Zomaar een dagje.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Wout309t » 01 jan 2022, 10:15

@Jos, dat was wel het plan ja!
sitechris schreef: 01 jan 2022, 09:22 @Jos_br; GTE in combinatie met DSG gaat volgens mij vaak mis toch? Een buurtgenoot van mij had deze ellende ook met zijn auto.
Volgens mij valt dat wel mee hoor. Ik zit sinds ik mijn auto heb (11mnd) in wat groepsapps e.d. en heb hem nog niet voorbij horen komen.
Sowieso valt het echt wel mee met de ellende, het meeste was toch wel in de eerste jaren. Zelf heb ik wel de turbo mogen vervangen onder garantie, dat is echter meer een tsi kwaal die wellicht versterkt wordt door het start-stop systeem icm met de hybride.
Start-stop wordt daarom ook vaak uitgeprogrammeerd.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door jos_br » 01 jan 2022, 11:04

sitechris schreef: 01 jan 2022, 09:22 @Jos_br; GTE in combinatie met DSG gaat volgens mij vaak mis toch? Een buurtgenoot van mij had deze ellende ook met zijn auto.
De GTE is alleen leverbaar met de DSG, echter wel een aparte omdat de elektromotor hier ook inzit. Het vervelende is dat er een lekkage in de bak zelf ontstaat die nogal duur te repareren is, en aangezien er geen lossen spareparts te verkrijgen zijn je aangewezen bent op een andere bak, dus een ruiler (dealer) of jong gebruikt. Jong gebruikt blijkt heel snel op te raken, dat geeft te denken. Ik wilde deze auto even aanzien aangezien er een paar op onze terugbellijst staan vanwege problemen met deze DSG......Een staat bij een dealer met een niet heel leuke offerte.
Jos.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door jos_br » 06 jan 2022, 22:28

Ik strooi zomaar weer een paar fotootjes van een Audi A6 3.0Bitdi met hoofdpijnprojectje....
bc536d98-f436-4958-8ddd-034fe538e724.jpg
bc536d98-f436-4958-8ddd-034fe538e724.jpg (320.59 KiB) 1864 keer bekeken
b504d5bd-2943-4b79-af3a-fb2ee99e971e.jpg
b504d5bd-2943-4b79-af3a-fb2ee99e971e.jpg (254.97 KiB) 1864 keer bekeken
ac5ee6d0-2fa6-46ee-92bc-a86e8957e645.jpg
ac5ee6d0-2fa6-46ee-92bc-a86e8957e645.jpg (266.37 KiB) 1864 keer bekeken
3c950903-3a53-474c-ac2d-efbcb1b895cc.jpg
3c950903-3a53-474c-ac2d-efbcb1b895cc.jpg (297.4 KiB) 1864 keer bekeken
3ba9f2b3-2254-4b29-ae1b-744ea0f45349.jpg
3ba9f2b3-2254-4b29-ae1b-744ea0f45349.jpg (288.62 KiB) 1864 keer bekeken
Hoop het volgende week lopend te hebben.......

Jos.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Joy » 06 jan 2022, 22:45

Hebben VAG-motoren nu bovengemiddeld veel zwakke punten of is dit bij elk merk? Onze 5 jaar oude Transporter (204 pk) die we net hebben gekocht verbruikt elke 1.750 km een liter olie. Bij de dealer dekken ze zich alvast in dat 1 liter op 1.000 km ook nog acceptabel is.
We zitten te kijken naar een nieuwe Crafter maar met dit soort gedoe denk ik dat we toch weer voor een Mercedes Sprinter gaan.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door jos_br » 07 jan 2022, 07:49

Ik zeg altijd maar dat je niet teveel bij ons in de werkplaats moet kijken aangezien we veel van deze klussen hebben waardoor het lijkt dat de VAG auto's veel problemen hebben. Dit is een vertekend beeld omdat we vanuit het hele land klanten hebben, we pakken deze klussen graag aan. Doorgaans hebben we toch auto's hier met zeer respectabele km standen zonder al teveel malheur.

Jos.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 jan 2022, 17:31

En wat is dat hoofdpijn project dan met die 3.0 diesel??

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door jos_br » 08 jan 2022, 20:05

Martin van der Zwaard schreef: 08 jan 2022, 17:31 En wat is dat hoofdpijn project dan met die 3.0 diesel??
"Kop"pakking......... :shock:

Jos.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 jan 2022, 22:12

Duidelijk.

Maupie916
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
Locatie: Neerpelt

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Maupie916 » 08 jan 2022, 22:40

Jullie zijn VAG specialist?

Mag ik hier een vraagje stellen…
Ik heb een nieuwe vw bus besteld, 204pk 4-motion, word als het goed is ergens rond week 20 geleverd.
Rijd altijd met maximale belading rond, huidige bus is 3100kg op de weegbrug

Is er iets wat ik kan doen om de levensduur van het blok of dsg bak te verlengen?

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door jos_br » 08 jan 2022, 22:43

Maupie916 schreef: 08 jan 2022, 22:40 Jullie zijn VAG specialist?

Mag ik hier een vraagje stellen…
Ik heb een nieuwe vw bus besteld, 204pk 4-motion, word als het goed is ergens rond week 20 geleverd.
Rijd altijd met maximale belading rond, huidige bus is 3100kg op de weegbrug

Is er iets wat ik kan doen om de levensduur van het blok of dsg bak te verlengen?
In ieder geval de baksoftware aan laten passen zodat de achterlijk lage toerentallen niet steeds gebruikt worden. Ook het vliegwiel gaat zo langer mee.

Jos.

Maupie916
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
Locatie: Neerpelt

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Maupie916 » 08 jan 2022, 23:26

jos_br schreef: 08 jan 2022, 22:43
Maupie916 schreef: 08 jan 2022, 22:40 Jullie zijn VAG specialist?

Mag ik hier een vraagje stellen…
Ik heb een nieuwe vw bus besteld, 204pk 4-motion, word als het goed is ergens rond week 20 geleverd.
Rijd altijd met maximale belading rond, huidige bus is 3100kg op de weegbrug

Is er iets wat ik kan doen om de levensduur van het blok of dsg bak te verlengen?
In ieder geval de baksoftware aan laten passen zodat de achterlijk lage toerentallen niet steeds gebruikt worden. Ook het vliegwiel gaat zo langer mee.

Jos.

Mijn huidige rijd ik inderdaad altijd in de sport stand.
Baksoftware aanpassen klinkt als een goed plan :thumbup:

Geen stoplicht sprintjes heb ik ook al geleerd, had bij mijn huidige bus na 130dkm geen tandwieltjes meer, stond ik dan midden op een kruising

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Martijn_bmw » 09 jan 2022, 07:47

Dat laatste geldt natuurlijk voor elke auto en behoud van de techniek. Zo’n sprint vanuit 0 icm veel gewicht is een aanslag op de techniek.

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 753
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door BamiesGTA » 09 jan 2022, 09:07

jos_br schreef: 08 jan 2022, 22:43
Maupie916 schreef: 08 jan 2022, 22:40 Jullie zijn VAG specialist?

Mag ik hier een vraagje stellen…
Ik heb een nieuwe vw bus besteld, 204pk 4-motion, word als het goed is ergens rond week 20 geleverd.
Rijd altijd met maximale belading rond, huidige bus is 3100kg op de weegbrug

Is er iets wat ik kan doen om de levensduur van het blok of dsg bak te verlengen?
In ieder geval de baksoftware aan laten passen zodat de achterlijk lage toerentallen niet steeds gebruikt worden. Ook het vliegwiel gaat zo langer mee.

Jos.
Wat valt onder achterlijk lage toerentallen? Ik vind de ZF8 in mijn M135i namelijk ook wel erg snel opschakelen in de D stand.. Overigens geen idee of dit voor de ZF bakken ook slecht is.

Kadett
Berichten: 4592
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Kadett » 09 jan 2022, 09:10

ZF bakken hebben een koppelomvormer om de kracht/reductie over te brengen richting te wielen, de DSG bakken droge en natte koppelingsplaten.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door jos_br » 09 jan 2022, 10:08

BamiesGTA schreef: 09 jan 2022, 09:07
Wat valt onder achterlijk lage toerentallen? Ik vind de ZF8 in mijn M135i namelijk ook wel erg snel opschakelen in de D stand.. Overigens geen idee of dit voor de ZF bakken ook slecht is.
Deze bus heeft een behoorlijk sterke 2.0 dieselmotor met een bak die zo geprogrammeerd is dat die bij 80km/u al in het zevende verzet staat. Deze bak draait bij 120km/u 2000rpm, een toerental waar je eigenlijk boven moet blijven. De bak zelf kan dit wel aan, het vliegwiel en de motor vermoord je er een beetje mee. De motor ook qua vervuiling.
Kadett schreef: 09 jan 2022, 09:10 ZF bakken hebben een koppelomvormer om de kracht/reductie over te brengen richting te wielen, de DSG bakken droge en natte koppelingsplaten.
De ZF bak is inderdaad bijzonder sterk, Audi gebruikt e ook bij de zwaardere motoren.

Jos.

Kadett
Berichten: 4592
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Kadett » 09 jan 2022, 10:13

Denk dat de ZF8HP in verschilende koppel sterktes de meest verkochtte transmissie ter wereld is.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door jos_br » 09 jan 2022, 10:18

Kadett schreef: 09 jan 2022, 10:13 Denk dat de ZF8HP in verschilende koppel sterktes de meest verkochtte transmissie ter wereld is.

Klopt, en zeker wanneer je er regelmatig onderhoud aan (laat) plegen gaan ze echt lang mee. We hebben er genoeg rondrijden met motoren die meer dan 1000nm leveren.

Jos.

Maupie916
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
Locatie: Neerpelt

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Maupie916 » 09 jan 2022, 10:57

BamiesGTA schreef: 09 jan 2022, 09:07
jos_br schreef: 08 jan 2022, 22:43
Maupie916 schreef: 08 jan 2022, 22:40 Jullie zijn VAG specialist?

Mag ik hier een vraagje stellen…
Ik heb een nieuwe vw bus besteld, 204pk 4-motion, word als het goed is ergens rond week 20 geleverd.
Rijd altijd met maximale belading rond, huidige bus is 3100kg op de weegbrug

Is er iets wat ik kan doen om de levensduur van het blok of dsg bak te verlengen?
In ieder geval de baksoftware aan laten passen zodat de achterlijk lage toerentallen niet steeds gebruikt worden. Ook het vliegwiel gaat zo langer mee.

Jos.
Wat valt onder achterlijk lage toerentallen? Ik vind de ZF8 in mijn M135i namelijk ook wel erg snel opschakelen in de D stand.. Overigens geen idee of dit voor de ZF bakken ook slecht is.
Hier een foto wat er as we speak gebeurd als ik op een 80 weg net geen 80 rijd in de D.
In de S stand waar ik dus altijd in rijd, maar dan schakelt hij minder soepel, weet ook niet of dat heel gezond is voor de bak, blijft hij in de 5e versnelling.

En nee de motor vind dit echt niet leuk met maximale belading, de hele bus trilt alsof ie uit elkaar gaat vallen
Bijlagen
E1A35862-9E3D-4C7C-8683-8DB515F2EBEC.jpeg
E1A35862-9E3D-4C7C-8683-8DB515F2EBEC.jpeg (667.7 KiB) 1382 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Martijn_bmw » 09 jan 2022, 11:27

Veel te laag idd, het minder soepel in S schakelen is een fake elektronica dingetje zodat de “klappen” sportief aanvoelen… doet zf8 ook in S terwijl het totaal niet nodig is… (zelfde als geprogrammeerd “pops&bangs :bag: )

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Joy » 09 jan 2022, 11:27

Wij hebben sinds augustus dezelfde bus. De software aan laten passen en nu schakelt de bak prima met toerentallen rond de 2.000. Er zit wel een resonantie in de 6e en 7e versnelling dus daar is al wat schade gedaan. Met het olieverbruik in het achterhoofd denk ik dat we er weer mooi afscheid van gaan nemen. Ik zou sowieso de olieverversing vaker doen dan wat de serviceindicator aangeeft. Thermisch lopen deze blokken vrij heet.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door jos_br » 09 jan 2022, 12:22

We gaan even old school, 1,9D uit een Polo in een 1,6D Transporter T3 project. Revisie van de 1,6D is ook een vrij dure optie, klant wilde graag een kleine upgrade middels een 1,9D. Normaal vindt je ze niet meteen op elke straathoek. Maat van me had nog een complete auto staan die we gaan offeren. Voordeel is da we de motor lopend hebben kunnen malen om de algehele staat vast te stellen van de motor, en we zelfs de historie kennen.

Foto's donor,
1cb52330-449c-41ee-b11b-0305c62b157b.jpg
1cb52330-449c-41ee-b11b-0305c62b157b.jpg (190.25 KiB) 1322 keer bekeken
9d2ece6e-b270-4599-a81c-2a1b27077d1c (1).jpg
9d2ece6e-b270-4599-a81c-2a1b27077d1c (1).jpg (168.18 KiB) 1322 keer bekeken
a4b82f04-8295-49d0-a446-dd64a1e5eb31.jpg
a4b82f04-8295-49d0-a446-dd64a1e5eb31.jpg (181.09 KiB) 1322 keer bekeken
Foto's patiënt volgen.

Jos.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door WJ » 09 jan 2022, 12:44

Dat is de 64pk SDI motor toch? Waarom niet voor de 90pk tdi gegaan uit een Caddy ofzo, past dat niet of? Die 100nm lijkt me wel erg fijn in zo'n bus.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Martijn_bmw » 09 jan 2022, 12:58

Heerlijk old scool! Zo’n paarse polo heeft mijn oma nog gehad toen die nieuw te koop waren, nostalgie :)

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door jos_br » 09 jan 2022, 13:52

WJ schreef: 09 jan 2022, 12:44 Dat is de 64pk SDI motor toch? Waarom niet voor de 90pk tdi gegaan uit een Caddy ofzo, past dat niet of? Die 100nm lijkt me wel erg fijn in zo'n bus.
Dit is echt nostalgie, het is de gewone diesel, dus met voorverbrandingskamer in de kop. Tdi's hebben we inderdertijd ook wel in deze T3 gebouwd, maar de koppeling/ bak kunnen het vaak niet goed aan. Bak moet dan ook langer gemaakt worden aangezien de tdi minder toeren maakt dan de gewone diesel.

Jos.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Zomaar een dagje.

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 jan 2022, 22:13

Cilinderkoppen van de SDI’s gaan toch vaak stuk?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten