Vandaag eerste ritje in de Eifel gemaakt. Heerlijk dagje gestuurd. Topasfalt, top omstandigheden. Net iets te koud voor panoramadakje, maar dat mocht pret niet drukken. Eifel was uitgestorven.
Mijn conclusie? Als ik moet kiezen tussen M140i en G21 330i voor een funrit in de Eifel, dan ontloopt elkaar dat niet veel. Sterker nog, ik kies denk ik voor de 330i. Waarom? Omdat ik de balans in de auto beter vind. Het chassis is zo goed. Op de Autobahn mooi afrolcomfort in comfortstand en in Eifel dempers in sportstand. Dan is de auto voelbaar stugger, maar nog steeds prima rijdbaar. Chassis is veel beter dan de M140i. Daar had je bij een korte bochtcombinatie altijd het idee dat de koets nog bezig was met de voorbereiding op de bocht terwijl je al in de bocht zat. De auto reageerde altijd een fractie te laat en de koets was dan teveel in beweging. Er zat te weinig rust in de dempers. De G21 330i voelt veel meer 'planted' aan. Het adaptieve chassis is briljant. Ik heb hier op forum wel eens gelezen dat mensen het niks vonden, maar ik vind het echt een must-have optie. In comfortmode prima comfort met 19 inch runflats en in sportmode echt wel stevig maar nooit onprettig. Echt een goede set dempers.
Ik wil niet zeggen dat het een gooi-en smijtauto is (want daarvoor is de auto te zwaar), maar je kunt er wel veel tempo mee maken. Wat ik ook fijn vind is dat je de auto iets beter met het gas kunt sturen. De M140i was zo vermogend dat het (met mijn lompe rechtervoet) nog wel eens teveel een aan-uit auto was. Met de 330i kun je wat beter doseren en wat subtieler met het gas sturen. Ook in sport+ mode gaat dat prima, dan laat de auto voldoende beweging toe en voel je heel goed wat er gebeurt aan de achterzijde. Een paar keer greep het ESP wel in en dat doet BMW altijd vrij tactloos. Dan wordt echt het vermogen geknepen. Daarna ESP uit geramd en dat gaat prima bij deze auto. Kont reageert voorspelbaar en is met gas beter op te vangen. Deels door meer capabele chassis en deels door minder vermogen. Onderstuur heb ik niet of nauwelijks gehad. Ook dat was bij de M140i net even anders. Ik heb het sper niet gemist vandaag, al zal de auto dan wel weer een tandje fijner sturen. Maar zo op de openbare weg met een leuk tempo is dit voor mij eigenlijk prima. De besturing van de G21 is ook een tandje beter dan de M140i, al is BMW wel een klein beetje haar mojo kwijt. Maar voor het soort auto is het prima. Gevoel is niet top, maar je kunt de auto wel precies plaatsen. De M-sportremmen bevallen goed. Je moet wel stevig trappen voor adequate reactie, maar ze stoppen goed. Niets mis mee.
Motor en bak krijgen voor het Eifelwerk en 7.5 en een 10. De prestaties zijn goed genoeg, maar ik erger me wel een klein beetje aan het motorgeluid in sportstand. In comfort klinkt de motor veel prettiger. Daarom heb ik op Autobahn altijd alles gewoon in comfortstand staan. Auto klinkt een beetje fake in sportstand. Verder is de motor overigens dikke prima. Een beetje een B58 light. Veel koppel onderin en het beste kun je bij 6000 doorschakelen. De versnellingsbak is in sport+ (D en S) briljant. Bak schakelt precies op juiste moment terug en ik heb de flippers eigenlijk zelden gebruikt. Gek genoeg gebruikte ik die in de M140i altijd, terwijl het toch dezelfde versnellingsbak is. Dat zal wel aan mij liggen.
Enige nadeel? De Touring is natuurlijk best een zware auto, karakter is ook niet te vergelijken met de Fiesta ST die ik hiervoor had. Dat is echt een auto die je in het nekvel pakt. Maar ik ben wel onder de indruk van de capaciteiten van de 330i. Dit is echt wel een serieus leuke auto op zulke wegen.