Ford Fiesta ST-3 Performance [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Rondje Zandvoort...]

Bericht door Knot » 19 apr 2022, 11:32

Had de originele blokken er nog bij dus die zitten er nu voor en achter op, auto niet meer gepakt na monteren maar moet het nog even inremmen en de pickup van de achterbanden afrijden, ergens deze week een uurtje los gaan in de avond dan is hij weer klaar voor familieritjes.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Rondje Zandvoort...]

Bericht door Knot » 20 apr 2022, 00:02

Nou, vanavond maar even een rondje gemaakt, de gebruikte originele remblokjes even 100km rustig laten wennen, auto afgetankt bij de Esso en via de A2 de verlaten lekdijk terug gepakt naar Schoonhoven. Heerlijk bocht uit accelereren, het sper voelen werken, de 3pitter horen roffelen naar de redline maar het remmen... mwah....

EBC yellow is op circuit netaan voor een handjevol rondjes, eigenlijk heb je ze al nodig voor sportief straatgebruik en op circuit een andere complete installatie op de vooras.

Snap niet dat Ford een ST zo aflevert met de originele blokjes, dan heb ik nog andere leidingen, andere vloeistof en zitten er nog EBC schijven onder voor. Na een bocht of 10 flink "sportief" aanremmen ga je bedenken dat je die Mercury Marine eerst aan de kofferbakrand had moeten monteren voor de zekerheid, totaal geen vertrouwen, als je hard trapt remt het wel maar kan elk willekeurig moment ook zomaar zwemmen worden. De verglazing komt dermate snel dat het na een paar km klinkt alsof het ijzer op ijzer is. Prima om mee op vakantie naar zuid frankrijk te gaan over de A6 maar veel meer niet, zelfs op bergweggetjes moet je je behoorlijk inhouden lijkt me.

EBC kost aan de andere kant niet de wereld maar weet wel dat ik met Hawk HPplus op de E36 nooit gezeik had, behalve hardnekkige remstof maar dat waren toch oude wielen allemaal dat boeide niet zoveel.

BMW doet dat toch beter met de de M sportremmen, op de M235i, de 120i en de Z4 altijd met vertrouwen hard kunnen rijden met origineel spul

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door FDD » 20 apr 2022, 04:20

BMW doet dat toch beter met de de M sportremmen, op de M235i, de 120i en de Z4 altijd met vertrouwen hard kunnen rijden met origineel spul
Mwoa jij hebt toch ook een E39 M5 gehad? Die standaard remmen zijn toch echt bagger en hoorden niet onder een M product

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Knot » 20 apr 2022, 09:17

E39 M5 had ik ook EBC yellowstuff onder gezet, dat maakte het acceptabel op straat, nordschleife moest je nog rustig aan doen inderdaad.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Jan Terwolde » 20 apr 2022, 09:37

FDD schreef: 20 apr 2022, 04:20
BMW doet dat toch beter met de de M sportremmen, op de M235i, de 120i en de Z4 altijd met vertrouwen hard kunnen rijden met origineel spul
Mwoa jij hebt toch ook een E39 M5 gehad? Die standaard remmen zijn toch echt bagger en hoorden niet onder een M product
Tjah maar vroeger waren de remmen vaker slechter. Maar bij zo'n recente st verwacht je toch wat anders..

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Marc Sierra » 20 apr 2022, 10:32

De Fiesta ST heeft ook wel echt mini remmen in verhouding met het vermogen, 200 pk en dan schijven van maar 278x23 mm. Eerlijk gezegd snap ik niet dat Ford dat nu zo gedaan heeft. De eerste Focus RS had niet veel meer vermogen (215 pk), maar wel schijven van 324x28 mm met 4 pots Brembo klauwen. De Focus mk1 ST170 had zelfs al grotere remmen (300x24 mm) terwijl die maar 170 pk had.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31246
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door JP » 20 apr 2022, 10:35

Als ik ‘m nog minimaal een jaar zou houden en er af en toe mee los zou gaan, dan had ik bij Mebu Autosport wel wat grotere remhoepels laten monteren. ST’s zijn redelijk waardevast en zo’n upgrade helpt ook wel mee.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Knot » 20 apr 2022, 12:57

Kost je toch al snel een 2 a 3k een complete set en dan moeten volgens mij die spacers erop blijven, dacht dat Sjef ze daarom gemonteerd had, alleen die Mountune remset kwam maar niet leverbaar.

Zal eerst eens kijken of er iets beters en betaalbaars is met blokken ipv weer EBC yellow te nemen, wat ook op straat nog goed te rijden is voor woon/werk/school.

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Martin* » 20 apr 2022, 13:06

Mebu levert van Revo een bbk kit voor bijna €2500. Je moet dan idd ook minimaal 20mm. spacers monteren.
Ik zou eerst experimenteren met andere remblokken.
Feit is dat het jammer is dat Ford niet betere en grotere remmen standaard heeft gemonteerd op de Fiesta ST.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Marc Sierra » 20 apr 2022, 15:30

Ik zou gaan kijken of er zelf wat te knutselen zou zijn, voor €2500 kan je best het nodige doen. Voor zo ver ik weet heeft de Fiesta nog altijd de 4x108 steek, dus dat is al hetzelfde als de Focus RS schijven van 324x28 mm. Dan is het nog de vraag of die schijf qua diepte past en niet tegen de fuseekogel of stuurkogel aankomt. Als dat ook past moet er wel een adapter gemaakt kunnen worden voor een 4 zuiger Brembo klauw. Een setje van die klauwen zijn vast wel te vinden voor 250 euro ofzo. Uiteindelijk heb je dan voor iets van 7 a 800 euro ofzo een mooi setje remmen die een stuk beter werken dan origineel.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1935
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Hitz » 20 apr 2022, 16:49


Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Spijkerhard » 20 apr 2022, 20:54

Dat wordt een ritje UK ipv Schoonhoven

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Martin* » 20 apr 2022, 23:52

Kwaliteit van Pumaspeed schijnt ondermaats te zijn. Mebu is er mee gestopt in ieder geval.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Arthur » 20 apr 2022, 23:53

Inruilen op een 1.0 ecoboost :)

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Andry » 20 apr 2022, 23:55

Bij de 330mm kit lijken het remklauwen zonder stofhoezen om de zuigers, ik weet niet of dit een succes is op straat.

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Martin* » 20 apr 2022, 23:58

Arthur schreef: 20 apr 2022, 23:53 Inruilen op een 1.0 ecoboost :)
Haha..krijgt Knot spijt van. Ik kan het weten. Alhoewel, Knot is tegenwoordig helemaal van het zuinig zijn.. :sealed:
Laatst gewijzigd door Martin* op 21 apr 2022, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Knot » 21 apr 2022, 00:00

Arthur schreef: 20 apr 2022, 23:53 Inruilen op een 1.0 ecoboost :)
Zoiets zal het wel worden einde van t jaar of volgend voorjaar. Rondom EBC is 250 euro en uurtje werk. Geen zin in dikke kosten voor een jaartje.

Stuurt strak, gaat als de brandweer maar mis panoramadak, dab+, stuurverwarming en zuinigheid.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door RJK » 21 apr 2022, 01:36

Moet kunnen toch? Vroeger op m'n E30 325i zaten maar 260x22mm schijfjes en dat ging ook op het circuit best lang goed. Wel met remblokken die je misschien liever niet op straat gebruikt...

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Knot » 21 apr 2022, 09:19

Ja, op de E36 met HT10 remde het echt super, maar die remstof was niet normaal en schijven waren er ook aan na een set blokken, zaten vrij snel scheurtjes in.

De EBC schijven van de Fiesta hebben dat nu ook al, haarscheurtjes van de hitte van 2 sets EBC yellow trouwens, zin dik zat nog maar wel gehavend.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Marc Sierra » 21 apr 2022, 10:31

Martin* schreef: 20 apr 2022, 23:52 Kwaliteit van Pumaspeed schijnt ondermaats te zijn. Mebu is er mee gestopt in ieder geval.
Ik kan me ook niet voorstellen dat die remklauwen hoge kwaliteit zijn. Er staat al niet eens een merk bij genoemd, dus dan zal het wel goedkoop Chinees spul zijn. En remklauwen die lekken of doorbuigen bij hoge belasting wil je niet hebben. Als ik andere remklauwen monteer dan zijn het klauwen van een ander type auto of klauwen van AP of Brembo. Waarbij Brembo klauwen van een andere auto vaak de goedkoopste optie is.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3293
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Martijn M » 21 apr 2022, 12:03

Knot schreef: 21 apr 2022, 00:00 Stuurt strak, gaat als de brandweer maar mis panoramadak, dab+, stuurverwarming en zuinigheid.
Dit is als scheiden van Doutzen Kroes omdat ze de lamp in de badkamer aan heeft laten staan. :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door Arthur » 21 apr 2022, 12:42

:tooth: :mrgreen:

D'r zijn idd betere redenen om van Doutzen te scheiden ;)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31246
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door JP » 21 apr 2022, 13:05

Als ze te lang zou douchen ?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [Ik ga zwemmen...]

Bericht door matthyssie » 21 apr 2022, 13:09

JP schreef: 21 apr 2022, 13:05 Als ze te lang zou douchen ?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Fiesta ST-3 Performance [De bergen in...]

Bericht door Knot » 04 mei 2022, 00:09

Panoramadak vind ik serieus jammer, dat had ik er graag in gehad. Maakt voor mij de ideale auto, dak wat open kan in de zomer en in de winter stoel en stuur verwarming.

Maargoed, deze heeft niet alles maar stuurt wel lekker verder. Vanavond een paar uurtjes de bergen in geweest boven Beziers, hoger en meer naar het westen zijn nog betere stukken heb ik het idee maar het was na 2 uurtjes sturen al donker.

De D14 bij Olargues omhoog fraai klimmen, bovenaan rechts de D53 op en de D180 terug via Rosis en Combes was een lekker stukje. Alles goed sportief te doen in 3 met enkele stukjes door naar 4 maar heb het schappelijk gehouden omdat de auto nog heel mee terug moet. Ding is op korte bochtjes tot 100km/u echt goed in zijn element, veel beter dan de 120i, 630i en de Golf dat waren, echt aanvallen geblazen nu. De hele rit geen radio aan gehad en genieten van de 3pitter en Michelin gegil.

Paar delen was het nat geregend dan is het toch nog wel oppassen met verraderlijke scherpe bochten aanremmen. Omhoog op nat door glooiende bochten combinaties is top, het sper gooit je van de ene slingshot in de andere 😎

Terug de D612 gepakt, ruimer, meer snelheid maar ook meer kans op controles. In donker wel gaaf de bochtige delen vol aanvallen op hoge snelheid.

Was een dikke 200km prima sturen!
Bijlagen
IMG-20220503-WA0002.jpg
IMG-20220503-WA0002.jpg (224.1 KiB) 1084 keer bekeken
IMG-20220503-WA0003.jpg
IMG-20220503-WA0003.jpg (238.62 KiB) 1084 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Erik dB, Semrush [Bot] en 104 gasten