RS en Twingo, RS verkocht(pag. 6)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS, kleine update

Bericht door FDD » 01 mar 2022, 13:31

Nou gisteren was het tijd voor de grote beurt.

Helaas een uitdaging gevonden in de vorm van olielekkage. De uitdaging zit hem erin dat alles onder de kap is volgebouwd en het daardoor niet makkelijk te achterhalen is. Het idee is momenteel dat ze bij het vervangen van de correcte koppakking vergeten zijn om een paar druppels vloeibare pakking te plaatsen.

Dit is ook een 'herstelactie' geweest en aangezien de auto compleet dealeronderhouden is en nog in het bezit is van de fabrieksgarantie heeft de Ford dealer een aanvraag ingediend voor een reperatie onder garantie. Wordt dit afgewezen dan kijk ik tegen een kostenpost van rond de 1500 euro aan.

Ik wilde vorige keer nog een grapje maken aangaande de Lexus, daar had ik ook de batterij vervangen van de handzender en daarna begon de ellende met de motor en een coulanceaanvraag. Bij de RS ook de batterij vervangen van de handzender en we zitten wederom met een garantieaanvraag :lollerdelol: :lollerdelol: Nou ja hopen dat het beter afloopt dan met de Lexus.

Plaatje bij het praatje:
Afbeelding
Het blok ligt wat gekanteld naar achteren en het komt van boven naar beneden aan de passagierszijde bij het schutbord. Inmiddels een goede 3000 kilomter gereden en heb er 0,5 Liter 0W40 bij moeten gooien. Gezien de leeftijd van de wagen wil ik het gewoon droog hebben en 0 lekkages...

Het betreft trouwens een printscreen, mijn jongste had weer aan de telefoon gezeten en ik kwam er thuis pas achter dat het geen foto is maar zo'n 2 seconden filmpje, dus nee aan de onderkant van het blok zit geen movieplayer functie :lollerdelol: :lollerdelol:

Voor de rest vielen de kosten 100% mee voor een grote beurt, in totaal 3 uur in de garage geweest (vanwege de gevonden uitdaging) en moest een kleine 280 euro betalen. Ik zit er wel aan te denken om mijn zomervelgen met banden erom te gaan leggen, temperaturen zijn gewoon hoog voor het seizoen.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS, grote beurt met uitdaging

Bericht door Paskal » 01 mar 2022, 14:58

Vroegah in onze 205-GTI-tijd was je bij wijze van spreke blij met slechts zo'n beperkte olielekkage :wink:
Kan me bij zo'n vrij recente wagen echter voorstellen dat je eea gewoon perfect voor elkaar wil hebben. Nu maar hopen dat ze het netjes oplossen bij Ford :thumbup:

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS, grote beurt met uitdaging

Bericht door FDD » 02 mar 2022, 13:33

Paskal schreef: 01 mar 2022, 14:58 Vroegah in onze 205-GTI-tijd was je bij wijze van spreke blij met slechts zo'n beperkte olielekkage :wink:
Kan me bij zo'n vrij recente wagen echter voorstellen dat je eea gewoon perfect voor elkaar wil hebben. Nu maar hopen dat ze het netjes oplossen bij Ford :thumbup:
Geen woord van gelogen Paskal, het druppelt nog niet eens op de vloer dat was in het 205 tijdperk wel anders :roflol:

Maar wil het gewoon droog hebben, auto heeft 51k gelopen, ik vind het nog te vroeg voor lekkage of zweten..

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS, grote beurt met uitdaging

Bericht door FDD » 01 jun 2022, 20:30

Ook maar eens even tijd om te updaten.

Ik heb al een maand de zomervelgen eronder welke op mijn wens zijn aangepakt bij velg-fix. Ik heb de flakes die ook in de nitrous blue kleur zitten op de velgen laten aanbrengen middels poedercoating. Dit resulteerde dat net als de auto de kleur van de velgen veranderd net naar gelang het licht erop valt. Gelukkig niet alle kleuren van de regenboog, maar meer van donker'blingbling'grijs naar hoogglans zwart. Verder heb ik uit Engeland nieuwe centercaps over laten komen, omdat de standaard mat zwarte met wit Ford logo niet pasten. Deze centercaps zijn hoogglans zwart met het RS logo erop in Nitrous blue. Het sluit nog steeds niet volledig aan, maar beter als martzwart. Misschien nog even op zoek naar zwarte slotbouten, omdat het chroom helemaal nergens terugkomt.

Allereerst een plaatje voor het idee:
Afbeelding
En dan heb ik ook nog een filmpje proberen te maken om het verschil te laten zien, maar net zoals de kleur van de auto, het is lastig te pakken:
[YouTube]https://youtube.com/shorts/6cLD1BP7GY8[/YouTube]

Goed dan nieuws aangaande de kleine maar toch aanwezige olielekkage.

Deze is eerst bekeken bij Wensink Assen, welke vervolgens een garantieclaim hebben ingediend bij Ford Nederland, het was een tijdje stil, dus er even achteraan gebeld wat de status was. Ford Nederland wilde dat het liever werd uitgevoerd door Wensink Zwolle, omdat hun meer ervaring hebben met performance wagens. voor mij geen probleem het is een klein uurtje rijden. Dus afspraak gemaakt echter wilde ook Ford Wensink Zwolle eerst zelf even kijken. Prima naar toe gereden en na een klein uurtje kwamen ze al naar me toe.

Ze vermoeden iets met olie retourslangen van de turbo en zouden alle spullen bestellen. Nu staat de wagen dus ingepland voor 10 juni en krijg ik een huurauto mee, die ik alleen maar hoef af te tanken, voor de rest valt alles onder de fabrieksgarantie. Dit gaf mij na het Lexus debacle natuurlijk een heel fijn gevoel.

Voor de rest bevalt de RS meer dan prima, beide kids vinden rotondes heel leuk nu, want die kun je echt belachelijk hard nemen zodat ze in de zijkanten gedrukt worden. Persoonlijk vind ik de wagen in bepaalde gebieden vrij tam over komen (100-200 bijvoorbeeld) maar ik laat alles standaard er komt zelfs geen tune op, omdat ik de fabrieksgarantie niet kwijt wil maken. Na maart 2024 gaan we op zoek naar wat meer vermogen in de RS.

Voor de rest een hele dikke 10 en ook met rustig rijden brengt de wagen een hele grote smile op mijn gezicht.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS zomervelgen gemomteerd

Bericht door Godspeed » 01 jun 2022, 21:02

Super bak! :clap:

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS zomervelgen gemomteerd

Bericht door Martin* » 01 jun 2022, 21:38

Ik heb het filmpje bekeken, velgen zien er heel goed uit en de flakes zie je goed.
De Focus RS staat er heel mooi bij. :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31236
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS zomervelgen gemomteerd

Bericht door JP » 01 jun 2022, 21:46

Wat verbruikt dat nu gemiddeld?

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS zomervelgen gemomteerd

Bericht door FDD » 01 jun 2022, 22:30

JP schreef: 01 jun 2022, 21:46 Wat verbruikt dat nu gemiddeld?
Niet belangerijk bij een dergelijke wagen :tong: , maar even serieus gemiddeld verbruik bij:
- stadsverkeer
- snelweg NL gewoon 130 per uur
- snelweg duitsland niet sneller dan 160 per uur
- b-weggetjes
Ligt rond de 1l/8,5km - 1l/9km

Rijd ik voor mij normaal (boven 200 per uur naar werk) dan is een retourtje Assen - Oldenzaal NIET haalbaar :lollerdelol: :lollerdelol:

Maar deze wagen komt tot zijn recht op B-weggetjes met heel veel bochten, hij gaat echt schofterig hard door bochten en over rotondes…

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS zomervelgen gemomteerd

Bericht door FDD » 11 jun 2022, 06:58

Zo,

Als het goed is, moet de lekkage nu voorbij zijn. De olieretourleiding lekte en deze is vervangen..

Ik kreeg een Fiesta mee, welke ik alleen heb hoeven af te tanken, voor de rest is de portemonnee gesloten gebleven :hosanna: :hosanna:

Controle laat even op zich wachten, ik vertrek dinsdag voor een maand na Hongarije voor werk en direct daarop 3 weken naar Indonesie, dan staat de auto dus stil…

Overigens frapant hoe snel je aan de stevige vering went van de RS, ik vond de Fiesta maar een gezappige boot qua vering :roflol: :roflol: :roflol:

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS zomervelgen gemomteerd

Bericht door Godspeed » 11 jun 2022, 08:00

FDD schreef: 01 jun 2022, 22:30
JP schreef: 01 jun 2022, 21:46 Wat verbruikt dat nu gemiddeld?
Niet belangerijk bij een dergelijke wagen :tong:
Dit is het enige juiste antwoord.

En inderdaad keurig gehandeld door Ford.
Laatst gewijzigd door Godspeed op 11 jun 2022, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26714
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS olielekkage verholpen onder garantie

Bericht door Martijn_bmw » 11 jun 2022, 08:00

Kijk dat is mooi nieuws! Goed en netjes opgelost door Ford

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS olielekkage verholpen onder garantie

Bericht door 328Ti » 11 jun 2022, 08:03

Wat een vette bak zeg! Mooi dat alles is opgelost!

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6222
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS zomervelgen gemomteerd

Bericht door Opa » 11 jun 2022, 13:35

FDD schreef: 11 jun 2022, 06:58 Overigens frapant hoe snel je aan de stevige vering went van de RS, ik vond de Fiesta maar een gezappige boot qua vering :roflol: :roflol:
:roflol:
Dan had je een Fiesta ST mee moeten vragen.....heel erg stevig, vraag maar aan Knot. :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31236
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS zomervelgen gemomteerd

Bericht door JP » 11 jun 2022, 13:41

FDD schreef: 11 jun 2022, 06:58 (…)
Controle laat even op zich wachten, ik vertrek dinsdag voor een maand na Hongarije voor werk en direct daarop 3 weken naar Indonesie, dan staat de auto dus stil…
(…)
Zoek je iemand, met gesloten portemonnee, die hem een paar weken voor je uitlaat, ik bedoel uit test ? :peace:

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS zomervelgen gemomteerd

Bericht door FDD » 12 jun 2022, 07:30

Opa schreef: 11 jun 2022, 13:35
FDD schreef: 11 jun 2022, 06:58 Overigens frapant hoe snel je aan de stevige vering went van de RS, ik vond de Fiesta maar een gezappige boot qua vering :roflol: :roflol:
:roflol:
Dan had je een Fiesta ST mee moeten vragen.....heel erg stevig, vraag maar aan Knot. :tooth:
Laten we dat maar niet doen, want dan begint hij in 1 adem over het verbruik :nah: :nah:

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS olielekkage verholpen onder garantie

Bericht door FDD » 03 nov 2022, 16:12

Inmiddels een jaar in bezit en er precies 10000 kilometer erbij op gezet.

Om dat te vieren een toertocht meegereden van de Ford Focus RS NL club, hun eerste omdat dat ook net 2 weken bestaat. Dt was een kleurrijk resultaat:
Afbeelding
Mijn blauwe smurf wilde niet bij de rest staan.
Afbeelding
Was een erg mooie omgeving in de buurt van Soest / Soesterberg

Voor de rest blijft het genieten van de wagen, wel kreeg ik laatst nog bericht van Ford Wensink, of ik toch nog de olieretourslangen wilde betalen. Dit was van de afdeling fnance en blijkbaar hadden die nog een factuur gevonden :lollerdelol: :lollerdelol: . Na mijn reactie dat mijn wagen fabrieksgarantie had en deze onder garantie vervangen waren bleef het stil van hun kant.

Een 'upgrade' zit er ook aan te komen, maar dat betreft de wielmoeren. Deze zijn van plastic/kunstof en chroom, wat nergens terug komt. Daarnaast niet echt stevig als je de wielen moet gaan monteren, beter nu vervangen voor massief spul wat krachten aankan. Liefste ook nog in het zwart.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31236
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS olielekkage verholpen onder garantie

Bericht door JP » 03 nov 2022, 18:09

Die groene vind ik het mooiste :df:

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS olielekkage verholpen onder garantie

Bericht door Martin* » 03 nov 2022, 18:58

Mooie collectie! :thumbup:

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS olielekkage verholpen onder garantie

Bericht door FDD » 03 nov 2022, 19:50

JP schreef: 03 nov 2022, 18:09 Die groene vind ik het mooiste :df:
Kleur / buitenkant mee eens, echter vond ik het interieur al echt gedateerd overkomen. Dat was de reden waarom dat model van mijn lijstje afviel, toen ik het lijstje kleiner moest maken tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe familiewagen....

De groene was niet geheel standaard meer overigens.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31236
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS olielekkage verholpen onder garantie

Bericht door JP » 04 nov 2022, 07:41

Ja binnenkant is erg grijs, die middenconsole. Zijn wel erg waardevast. Onder een ton gelopen vind je ze niet onder de €30k. Heb eens de blauwe van Mebu bekeken toen ik in Nootdorp was….er zijn er niet veel meer die standaard zijn :tooth: die had ook iets van > 400pk en een uitlaat, daar konden 5 asielzoekers in wonen zo groot….. :coffee:

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6222
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS olielekkage verholpen onder garantie

Bericht door Opa » 04 nov 2022, 08:51

JP schreef: 04 nov 2022, 07:41 en een uitlaat, daar konden 5 asielzoekers in wonen zo groot….. :coffee:
:lollerdelol:

En toch vind ik(i.i.g. qua front) het nieuwere model mooier. :D

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS olielekkage verholpen onder garantie

Bericht door FDD » 04 nov 2022, 10:47

JP schreef: 04 nov 2022, 07:41 Ja binnenkant is erg grijs, die middenconsole. Zijn wel erg waardevast. Onder een ton gelopen vind je ze niet onder de €30k. Heb eens de blauwe van Mebu bekeken toen ik in Nootdorp was….er zijn er niet veel meer die standaard zijn :tooth: die had ook iets van > 400pk en een uitlaat, daar konden 5 asielzoekers in wonen zo groot….. :coffee:
Klopt, moet er overigens gelijk bijzeggen dat bij mijn model de binnenkant erg zwart is :rolling: :rolling: , daarom ook als eis gehad dat de stoelen de blauwe banden hebben, om het interieur niet te donker te hebben...
Opa schreef: 04 nov 2022, 08:51
JP schreef: 04 nov 2022, 07:41 en een uitlaat, daar konden 5 asielzoekers in wonen zo groot….. :coffee:
:lollerdelol:

En toch vind ik(i.i.g. qua front) het nieuwere model mooier. :D
Front is inderdaad mooier, had alleen liever gezien dat ze de zijkanten net zo uitgebouwd hadden als de Mk2. Maar goed je kan niet alles hebben. Nog steeds na 1 jar superblij ermee en elke keer als ik hem parkeer draai ik me even om, of kijk thuis elke keer in de garage.

Gebruikersavatar
turbo 4x4
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:58

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS olielekkage verholpen onder garantie

Bericht door turbo 4x4 » 05 nov 2022, 22:03

Terecht, vind een RS een mooie wagen👌

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: FDD's blauwe pretkanon...Ford Focus RS olielekkage verholpen onder garantie

Bericht door Godspeed » 07 nov 2022, 19:35

FDD schreef: 03 nov 2022, 16:12 Afbeelding
Lekker rijtje zo! :df:

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: FDD's Ford Focus RS en DE parel van DF is gearriveerd...

Bericht door FDD » 26 feb 2023, 23:17

Zo ook maar eens updaten hier;

De Focus RS, doet geen slag verkeerd, geeft me elke keer weer heel veel plezier. Wel krijgt hij op 2 maart een grote onderhoudsbeurt met APK.

Ik weet dat hiervoor mijn mistlamp vervangen moet worden, maar ik ga ervan uit dat dat via de fabrieksgarantie verloopt. Ook ben ik benieuwd of de carterpan droog is dan is de eerdere reperatie goed uitgevoerd....

Maar de echte update is natuurlijk dat DE DF parel nu op mijn oprit/werk verblijft. Ik heb de Twingo van Eeuwe overgenomen. Oorspronkelijk bedoeld als tijdelijk vervoer, maar denk dat ik hem erbij houd, ik kan beter 404km woon/werk verkeer met de Twingo doen en de RS voor de mooie dagen gebruiken en weekendritjes...

Dus lijstje gemaakt:
-Nieuwe distributieriem, waterpomp en eventueel kleppen stellen.
- Airco repareren
- Buitenhoes kopen voor de Twingo, op het werk niet nodig staat hij in de parkeergarage...
- Her en der proberen krassen weg te polijsten en spiegelkapje spuiten.
- kentekenplaathouder wisselen (sorry Eeuwe :lollerdelol: )

Vandaag samen met mijn jongste 6 uur bezig geweest om de wagen te poetsen, jong geleerd is oud gedaan luid het spreekwoord:
Afbeelding
Afbeelding
Na 6 uur poetsen van interieur en exterieur stond hij er zo bij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dat was niet omdat de wagen vies werd afgeleverd, maar het begon met het leder invetten en tsja als je de smaak te pakken hebt dan gelijk maar de gehele auto :lollerdelol:

Ook nog even de RS ernaast gezet voor een foto van de luxe mobiel en het speelmobiel :headbang: :headbang:
Afbeelding
Afbeelding

Eeuwe mocht zelf met de RS naar huis rijden, toen hij de Twingo kwam brengen en ik kreeg de indruk dat hij mijn soort speelgoed wel kon waarderen :tooth: :tooth:

Tot zover deze update...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Fedmas, Majestic-12 [Bot], Mark, Philipoo, Thomas H, Wimo en 102 gasten