BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door Martijn_bmw » 26 mar 2023, 19:03

Top goed te horen! En idd positie maakt wel degelijk uit icm ontsteking volgorde in de cilinders.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door 328Ti » 26 mar 2023, 19:18

Wat een kakzooi is dat als je dat gebeurd. Ook wel eens gehad..

Hopelijk nu goed!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door Djessey » 27 mar 2023, 08:54

Ja lambda's is inderdaad heel belangrijk, maar ook wel erg simpel

Je 1e lambda sondse meet het gas van cilinder 1-2-3,
De 2e lambda sonde meet het gas van cilinder 4-5-6

Als lambda 1 dan meet dat hij te arm loopt, gaat hij meer brandstof inspuiten. Maar als je per ongeluk de lambda bedrading hebt verwisseld, dan meet de ECU dus de waarde van lambda 1, maar de aanpassingen die de ECU doet gebeuren dan op de ANDERE 3 cilinders. Met als gevolg dat die lambda die daar zit, ook weer steeds gekkere dingen gaat meten, en daarvoor ook gaat compenseren (wederom op de verkeerde 3 cilinders). Dan krijg je een mooie bende :)

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door Milka » 27 mar 2023, 17:37

Dank voor het opschrijven, precies dit. Had er gisteren alleen nog geen zin om t helemaal op te schrijven. Dus als er iemand zo aardig zou willen zijn om op zijn of haar M52 wil kijken op welke plug de voorste lamda zit en op welke plug de achterste.
Ik had voorste lamda op de voorste plug. Achterste lamba op de achterste plug. Achter is schutbord zijde.

Ik had de sensoren netjes gelabeld maar begin te twijfelen ook op welke plug en of ik niet Elf heb ingevuld voor op de voor plu en achter op de achter plug. Best logisch.
Maar vh besefte ik mij, niet logisch mbt kabellengte. Ik heb nu een kortere en langere weg, terwijl als ik t omdraai zijn de lengtes wel nagenoeg identiek...
Kan t in Betley niet terugvinden, dus wie zou t even kunne checken bij zijn blok?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BMW E30 Project B28cs: Ombouw is gekeurd

Bericht door Djessey » 27 mar 2023, 21:21

Milka schreef: 27 mar 2023, 17:37 Dank voor het opschrijven, precies dit. Had er gisteren alleen nog geen zin om t helemaal op te schrijven. Dus als er iemand zo aardig zou willen zijn om op zijn of haar M52 wil kijken op welke plug de voorste lamda zit en op welke plug de achterste.
Ik had voorste lamda op de voorste plug. Achterste lamba op de achterste plug. Achter is schutbord zijde.

Ik had de sensoren netjes gelabeld maar begin te twijfelen ook op welke plug en of ik niet Elf heb ingevuld voor op de voor plu en achter op de achter plug. Best logisch.
Maar vh besefte ik mij, niet logisch mbt kabellengte. Ik heb nu een kortere en langere weg, terwijl als ik t omdraai zijn de lengtes wel nagenoeg identiek...
Kan t in Betley niet terugvinden, dus wie zou t even kunne checken bij zijn blok?
Ik zou ff de pinout opzoeken, en dan gwn met de multimeter checken of lambda 1 signaal naar de ene of de andere stekker continuiteit heeft.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door Milka » 09 apr 2023, 21:05

Zo was ik weer.
Ben wel wat wijzer geworden, ik weet alleen nog niet met wat :tooth:

Gisteren aan toe gekomen om aan de auto te werken en ea te testen.
Radiateur moest nog steeds ontlucht worden, dus zo kon ik ea combineren.
Effe nog een fototje van de frisse radiateur en nieuwe fan.
Afbeelding Afbeelding

Ontluchten blijft een kl*te klus, maar naar veel 5555 en 6666 is dat iig weer gelukt.

Dan het rijk lopen van de motor.
De nieuwe lamda sensoren daar kan ik de weerstand op meten, dus dat is al meer dan ik had.
Met een warme lopen motor heb ik ook flucterende voltage, maar twee totaal verschillende.
1 sensor even uit mijn hoofd van 0.2 tm 0.8v
De andere sensor zit veel hoger 1.6V tot 0.8v ongeveer.
Waarom is dat dan :hmmm:

Aan het lostrekken of ompluggen van de sensoren de auto reageert er niet duidelijk op.

Ik had op jullie eerder aanraden toch ook maar besloten om een OBD1 stekker gekocht, zodat ik met INPA de waarden zou kunnen uitlezen. Ipv op de gok onderdelen te wisselen. :mrgreen:
Lampje van de stekker gaat wel aan, maar op INPA verschijnt er geen verbinding. :wtf:
Dus die info gaat voorlopig aan mij voorbij.

Dus wat zelf op onderzoek gegaan.
Had al eens eerder de stekker uit LMM getrokken en daar ging het blok minder van lopen. NU? niets, hij lijkt zelfs beter te gaan lopen :gek: Ook lijkt hij directer te reageren op gas geven. Ook stinken de gassen minder en geen witte walm.
Stekker terug er in en hij slaat direct af.

Ok dit betekent iets. LMM kapot, niet waarschijnlijk die is nieuw
Ergens een lucht lek....iets met de M50 inlaat ?
Idee zou zijn om oem inlaat terug te zetten, maar kak die heb ik met de carrosserie meegegeven, want toch niet nodig.

Nog even wat verder op onderzoek uit.
Waar het LMM aangesloten het wisselen/lostrekken van de lamda niet uitmaakte, merkte ik dat bij een LMM losgekoppeld het lostrekken van de lamda wel invloed had, de motor ging er iets mooier van lopen. Omwisselen geen invloed.

Kortom ik weet dat de sensoren de ecu zo in de war sturen dat ie zo rijk gaat lopen.
Nu nog achterhalen waarom, wordt wat lastiger zonder INPA, iemand nog suggesties.
Heb al even rondgespoten met remreiniger, maar geen gevoelige plekken gevonden.

Ik zal morgen video maken, mss verduidelijkt dit ea
Laatst gewijzigd door Milka op 09 apr 2023, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6141
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door EvdP » 09 apr 2023, 21:45

Ik ze geen foto's maar ben wel benieuwd naar je INPA.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door Milka » 09 apr 2023, 21:53

INPA ooit een keer via marktplaats gekocht, samen met nog hulp applicaties om te coderen. Werkte op de E46 perfect. Nu op de M52 met de verloopstekker even niet. Balen want dan had ik kunnen zien hoe de ecu reageert op de sensoren

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6141
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door EvdP » 09 apr 2023, 21:57

Dat is die ronde stekker toch? De verloop.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door Milka » 09 apr 2023, 22:22

jep

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door Milka » 09 apr 2023, 22:42

oja ook wat ik geleerd heb, in Bentley lees ik dat de lamda sensoren in de e36 over een relais geschakeld worden. In de e30 zekeringskast zit die niet. Kan dat ook nog van invloed zijn?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door Martijn_bmw » 10 apr 2023, 07:34

Denk dat ze in de e36 voorverwarming van de lambda hebben wat met een relais geschakeld wordt.

Het regelsignaal zelfs naar je ecu gaat nooit via relais.


https://problemcar.nl/topic/bmw/te-hoge ... t=cmp-true

Hier wel een topic van een M52 die veel te rijk loopt waar ze ook hinten op de voorverwarming als oorzaak.
Als de sensor niet op temperatuur komt blijft de motor in open loop draaien en dus ongeregeld / heel rijk

Wellicht is dat wel de reden? Hoe heb je de voorverwarming aangesloten? En test eens of je een 12v signaal over die 2 andere (verwarming) draaiden hebt staan.

Afbeelding

Nog een topic met info over voorverwaming
https://www.r3vlimited.com/board/forum/ ... t-it/page2

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door 328Ti » 10 apr 2023, 08:05

Goeie info Martijn. Dit kan het best wel eens zijn en als je t niet weet, vervang/analyseer je alles wat erom heen zit.

Eerst inpa in de benen voordat ik verder zou gaan. Ik wil anders ook wel eens langskomen met de laptop. Je woont volgens mij in de buurt.


Sccs

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door 328Ti » 10 apr 2023, 08:07

Kan idd ook het verloopje zijn. Die van mij is schakelbaar

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door Crookie » 10 apr 2023, 10:10

Verloopje is meestal prima. De stekker moet op ‘K line’ geschakeld zijn.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door yorick » 10 apr 2023, 17:31

Een kleine vacuüm lekkage bij mijn m52 gaf geen onregelmatige motorloop. Het scheelde alleen een aantal pk's. Gewoon rechtuit volgas merk je dat nauwelijks, afhankelijk van het gat natuurlijk 😀

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door Milka » 10 apr 2023, 19:07

Dank voor het meedenken en @martijn voor de linkjes.

Dat pre heaten zal bij mij niet werken omdat er geen relais is die het schakelt en wat ik via de linkjes van Martijn begrijp is dat de ECU die
relais aanstuurt. Maar goed als de relais er al niet is, dan gaat er ook niets gebeuren.

Vanmorgen even tijd voor gemaakt. Nu het koelsysteem weer goed werkt, tijd voor een proefrit om alles goed op termperatuur te krijgen ipv stationair draaien. Werkt toch beter. Dus rustig het dorp uitgereden, even getuttert naar Marc Sierra die net zijn hond uitliet :D

Op achteraf weggetjes in een 20km alles een beetje op temperatuur gereden en weer terug naar huis voor wat videootjes met het wisselen van sensoren.
Olie temp 75 graden
KVS 92
Dan blik op het blok met alles aangesloten
Ik geef 2x gas en hoor je dat het best lang duurt voordat de toeren zakken
0:46 koppel ik lmm los, je hoort het niet goed, maar de motor gaat rauwer lopen. Huh dat deed ie gisteren dus niet. Kortom
gisteren liep het allemaal nog om de boel op te warmen?
Op 1.06 hoor je de fan aanslaan, dus niets bijzonders

1.36 lamda 1 los, kleine reactie je hoort en wat schommelend geluid op de achtergrond ontstaan.
V meten: 0.72 - 0.52v schommelend

2.26 lamda 2 los ook hetzelfde geluid
V meten 1.20! en 1.08 schommelend.

Iets later nog een keer de 2e lamda gemeten op 3.09 en dan zit ie wel op 0.78-0.65 Dat lijk dus wel goed



Ondertussen nog een keer de LMM terug aangesloten en nu valt ie niet uit.
Niet op video maar aan het einde toen ik em ook weer terug deed viel ie wel uit
Dus daar herleid ik maar niet te veel uit.

Deel 2
Zakt lamda 2 nog door naar 0.38V
Ook met alle sensoren los, blijft ie langer in de toeren hangen. dat was gisteren niet zo.
Denk dat dit te maken heeft dat de auto nog wel goed warm is.


Nu ik de filmpjes terug kijk en luister, wordt ik er zelf niet zo veel wijzer van.
Moet toch uit INPA komen.
Ik heb ook een wisselbare kabel,
Afbeelding
Daar ook nog mee bezig geweest.
Gisteren kon ik het niet controleren, vandaag wel. Eerst even in de M3 geplugd daar heeft deze software met deze kabel en laptop 100% zeker gewerkt. Nu ook geen connectie met de kabel nog met de auto. Ah probleem zit dus ergens anders.
Ik heb de software opnieuw op de laptop moeten zetten omdat ik het eerder per ongeluk verwijderd had.
Dus mogelijk is daar het verkeerd gegaan. Die dus nog even opnieuw installeren en kijken of het lukt.

@328ti ik zit in omg. arnhem. Tof aanbod. Wil nog even zelf INPA proberen aan de gang te krijgen. Anders maak ik graag gebruik van je aanbod. :thumbup:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door Marc Sierra » 10 apr 2023, 19:45

Het signaal van de lambdasensoren kan je alleen goed meten met de stekker aangesloten. Met de stekker los werkt de verwarming niet meer, maar belangrijker is dat de motor dan ook niet meer kan regelen op het signaal van de sensor en dus in foutmodus gaat of gewoon open loop gaat regelen. Het voltage van de lambdasensor meten met de stekker aangesloten is lastig, maar misschien dat je dat flexibele rubberen stukje opzij kan schuiven en dan de pennen van de multimeter op de contacten kan zetten.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6141
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door EvdP » 10 apr 2023, 20:50

Kan zijn dan het in je "INI" bestand mis gaat. Bij sommige versies van INPA met je INI bestand matchen met je COM poort

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door Crookie » 10 apr 2023, 21:31

Ini.config moet op ‘std:odb’ staan idd

En de juiste Com poort, te vinden onder apparaat beheer als je de kabel aansluit.
Laatst gewijzigd door Crookie op 10 apr 2023, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6141
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door EvdP » 10 apr 2023, 21:43

Het gaat ook nog wel eens mis met de COM poort in dat bestand.

Oh. En er is ook nog wat met de snelheidsinstellingen van de COM poort.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door Milka » 11 apr 2023, 18:30

Of je volgt de handleiding hoe te installeren volledig en niet half :tooth:
INPA running.

Hier de eerste video van een koud start incl. het wisselen van de lamda sensoren
Wat mij iig opvalt zijn de ! bij de LMM waarden en bij roughness dat cilinder 5 en 4 als enige op nul blijven staan
Maar mij zeggen die gegevens niets

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door Martijn_bmw » 11 apr 2023, 18:49

Je lamda sensor 1 en 2 zitten op 60% heated tijdens dit filmpje ik denk dat je nog in koude start / open-loop draait.
bij warme motor moet je dit nog eens zien en dan kijken of lambda 1 en 2 netjes pendelen in voltage

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6141
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door EvdP » 11 apr 2023, 19:12

Milka schreef: 11 apr 2023, 18:30 Of je volgt de handleiding hoe te installeren volledig en niet half :tooth:
INPA running.
Mooi dat het werkt, waar lag het aan?

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: Loopt te rijk

Bericht door Milka » 11 apr 2023, 19:33

Nu filmpje met een warm blok


sensoren gewisseld


en dit staat in de fout memory
Date: 04/11/23 19:24:46
ECU: MS410DS3
JobStatus: OKAY
Variant: MS410DS3
------------------------------------------------------------- RESULT: 3 errors in error memory ! ------------------------------------------------------------- 217 Timeout CAN-Botschaft zum EGS
Error frequency : 1
Logistic counter: 40
Motordrehzahl 672.00 1/min
Last 130.73 mg/Hub
Motortemperatur 92.45 Grad C
Batteriespannung 13.57 Volt
Abgasrelevanter Fehler
Abgasrelevanter Fehler
Fehler nach Entprellung abgespeichert
Fehler momentan vorhanden
statischer Fehler
------------------------------------------------------------- 52 Abgasklappe
Error frequency : 1
Logistic counter: 40
Motordrehzahl 672.00 1/min
Last 130.73 mg/Hub
Motortemperatur 92.45 Grad C
Batteriespannung 13.67 Volt
Unterbrechung
Fehler nach Entprellung abgespeichert
Fehler momentan vorhanden
statischer Fehler
------------------------------------------------------------
Dat was het voor nu
moet er van tussen, belangrijkere dingen te doen: puppy cursus :blink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten