BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Bericht door Milka » 13 mar 2021, 20:57

Wie herinnert zich het niet: 'a car is born...' met Mark Evans.
Sinds die tijd staat er altijd al op de wensenlijst een auto zelf te bouwen. Alleen met een bouwkundige opleiding lag dat nou niet direct voor de hand. De jaren verstrijken en ik ben zeker handiger geworden met autotechniek. Inmiddels is ons grootste project af, de volledige renovatie van ons huis, beschik ik over een grote schuur, de nodige tools en dankzij corona niet al te veel om handen.
Perfecte tijd om de Mark Evans in mijzelf los te laten.

Ok, het wordt niet helemaal zoals Mark Evans het deed, want ik ga niet een kitcar bouwen, restaureren of een westfield. Dat laatste lijkt mij nog steeds super gaaf, maar nieuw mag dat alleen nog voor op het circuit. Het plan is om een auto naar mijn eigen wensen op te bouwen.
Het laatste zetje kwam van een post van een Belgische E36 met een trackday focus, gave set up met gave interieur details [kan de post alleen niet meer terugvinden] en de post van Nickswarts een E30 met M52B28 blok.

Het doel is een levendige BMW voor op B wegen, af en toe een track en drift dag. De auto moet nog praktisch en comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik.

Na wat online zoekwerk naar wat voorbeelden en budget berekening, de keuze gemaakt om voor een vier deurs E30 te gaan.
Na een paar keer net mis gegrepen te hebben vorige week zaterdag toegeslagen op een 320i uit 1986 in de kleur Polaris silber.

Eind 2019 opnieuw gespoten, carrosserie is nog mooi strak; maar behoeft ook nog wat aandacht waarover later meer.
Twee grote storende visuele dingen, bij het spuiten is het deel onder de achter bumper zwart; dit moet zilver zijn.
Probleem twee bevind zich ook aan de achterzijde, want wat is een Mtech II spoiler lelijk op een type 1 :kotsen:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De basis van het plan vormt, na ruim 10 jaar afscheid nemen van Milka: de touring zal zijn hart moeten gaan afstaan voor de E30.
De E30 gaat een m52b28 krijgen. Niet bijzonder origineel, direct een omgebouwde e30 kopen is goedkoper, maar het gaat mij om het zélf te doen. Ik heb geen autotechnische achtergrond, maar ben niet onhandig en het moet je soms net even verteld worden hoe het moet.
Lang leve youtube en internet. Dus op youtube al de nodige filmpjes bekeken en de sites
e30.de en e30zone.net staan onder de favorieten.

Mijn huidige ervaring is het uitelkaar trekken van een kever blok, m10 blok maar geen van beide weer in elkaar gezet :tooth:
meerder remklauw revisies en meerdere keren een nieuw schokbreker set onder een auto gezet.
Dit wordt dus voor mij een hele kluif, ik zal dus ook zeker hier vaker roepen om hulp. :blink:
Maar dat wordt de uitdaging.

Ook onder de favorieten staat uiteraard markplaats voor de nodige onderdelen.
Gisteren een achtersubframe met draagarmen en remschijven opgehaald.
Moeilijk is het vinden van een e34 carterpan voor minder dan de goud prijs. :gek:
Maar dat lijkt na donderdag ook te zijn gelukt via ebay.de binnenkort komt er een m50b20 blok met bak vanuit Duitsland deze kant op.
Dat waren voor nu wel de meest belangrijke onderdelen die ik nodig heb en essentieel zijn voor de bouw.

Nu is het dus mij verdiepen in het vervangen van de rubbers in het onderstel en en waar welke hardheid te gebruiken.
Alles in powerflex zal wss te oncomfortabel worden en alles in oem ga ik inboeten op levendigheid.

Ondertussen ook de eerste modificatie uitgevoerd:
Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Milka op 23 jul 2023, 12:04, 31 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Niels » 13 mar 2021, 22:11

Gaaf! Subscribed

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door 328Ti » 13 mar 2021, 23:18

Gaaf en eerlijk verhaal! Ga je veel lol aan beleven. En... je leeft nu!

Ps e38 carterpan zou ook moeten passen

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door RS-Ron » 13 mar 2021, 23:42

Dit ga ik volgen, ik ben wel van de zelfbouw projecten :thumbup:

Het lijkt me altijd nog eens leuk om zoiets als dit te (laten) bouwen

Afbeelding

Gr Ron

Gebruikersavatar
Martijn 327i
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
Auto: X3 M40i // M Performance
Locatie: viewtopic.php?t=42978

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Martijn 327i » 14 mar 2021, 07:00

Erg gaaf. Ik ga dit ook op de voet volgen 😎

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Vanreijmersdal » 14 mar 2021, 07:21

Leuk! Ga ik volgen.
Qua rubbers voor het onderstel kan je toch kijken voor powerflex paars of bv strongflex rood. Beide zijn de minder hardcore kleuren. Waarbij strongflex aanzienlijk goedkoper is en prima rechtstreeks bij strongflex te bestellen zijn.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Milka » 14 mar 2021, 17:15

@328ti
de e38 carterpan heb ik in mijn vooronderzoek niet gelezen.
Alle site die ik heb nageplozen hebben het allemaal over de m50b20 of b25 van de e34
Wel de rembekrachtiger van de e38 kan gebruikt worden ivm de kleiner beschikbare ruimte.
RS-Ron schreef: 13 mar 2021, 23:42 Dit ga ik volgen, ik ben wel van de zelfbouw projecten :thumbup:

Het lijkt me altijd nog eens leuk om zoiets als dit te (laten) bouwen

Afbeelding

Gr Ron
Dit is idd geen slechte uitzicht :ken ik jou: , vind het ook gave velgen en dan in alpina blauw of groen spuiten.
Deze staat alleen te laag voor mij.

Wat betreft de rubbers, Hardemann heeft ook een alternatief produkt [edit dat is dus strongflex], zoals gezegd maar eens zien wat er zoal beschikbaar is en wat de ervaringen zijn.


Dit weekend vooral bezig geweest met het opruimen en beter inrichten van de werkplaats.
Vind het allemaal nog wel spannend en soms schiet ook door mijn hoofd waar begin ik aan :-)

Vandaag nog wel een blokkie om gedaan met de e30 en daar valt nog zeker en gelukkig maar zeker wat aan te verbeteren.
Dempers zijn zo te voelen fietspompjes, minder gevoel in het stuur, sponzige remmen en vlot is ook niet.

Planning is om eerst nu de achterkant om te bouwen naar schijven, dan wel helemaal klaar maken voor het inbouwen.
Vervolgens komt de point of no return en gaat de B28 er uit en krijgt die grote beurt.
Blok heeft nu een 290k op de teller, dus ik wil alle lagers en distributie vervangen. Het beste is ook om de koppakking preventief te vervangen. Zie alleen een beetje op tegen het zelf doen, maar verwacht tzt het wel te gaan doen.
Heb al een jaar of 10 een B25 inlaat liggen, dus die modificatie gaat er nu eindelijk ook op.
Die prijzen zijn ook flink gestegen, destijds 100,- voor betaald, gaan nu met gemak voor 350,-

Voor uitlaatspruitstuk wordt vaak een goedkope rvs gebruikt, dus ik denk dat ik ook die route op gaat.

Dat is feitelijk stap 1.
Stap 2 is het daadwerkelijk er in bouwen van het blok.
Stap 3 is het naar wens maken van het onderstel, denk aan KW var 3, OS geiken sper dif
Maar we zullen zien wanneer dit is en hoeveel budget er dan nog rest :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Milka op 14 mar 2021, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door RJK » 14 mar 2021, 17:54

Leuk, weer een E30 topic, ga ik volgen! :thumbup:

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door PeterM » 14 mar 2021, 19:19

Ik ben heel benieuwd naar de opbouw, veel succes!

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door 328Ti » 14 mar 2021, 22:30

Milka schreef: 14 mar 2021, 17:15 @328ti
de e38 carterpan heb ik in mijn vooronderzoek niet gelezen.
Alle site die ik heb nageplozen hebben het allemaal over de m50b20 of b25 van de e34
Wel de rembekrachtiger van de e38 kan gebruikt worden
http://oilsumppan.com/bmw_e38_m52b28tu_ ... 52_m50.php

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Robe36 » 15 mar 2021, 22:16

Gaaf project! Ben benieuwd naar de vorderingen.

Strongflex rood is een goed en betaalbaar alternatief. Ik moet zeggen dat het qua installatiewerk ook een hoop scheelt omdat je niet alles met de pers hoeft te doen.

Ik zou een motorsteun kopen mocht je er nog geen een hebben. Maakt het werken een stuk makkelijker en fiets je de kop er zo af.

Waarom zou je in stap 1 niet gelijk de achteras met een LSD, KW, etc. opbouwen? Uiteindelijk maakt dat de auto ook een beetje :)

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Milka » 16 mar 2021, 07:09

Naar een pers heb ik nog gekeken, maar voor het geld en de keren dat ik het nodig heb, daarvoor ga ik er geen aanschaffen.
Dus dat wordt in de omgeving even informeren.

Idem voor een motorkraan.
Transmissie krik ga ik wel doen, chinese versie is betaalbaar en is handig bij subframe de/hermonteren, transmissie zelf en wisselen van onderstel.
Motorsteun heb ik nog liggen en een fiets ook nog wel ;-)

Waarom niet direct LSD en KW? omdat je het dan alleen al over 5k hebt;
Laten we eerst maar eens zien dat ik de ombouw ook daadwerkelijk gerealiseerd krijg.

Gebruikersavatar
AX-Arnie
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 aug 2019, 10:10
Auto: BMW 330i E46, BMW 120I F20
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door AX-Arnie » 17 mar 2021, 22:25

Gaaf project. Ik heb jaren met een 325i E30 cabriolet gereden. Onverwoestbaar en fijne wagen. Succes!

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Milka » 22 mar 2021, 19:41

Vorige week draagarmen met remschijven en klauwen opgehaald.
Als bonus zat het subframe en de handremkabels er nog bij en aan.

Dus zaterdag aan de demontage en poets gegaan.
Eerst alles goed bekeken, fotos gemaakt en daarna de boel uit elkaar. Ging eigenlijk wonderwel goed, niet afgebroken.
Alleen 1 handremkabel wilde niet loskomen. Dus die even apart gelegd.

Daarna flink met de flex en een schuurschijf. Dat ging eigenlijk best, alleen je komt niet in de hoeken.
Daarna de boel in de rustyco. Na wat reviews waren de verwachtingen toch te hoog en is alleen voor de oppervlakkige laag.
Het doet zeker wat, een geel geanodiseerde bout was naderhand weer blank; maar het is niet het wondermiddel waar je op hoopt.
Had later nog de ingeving de boel eerst in de velgenreiniger met ironremover in te spuiten. Daarna met rustyco er direct overheen en
dan pas afspoelen. Had het idee dat het wat meer deed.

Helaas had het subframe een lelijk snede, die is dus alsnog niet bruikbaar voor mij. Denk dat ik nog wel op zoek ga naar een vervangende. Dan kan ik die voor inbouw helemaal voorbereiden incl. verstevigingen.
Tweede tegenvaller was die niet loskomende handrem kabel. :wtf:
Kruipolie, reactor, rustyco en met een drevel tikken; niet hielp. Wilde het graag behouden, want het is toch 50 euro die ik kan besparen.
Tot ik bij het surfen naar materialen zag dat ze maar 15,- euro zijn. Zonde van de 5euro aan kruipolie die ik er aan besteed heb :tooth:
Die was er dus snel alsnog af en kon die ook goed worden schoongemaakt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Daarna door naar de bumper, het chroom is nog nagenoeg gaaf, maar het bij de koop gezien dat er aan de achterkant ellende onderweg was. Daarbij wil ik de onderkant weer naar zilver spuiten, dit zwart is veel te lomp. Dus die preventief gedemonteerd een aangepakt. Kwam nog een bijzonder manier van bumper montage tegen. :hmmm:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gelukkig nergens door, dus het ergste nu verwijderd; straks een avondje op de werkbank met fijner materiaal aan de slag en dan in een roestwerende primer.

Zoals je op de laatste 2foto's kunt zien, behoeft de kofferruimte ook wat aandacht. Merendeel oppervlakkig, maar op een paar plekjes meer ellende, maar gelukkig nergens op zichtwerk.
Afbeelding

Dit vind ik ook een komisch ding, wss als noodoverloop, maar dan vind ik de opstaande rand wel erg hoog.
Afbeelding

Daarna nog eens goed met de zaklamp onder de auto door.
Geen foto van, maar ik zag dat een beschermkap in de RA wielkuip grotendeels weg is, die beschermd volgens mij de beluchting van de benzine tank...
Ik wist dat er niets aan het onderstel gedaan was, niet erg gezien mijn plannen; maar het is toch wat erger dan gehoopt [as always]
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
en ik heb geen stabi achter en .....


:rolling: :rolling: :rolling: :rolling:

Ik vond em al zo comfy :mrgreen:
Rubbers is allemaal te overzien, baal een beetje van de schokbrekers.
HAd gehoopt dat later te kunnen doen, weer wat gespaard te hebben en dan voor een goede KW var3 set te kunnen gaan.
Nu komt er wel een hoop in één keer. Dus mss voor een Bilstein B12 te gaan of besparen op het grote onderhoud van de B28, volgens mij lijstje gaat er toch een 1.000 aan materiaal in.
Daar nog maar eens over denken.

Als afsluiter gisteren nog voor een paar tientjes op 15km een veerpootbrug gekocht. Is meer show dan go.
Maar vind het altijd wel tof staan.
Afbeelding


Vraagje aan de kenners: waar is deze sensor in het diff voor? Heb ik mss traction control op mijn auto :swinging:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Milka op 22 mar 2021, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Jan Terwolde » 22 mar 2021, 19:47

Geweldig dat je de e30 komt redden, die rubbers enzo kunnen echt niet :dood:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Martijn_bmw » 22 mar 2021, 19:53

Die sensor is van je km teller :)

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Milka » 22 mar 2021, 21:00

ow
ik dacht dat die uit de bak kwam

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Martijn_bmw » 22 mar 2021, 21:15

Bij de e30 niet, e21 dacht ik wel.
In de bak zit alleen een schakelaar voor de achteruit verlichting verder geen kabel aan de bak.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door PeterM » 23 mar 2021, 11:08

Lekker bezig hoor! Als je het onderstel echt weer netjes wilt hebben kun je de boel beter laten stralen en coaten. Scheelt je een boel tijd en qua kosten valt het heel erg mee.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Emiel » 23 mar 2021, 14:15

Tof project!

En inderdaad wat PeterM aangeeft, laten stralen en coaten en terug opbouwen. Even een uitgave maar dat verdien je snel terug met montage tijd en frustratie.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Milka » 24 mar 2021, 09:30

Montage tijd & frustratie zijn gratis ;-)
Laten stralen en coaten niet.
Ben het helemaal met jullie eens, maar ik wil ook niet doen alsof alles maar moet en kan en bewust met mijn uitgaven omgaan.
Ik kan ook een omgebouwde kopen, maar dat is nou net niet het doel. Ongetwijfeld ga ik nog dingen doen waar ik later spijt van krijg
of alsnog geld uitgeef om het te laten doen, maar dat weet je niet vooraf en hoort er bij.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Camiel » 24 mar 2021, 12:23

Zou de achteras droppen als je toch met de rubbers bezig moet en in ieder geval kaalschuren met een staalborstel op de boormachine oid, dan roestomvormer erop en laagje zwarte lak om het af te maken. Heb je hem voor een paar tientjes en wat elbow grease weer voor jaren netjes. Poedercoaten hoeft trouwens ook niet de wereld te kosten hoor, maar als je de tijd hebt en met budget rekening moet houden kan ik me voorstellen dat je het liever zelf doet.

Maar gaaf project hoor! Ga het zeker volgen. Ik droom er nog wel eens van om een E30 met een S50B32 uit te rusten. Ooit :df:

pimini
Berichten: 177
Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door pimini » 24 mar 2021, 12:28

Leuk project :)
Ik heb voor mijn e36 nu het plan om het onderstel/achteras te laten verzinken, dan kan je het altijd nog een keertje spuiten voor de vorm/kleur.
https://e36-talk.com/forum/index.php?th ... -begonnen/

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Milka » 24 mar 2021, 13:16

@camiel
dat is precies hoe ik het voor ogen heb, met één toevoeging ik koop een reserve subframe.
Die maak ik al helemaal klaar incl. elbow grease en wat lak.
Wanneer het moment daar is, bestaande achteras, frame er onder uit.
Nieuwe kan dan direct op zijn plaats en de boel weer samenbouwen.

Verzinken en zo houden, is iig wel origineel om te zien.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E30: Das Projekt B28cs

Bericht door Vanreijmersdal » 24 mar 2021, 13:39

Ik ken die spagaat van "als ik het toch los heb, dan neem ik het meteen mee en het moet budget technisch ook niet te gek worden".

Met betrekking tot draagarmen en een subframe heb ik het met een staalborstel en een potje hammerrite een meer dan prima resultaat behaald.

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 21 gasten