1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
elwindewitte
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2021, 12:21
Auto: 1991 NA6 Miata
Locatie: Ede, Gelderland

1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door elwindewitte » 05 dec 2021, 15:05

Nog erg nieuw hier, dus ben nog lekker het forum aan het verkennen en ontdekken! Maar in ieder geval wil ik jullie voorstellen aan mijn auto, een Mazda Miata uit 1991 die oorspronkelijk zelfs uit Canada kwam, dus hij mag ook echt een Miata genoemd worden :P

Afbeelding
Wel met de winterschoentjes

Ooit heeft m'n pa deze Miata gekocht om zelf een plezier-auto te hebben, maar helaas nooit echt zelf van genoten of mee gereden. Maar, na het halen van mijn rijbewijs heb ik d'r mogen overnemen en sindsdien mijn enige auto geweest. Al veel avonturen mee gehad en veel mogen ehem... vervangen 😅 Helaas ongeluk gehad in het begin, maar nu is ze er weer helemaal bovenop. Tot nu toe nog niet veel aangepast, de roest gaat wat mij betreft voor, maar de droom voor een turbo blijft natuurlijk altijd!

Afgelopen jaar voor het eerst naar het circuit geweest met RSZ Vrij Rijden, dat was echt onzettend gaaf! Ben wel van plan om in ieder geval 1 keer per jaar een trackday mee te gaan pakken en te leren hoe het is om op het circuit te rijden, maar dan natuurlijk met jullie! Alhoewel die 20 min sessie grappig zijn, lijkt het mij gewoon veel toffer om echt flink wat seat time te pakken en echt te leren, dus wie weet tot een trackday binnenkort!

Plan is in ieder geval om de auto helemaal te restauren en nooit weg te doen. Momenteel nog bezig met alle roest weg laten halen bij de dorpels, dat is helaas wel (verwachtelijk) erg geworden. Verder mag de ophanging ook wel weer wat aandacht krijgen. Langzamerhand probeer ik alles langs te gaan en zo veel mogelijk te leren terwijl ik er mee bezig ben. So far so good! Het is ontzettend leuk en zeker aangezien het mijn eerste auto is hoop ik d'r nooit weg te hoeven doen, we gaan het zien!

Aanpassingen tot nu toe:
  • IL Motorsport coolant reroute
  • Mishimoto radiator, fans en thermostaat
  • Hankook Ventus V12 Evo2 banden (als het telt :P)
  • EBC Red Stuff brake pads (wil eigenlijk wel graag over naar Hawk HP+)
  • DBA brake discs (tja, oude waren versleten, maar had achteraf miss beter gewoon replacements moeten kopen)
  • Moss Miata 'turn signal intakes' (die echt geen flikker doen, maar waren goedkoper dan nieuwe lampjes)

Afbeelding
Hier begon het...

Afbeelding
Lekker aan het squatten, want was toch iets te vol... 😂 maar wel heerlijk aan het genieten van een mooie roadtrip door Duitsland!

Afbeelding
Ka-chow!
Laatst gewijzigd door elwindewitte op 06 dec 2021, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4531
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door Eeuwe » 05 dec 2021, 17:00

Welkom! Leuke Miata. Benieuwd naar de upgrades!

DFJEF
Berichten: 887
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door DFJEF » 05 dec 2021, 17:30

Miata Is Always The Answer. :wink: :headbang:

Zeker nooit meer weg doen, een (toekomstige) klassieker. :thumbup:

Online
Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door Kadett » 05 dec 2021, 17:58

Welkom!

NA6 bedoel je toch de 1.6 mee? Die heeft geen coolant reroute nodig toch? Of zit hier de 1.8 in?

Gebruikersavatar
elwindewitte
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2021, 12:21
Auto: 1991 NA6 Miata
Locatie: Ede, Gelderland

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door elwindewitte » 05 dec 2021, 18:38

Thanks voor het welkom!
Kadett schreef: 05 dec 2021, 17:58 NA6 bedoel je toch de 1.6 mee? Die heeft geen coolant reroute nodig toch? Of zit hier de 1.8 in?
Yes klopt! Oh dat wist ik niet! Zit daar een verschil tussen voor beide motoren? Ze hebben toch beiden toe- en afvoer aan de 'voorkant' van de motor?

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door Frank_Sch » 05 dec 2021, 21:33

Precies de goede kleur voor die auto. Veel plezier er mee.

looney16v
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door looney16v » 05 dec 2021, 21:35

Cool 😎

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door R.Wiggel » 06 dec 2021, 09:36

elwindewitte schreef: 05 dec 2021, 15:05 Plan is in ieder geval om de auto helemaal te restauren en nooit weg te doen.
Welkom! Dit heb ik vaker gehoord hier... :D

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26722
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door Martijn_bmw » 06 dec 2021, 10:12

R.Wiggel schreef: 06 dec 2021, 09:36
elwindewitte schreef: 05 dec 2021, 15:05 Plan is in ieder geval om de auto helemaal te restauren en nooit weg te doen.
Welkom! Dit heb ik vaker gehoord hier... :D
:blink:

welkom! En leuke stuurauto zo'n mx5 :df:

Gebruikersavatar
elwindewitte
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2021, 12:21
Auto: 1991 NA6 Miata
Locatie: Ede, Gelderland

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door elwindewitte » 06 dec 2021, 10:46

R.Wiggel schreef: 06 dec 2021, 09:36
elwindewitte schreef: 05 dec 2021, 15:05 Plan is in ieder geval om de auto helemaal te restauren en nooit weg te doen.
Welkom! Dit heb ik vaker gehoord hier... :D
Hahaha ja we gaan het zien 😂

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door Martin* » 06 dec 2021, 11:31

Altijd leuk zo'n Mazda en stuurt fijn.

Als je h'm gaat restaureren wordt die dan weer rood of een andere kleur?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door Paskal » 06 dec 2021, 12:15

Welkom met je leuke wagen :thumbup:

Heb de mijne ook al bijna 10 jaar en blijft geweldig :df:. Oa twee keer mee naar Oostenrijk genomen om daar en in Noord-Italtië wat passen te nemen en da's helemaal een feest ook al kom je soms wel eens voor verrasingen te staan. Geen enkel probleem gehad in al die jaren naast het reguliere onderhoud dus kan wel stellen dat het een degelijk karretje is. Met net iets meer dan 30€ aan vaste kosten (MRB+verzekering) per maand kost het ook nog eens geen drol om te rijden. Wel eens gewtijfeld om hem om te wisselen voor een E85 Z4, maar vrees dat ik het lichtvoetige en wendbare ga missen. Zou er dan eerder nog een Z4 bij nemen :wink:
vakantie.jpg
vakantie.jpg (591.35 KiB) 1291 keer bekeken
berg.JPG
berg.JPG (591.75 KiB) 1291 keer bekeken
koe.JPG
koe.JPG (360.3 KiB) 1291 keer bekeken

Gebruikersavatar
elwindewitte
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2021, 12:21
Auto: 1991 NA6 Miata
Locatie: Ede, Gelderland

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door elwindewitte » 08 dec 2021, 11:54

Martin* schreef: 06 dec 2021, 11:31 Altijd leuk zo'n Mazda en stuurt fijn.

Als je h'm gaat restaureren wordt die dan weer rood of een andere kleur?
Weet ik eigenlijk nog niet zo goed. Zit daar nog heel erg over te twijfel tbh 😅 Aan de ene kant is het natuurlijk classic om 'm rood te houden, maar als er dan toch veel overgespoten moet worden, kan er net zo goed ook wat anders op. Vind de 'nieuwe' kleuren van Mazda, Soul Red of Polymetal Gray ook wel heel tof!

Afbeelding
Soul Red op 'Phil', de auto van Alex (van CarThrottle). Ook wel hele toffe build btw!

Afbeelding
Of de Polymetal Gray zoals op een mooie Mazda 3, ook weer uniek voor een NA Miata wellicht!


Paskal schreef: 06 dec 2021, 12:15 Welkom met je leuke wagen :thumbup:

Heb de mijne ook al bijna 10 jaar en blijft geweldig :df:. Oa twee keer mee naar Oostenrijk genomen om daar en in Noord-Italtië wat passen te nemen en da's helemaal een feest ook al kom je soms wel eens voor verrasingen te staan. Geen enkel probleem gehad in al die jaren naast het reguliere onderhoud dus kan wel stellen dat het een degelijk karretje is. Met net iets meer dan 30€ aan vaste kosten (MRB+verzekering) per maand kost het ook nog eens geen drol om te rijden. Wel eens gewtijfeld om hem om te wisselen voor een E85 Z4, maar vrees dat ik het lichtvoetige en wendbare ga missen. Zou er dan eerder nog een Z4 bij nemen :wink:
Oh super tof om te horen! Dat is wel echt de droom hoor, lekker op die bergpassen en wegen rijden! Ook al de Stelvio pas getrotseert wellicht? Ben heel benieuwd hoe dat is met een Miata/MX-5

Moet zeggen dat het ook helemaal niet verkeerd was om er een flinke roadtrip mee te maken, maar zo'n trailer is wel echt ideaal! Haha goedzo :P blijft natuurlijk ook altijd een mooi contrast wellicht met andere auto's omdat het een stuk meer 'puur' is.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door Paskal » 08 dec 2021, 12:11

Had uiteraard ook prima met de NA kunnen gaan, maar aangezien wij fervent wandelaars zijn met flinke rugzakken, wandelstokken, schoeisel etc wordt het inpaktechnisch al snel een uitdaging. Die trailer heb ik hier toch binnen staan dus hebbben we er twee jaar op een rij voor gekozen om de NA op de trailer mee te nemen en daar het wandelen gedurende twee weekjes af te wisselen met passen rijden.

Zo'n beetje alle bekende passen daar wel gehad waaronder uiteraard ook de Stelvio, maar die vind ik nogal overrated. Het is meer een afstreping van je lijstje dan dat je er lekker door kunt rijden. Er zijn in mijn ogen vele leukere ruimer opgezette passen waar je lekker door kunt kachelen zoals bijvoorbeeld de Mendola-pas vanuit Bolzano: mooi breed opgezet, rustig, goed asfalt en mooie vloeiende bochten :df:
Stelvio.jpg
Stelvio.jpg (608.39 KiB) 1164 keer bekeken
bovenop de Stelvio :D

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2218
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door Miesjel » 08 dec 2021, 12:18

Hoi Elwin, welkom hier. Leuk weer een NA erbij hier :) Heb die van mij bijna 3 jaar en die gaat nooit meer weg !
Ik wil volgend jaar ook naar Italie met de NA en dan gaan we via de Stelvio (GF is er nog niet geweest) naar Garda, Venetie en La Spezia. Ik weet zeker dat dat genieten wordt :) Veel plezier met je NA.

Gebruikersavatar
elwindewitte
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2021, 12:21
Auto: 1991 NA6 Miata
Locatie: Ede, Gelderland

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door elwindewitte » 12 dec 2021, 17:41

Paskal schreef: 08 dec 2021, 12:11 Had uiteraard ook prima met de NA kunnen gaan, maar aangezien wij fervent wandelaars zijn met flinke rugzakken, wandelstokken, schoeisel etc wordt het inpaktechnisch al snel een uitdaging. Die trailer heb ik hier toch binnen staan dus hebbben we er twee jaar op een rij voor gekozen om de NA op de trailer mee te nemen en daar het wandelen gedurende twee weekjes af te wisselen met passen rijden.
Haha ja oke dat wordt inderdaad wel erg problematisch met een MX-5! Wel echt ideaal, scheelt natuurlijk ook weer de km's op de tourenteller ;) Mooie combinatie tijdens een vakantie!
Paskal schreef: 08 dec 2021, 12:11 Zo'n beetje alle bekende passen daar wel gehad waaronder uiteraard ook de Stelvio, maar die vind ik nogal overrated. Het is meer een afstreping van je lijstje dan dat je er lekker door kunt rijden. Er zijn in mijn ogen vele leukere ruimer opgezette passen waar je lekker door kunt kachelen zoals bijvoorbeeld de Mendola-pas vanuit Bolzano: mooi breed opgezet, rustig, goed asfalt en mooie vloeiende bochten :df:
Haha ja oke, fair enough! Het is zeker een bucketlist item. Neem aan dat verkeer daar ook wel flink kan zijn? Toevallig ook wel eens naar Noorwegen geweest met de MX-5?
Miesjel schreef: 08 dec 2021, 12:18 Hoi Elwin, welkom hier. Leuk weer een NA erbij hier :) Heb die van mij bijna 3 jaar en die gaat nooit meer weg !
Ik wil volgend jaar ook naar Italie met de NA en dan gaan we via de Stelvio (GF is er nog niet geweest) naar Garda, Venetie en La Spezia. Ik weet zeker dat dat genieten wordt :) Veel plezier met je NA.
Aah heel nice! Klinkt nu al als een mooie vakantie!
Laatst gewijzigd door elwindewitte op 13 dec 2021, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

DFJEF
Berichten: 887
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door DFJEF » 12 dec 2021, 18:27

elwindewitte schreef: 08 dec 2021, 11:54
Weet ik eigenlijk nog niet zo goed. Zit daar nog heel erg over te twijfel tbh 😅 Aan de ene kant is het natuurlijk classic om 'm rood te houden, maar als er dan toch veel overgespoten moet worden, kan er net zo goed ook wat anders op. Vind de 'nieuwe' kleuren van Mazda, Soul Red of Polymetal Gray ook wel heel tof!
Waarschijnlijk weet je het wel, maar Soul Red heb je in 2 verschillende versies, waarvan (naar mijn bescheiden mening) de laatste variant "Soul Red Crystal" absoluut wint. Prachtig, maar volgens mij lastig te spuiten, dus zal waarschijnlijk duurder zijn.

Gebruikersavatar
elwindewitte
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2021, 12:21
Auto: 1991 NA6 Miata
Locatie: Ede, Gelderland

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door elwindewitte » 15 dec 2021, 13:22

DFJEF schreef: 12 dec 2021, 18:27 Waarschijnlijk weet je het wel, maar Soul Red heb je in 2 verschillende versies, waarvan (naar mijn bescheiden mening) de laatste variant "Soul Red Crystal" absoluut wint. Prachtig, maar volgens mij lastig te spuiten, dus zal waarschijnlijk duurder zijn.
Oh nee, didn't know! Zie online heel veel discussie inderdaad haha, als ik het goed begrijp is Crystal iets dieper en rijker van kleur?

DFJEF
Berichten: 887
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: 1991 Mazda NA6 Miata (Ruby)

Bericht door DFJEF » 15 dec 2021, 17:29

elwindewitte schreef: 15 dec 2021, 13:22
als ik het goed begrijp is Crystal iets dieper en rijker van kleur?
Klopt !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten