Mile gelopen, heb er dus in 7 jaar 23.000Mile mee gereden, niet zo veel maar iedere km :df: plezier !
Nog wat plaatjes van dit jaar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En je komt best ver in de duinen..... :tooth:
Afbeelding

Nu staat tie thuis in de garage en ben hem aan het nalopen op eventuele slijtage en een uitgebreide schoonmaak/poets beurt, plaatjes en verhalen volgen. :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Martijn_bmw » 18 dec 2021, 15:28

Leuk dat je hem voorstelt! Blijft toch een heel leuk stuk speelgoed zo’n Elise. :df:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Arthur » 18 dec 2021, 15:37

Mooi ding!

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Dimitri » 18 dec 2021, 15:46

Ik begin een S1 steeds mooier te vinden.. En zeker als ze er zo netjes bij staan als die van jou!

Online
Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Eric Z » 18 dec 2021, 17:29

Leuk ding!

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Lotus Elise S1

Bericht door WJ » 18 dec 2021, 18:37

Heel gaaf!

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Alexsti » 20 dec 2021, 21:13

Dank, en ja je ziet ze niet op iedere straathoek....en mensen weten ook vaak niet wat voor merk het is.
De ruimte waar die in staat is naast/achter het huis, heel vroeger in en na de oorlog stonden er paarden in, de ringen waar je ze vast kan slaan zitten nog in de muren ( of de vorige bewoner had een vreemde hobby..... :tooth: dat kan ook... :mrgreen: )

Afbeelding

Zit geen kachel in wel nog een schoorsteen/pijp, best fris nu......dus vaak naar binnen in huis voor een warme bak koffie als ik bezig ben. :wink:

Maupie916
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
Locatie: Neerpelt

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Maupie916 » 20 dec 2021, 21:32

:df: Gave auto, lijkt me ook heerlijk speelgoed

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Kasteel » 21 dec 2021, 11:47

Wijs Alex, heb je de Mini en de Sub ook nog?? :)

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Jurjen » 21 dec 2021, 11:56

Wat een leuk ding! Goeie stoelen ook en mooie kleurencombinatie. Ooit nog plannen om 'm om te bouwen?

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Alexsti » 21 dec 2021, 16:51

Kasteel schreef: 21 dec 2021, 11:47 Wijs Alex, heb je de Mini en de Sub ook nog?? :)
De Mini is weg, de Subaru staat hier nog. :wink:
Jurjen schreef: 21 dec 2021, 11:56 Wat een leuk ding! Goeie stoelen ook en mooie kleurencombinatie. Ooit nog plannen om 'm om te bouwen?
Die stoelen zijn idd. super 10.000x beter als de standaard stoelen, degene die daar ooit in gezeten heeft kan dat wel beamen.... :wink:
En nee geen plannen voor ombouw ben er aan gewend om rechts te sturen en ik kom niet in parkeergarages of de Mc Donalds drive in.:tooth:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Alexsti » 21 dec 2021, 16:53

Maupie916 schreef: 20 dec 2021, 21:32 :df: Gave auto, lijkt me ook heerlijk speelgoed
Met 745 KG 130 pk en achterwielaandrijving zeker ! :df:

Maupie916
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
Locatie: Neerpelt

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Maupie916 » 21 dec 2021, 18:03

Alexsti schreef: 21 dec 2021, 16:53
Maupie916 schreef: 20 dec 2021, 21:32 :df: Gave auto, lijkt me ook heerlijk speelgoed
Met 745 KG 130 pk en achterwielaandrijving zeker ! :df:
Wow dat is echt heel licht, wel even iets anders als mijn 1560kg zware speelgoed :whistle:

Rijd je er ook mee op het circuit?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Emiel » 21 dec 2021, 18:17

Niks zo mooi en speels als een vrijwel standaard Elise S1

Super mooie auto!

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Alexsti » 21 dec 2021, 18:33

Maupie916 schreef: 21 dec 2021, 18:03
Alexsti schreef: 21 dec 2021, 16:53
Maupie916 schreef: 20 dec 2021, 21:32 :df: Gave auto, lijkt me ook heerlijk speelgoed
Met 745 KG 130 pk en achterwielaandrijving zeker ! :df:
Wow dat is echt heel licht, wel even iets anders als mijn 1560kg zware speelgoed :whistle:

Rijd je er ook mee op het circuit?
Haha...ja dat scheelt de helft en een beetje en dat voel je zeker in de bochten. :wink:
Heb een paar x bij de HARC gereden op Zandvoort of ga richting de Eifel voor een toerritje ed. of gewoon met het kapje open rustig toeren.
Emiel schreef: 21 dec 2021, 18:17 Niks zo mooi en speels als een vrijwel standaard Elise S1

Super mooie auto!
Wil hem ook zo houden zonder ingrijpende dingen te wijzigen, hij is zo bedoeld hoe lotus hem ooit bedoeld heeft is mijn idee. :wink:

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Kadett » 21 dec 2021, 19:06

Altijd leuk een Elise. Nooit gedacht aan LHD conversie?

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Tom » 21 dec 2021, 19:26

Heel gaaf! Iconische auto inmiddels, niet meer weg doen.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6214
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Opa » 21 dec 2021, 19:45

Blijft een mooi en lekker licht karretje, Alex. :thumbup:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Alexsti » 21 dec 2021, 20:02

Kadett schreef: 21 dec 2021, 19:06 Altijd leuk een Elise. Nooit gedacht aan LHD conversie?
Nee te duur en voor mij geen probleem om aan de andere kant te zitten.
Tom schreef: 21 dec 2021, 19:26 Heel gaaf! Iconische auto inmiddels, niet meer weg doen.
Zo lang het kan, en ik er nog in en uit kan kruipen :mrgreen: blijft tie.
Opa schreef: 21 dec 2021, 19:45 Blijft een mooi en lekker licht karretje, Alex. :thumbup:
Die Mini, herinner je hem nog Ron was nog lichter 520kg.....en jij weet ook hoe lichter hoe beter in de bochten, GTT/WRX :tooth:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6214
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Opa » 22 dec 2021, 00:04

Was die Mini echt zo licht?
En natuurlijk herinner ik me de Mini, ik heb er zelfs nog foto's van op m'n pc. :wink:

Mijn Cinquecento Sporting weegt iets meer dan 700kg, is ook een leuk karretje om dikke grote zware bakken mee op te jagen in de bochten. :lol:

Die GTT's bleven altijd de snellere t.o.v. de WRXen. :mrgreen:

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Elise » 22 dec 2021, 08:21

Heerlijk bakkie zo'n S1, een van de fijnste auto's die ik ooit gehad heb. :thumbup:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Emiel » 22 dec 2021, 11:17

Alexsti schreef: 21 dec 2021, 18:33
Emiel schreef: 21 dec 2021, 18:17 Niks zo mooi en speels als een vrijwel standaard Elise S1

Super mooie auto!
Wil hem ook zo houden zonder ingrijpende dingen te wijzigen, hij is zo bedoeld hoe lotus hem ooit bedoeld heeft is mijn idee. :wink:
Heel goed te begrijpen! Mijn standaard S2 135R was super tof, had ik nooit weg moeten doen.
Standaard S1 is super.

Ik wilde wel wat extremer :lol:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Alexsti » 22 dec 2021, 17:16

Sommige slaan door ja in het modificeren.... :mrgreen: , kennis van me had een mooie S1 aangepast met meer als 400pk....was geen rijden :? , na een paar duizend km toen die af was verkocht.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Emiel » 22 dec 2021, 19:28

Alexsti schreef: 22 dec 2021, 17:16 Sommige slaan door ja in het modificeren.... :mrgreen: , kennis van me had een mooie S1 aangepast met meer als 400pk....was geen rijden :? , na een paar duizend km toen die af was verkocht.
Ja met zoiets gereden. Absurd snel. Daarna besloten tot max 250pk/250nm te gaan met behoud van originele bak en aandrijfassen. Onderstel aardig in geïnvesteerd wel.
Nadeel is wel dat het leuke karakter van vlot de rotonde over rijden is gegaan naar snel tot hard de rotonde over rijden voor dezelfde fun. Wel tof op circuit maar iets minder op straat :angel:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise S1

Bericht door Alexsti » 28 dec 2021, 10:43

Met 130 tot 160 pk pak hem beet is meer dan genoeg om 'sportief' te rijden op straat vindt ik, op lange rechte stukken ja dan wil je altijd meer pk's maar daar is de auto niet voor bedoeld, harder als 185 heb ik nooit gereden eigenlijk....volgens de boekies kan een standaard S1 ook net 200.

Ben wel weer even bezig geweest in de garage, klein verslagje met wat plaatjes:

Wilde het onderstel/remmen controleren op slijtage en de alles schoonmaken ed. , had wel al door de velgen gezien dat de achterremmen niet zo best meer waren.

Afbeelding

Na de velgen gedemonteerd te hebben, begonnen aan de voorzijde.
De remblokken waren nog dik zat maar het opp. van de blokken was gebrokkeld/gaten...de schijven waren nog wel in goede staat, de blokken stonden dus op lijst om vervangen te worden.
Verder gegaan om de klauwen schoon te maken en de rubbers en onderstel te controleren, dit was nog ok.
Wel de klauwen even een vers kleurtje gegeven ( hittebestendig zilver ), staat altijd wel netjes als je door de velgen kijkt.

Afbeelding

Aan de achterzijde de schijfdikte gemeten die was met 24,5 nog wel binnen de vervangingsmaat 24-26 maar de blokken waren hier ook een soort van op....zaten scheuren in en de voering begon van de backplate los te komen.
De blokken aan de voor en achterzijde waren van Carbone Lorraine de 5+ een blok wat heel goed remt en een hele goed bite heeft daar was ik best tevreden over, maar kan dus niet goed tegen een aantal jaar in alle weersomstandigheden......de leverancier die ik gesproken had dacht te zien aan de blokken dat deze te nat waren geworden en dat de blokken tegen de schijf geplakt waardoor met wegrijden er brokken uitbraken....
Sja en aangezien het in Nederland vrij moeilijk is om je auto altijd droog te houden, al staat tie vaak in de garage ga ik maar voor een ander merk blok.

Afbeelding

Afbeelding

Voorblokken:
Afbeelding

Achter:
Afbeelding

Ondertussen was er een kerst cadeautje binnengekomen, nieuwe schijven voor de achterzijde origineel geboord en Brembo HP sport blokken voor de voor en achterkant, kijken hoe deze gaan bevallen.

Afbeelding

Kunnen weer even verder !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Jlijp, L5S1, S-RS, Vanreijmersdal en 162 gasten