BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang & PANG

Bericht door Milka » 28 mar 2022, 19:36

Zo ik had weer goede zin.

Gisteren een mailtje uit gedaan naar Janssen,
dus wie belde mij aan het einde van ochtend .... :thumbup:
[brabants accent aan]
"Daar wordt je toch niet goed van! Ik ben hier op de zaak ook de meeste tijd bezig met het repareren van materialen die niet deugen.
bouten, lagers je wordt er gek van. Zo heb je toch ook geen vertrouwen meer in de andere bouten. [/brabants accent uit]

Kortom het was niet een onbekend gebeuren voor Alex en merken maakt allemaal niet zo uit, ook Victor Reinz al die merken.
kak dat is nou net het merk dat ik al besteld had :lol: Maar als het met 70 graden vastzat en de andere wel goed gingen, was hij er niet zo bang voor. Sowieso zou hij niet zo snel de hele kop er af halen, want loop je meer risico op het kapot trekken van het draad in het onderblok, want daar zijn ze gevoelig voor. Mocht je toch de bout willen vervangen. Wanneer je de torx kop eraf vreest kun je wss met de hand het resterende stukje er uitdraaien omdat de spanning er af is. Zelf ahd ik nog aangenomen dat het dan nog met een behoorlijke weerstand vast zou zitten. Dus dit gaf de burger moed. Ik kreeg nog wel mee dat het beste ARP bouten zou zijn, maar daar was nu een levertijd van 6 maanden.

Extra moed kreeg ik na nog een heldere ingeving van mezelf. In de garage hangt een beveiligingscamera met een goed zicht op waar ik aan het werk ben. Dus even teruggekeken en ik durf wel te stellen dat het tot >80 graden goed gaat, dan stokt het, zet ik nog een keer aan en hij draait door. Nu grappig om de verslagenheid bij mij te zien.
Maar voor mij de bevestiging die bout kan blijven zitten.

Dus met frisse zin vanaovond de schuur in, de kop vastzetten.
Nu met een betere dop, minder verbindingen; dit gaat goed komen.

Nog geen 20 graden onderweg
Afbeelding
Afbeelding
Links is nr1 en je ziet dat die wat scheef is, dus ik wel echt wel aannemen dat de oorzaak van die meer bij mij ligt dan bij het product.
Maar nr 2 is behoorlijk vlak stukje hoger en 2 bouten op een rijd kapot draaien, zo een grote prutser ben ik ook niet.
Dus weer verslagen de schuur verlaten, maar 1 ding is zeker al die bouten gaan er uit en voor de zekerheid zijn er nu krachtdoppen besteld van Sonic. Ik had nu een lange versie van Force.

Wat betreft het raken van de kop met het wegboren daar ben ik niet bang voor. Wat je ook ziet is een dikke ring die onder de torx zit, dus die raak ik eerst voordat ik bij het alu van de kop kom. Kan nu wel een paar extra ringen van die bestellen.
ik had vooral tegenslagen verwacht bij het demonteren, maar niet in deze fase. man man man :wtf:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang & PANG

Bericht door Martijn_bmw » 28 mar 2022, 19:50

Pff wat een ellende als nr2 ook breekt zou ik ze er ook allemaal uithalen en betere / andere bouten gaan gebruiken….
Sterkte er mee!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang & PANG

Bericht door Andry » 28 mar 2022, 20:54

Dit is wel erg zuur! In de procedure staat niet vermeld dat de onderliggende ring en/of bout ook voorzien moeten worden van olie om de frictie te verlagen?

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang & PANG

Bericht door Crookie » 28 mar 2022, 20:55

Matig… slechte serie bouten…

Alleen het draad moet geolied zijn
Replace, wash and oil screws

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang & PANG

Bericht door Milka » 28 mar 2022, 21:20

wat croockie al zegt. Ik heb TIS op een laptop op een tafeltje er naast staan
had er zelf over nagedacht of ik dat bij de volgende toch niet een beetje doe.
ook wat rijker in de olie zonder te overdrijven

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang & PANG

Bericht door Hdv » 29 mar 2022, 13:08

Milka schreef: 28 mar 2022, 19:36 Zo ik had weer goede zin.

Gisteren een mailtje uit gedaan naar Janssen,
dus wie belde mij aan het einde van ochtend .... :thumbup:
[brabants accent aan]
"Daar wordt je toch niet goed van! Ik ben hier op de zaak ook de meeste tijd bezig met het repareren van materialen die niet deugen.
bouten, lagers je wordt er gek van. Zo heb je toch ook geen vertrouwen meer in de andere bouten. [/brabants accent uit]

Kortom het was niet een onbekend gebeuren voor Alex en merken maakt allemaal niet zo uit, ook Victor Reinz al die merken.
kak dat is nou net het merk dat ik al besteld had :lol: Maar als het met 70 graden vastzat en de andere wel goed gingen, was hij er niet zo bang voor. Sowieso zou hij niet zo snel de hele kop er af halen, want loop je meer risico op het kapot trekken van het draad in het onderblok, want daar zijn ze gevoelig voor. Mocht je toch de bout willen vervangen. Wanneer je de torx kop eraf vreest kun je wss met de hand het resterende stukje er uitdraaien omdat de spanning er af is. Zelf ahd ik nog aangenomen dat het dan nog met een behoorlijke weerstand vast zou zitten. Dus dit gaf de burger moed. Ik kreeg nog wel mee dat het beste ARP bouten zou zijn, maar daar was nu een levertijd van 6 maanden.

Extra moed kreeg ik na nog een heldere ingeving van mezelf. In de garage hangt een beveiligingscamera met een goed zicht op waar ik aan het werk ben. Dus even teruggekeken en ik durf wel te stellen dat het tot >80 graden goed gaat, dan stokt het, zet ik nog een keer aan en hij draait door. Nu grappig om de verslagenheid bij mij te zien.
Maar voor mij de bevestiging die bout kan blijven zitten.

Dus met frisse zin vanaovond de schuur in, de kop vastzetten.
Nu met een betere dop, minder verbindingen; dit gaat goed komen.

Nog geen 20 graden onderweg
Afbeelding
Afbeelding
Links is nr1 en je ziet dat die wat scheef is, dus ik wel echt wel aannemen dat de oorzaak van die meer bij mij ligt dan bij het product.
Maar nr 2 is behoorlijk vlak stukje hoger en 2 bouten op een rijd kapot draaien, zo een grote prutser ben ik ook niet.
Dus weer verslagen de schuur verlaten, maar 1 ding is zeker al die bouten gaan er uit en voor de zekerheid zijn er nu krachtdoppen besteld van Sonic. Ik had nu een lange versie van Force.

Wat betreft het raken van de kop met het wegboren daar ben ik niet bang voor. Wat je ook ziet is een dikke ring die onder de torx zit, dus die raak ik eerst voordat ik bij het alu van de kop kom. Kan nu wel een paar extra ringen van die bestellen.
ik had vooral tegenslagen verwacht bij het demonteren, maar niet in deze fase. man man man :wtf:
Ik weet wel iemand die sneller arp bouten kan leveren eventueel als je interesse hebt.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang & PANG

Bericht door Milka » 29 mar 2022, 14:05

Gisteren even gekeken naar ARP, met die prijs ben ik wel even genezen.
Ziet er absoluut beter uit, maar het kan ook weer niet zo zijn dat iets al 1.000 -en keren is gedaan met dit soort bouten
dat mij het dan niet lukt. Het zal de combinatie van mijn vaardigheden zijn met net even een mindere batch?
Maar wel bedankt voor het meedenken en aanbod

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang & PANG

Bericht door Marc Sierra » 29 mar 2022, 18:08

Ik zie niet wat het met jouw vaardigheden te maken zou moeten hebben, volgens mij 'gewoon' een slechte batch. Wat zou je verkeerd gedaan moeten hebben? Als de dop er goed op zit zou er weinig mis moeten kunnen gaan.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang & PANG

Bericht door JWtje » 29 mar 2022, 19:59

Ik gebruik alleen nog maar studs en nooit meer bouten. Haal je een veel gelijkmatiger aanhaalmoment mee omdat je geen beinvloeding hebt van de schroefdraad in je cilinderblok en de kans dat er iets breekt is vrijwel 0. Ook minder kans dat je de draad uit je cilinderblok rukt. Dat lukte mij met bouten nog wel eens.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Milka » 01 apr 2022, 20:11

Ter vergroting van mijn kennis:
Wat is het verschil eigenlijk in werking.
Buiten dat het dus draad aan beide zijden is en een moer die je aandraaid.
Gaan de studs niet rekken, maar kun je die op moment zetten?
En waarom deed BMW dat niet af fabriek?


Gisteren begonnen aan de eerste bout.
Klepveren afgeschermd met wc rolletjes, tape en direct rondom de kop detailing klei.
Tevens een 16mm flex elektra pijp op de stofzuiger gezet. Met de klei kun je mooi randjes afschermen
en blijft schilvers metaal in hangen.
had een losse magneet er bij liggen, mooi in de klei gedrukt en ook handig.
deze tool heeft een behoorlijk sterke magneet en kun je mooi dichtbij leggen en makkelijk weghalen om tussentijds het slijpsel te verwijderen.
Afbeelding

Ik had dit setje gekocht:
Afbeelding
Ondanks de fitting had de accu schroever voldoende grip, freesjes zijn wat kort maar het ging goed.
Met een 6.5mm op diepte geboord, dunner zodat de kop de boor mooi geleidde.
Daarna met 10mm boor de rand weggehaald, door de spanning scheurt het laatste stukje los.
De spacer die er onder ligt niet geraakt.
Afbeelding

Dit is me bij beide succesvol gedaan.

Maar kwam ook weer het terugzetten.
Nu dus Reinz bouten, deze keer wat dikker in de olie gezet en eerst zonder spacer er handmatig ingedraaid zodat de olie diep genoeg komt. Onder ring wat olie en op de ring wat olie. Ik had nieuwe krachtdoppen van Sonic gekocht, maar qua fitting geen verschil.
Het ging maar ook wederom met 'haakmomenten' waar je de bout doorheen moet trekken. Zeer slecht voor mijn hart. Bij beide.

Daarna de overige bouten 1 voor 1 vervangen. Resultaat heel wisselend, de ene heel mooi soepel en de andere moet ik met heel veel kracht door meerder 'haak momenten' trekken.
Omdat ik niet heel happy was met de extra flex door de hoekmeter overgestapt van het wringijzer naar de moementsleutel.
Door het ratel mechnisme kan ik de sleutel mooi in de lengte van het blok zetten en weet ik dat ik haaks op het blok moet eindigen.
Wanneer het te moeizaam werd, de hoekmeter er uitgehaald en het zo doorgetrokken.

Uiteindelijk gaan de laatst paar heel mooi soepel. Ik vermoed dat dit komt doordat ik bij die laatste wat meer olie onder op de ring heb gedaan dan bij de eersten. Weet het niet zeker, maar dilemma is nu, alles nog een keer vervangen ....
Is feitelijk onzin, maar om de moeizame nog een keer 90 graden te trekken ik weet niet of mijn hart dat aan kan.
Moet dan zeker gaan kijken voor een langere arm op de momentsleutel want die kracht heb ik niet in mijn arm om dit door te trekken.
Maar inmiddels dus nu weer op 90 graden er in zitten.
Afbeelding

Adviezen / bemoedigende woorden zijn welkom :D

Ook nog een ander keuze moment, de kleur van diff deksel.
Ik heb een deksel gekocht die was al rood gepoedercoat. Staat best leuk bij de rode stabi.
Of toch goud spuiten zoals ik de andere accenten heb onder de auto.

Afbeelding Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2022, 20:40

Alles zit er nu toch nieuwe en op juiste moment/ hoeken in?
Ik snap niet waarom dan de overpeinzingen om nogmaals alles nieuw te doen?

En top dat het wegboren goed is gegaan bij de oude bouten! :D

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Eric Z » 01 apr 2022, 20:52

Milka schreef: 21 mar 2022, 07:25 @martijn, de 14 bouten moeten in volgorde op moment, daarna 1e keer 90 graden en daarna nog nog een tweede keer 90 graden;
:mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2022, 22:14

Eric Z schreef: 01 apr 2022, 20:52
Milka schreef: 21 mar 2022, 07:25 @martijn, de 14 bouten moeten in volgorde op moment, daarna 1e keer 90 graden en daarna nog nog een tweede keer 90 graden;
:mrgreen:
Ah deze set heeft nu 1x 90gr overleeft en moet nog een rondje 90gr krijgen… niet zo scherp meer op vrijdagavond :lol:

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Crookie » 02 apr 2022, 12:29

Gewoon met beleid nog een kwartslag geven. Vreemd genoeg braken bij jou de koppen van die bouten en niet het schroefdraad uit je cilinderblok. Meestal is het andersom… plus dat je nog lang niet op het breekpunt van de bouten kan zitten, anders zou die specificatie nooit worden afgegeven.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Andry » 02 apr 2022, 17:14

Milka schreef: 01 apr 2022, 20:11 Ter vergroting van mijn kennis:
Wat is het verschil eigenlijk in werking.
Buiten dat het dus draad aan beide zijden is en een moer die je aandraaid.
Gaan de studs niet rekken, maar kun je die op moment zetten?
En waarom deed BMW dat niet af fabriek?
Ik ga het proberen duidelijker te maken.

Studs rekken ook, anders lopen ze ook los. Het voordeel van de stud is dat je deze vooraf zonder spanning in het onderblok draait, handvast volstaat. Als je een bout gaat aanzetten krijg je ook te maken met frictie tussen oa. de draad/ring/boutkop wat invloed heeft op uiteindelijk de rek die optreed. Dat zijn slechts een paar factoren die daar heel veel invloed op hebben. Daarom wordt er ook al hoekverdraaings methode toegepast, alleen zal er onderling tussen de bouten waarschijnlijk veel verschil in spanning zijn wat kan oplopen in de tientallen procenten. In de motor van een standaard straatauto is dat prima, voor zwaar belastte racemotoren een no go.

De studs van ARP (die gebruik ik zelf ook altijd in motorbuilds) hebben een fijne en zuivere draad en zijn echt heel nauwkeurig afgewerkt. Icm. het speciale vet tussen de stud en moer, maar ook beide zijden van de ring en onderkant van de moer is er zo weinig frictie dat alle kracht direkt wordt overgebracht in de stud die vervolgens oprekt. Het verschil in de laagste en hoogste spanning in de studs die volgens voorschriften zijn gemonteerd is gemiddeld minder dan 5%> dat claimt ARP.

Imo is het grootste voordeel van een stud dat je de rek kan meten, wat je kan vertalen in een spanning en zo heb je een dubbelcheck. Materialen zijn diverse legeringen (duur) al dan niet Q&T (duur) en daarom voor normale motoren nvt.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Milka » 03 apr 2022, 08:55

Kan het voor een groot deel volgen
Alleen waarom is het minder risicovol voor het uittrekken van je draad in t onderblok?

Omdat het zoveel zuiverder is heb je ook geen piekspanning hebt omdat het fijner is afgestemd en geen begin kracht van 40nM ?

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Crookie » 03 apr 2022, 10:01

De m52 alu motorblokken staan er om bekend dat met het vastzetten de draden er zonder pardon uitvliegen. Imo al een zwakkere constructie dat met een 2e of 3e x kopwissel er niet beter op wordt. Wat Andry al zegt: bij een kopbout trekt en klemt het draad en kraag tegelijk wat behoorlijk kracht zet op het gevoelige draad en daar komt nou de grip in het blok vandaan. Is er evenredig teveel frictie voor dat stukje winding? Resulteert dat in overstretching / draad kapot. De studs staan er zonder die spanning in en houden alleen aan bovenzijde het object + ring en moer vast. Ook klemkracht maar niet tegelijk in het draad en blok ‘geperst’ zoals met een rekbout.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Milka » 03 apr 2022, 12:50

Aja snap em

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Andry » 11 apr 2022, 10:37

Is het nog gelukt?

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Milka » 11 apr 2022, 10:45

Eerst wat tijd gewacht op iemand die mss een ratel met extra lange arm had, want ik merk dat ik het met mijn momentsleutel en arm al best wat moeite had met de 1e 90. Wil dus meer arm hebben zodat ik het beter gecontroleerd kan doen. Ratel niet gevonden, wel een oude momentsleutel en een buis van 1m. En heel eerlijk...heb er ook niet veel moeite voor gedaan omdat ik er tegen op zie. Maar ja we komen zo niet veel verder, dus mezelf een schop onder de kont gegeven en morgen komt er even wat hulp, 1p blok tegenhouden, 1p druk op de dop en zelf dan aan de arm van de ratel. Dus allemaal even duimen voor mij morgen avond ;-)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door matthyssie » 11 apr 2022, 17:11

Haha heel spannend, succes!!

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Crookie » 11 apr 2022, 18:32

Motorbok goed tegenhouden en opletten dat de dop niet scheef gaat trekken. Succes.

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door 2226cc » 11 apr 2022, 20:49

Zou toch ook goed het schroefdraad en de kop goed in vetten, dat voorkomt dat hij niet soepel gaat

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door Milka » 11 apr 2022, 21:34

Crookie schreef: 11 apr 2022, 18:32 Motorbok goed tegenhouden en opletten dat de dop niet scheef gaat trekken. Succes.
Daarom 2 man en een vrouw :thumbup:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E30 Project B28cs: nog 1x 90 graden

Bericht door matthyssie » 12 apr 2022, 10:50

De vrouw om de dop te trekken?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Mark, SlowCo, Wors en 36 gasten