Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5278
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)

Bericht door HSR » 28 sep 2021, 10:53

L.S.,


Even een vraag voor de ervaringsdeskundigen hier. Aldus internet folklore lopen de M54B30 motoren stuk omdat het moertje van de oliepomp los trilt. De consensus is dat dit komt door langdurig hogere toeren draaien (>6000rpm, noem het maar 'hoog') en vibraties uit de krukas.

Een oplossing hiervoor is het moertje vastzetten met de juiste loctite.

Nu heb ik hier een M52tub28 staan en vroeg mij af wat hier de consensus over is. Op het internet lees ik niet direct dat het oliepompmoertje probleem speelt bij dit type motor. Schijnbaar omdat deze motor een andere (m52b28?) krukas heeft. Ik heb het gecheckt met 2 welbekende autosportspecialisten en ze zeggen beide het tegenovergestelde. De ene zegt ja dit probleem speelt bij de m52tub28 en de ander zegt van niet.

Wat is de consensus onder de DF'ers? Had Knot niet een e36 met m52b28 motor met 521000 redline kilometers op de klok?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)

Bericht door ///Joost » 28 sep 2021, 10:56

Ik heb zelf de M54B30 gehad en daar inderdaad ook veel over gelezen. Gezien mijn lauter straatkilometers heb ik er niets mee gedaan en dat is 200k+ km goed gegaan. Het is mij niet bekend dat andere 6 cilinders hier ook last van hebben. Alleen de M54 had dit probleem dacht ik.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)

Bericht door Jan Terwolde » 28 sep 2021, 11:13

De oplossing bij de m54b30 is ook alles behalve consensus over.. van tandwielen en ketting vervangen tot loctite op de moer of zelfs vastlassen tot een hele andere oliepomp of een kettingspaninstallatie er op. Anderen draaien en checken hem gewoon wat aan en rijden gewoon.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)

Bericht door Eric Z » 28 sep 2021, 11:23

///Joost schreef: 28 sep 2021, 10:56 Ik heb zelf de M54B30 gehad en daar inderdaad ook veel over gelezen. Gezien mijn lauter straatkilometers heb ik er niets mee gedaan en dat is 200k+ km goed gegaan. Het is mij niet bekend dat andere 6 cilinders hier ook last van hebben. Alleen de M54 had dit probleem dacht ik.
300k+ km en nog niet stukgelopen. Veel straat kilomters met zo nu en dan flink doortrappen op de autobahn.
We relevant dan of de vraag in de OP voortkomt voor dedicated tracktool of straat gebruik.

HSR
Berichten: 5278
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)

Bericht door HSR » 28 sep 2021, 11:44

Het lijkt er ook op dat het gros van de problemen ontstaan bij Amerikaanse eigenaren. Je ziet inderdaad ook de grootste beunoplossingen voorbij komen zoals vastlassen.

Auto is geen circuitbak maar is wel gekocht om hard mee te rijden. Weekendjes ring en enkele circuitdagen per jaar staan wel op de planning. Max RPM zal gewoon 6500 blijven.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)

Bericht door Djessey » 28 sep 2021, 11:45

Ik heb enkele jaren met een M54B30 geraced, het enige wat echt hielp bij circuit/race gebruik was een aangepaste oliepomp, ik gebruikte zelf een originele motorsport pomp van BMW van de P54 motor, daarin heb je 2 uitvoeringen, BTCC en WTCC. Wel gemaakt voor hogere toeren, niet geschikt voor als daily. En bovendien elke 40 tot 60 uur moet de kettingspanner gesteld worden.

Het beste alternatief is naar MSC in Lelystad gaan en de oliepomp door hun laten aanpassen.

Alle andere alternatieven vind ik niks. Iedereen die ik ken, die met een M54 de baan op is gegaan zonder aanpassing aan de pomp, die heeft zn motor stuk gereden erop (zo uit mn hoofd al bijna 10 motors bij elkaar)

HSR
Berichten: 5278
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)

Bericht door HSR » 28 sep 2021, 12:05

Interessant. Inmiddels ook een 3de autosportspecialist gebeld en daar werd medegedeeld dat het wel meevalt met een m52tub28 motor. Ik laat overigens bewust de namen van die specialisten buiten beschouwing voordat daar een hele discussie over ontstaat. Hun ervaring komt in ieder geval vanuit de racerij en zo'n motor krijgt natuurlijk veel meer op z'n flikker dan mijn auto met mijn use case.

@Djessey. Die M54 motoren die in jouw ervaring stuk liepen waren dat allemaal dnrt/racertjes? In mijn geval gaat het trouwens over de m52tub28. Dus een 2.8 krukas en niet de M54B30/S52B32 krukas.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)

Bericht door Djessey » 28 sep 2021, 12:07

HSR schreef: 28 sep 2021, 12:05 Interessant. Inmiddels ook een 3de autosportspecialist gebeld en daar werd medegedeeld dat het wel meevalt met een m52tub28 motor. Ik laat overigens bewust de namen van die specialisten buiten beschouwing voordat daar een hele discussie over ontstaat. Hun ervaring komt in ieder geval vanuit de racerij en zo'n motor krijgt natuurlijk veel meer op z'n flikker dan mijn auto met mijn use case.

@Djessey. Die M54 motoren die in jouw ervaring stuk liepen waren dat allemaal dnrt/racertjes? In mijn geval gaat het trouwens over de m52tub28. Dus een 2.8 krukas en niet de M54B30/S52B32 krukas.
Ja exclusief de M54, de M52tub heeft er vrijwel geen last van. Heb het op die motor nog niet meegemaakt in ieder geval.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)

Bericht door Djessey » 28 sep 2021, 12:08

Probleem zit hem namelijk in de harmonische trillingen op 6000-6200 toeren vanuit de M54B30 krukas zelf. Dat is de oorzaak.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6005
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)

Bericht door matthyssie » 28 sep 2021, 16:27

Het is toch easy om een gaatje door de moer en tandwiel te boren en een ijzerdraadje erdoor? Of indd juiste loctite. Snap dat de pan er even af moet maar waarom het risico nemen?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Oliepomp moertje (M54 & M52 reeks)

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 sep 2021, 20:02

Ik ga binnenkort de pan van de 330i verwijderen ivm lekkage. Dan zal ik gelijk even kijken en indien nodig weer vastzetten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: PeterM en 85 gasten