BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Geertmans
Berichten: 676
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Geertmans » 07 jan 2023, 09:15

Rijden met een auto zonder apk is (bij mijn weten) geen groter risico dan het stil hebben staan van een auto zonder apk. Het datasysteem genereert namelijk automatisch een boete.
Voor de zekerheid kun je het kenteken schorsen

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1558
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Rogerb » 07 jan 2023, 09:19

Niet helemaal waar, automatische boete krijg je pas na 2 maanden van vervallen van de Apk, maar als je rijd loop je het risico als je word aangehouden of ergens geflitst etc word de boete erbij te krijgen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26692
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Martijn_bmw » 07 jan 2023, 09:20

Geertmans schreef: 07 jan 2023, 09:15 Rijden met een auto zonder apk is (bij mijn weten) geen groter risico dan het stil hebben staan van een auto zonder apk. Het datasysteem genereert namelijk automatisch een boete.
Voor de zekerheid kun je het kenteken schorsen
Er is wel iets meer kans, als politie achter je rijdt en ze scannen je kenteken krijgen ze ook melding en met beetje pech jij dus een boete.

Maar ook idd ook automatisch komen er boetes bij verlopen apk icm niet geschorst. Dus je kan ook een boete op die manier oplopen zonder te rijden

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4528
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Eeuwe » 07 jan 2023, 09:51

Pff het zit je allemaal niet echt mee. Leuke opstart problemen...

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Crookie » 07 jan 2023, 10:10

Als je een scope hebt of kunt lenen valt het signaal van de krukas sensor uit te lezen.

Het stil vallen bij intrappen koppeling is nog steeds vreemd… is de stationair klep wel gangbaar en op de juiste manier aangesloten aan de luchtinlaat?

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door yorick » 07 jan 2023, 12:37

Het wordt pas echt vervelend als er een ongeluk plaats vind. Dan heeft de verzekering iets om mee te schermen. Een verzekeraar wil heel graag verzekeren, maar even graag niet uitbetalen bij schade.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Milka » 07 jan 2023, 21:36

Boete voor apk ga ik niet krijgen, heb de auto ergens q2 van dit jaar geschorst. Maar ben dit gewoon helemaal vergeten. :oops:
En wat yorick zegt, je wilt gewoon niet het risico nemen. Even blokkie om voor wat te testen prima,maar niet een ritje van 40km enkeltje.
Maar goed, ben er mee weg gekomen.

Van de week ea al voorbereid,dus vanmorgen met goed zin de schuur in om na een half uur al weer klaar te zijn.
Met mijn domme hasses een nokkenas sensor besteld ipv krukas sensor. Tja dat gaat niet werken nie.

Omdat ik nu toch moet wachten ook maar een stationair stappen motor bij besteld, dan nu maar ook die nieuw. De huidige is zeker goed aangesloten, duiding zit op het onderdeel zelf hoe de luchtstroom moet lopen.
Van de week weer verder

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Milka » 05 mar 2023, 15:49

Ondertussen al wel weer verder, binnenkort weer een grotere update.
Voor nu fingers crossed, morgen naar de RDW met de auto voor her keuring en apk

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26692
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Martijn_bmw » 05 mar 2023, 19:56

Succes morgen! Je moet een beetje mazzel hebben met de keurmeester maar over algemeen is dat herkeuren prima te doen!

Bij mij zaten ze eerder nog te zeiken over de koplamp afstelling en een rafeltje aan 1 van de gordels (apk punten) dan dat ze iets hadden over de feitelijke ombouw :tooth:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Marc Sierra » 05 mar 2023, 20:46

Succes, komt vast goed. Toen ik er 2 jaar terug was stelde de motorwijziging zo goed als niets voor. Hij had zo slecht gekeken dat hij niet eens gezien had dat de auto handgeschakeld geworden was, waardoor ik nu nog ‘automaat’ op het kentekenbewijs heb staan. :stom:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door jos_br » 06 mar 2023, 07:58

Marc Sierra schreef: 05 mar 2023, 20:46 Succes, komt vast goed. Toen ik er 2 jaar terug was stelde de motorwijziging zo goed als niets voor. Hij had zo slecht gekeken dat hij niet eens gezien had dat de auto handgeschakeld geworden was, waardoor ik nu nog ‘automaat’ op het kentekenbewijs heb staan. :stom:
Hand of automaat kijken ze tijdens een keuring niet meer naar bij de RDW. Heb dit zelf aan de hand gehad met een hand>automaat/3>4cilinder ombouw. Het aantal cilinders was belangrijk, de hand>automaatombouw niet.

Jos.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Marc Sierra » 06 mar 2023, 12:24

Ik weet dat ze er niet naar hoeven kijken. Maar de typebenaming was eerst ‘Sierra 2.0i autm. U9’ en daarna ‘Sierra autm. U9’. Dus ik had wel verwacht dat hij het ‘autm.’ ook weg zou halen. Daarom had ik het idee dat hij niet eens gezien heeft dat het geen automaat meer was.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26692
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: 2stapjes n voren 1 terug

Bericht door Martijn_bmw » 06 mar 2023, 19:58

En hoe is de keuring verlopen?

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

BMW E30 Project B28cs: ombouw is gekeurd

Bericht door Milka » 07 mar 2023, 20:46

Even een update over de afgelopen maand.

Zoals gezegd moest er een dus een nieuwe krukassensor op.
Daarvoor was het gewoon handiger om de de radiator er uit te halen, zodat ik er beter bij zou kunnen.
Uiteraard moest weer eens voor de tigste keer de luchtinlaat er af. Daarom dus ook de stappen motor vervangen in de hoop
dat het soms onregelmatig lopen zou verhelpen.
Allemaal vrij eenvoudig sleutelwerk, alleen best tijdrovend.

Het frustrerende moest nog komen, zie ook het andere topic hier, het ontluchten van het blok.
Veel sessies gedaan om ea goed te krijgen, wilde maar niet lukken. Had ik de kachel warm
en de thermostaat open. Bij een nieuwe sessie de volgende dag, was het weer een koude kachel en wilde
de thermostaat pas open na de tweede cyclus
leek ook kvs te verliezen maar snapte niet waar.
Nog even een schrikbeeld: koppakking? nu starten een waterslag.
Tja als je dat in je hoofd heb dan durf je niet meer, dus bougies er uit en kijken dat er geen kvs in staat.
Alle 6 droog. Gelukkig.

Uiteindelijk kwam ik er achter, toen ik een deel van de grill verwijdert had om de radiator beter te zien.
Wat blijkt, zodra ik de druk van het systeem haalde via de ontluchtingsnippel begon de radiator ergens uit het zicht begint te lekken.
Zucht.

Zodra de nippel dicht gaat en systeem druk opbouwt, niets aan het handje.
Dus niveau weer aangevuld en gassen maar. Helaas maar kleine verbeteringen te merken, maar ook met een thermostaat die open is en rijdend loopt de temperatuur op. Schiet mij maar lek.
Ook zo iets aparts, rijdend loopt de temperatuur op naar 100 graden.
Stoppen, vul dop voorzichtig open draaien, wat lucht die ontsnapt. Direct auto weer starten en rijden, zakt de temperatuur snel naar 92-93 graden om daarna weer op te lopen. :gek:
Ik heb er een elektrische fan op zitten met thermo schakeling. Deed het eerst wel, maar schakelde nu ook niet meer. De thermokoppeling wordt niet warm genoeg, of te wel te weinig flow in de radiator denk ik. Conclusie die moet vervangen worden.
Maar ondertussen had ik de afspraak voor rdw al gemaakt en naderde. Hoopte het wel goed genoeg te krijgen voor de keuring.


Zondag ivm kvs nog een langere proefrit over landwegen gemaakt. Begon een beetje te regenen. Maar nog problemo, zitten nieuwe ruitenwisserbladen op. Werkt perfect 5-10 slagen, waarna de rechter eigenwijs in ruststand blijft.

Iets van de laatste tijd is een tik in de motor, niet meer de eerdere injector. Nu wel echt uit het blok.
Bijzondere is dat het volume wisselend is en bij een warme motor verdwijnt. Olie dun genoeg om overal te komen? Maar ik rijd geen dikke olie...
Maar als ie warm is al iets meer doorgetrokken en voor het eerste begin ik de E30 te begrijpen. Dit rijdt leuk :-)

maar goed de keuring
Maandag met 2 tussenstops voor afkoeling richting de RDW.
Afbeelding

Ik had een tijdlijn in foto's meengenomen tbv de herkomst van het blok. Demontage van het blok, beide autos in de garage en het inbouwen. Als back up had ik nog een filmpje op de mobiel.
Ik heb natuurlijk geen factuur meer van de auto die ik 12 jaar geleden gekocht heb.
Dit werd geaccepteerd.

Had 2 keurmeesters en 1tje had er wel wat verstand van. Die zij de 2.8 uit een E36 wel.
Wat was het origineel? een 320i.
Ah die had 150pk
Nee, 120 maar dit is in mijn voordeel, dus: JA.
En dit is nu 192pk, mmmm dat moeten we dan even uitzoeken. Dit zit op de grens. Dus kan dat je naar Lelystad moet.
Is maximaal met 170pk geleverd toch?
Ja, auto heeft ook remschijven achter, dus ben er vanuit gegaan dat ik technisch van 170 naar 192 gaat.
Getuned?
Nee :angel:
We zullen gaan zien.
Daarna doen we ook een APK
Correct

Daarna een uurtje wachten.
Ik heb goed en ik heb slecht nieuws.
U hoeft niet naar Lelystad de ombouw is in orde.
Jihaa!!
We hebben alleen een paar punten gevonden voor de APK.
Ah jammer, maar dat is makkelijker op te lossen en dat kan ik dan bij de dorpsgarage laten afmelden.
Eeuh nee, u moet weer hier terugkomen.
Kak

Gevonden punten:
Afbeelding
Ansich geen schokkende punten, had ze niet allemaal scherp. Zeker die van de verlichting niet, omdat die normaal een foutmelding geeft op het control panel. RV is al eerder kapot gegaan, zit daar ergens niet lekker met massa.

Maar zorgelijk is de CO meting.
De norm is voor een auto van voor 1.10.1986 en een 90% gereviseerd blok uit 1996 kan er niet aan voldoen.
Bijzonder. Moet er in duiken, maar ik lees online dat het te maken heeft onvolledige verbranding.
Mmmmm verklaart de zwarte bougies.
Tips hoe ik dit kan trouble shooten?

Op de terugweg, raampje half open en half doortrekken en de 6 in lijn door de rvs uitlaat lijn. Heerlijk
Dikke glimlach, want de ombouw is goedgekeurd door de RDW en de keurmeester vond het een net uitgevoerde ombouw. :blink: :ken ik jou:

Nieuwe radiator en fan zijn onderweg. Dus het weekend maar weer verder werk van maken.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door Crookie » 07 mar 2023, 21:37

Je had nog kunnen opgaan voor de e30 m3 die met ~200pk’s geleverd was, om het vermogen te verantwoorden.

Wbt je co, het benzine lucht mengsel is veels te rijk. Heb je wel de originele ecu map gebruikt? Is er iets veranderd aan je injectoren? Nergens een vacuum lek? De originele lambda sensor gebruikt?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26692
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door Martijn_bmw » 07 mar 2023, 21:55

Jammer van de apk maar gefeliciteerd met de ombouw op kenteken!! :df: das toch het belangrijkste :)

En idd CO klinkt als veel te rijk mengsel

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door jos_br » 07 mar 2023, 22:00

Mooi dat het meeste nu lukt. Maar boor eens een 4mm gaatje in de thermstaat, dan heb je altijd aan beide kanten van de thermostaat koelmiddel aangezien het erop lijkt dat er iets van lucht bij de thermostaat zit.

Jos.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door RJK » 07 mar 2023, 23:21

Top dat de RDW keuring gelukt is. Verhaal betreft Lelystad / vermogen snap ik niet. Deze auto is voldoende oud en dan zou Lelystad sowieso niet aan de orde zijn. Of de regels moeten veranderd zijn? RDW keuring voor mijn e30 met V8 was ook alleen de technische keuring bij RDW station.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26692
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door Martijn_bmw » 08 mar 2023, 06:32

RJK schreef: 07 mar 2023, 23:21 Top dat de RDW keuring gelukt is. Verhaal betreft Lelystad / vermogen snap ik niet. Deze auto is voldoende oud en dan zou Lelystad sowieso niet aan de orde zijn. Of de regels moeten veranderd zijn? RDW keuring voor mijn e30 met V8 was ook alleen de technische keuring bij RDW station.
Dat dacht ik idd ook… maar wellicht dat intussen de regels strenger zijn geworden.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door Milka » 08 mar 2023, 17:09

Crookie schreef: 07 mar 2023, 21:37 Je had nog kunnen opgaan voor de e30 m3 die met ~200pk’s geleverd was, om het vermogen te verantwoorden.

Wbt je co, het benzine lucht mengsel is veels te rijk. Heb je wel de originele ecu map gebruikt? Is er iets veranderd aan je injectoren? Nergens een vacuum lek? De originele lambda sensor gebruikt?
Zat qua oorzaak `te denken aan de vonk, maar hij kan natuurlijk ook te veel benzine er in pompen.
Injectoren zijn getest en goed bevonden en voorzien van nieuwe filters en rubbers
zit een ecu op met prefab instellingen voor M52 met M50 inlaat en M54 nokkenas.
Nieuwe lucht massa meter
bestaande lamda sensoren
Denk geen vacuum lek te hebben omdat de auto niet meer schommelt in toeren.

Een verschijnsel wat er mss wel mee te maken heeft, van begin af blijft de auto lang in de toeren hangen na gas los.
Is bekend gezien het zware vliegwiel van een M52, maar het is nu erger dan voorheen.
Net of dat het blok nog even wat langer benzine er in spuit, terwijl de gasklep al dicht is.

De std ECU heb ik nog, maar daar zit ews op, dus heb ik voor dit probleem niets aan.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door Milka » 08 mar 2023, 17:19

jos_br schreef: 07 mar 2023, 22:00 Mooi dat het meeste nu lukt. Maar boor eens een 4mm gaatje in de thermstaat, dan heb je altijd aan beide kanten van de thermostaat koelmiddel aangezien het erop lijkt dat er iets van lucht bij de thermostaat zit.

Jos.
Heb een themostaat in zitten waar al een soort gaatje in zat incl een palletje. Heb dat palletje weggeknipt zodat het gaat altijd open zou zijn. Maar dank voor het meedenken

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door Milka » 08 mar 2023, 17:22

Martijn_bmw schreef: 08 mar 2023, 06:32
RJK schreef: 07 mar 2023, 23:21 Top dat de RDW keuring gelukt is. Verhaal betreft Lelystad / vermogen snap ik niet. Deze auto is voldoende oud en dan zou Lelystad sowieso niet aan de orde zijn. Of de regels moeten veranderd zijn? RDW keuring voor mijn e30 met V8 was ook alleen de technische keuring bij RDW station.
Dat dacht ik idd ook… maar wellicht dat intussen de regels strenger zijn geworden.
Mijn gedachte er bij is, je kunt beter aan de voorkant een negatieve scenario benoemen en daarna met positief nieuws komen dan het niet benoemen en na de keuring er de klant mee te confronteren. Beetje verwachtingsmanagement.

pimini
Berichten: 177
Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door pimini » 08 mar 2023, 17:44

Gefeliciteerd met het RDW resultaat, altijd fijn als dat achter de rug is.

Kom anders met de originele ECU langs, haal ik de EWS er even voor je af.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door Milka » 08 mar 2023, 18:53

thx voor het aanbod, is de verkeerde versie dus krijg je de ews niet van af

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door Crookie » 08 mar 2023, 21:18

Ik zou toch even gaan zoeken in het air fuel ratio, en zoals Pim suggereert een originele (zonder ews) eens terugplaatsen. Desnoods bij een garage die co voor je kan meten. Weet je direct hoe dat loopt.

De bougies zijn te zwart voor normale ontbranding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Arstey, daNpy, ED35, Edwin de Haas, EmielS60, Gijzert, Google [Bot], GRzep, Jeroen, KoenM, maurizio, Rivanov en 87 gasten