Auto #52 de 20e BMW.....

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Auto #51 schuin oogje richting een Fiat 124 of Mazda MX5

Bericht door Sabberjoch » 03 okt 2022, 09:41

Knot schreef: 03 okt 2022, 09:26 Geloof het graag, maar 2005/2006 of 2020 is ook nog wel ff "een" verschil.
brz/gt86 is ook al van 2012, heb anders wel een gt86 die je eens mag proberen. Verder vrij stug geveerd en veel rijgeluiden door gebrek aan isolatie. De 120i van schoonpa kom ik uitgeruster mee op bestemming.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Emiel » 03 okt 2022, 10:19

De 130i is een liefhebbers auto en kost gewoon serieus geld. Word er niet jonger op wat onderhoud kost.voordeel is wel dat er markt is voor verkoop.

Hoe zit het met de boxer problemen bij een brz/gt86? drijfstang lagers? Koppakking?
Geen goedkope motor om aan te sleutelen.

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Sabberjoch » 03 okt 2022, 10:33

Koppakking gebeurt eigenlijk nooit, is echt een kwaal bij de turboblokjes lijkt het. Drijfstanglagers wil af en toe voorkomen, maar ook niet veel. vooral op de 0w20 olie en veel lange stukken autobahn. met 5w30 valt het allemaal wel mee. Enkel recall van de klepveren is een killer, daar wordt door Toyota monteurs vaak te veel vloeibare pakking gesmeerd bij het terugplaatsen van de kop, waardoor het oliezeefje verstopt raakt met verlies van het blok als logisch gevolg.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Knot » 03 okt 2022, 10:35

Waarom geen normale pakking vraag ik me dan af? En wat kun je daaraan doen, preventief 2x dat zeefje vervangen ofzo na de modificatie?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Arthur » 03 okt 2022, 10:37

Reactie op de nieuwe titel; die had je voor de Ibiza.

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Sabberjoch » 03 okt 2022, 10:50

Knot schreef: 03 okt 2022, 10:35 Waarom geen normale pakking vraag ik me dan af? En wat kun je daaraan doen, preventief 2x dat zeefje vervangen ofzo na de modificatie?
Eigenlijk niks aan te doen, beste is de recall door Subaru te laten doen, meer feeling met boxermotoren, statistisch gezien lopen er geen brz's stuk na de recall, maar wel een hoop gt86's. Die van mij heeft de recall in 2018 in duitsland gehad, bij Toyota. Maar loopt nog dus zal goed zijn gegaan.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Knot » 03 okt 2022, 11:00

Arthur schreef: 03 okt 2022, 10:37 Reactie op de nieuwe titel; die had je voor de Ibiza.
Mwah, die Fiesta was geen RWD drifter en ook zeker niet comfortabel hoor, stuiterde van links naar rechts.

Apart van die oliezeef, ook al loopt je auto goed rij je toch niet met een lekker gevoel tot je die zeef weer hebt laten inspecteren?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Arthur » 03 okt 2022, 11:00

Die eigenschappen samen staan ook niet in de titel ;) Ik lees of? Dan moet je terug naar de auto daarvoor (?), de 120i. Dat was toch nog het oude RWD model?

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Sabberjoch » 03 okt 2022, 11:05

Knot schreef: 03 okt 2022, 11:00 Apart van die oliezeef, ook al loopt je auto goed rij je toch niet met een lekker gevoel tot je die zeef weer hebt laten inspecteren?
Als er iets niet goed was gegaan had ik glitter ontdekt bij de oliebeurtjes, niet het geval dus ik maak mij er geen zorgen om. Maar is wel een aandachtspuntje als je voor een gt86/brz besluit te gaan kijken.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Knot » 03 okt 2022, 11:24

De 120i heb ik ruim 2 jaar gehad en die had ik idd eigenlijk niet weg moeten doen, was met dakje, trekhaak, hk, BR stage1 etc eigenlijk de perfecte auto...

Maarja, moet toch ook nog een keer audi, mercedes, alfa, mazda enz afvinken.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Martijn_bmw » 03 okt 2022, 11:37

Knot schreef: 03 okt 2022, 11:24 De 120i heb ik ruim 2 jaar gehad en die had ik idd eigenlijk niet weg moeten doen, was met dakje, trekhaak, hk, BR stage1 etc eigenlijk de perfecte auto...

Maarja, moet toch ook nog een keer audi, mercedes, alfa, mazda enz afvinken.
120i was idd een mooie auto en goed compromis tussen snelheid, comfort en kosten.

iets vergelijkbaars bij de andere 2 Duitsers zou dan zijn een A-klasse of A3 met zo'n 200pk stock (en mogelijk later chippen)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Knot » 03 okt 2022, 12:43

Probleem is, een A3 30 of 35tfsi is nog te betalen. Zodra er een beetje motor in zit (wat nog steeds niet veel voorstelt) is het een dikke 30k+

A met de nieuwe neus precies hetzelfde, een 220 of 250 meteen dikke knaken voor iets wat helemaal niet speciaal is.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Martijn_bmw » 03 okt 2022, 14:02

Knot schreef: 03 okt 2022, 12:43 Probleem is, een A3 30 of 35tfsi is nog te betalen. Zodra er een beetje motor in zit (wat nog steeds niet veel voorstelt) is het een dikke 30k+

A met de nieuwe neus precies hetzelfde, een 220 of 250 meteen dikke knaken voor iets wat helemaal niet speciaal is.
Ik weet het het wordt een langspeelplaat, maar dat komt door de nieuwprijzen.
tijd van de prijzen die jij voor de 120i had (gebruikt en nieuw) komt niet meer terug.

Nu nieuw vanaf prijs kaal zonder enige optie of extra pakketje:

120i: 41.300
A 35tfsi: 40.200
A200: 42.700

Geldt voor alle drie dat er snel 10k bijkomt om voor wat opties en pakketjes.

Nieuw dus 50K dan is jong gebruikt 30k-35k niet gek

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door MartijnGizmo » 03 okt 2022, 15:46

Alfa Giulia 2.0 T 200 pk Q2 met Veloce Pack, standaard sper, alleen ff langs Squadra Tuning voor 300+pk en ESP uit met Quadrifoglio-draaiknop.

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door R.Wiggel » 03 okt 2022, 16:11

MartijnGizmo schreef: 03 okt 2022, 15:46 Alfa Giulia 2.0 T 200 pk Q2 met Veloce Pack, standaard sper, alleen ff langs Squadra Tuning voor 300+pk en ESP uit met Quadrifoglio-draaiknop.
En stuurt echt leuk !

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Arthur » 03 okt 2022, 16:18

Goede relatie met de garage is ook handig :angel:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Emiel » 03 okt 2022, 16:20

TFSI? Moet je maar durven met kettingen die rekken, zuiger issues, olie verbruik.


Sabberjoch schreef: 03 okt 2022, 10:33 Koppakking gebeurt eigenlijk nooit, is echt een kwaal bij de turboblokjes lijkt het. Drijfstanglagers wil af en toe voorkomen, maar ook niet veel. vooral op de 0w20 olie en veel lange stukken autobahn. met 5w30 valt het allemaal wel mee. Enkel recall van de klepveren is een killer, daar wordt door Toyota monteurs vaak te veel vloeibare pakking gesmeerd bij het terugplaatsen van de kop, waardoor het oliezeefje verstopt raakt met verlies van het blok als logisch gevolg.
Thanks! Goed om te lezen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Arthur » 03 okt 2022, 16:21

Emiel schreef: 03 okt 2022, 16:20 TFSI? Moet je maar durven met kettingen die rekken, zuiger issues, olie verbruik.
Ook dan is een goede relatie met de garage handig :tooth:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Knot » 03 okt 2022, 16:30

Het ergste is, enige blokje wat echt goed is, is de 30TFSI, ofwel de 1.0TSI die ook in de ibiza ligt, 115pk..... Al het stoere spul heeft (meer) kans op ellende.

Die Alfa's zat ik ook naar te kijken maar wist niet zo goed welke versie/uitvoering ik moest hebben.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Arthur » 03 okt 2022, 16:32

Volgens mij is de 2.0TFSI best aardig. Iig als 2.0TSI in de Golf GTI.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Knot » 03 okt 2022, 16:34

Ja, die EA888 motor is de enige betrouwbare dikke motor volgens mij.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Emiel » 03 okt 2022, 16:57

Is een oudere bmw met bewezen blok zo slecht nog niet..

Wat disa kleppen en pakkingen, keer drijfstang lagers als het nodig is en gas geven.

ivo-b
Berichten: 210
Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
Locatie: Amsterdam

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door ivo-b » 03 okt 2022, 20:38

Als ik je wensenlijstje zo lees zou ik al die BMW's lekker links laten liggen en die hele nieuwe downside modellen ook want je pakt maximale afschrijving voor minimaal plezier. Wij hebben hier ook een 2021 A3 30 TFSI en alhoewel prima auto en uitstekend voor wat dagelijkse km's naar de opvang etc. wordt ik er verder echt geen moment warm van en ik heb ook nooit zin om er een ritje in te maken. Ik zou voor iets waardevast gaan, wat vrij betrouwbaar is en wat speciaal voelt:

STS-V
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/cad ... llac-sts-v

C63 AMG
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mer ... 2008-grijs

Charger:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/dod ... 3d24c5849a

Even snel als voorbeeld, er zijn ongetwijfeld betere exemplaren te vinden.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Martijn_bmw » 03 okt 2022, 20:41

Zo’n C63 is idd wel vet van dat model.
In die periode maakte MB echt mooie auto’s.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door JP » 03 okt 2022, 20:44

Inderdaad de C63, maar was er destijds geen terugroepactie op de ventieldopjes? Zul je net zien, koop je zo'n ding, moet je daar weer een hoop centen in douwen..... :coffee:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Miesjel en 355 gasten